Peukalon imeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Polendra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Polendra

Vieras
Hei!

Meidän 3,5 kk vauvalle ei ole kelvannut tutti vaikka olemme yrittäneetkin sitä tarjota useamman kerran. Sinänsä se, että on selvitty ilman tuttia on ollut tähän asti ok, mutta nyt kun kädet löytyivät niin peukalo on alkanut eksyä suuhun vähän turhan herkullisen näköisesti ja sitä lutkutetaan hartaasti.

Sen takia olemme nyt kokeilleet uudelleen tutin tarjoamista (olen jopa kokeillut erimuotoisia tutteja), mutta ei kelpaa. Peukalo ei ole suussa koko ajan, mutta kyllä sitä aika usein lutkutetaan.

Minkälaisia kokemuksia teillä on eli onko vastaavassa tilanteessa peukalon imemisestä tullut tapa vai onko ollut ohimenevää? Oletteko yrittäneet korvata peukaloa tutilla ja miten olette siinä onnistuneet?

Meillä oli ohimenevää. VÄliin vieläkin sormi eksyy suuhun , kun hampaita tulee, mutta ei syö esim unen tullessa. Otettiin vain peukku pois suusta , kun se sinne eksyi. Nyrkin lussutukseen ei puututtu ..Se kai kuuluu käsien löytämiseen.. Tutti ei kelpaa vieläkään vaikka sitä tissin sijaan koitan väliin tarjotakkin. Menee leikiksi. :)

Meillä söi myös peukkua poika noihin samoihin aikoihin. Aina kun huomasin, otin peukun pois suusta ja sanoin, että älä syö peukaloa. Tuttia soi joskus 2-3kk vanhana pari kuukautta, mutta sekin jäi...Ja peukun syöntikin oli meillä ainakin ohimenevää. Muistaakseni hampaiden tuloon jäi peukun syönti...

Meillä alkoi juurikin noihin aikoihin peukun imeminen ja nyt on luovutettu jo (vanhempien taholta)... Eli peukun syönti jatkuu edelleen. Se tuli kyllä niin vahvasti, että siinä sai olla koko ajan repimässä peukkua pois suusta. (ihmettelen, että miten jotkut jättävät sen pois, kunhan oppivat jotain muuta suuhun laittamaan) Tuttia ei meilläkään huolittu, vaikka sitä systemaattisesti ja useasti ja pitkään tarjottiin/harjoiteltiin.
Nyt näin jälkikäteen olen kyllä "relannut" asian tiimoilta. Aluksi olin kovin allapäin peukun lutkuttamisesta, sillä siitä on kyllä takuu varmasti vaikea vieroittaa ja edessä voipi olla oikomishoitoja.
Mutta jos se tutti ei kelpaa, niin pakkohan sitä on jotain imeskellä pienen poloisen. Ajattelin stressata asiaa vasta kun pikkuisemme on noin 1-3- v. Sen pidemmälle en viitsi antaa jatkua, koska vieroittaminen on vaikeampaa.

Tyttäreni söi peukkua 7 vuotiaaksi asti. Nyt hän on teini ja ollut vuosikaudet oikomishoidossa. Parikymppisenä on mahdollisesti edessä leikkaus, jossa alaleukaa vedetään n. sentti eteenpäin. Tämä kaikki vain siksi, että olin nuorena äitinä liian lepsu ja annoin hänen imeä peukkuaan. Jotenkin se oli niin "hellyttävää". Tahtoisin varoittaa kaikkia äitejä, ettette ole yhtä lepsuja kuin minä esikoiseni kanssa!
Nyt myös pikkukakkonen 6,5 kk on alkanut pistää peukaloa suuhun! Yritän kyllä kaikkeni, ettei tästä tule samanlaista peukalonimijää. Myös tyttäreni vetää pikkuveikalta peukun pois suusta, kun nyt tietää sen seuraukset!

Laita tumput yöksi käteen ja miksi ei päivälläkin , jos peukku on liian usein suussa.Tepsii pienellä. Käytä vaikka ohuita pitkävartisia sukkia , jos ei löydy muuten hyvin kädessä pysyviä. Toimi meillä ja neuvo saatiin jo laitoksella. :)

Hei hei hei... Antakaa syödä vaan käsiä ja peukkua! (Jos ei siis kysymys ole hamuamisrefleksistä) Vauva opettelee tuntemaan kaikkea suullaan, muodostaa kitalaen avulla kartan päähänsä mm. käsistä. Tähän perustuu se että vauva alkaa myöhemmin laittaa kaikki esineet suuhunsa. Aistit ovat suussa kaikista herkimmät. Meillekin sanottiin neuvolasta, että ei saisi rajoittaa sitä peukun imemistä pienellä vauvalla, kun itse neuvola käynnillä otin koko ajan käsiä pois suusta, ja sanoin että "älä laita käsiä suuhun". Muistin myös samalla myös lukeneeni tuon "kartta"/peukku asian koulussa psykologian tunneillakin. Vasta isompana jos imeminen ei lopu, aletaan vierottaa jos on tarvista. Tuttia voi koittaa kyllä tarjota myös. Olettehan tosiaan huomanneet että vauva ei välttämättä tartu heti innokkaana tuttiin, vaan sitä pitää hetken aikaa pitää hänen suussaan ennen kuin ottaa kiinni? Imuote tutista on erilainen kuin esim tissillä, joten aluksi vauva voi sitä tuttia pulautella suusta useinkin. Mutta antakaa siis pikkuistenne nauttia käsistään kun ne vihdoinkin on löytyneet!

Itse olen syönyt peukkua noin 10-v asti ja ihan pikkuinen hammaskkari oikomishoito oli, sekin vain noin kuukauden! Ei se peukunsyönti aina pahoja oikomishoitoja tarkoita!

APviestin laittaja tässä ( en aluksi muistanut rekisteröidyn tunnukseni salasanaa...).

Kiitos kommenteista. En tosiaankaan puutu käsien ja sormien syöntiin muulloin kun silloin kun selkeästi vain pelkkä peukalo menee "herkullisen" näköisesti suuhun ja sitä aletaan imeä hartaasti. Muuten poika saa syödä käsiään ja sormiaan ihan niin paljon kun haluaa.

Tuttia (useampia eri mallisia) on yritetty monta kertaa ja olen todellakin pitänyt niitä pojan suussa ja tarjonnut monta kertaa, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Täytyy toivoa että tämä olisi ohimenevä vaihe ja että kun suuhun alkaa olla muuta kiinnostavaa laitettavaa niin peukalo unohtuisi. Noita oikomishoitoja en todellakaan toivoisi, niitä kun on tehty itsellenikin tosin muusta syystä.

no jos imeminen kestää pitkään (kuukausia) ei ole kyse enää mistään normaalista vaan olisi ihan hyvä saada peukku pois "ruokavaliosta"
Jos ei poistaminen tai kieltäminen auta, niin laittakaa vaikka sinappia tai ketsuppia pienen pieni sipaisu peukkuun, niin ei montaa kertaa enää peukkua suuhunsa laita :))
Ja todellakin mielummin tälläinen "rääkkäys" kuin antaa lapsen syödä peukkua kouluun asti...... !!!!

Tämä minun mielipide

Yhteistyössä