Pidänkö lapsen vaikka en pidä lapsista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Otsikko on huono, tiedän.

Olen raskaana, ja olisi valinnan paikka että pidänkö lapsen vaiko en. Elämäntilanne sinänsä olisi täydellinen lapselle. On ammatti ja vakityö, on oma asunto ja mies joka ei lähde lätkimään.

Olen niin kahden vaiheilla. En ole oikeastaan ikinä potenut vauvakuumetta, enkä pode nytkään. Lähinnä lapsen pitämisen puolesta puhuu yleisen tilanteen otollisuus. Olen omasta mielestäni hyvässä iässä (23-vuotias) ja koko ympäristö huutaa tukeaan lapsen pitämiseen. Löytyy täydelliset isovanhemmat, täydellinen mies jonka kanssa on jo vuosia vietetty yhdessä ja joka kovasti tuntuu olevan Se Oikea. Puitteet ovat oikein hyvät.

Mies on heittänyt pallon minulle, sanoi että valinta on viime kädessä minun, on valmis lapseen, on valmis tukemaan aborttia. Kuulema mitä sitten valitsenkin niin sille tielle lähdetään yhdessä. Halusin lapsen nyt, myöhemmin tai en koskaan niin on kuulema rinnallani.

Kai minussa on jokin alkukantainen lisääntymisvaisto, mutta asiaa jarruttaa se että vaikka en missään nimessä inhoa lapsia, niin esimerkiksi isosiskoni vauva-arkea läheltä seuranneena olen ollut hyvin tyytyväinen siihen että itselläni ei ole vastaavaa. Tosin kai luonto hoitaa asian niin että omaa lastaan rakastaisi vaikka se olisi millainen rääkyvä räkänokka (anteeksi karu ilmaisu XD).

En haluamalla halua lasta, en näe minkäänlaista vaaleanpunaisuutta tai onnea lapsen saamisessa, mutta nyt kun tässä on vähäniinkuin maito kaatunut (kiroan ne minipillerit, otin varmasti kaikki ajallaan!) niin entä jos onkin tarkoitettu että saan lapsen, ja yhtäkkiä tulisin jotenkin onnelliseksi siitä?

kertokaa minulle miksi pitäisin lapsen? Vai pitäisikö sitä vain huomenna soittaa lekurille että saisi kohdun kaavittua tyhjäksi? (Typerä ilmaisu taas, pahoittelen)

Mulle tuli huono olo sun tekstistäs. Miksi oi miksi ei aikuinen ihminen huolehdi siitä ehkäsystä, niin ei tarttis alkaa leikkimään Jumalaa ja päättää, antaako vai eikö anna elämää tälle, vaan ehkäpä seuraavalle

• Tykkää
Reactions: HEI!
Pidä lapsi. En tiedä yhtään äitiä, joka olisi katunut omaa lastaan. Tiedän useita, jotka eivät ole koskaan katuneet mitään enempää kuin aborttia. Tiedän yli 10 vahinkoraskautta/lasta, joista niiden äidit ovat olleet ikionnellisia alkujärkytyksestä selvittyään ja lapsen pidettyään.

Olin 11v sitten sitten samassa tilanteessa, tosin vuoden nuorempi. Päätin pitää lapsen ja nyt minulla on ihana 10 vuotias poika. Mies pysyi rinnalla ja toinenkin lapsi on jo kohta 6v :-)

En minäkään potenut koskaan vauvakuumetta, enkä pitänyt ylipäätään lapsista. En pidä vieläkään muiden lapsista. Mutta kun sain sen oman nyytin syliini, niin rakastuin välittömästi. En olisi ikinä uskonut, mutta minusta tuli maailman paras äiti omalle lapselleni.

[QUOTE="huh";24176190]Mulle tuli huono olo sun tekstistäs. Miksi oi miksi ei aikuinen ihminen huolehdi siitä ehkäsystä, niin ei tarttis alkaa leikkimään Jumalaa ja päättää, antaako vai eikö anna elämää tälle, vaan ehkäpä seuraavalle[/QUOTE]

Et voi tietää taustoja, joten syyllistäminen on aika kurjaa.

