Pienen pojan ympärileikkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamu Uninen:
Olen nähnyt ulkomaalaistaustaisen (kurdi) lääkärin tekevän vanhalle miehelle ympärileikkauksen. Ei ollut mikään pieni ja lyhytkestoinen operaatio. Puudutettiin moneen kohtaan peniksen tyveen. Välillä sitä katseli, että tuleeko tuosta enää kalua ollenkaan.

Samainen lääkäri kerksaili, että hän tekee uskontonsa piirissä pienille pojille (Suomessa!) ympärileikkauksia, oli tehnyt myös omalle pojalleen. Ja kehui myös sillä, että poikia hän ei puuduta näitä ympärileikatessaan, eihän häntä itseäänkään pienenä puudutettu. Kipu kuuluu asiaan.

:$ :$

Voi kauheeta :(

älkää nyt teilatko, mutta kun mä en tiedä millainen ero on leikkaamattomalla ja leikatulla vehkeellä.
mulla kun on ollut vain toi yksi mies.

ja anoppi sanoo, että terveydellisestä syystä mieheltä on "revitty" (??!!!) jotain siit vehkeestä lapsena, mutta en mä tajua mitä ..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
älkää nyt teilatko, mutta kun mä en tiedä millainen ero on leikkaamattomalla ja leikatulla vehkeellä.
mulla kun on ollut vain toi yksi mies.

ja anoppi sanoo, että terveydellisestä syystä mieheltä on "revitty" (??!!!) jotain siit vehkeestä lapsena, mutta en mä tajua mitä ..

Esinahka on leikattu pois.

Jos oot valinnut mieheksesi juutalaisen, niin varmaan oot ollut myös tietoinen heidän kulttuuristaan ja tavoistaan, myös tuosta leikkauksesta. Miksi siis oot suostunut siihen, että tuleva lapsenne kasvatetaan vain miehen kulttuurin mukaan, jos se susta tuntuu pahalta?

Mä voin ihan muslimin vaimona sanoa, että en tiedä uskonnollisia syitä poikien ympärileikkaukseen... niin on vaan aina ollut jne..

Mun kaveri on sairaanhoitaja ja sano, että kannattaa ympärileikkausta jo puhtauden kannalta, kun ihan SUOMALAISTEN miesten vehkeet on kuulemma ihan kamalia, nahan alla ties mitä likaa, virtsaa... etteivät pidä sitä siistinä, vaikka kuinka ollaan täällä kliinisen puhtaassa suomessa!

Meidän poika ainakin tullaan leikkaamaan, suomalaisessa sairaalassa. Mun mies on leikattu, eikä meidän seksielämään vaikuta yhtään millään lailla, ei ainakaan negatiivisesti. En tiedä pystyisinkö enää olemaankaan leikkaamattoman kanssa, kun ajatus siitä lerpakkeesta saa ihon kananlihalle.

Kun seurustelin leikkaamattoman miehen kanssa, juoksin jatkuvasti testeissä, kun oli kutinaa, kirvelyä ja muuta vaivaa, mutta tämän leikkaamattoman kanssa ollut hyvin vaivatonta! Muutama muukin nainen on kertonut samanlaisia juttuja.

Ystäväperheen poika leikattiin yksityisessä sairaalassa noin 3v ja parani siitä tosi nopeasti, eikä valittanut kipeää pippeliä edes leikkauspäivänä. Mitä pienempänä se tehdään, sen helpompi.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo ja herätys:
En usko että kukaan joka kasvaa siinä kulttuurissa missä se on tapana, häpeää ympärileikkaustaan. Ja jos häpeää, on siinä taustalla jotain muuta.
En ole tavannut yhtään miestä jolle se olisi ollut häoeän asia vaikken heidän kanssaan edes ole ollut intiimissä kanssakäymisessä, ja tunnen niitä paljon.

Et voi verrata jotain muuta leikkausta ympärileikkaukseen.
Ihan sama jos sanoisit että kyllä se luomen poisto sattuu ihan yhtä paljon paranemisvaiheessa kuin umpparileikkaus.

