Pian saan ompelukoneen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minskii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme:
Kaavojen tekeminen taas on ihan :headwall:
Vittumaisinta mitä voi sattua on se että ompelet sata kilsaa yhteen menoon jotain piperrystä ja lopuksi huomaat että alalanka on loppunut jo alkumetreillä. :headwall:

argh...toi on paha....

Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
mulla on tehtaan koneet ja laitteet ja sitten tässä kotona on tehdaskoneita vastaava kotikone....eli kovaan käyttöön.
Mut sä ootki ihan pro ompeluhommissa :D

äh...kyllä mullekkin tulee välillä niin typeriä virheitä, että välillä miettii et miten sitä voi olla muka joku ammattilainen :laugh:

Mä meinaan varmaan aloittaa ihan hernepusseista ompeluharrastukseni :), kotihousuja haluun itselleni tehdä ja ja... :D Kai sitä nopiaan oppii tekee kaikennäköistä, vuoden päästä teen varmaan jo jotain hienoa laukkua :D

Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Mä meinaan varmaan aloittaa ihan hernepusseista ompeluharrastukseni :), kotihousuja haluun itselleni tehdä ja ja... :D Kai sitä nopiaan oppii tekee kaikennäköistä, vuoden päästä teen varmaan jo jotain hienoa laukkua :D

juuri niin...helposta kannattaa alottaa niin se innostus säilyy....ja lopulta teet mahtavia luomuksia :D

Onkos teillä muuten joku oma nurkkaus missä ompelette? Missä säilytätte kankaat yms muut tarvittavat välineet? :) Pitääkö ompelukone kovaa ääntä? Häiritseekö ääni lapsien unia? Paljon on kysymyksiä juuu.. :)

Mä meinaan varmaan aloittaa ihan hernepusseista ompeluharrastukseni :)
Tai sitten ihan ensimmäiseksi teet neulatyynyn.
Sitten pienille lapsille joitain pikku pussukoita joissa säilyttelevät rakkaita aarteitaan. Lisäät vaikeusastetta tekemällä siihen pussukkaan sellaisen merimiestyylisen kiristysnyörin jolla sen voi sulkea.

Mä meinaan varmaan aloittaa ihan hernepusseista ompeluharrastukseni :)
Tai sitten ihan ensimmäiseksi teet neulatyynyn.
Sitten pienille lapsille joitain pikku pussukoita joissa säilyttelevät rakkaita aarteitaan. Lisäät vaikeusastetta tekemällä siihen pussukkaan sellaisen merimiestyylisen kiristysnyörin jolla sen voi sulkea.

Joo hyvä idea muuten :). Enpä tullut ajatelleeksi koko neulatyynyä. Sulta sain vielä lisää ideoita päähän =)

Onkos teillä muuten joku oma nurkkaus missä ompelette? Missä säilytätte kankaat yms muut tarvittavat välineet? :) Pitääkö ompelukone kovaa ääntä? Häiritseekö ääni lapsien unia? Paljon on kysymyksiä juuu.. :)

mun koneet ei pidä juuri mitään ääntä....ja nurkkaus oli mut se meni vauvalle :D nyt teen kesän tuossa ruokapöydällä kun kesäisin syömme ulkona niin saan siinä tehtyä kaikki kankaat mitä on.....ja niitä on :D nyt kaikki tarvikkeet on siirretty miehen vaatekaapin ylätasolle....ja sinne ne sitten haudataan joksikin aikaa....

Mulla on vaatehuoneen jatkeena oleva pieni huone. Kankaita säilyttelen kannellisissa laatikoissa (kissat viihtyvät myös huoneessa).
Ompelukone ei pidä kovaa ääntä mutta voihan se herättää jos on herkkäuninen. Toki koneissakin on eroja.

Kannattaa muuten varoa kun lapset leikkii lattialla. Meinaan vaan että jos lapsi konttaa pyödän alle pedaalia painamaan samalla kun on sormet neulan alla
=)

Mä muistelen nähneeni jossain tosi ihanan pienen neulatyynyn ohjeen, sellainen ympyrämallinen, jossa keskellä nappi, ja jotenkin kiristettiin nauhoilla kukan muotoon... tietääkö joku mistä puhun? *menee googlailemaan ohjetta*

Joo hyvä idea muuten :). Enpä tullut ajatelleeksi koko neulatyynyä. Sulta sain vielä lisää ideoita päähän =)
Teet sellaisen pro-mallisen neulatyynyn joka laitetaan kuminauha-tarranauha-systeemillä olkavarteen. Sellainen pöydällä pyörivä versio ei koskaan ole oikeassa paikassa kun sitä tarvii.

Teet sellaisen pro-mallisen neulatyynyn joka laitetaan kuminauha-tarranauha-systeemillä olkavarteen. Sellainen pöydällä pyörivä versio ei koskaan ole oikeassa paikassa kun sitä tarvii.

Joo sellaista vähän kanssa ajattelin, käytännöllisemmältä kuulostaa kuin normi neulatyyny.