Joo jätä omaan arvoon tuo edellinen vastaus. Itselläni meinaan oli sama tilanne. En kauheasti diggaillu kavereitteni vauva-ajoista ja kauhukertomuksista. monesti mietin et voi hitto,miten tota kestää. Sitten tulin raskaaksi. Aborttia en miettinyt,halusin kantaa vastuun vaikkakin nyt olikin e-pilleri joka petti (edelliselle vastaajalle,kato niinkin voi käydä). Pidin lapsen ja se oli paras päätös ikinä. Oma laoseni ei ole kiljuva räkänokka,vaikka itkeekin joskus ja oli refluksit ja kaikki. On meinaan täydellisin penska ikinä.

Katsos juju on tässä että ne muitten muksut ei oo lähellekkään sama asia kun oma muksu. Se on rakas oli se millanen tahansa :) Sun tilanne on tosi hieno,sulla on tosi ihana mies...Mie tsemppaisin sinua jatkamaan raskautta,koska varmasti tulet rakastamaan omaasi.

Jos joudut edes hetken tätä pohtimaan niin tulet katumaan jos et pidä lasta, valitettavasti.

Itse en tykkää lapsista, läheisten lapset menee ihan ok periaatteella mutta muut ei mitenkään. Omaani rakastan enemmän kuin mitään muuta ja en ikinä antaisi yhtään räkäpäivääkään pois :D Myöhäistä itkeä kun paskat on housuissa mutta en epäile hetkeäkään etteikö sun äidinvaistot herää ja tulet nauttimaan vauvasta. Jos taas ei mitään tulekaan niin aina on adoptio. Jos toteat että ei et halua sitä vauvaa ja se on hirveää niin suomessa monet pariskunnat haluavat.

Mieti jollet tämän jälkeen enää KOSKAAN voisi saada lasta? Miltä se ajatuksena tuntuu? Hällä väliä?
Oletko miettinyt millaista olisi oma lapsi? Ei plekästään velvollisuuksia vaan sitä, että SINULLA OLISI OMA LAPSI. Ihminen joka on omaa vertasi. Pystytkö kuvittelemaan mitä tekisitte yhdessä? Miltä elämä oman lapsen kanssa tuntuisi? Kys eei ole siitä oletko potenut vauvakuumetta vai et, tai siitä oletko aina rakastanut lapsia vai ollut välinpitämötän mitä heihin tulee. Vaan kyse on siitä haluatko koeka sen? Jos ainoa mahdollisuutesi olisi tämä.

Tässä sinulle pari syytä pitää lapsi:

-odotusaika herättää kyllä äidinvaistosi ja halusi tulla juuri tälle lapselle äidiksi
-koska sinulla on puitteetkin kunnossa
-koska olet nuori ja lapset pitää saada nuorena
-mieti tulevaisuutta; sinulla on todellista sisältöä elämääsi
-saat omalta lapseltasi parhaat kommentit ja mielipiteet sitten myöhemmin, kun hän kasvaa ja kehittyy luonasi aikuiseksi asti

Jos olet vielä raskauden loppupuolellakin sitä mieltä, ettet suoi surminkaan halua äidiksi, voit antaa lapsesi vaikka tahattomasti lapsettomalle sukulaiselle kasvatiksi, ja tehdä hänelle maailman paras teko.

[QUOTE="Sanna";24176230]En minäkään potenut koskaan vauvakuumetta, enkä pitänyt ylipäätään lapsista. En pidä vieläkään muiden lapsista. Mutta kun sain sen oman nyytin syliini, niin rakastuin välittömästi. En olisi ikinä uskonut, mutta minusta tuli maailman paras äiti omalle lapselleni.[/QUOTE]

JUURI NÄIN!! Täysin samaa mieltä

suomessahan ei ole ns apaata aborttia lain mukaan, vaikka käytännössä sen aortin aina saa pitää kuitenkin pystyä perustelemaan miksi sosiaaliset olosuhteet on niin vaikeat että lasta ei voi pitää sun kohdalla se perustelu tatais olla aika hankalaa.

monetkaan äidit ei tykkää muista lapsista kuin omistaan. onko nyt kysymys siitä että et haua lapsia llenkaan vai siitä että haluat niitä ehkä muutaman uoden päästä?