Mulla ompelukone on makkarin nurkassa, erittäin epäkäytännöllistä eikä voi iltaisin ommella kun vauva herkkäuninen.
Kankaita on muovikasseissa siellä ja täällä, suunnitteilla ostaa kannellisia laatikoita joihin ne sitten sais. Vähän oon yrittänyt lajitella koon mukaan kankaat, ja sit kierrätettävät vaatteet omanaan.
Kutomaan oppii.. Jaah, kutomalla! :D Marttaliitolla on oikeasti varmaan hyviä ohjeita netissäkin, ja löytyisköhän kirjanakin.

Onnea muuten uudesta koneesta, se on ihanaa saada vihdoin se oma! =)

Mä sain pitkään odotettuani Evan saumurin, on vanha kuin taivas. Mut en mä osaa sitä käyttää, ja 4v. repi langoituksetkin irti enkä onneton osaa langottaa sitä. :ashamed: Mistäs siihen löytys ohjeita??

Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:
Mä sain pitkään odotettuani Evan saumurin, on vanha kuin taivas. Mut en mä osaa sitä käyttää, ja 4v. repi langoituksetkin irti enkä onneton osaa langottaa sitä. :ashamed: Mistäs siihen löytys ohjeita??
Auts :D
Taitaa olla tyhmä kysymys mutta ei niiden kansien alla ole mitään langoituskaaviota? Joskin aika epäselviä nekin yleensä ovat kun langat kiertävät tuhannen mutkan kautta.

Tarjoaako kuukle mitään nimellä ja tyypillä?

Taitaa olla tyhmä kysymys mutta ei niiden kansien alla ole mitään langoituskaaviota? Joskin aika epäselviä nekin yleensä ovat kun langat kiertävät tuhannen mutkan kautta.

peesaan isiä...kuukkelilla voit läytää ohjeet saumuriin....

Onhan siellä joo jonkumoinen kuva jossa punanen lanka kiemurtelee sinne mihin pitää mennä.. Mun älynlahjat ei ihan vaan riitä siihen! Tai sit ei oo vielä sattunu tarpeeks rauhallista tilannetta. Kuukkelia en oo edes koettanu, en mä sillä mitään löydä! Ja kun tuo kone on niin vanha, ettei korjaajakaan löytäny ohjekirjaa siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja alaston sydän:
Neulonta vinkkejäkin kaipalit.. Itse aloitin näiltä sivuilta:
http://www.kaspaikka.fi/neulonta/

Kiitos! Eiköhän tuolta apua löydy, ainakin näin alkuun.. Kunhan sais ne puikot vielä ja muuta mukavaa :)

Lisään vielä, ettei se musta tee mitään siistiä tikkiä, vaippoja koetin ommella sillä mut jätin sikseen. Liivinsuojiakin hurauttelin, niistä purkaantu ompeleet muutaman pesun jälkeen! Mutta voi johtua kyllä tuon 4v. apulaisen langoitusavusta ja säätelemisistä.. :whistle:

Lisään vielä, ettei se musta tee mitään siistiä tikkiä, vaippoja koetin ommella sillä mut jätin sikseen. Liivinsuojiakin hurauttelin, niistä purkaantu ompeleet muutaman pesun jälkeen! Mutta voi johtua kyllä tuon 4v. apulaisen langoitusavusta ja säätelemisistä.. :whistle:
Langoitus pitää tehdä täsmälleen oikein ja oikeassa järjestyksessä tai tikki kusee.
Niin ja onhan langankireydet suunnilleen oikein. Joskus kun lankojen vaihdon jälkeen jää kiristimet nollille niin on kaikki langat mykkyrässä kun koneen polkaisee tulille. :/

Mulla ompelukone on makkarin nurkassa, erittäin epäkäytännöllistä eikä voi iltaisin ommella kun vauva herkkäuninen.
Kankaita on muovikasseissa siellä ja täällä, suunnitteilla ostaa kannellisia laatikoita joihin ne sitten sais. Vähän oon yrittänyt lajitella koon mukaan kankaat, ja sit kierrätettävät vaatteet omanaan.
Kutomaan oppii.. Jaah, kutomalla! :D Marttaliitolla on oikeasti varmaan hyviä ohjeita netissäkin, ja löytyisköhän kirjanakin.

Onnea muuten uudesta koneesta, se on ihanaa saada vihdoin se oma! =)

Kiitos, toivottavasti pian saisin sen. Ihanaa aloittaa uusi harrastus mitä olen jo pitkään halunnut tehdä, enkä olisi vuosi sitten uskonut että innostuisin ompelemisesta :o . Mietin että mitä kaikkea jouluksi voi tehdä ja kaikenlaisia ideoita päässä. Malttamaton olen mutta kärsivällisyys palkitaan, sitä ennen hankin tarvittavia tarvikkeita rahatilanteen mukaan :)

sitä ennen hankin tarvittavia tarvikkeita rahatilanteen mukaan :)
Tarvitset tietysti aluksi kunnolliset sakset. Siis oikeasti kunnolliset. Keittiöfiskarsseilla ei tee mitään ja menee hermot. Hyvät sakset jostain alan liikkeestä maksaa öpaut kolme kymppiä ja ne sitten visusti muilta jemmaan. Ei saa leikata edes paperia.

Ja töiden huolitteluun tarvitset erilliset lankasakset.

Yhteistyössä