Kai sun pitää itse asia ratkaista. Lapsen pitämisen puolesta puhuu sun tilanne, tukiverkot ja kaikki muukin kohdallaan. Mutta kyllähän se vauva-arki on hmmmm vähän erilaista kun se kahden aikuisen elämä, niinkuin olet sisaresi elämästä huomannutkin. Mutta toisaalta se vauva-arki vois olla nyt eikä sit kymmenen vuoden päästä. Voi olla että lopun elämääsi miettisit että entä jos olisinkin pitänyt sen lapsen, toisinpäin tuskin kukaan ajattelee. Elämästä ei koskaan tiedä, voihan olla ettet saisikaan uutta tilaisuutta tulla äidiksi

En mäkään ole koskaan pitänyt lapsista. Ennen jopa suurin osa lapsista inhotti. Mutta kun mulle tuli sitten oma lapsi, halusin vielä toisenkin. Ja nykyisin pidän joistain lapsista, mutta varsinkin omista. :)

Kyllä sä omasta lapsestas tykkäät. Ajattele miten jännittävää, se tulee sinusta, mutta ei ole sinä.

Anna lapselle mahdollisuus. Hän on jo pieni ihmisen alku sisälläsi, eikö hänelläkin ole oikeus syntyä. Eikö sua pelota, että tuut pian koko loppuelämäsi katumaan, jos teet abortin? Noin hyvät puitteetkin teillä, neuvoisin vain rohkeasti ryhtymään äidiksi. Aivan varmasti rakastut siihen pienokaiseen, kunhan saat hänet syliisi. :)

Lisään vielä että ei ne äidin vaistot heti tuu välttämättä, mun esikoinen on kohta seitsemän ja nyt joskus harvoin hoksaan mitä äidinvaistolla tarkoitetaan =). Ollaan silti onnellinen, "normaali" kahden lapsen ja kahden aikuisen perhe.

[QUOTE="huh";24176255]Taustoista viis, kommentoin apn tekstiin, minkä kirjotti äsken, ja turha hyssytellä aikuisia ihmisiä maassa jossa on kaikki mahdolliset ehkäsyt. Kannattas vähän miettiä etukäteen näitä valintojaan[/QUOTE]

Luulin maininneeni aloituksessani että minipillerit pettivät, olen omasta mielestäni ottanut ne hyvinkin ajallaan, unoduksia EI ole ollut. Jos olisin hutiloinut ehkäisyssä, tämä ei olisi näin suuri yllätys/järkytys.

Sitäpaitsi olemme lisäksi vielä melko useinkin käyttäneet vielä pillereiden lisäksi kondomia ihan vain ettei niitä mällejä tarvitsisi valutella sisältään. Eli usein ollut tuplaehkäisy. Turha yrittää syyllistää ettäkö muka ehkäisystä ei ole huolehdittu. Näin kävi siitä huolimatta.

Lisäksi mietityttää se että olen sattuneesta syystä luottanut ehkäisyn pitävyyteen joten esmes alkoholia on kulutettu ja biletetty, niin vaikuttaako se sikiön terveyteen? Minulla on takanani pari viikkoa sitten vietetty melkoinen kaatokännireissu, ennenkuin menkat oli myöhässä ja tajusin raskautta edes epäillä... Miten tämä vaikuttaa lapseen?

[QUOTE="huh";24176190]Mulle tuli huono olo sun tekstistäs. Miksi oi miksi ei aikuinen ihminen huolehdi siitä ehkäsystä, niin ei tarttis alkaa leikkimään Jumalaa ja päättää, antaako vai eikö anna elämää tälle, vaan ehkäpä seuraavalle[/QUOTE]

Se sanoi ottaneensa pillerinsä kaikki ajallaan? Eikö ne ole muka lääkärin määräämiä ehkäisypillereitä? Mitä muuta olisi pitänyt tehdä?
En ymmärrä sunkaan ajattelutapaa.

Mä en ole koskaan tykännyt muiden lapsista ja mielesräni kaikkien muiden vauvat ovat rumia ja ruttuisia syntyessään :) paitsi meidän lapsi. Oli kyllä haluttu lapsi, mutta se ei tarkoita, että haluaisin kuunnella vauvanvaippa-kakka juttuja tai mitä naapurin eemeli on oppinut kerhossa. En tykkään lapsista edelleenkään, paitsi omastani, jota rakastan enemmän kuin mitään ikinä.

Mä en ole koskaan pitänyt muiden lapsista, mutta aina halunnut oman lapsen / lapsia. Ja nyt mulla semmoi on, ja ketään muuta en vois rakastaa yhtä paljon kun omaa lastani :-)
Muiden lapset ärsyttää mua, ne on raivostuttavia, inhottavia, räkänokkia... Ja tätä mieltä olen ollut aina.

Että vaikka ei pitäis muiden lapsista, niin ei se sitä tarkota ettei pitäis omasta lapsestaan.

Yhteistyössä