Mä en enää ehdi jankata, mut pointtini kai tuli selväksi. =/

Nyt taidettiin puhua tässä kulttuurissa elämisestä, ei siinä.

eikö siitä ollut kerran dokkari jossa poika kertoi olevansa katkera vanhemmille,kun antoivat ymp.leikata..

ja toisakseen miksi ei voi odottaa,niin voi poika sitten halutessaan sen operaation valita,kun osaa itse kertoa ja ymmärtää asiat.

On se tuleva seksielämä sitten tulevaisuudessa parempaa tai ei, niin ei se pieni poika sitä ymmärrä siinä vaiheessa kun hänelle aiheutetaan tarpeetonta kipua. Mä en ikimaailmassa suostuisi vaan tavan/perinteen vuoksi katsomaan pienen lapseni kipua.

En ikinä antaisi silpoa poikani pippeliä. Esinahka on pippelissä suojaamassa sitä ja pitämässä sen limakalvon limakalvona, jota sen kuuluukin olla. Kun esinahka otetaan pois, siihen kasvaa tavallista ihoa. Ei se mitenkään ole sama juttu. Ja kipeähän se on. Jos aikuiselle tehtäisiin niin siitä on muutaman päivän sairaan kipeänä, aivan toimintakelvottomana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On se tuleva seksielämä sitten tulevaisuudessa parempaa tai ei, niin ei se pieni poika sitä ymmärrä siinä vaiheessa kun hänelle aiheutetaan tarpeetonta kipua. Mä en ikimaailmassa suostuisi vaan tavan/perinteen vuoksi katsomaan pienen lapseni kipua.

näin on.kokeilkaa itseänne leikellä sieltä niin ette taatusti anna tehdä sellaista.helppo se kipu lapselle on tehdä,kun itsellä ei sitä tarvi kärsiä!!!

Juutalaisuus ei ensinnäkään periydy isän kautta, vaan äidin kautta. Poikalapsenne ei siis tule olemaan juutalainen, ellei sitten erikseen juutalaiseen seurakuntaan liity.
Mun mies on muslimi. Poikaa ei ole ympärileikattu, eikä tulla uskonnollis-kulttuurillisista syistä ympärileikkaamaankaan, ellei hän itse sitä isompana halua. Ja koska poika yleensä tahtoo olla kuin isänsä, niin voi olla täysin mahdollista että hän haluaa tulla ympärileikatuksi. Tuttavani 10 v poika ympärileikattiin viime kesänä nimenomaan siksi, että hän oli jo muutaman vuoden sitä halunnut, koska isä ja isän puoleisen suvun kaikki miehet on leikattu. Terveydelliset syyt on asia erikseen, sen vuoksi jopa mun suvun miehiä on ympärileikattu, ja oma poikakin leikkautetaan jos tulehduksia alkaa tulla. Toistaiseksi niitä on ollut vain muutama, eivätkä nekään kovin pahoja, kylvyillä ollaan selvitty.
Itse leikkaus on pieni operaatio, josta toipuu nopeasti. Ystäväni poika pelasi jalkapalloa ja ajoi pyörällä kolme päivää ympärileikkauksen jälkeen. Mieheni sanoi, ettei siitä toipuminen vienyt kauaa. Ja samaa ovat sanoneet ne muutamat sukulaiseni, jotka on leikattu. Eli sinänsä se ei kovin iso juttu ole. Mutta siltikään en halua lastani leikattavan "turhaan", kun hän on vielä pieni eikä itse tajua mistä on kyse. Se kun on peruuttamaton operaatio.
Ympärileikkauksesta on terveydellistä hyötyä. Tulehduksia ei tule. Kondomin käyttö on ympärileikatuille helpompaa ja kondomi hajoaa harvemmin kuin leikkaamattomalla. Lisäksi on todettu, että hi-virus ei tartu ympärileikattuun läheskään yhtä helposti kuin ympärileikkaamattomaan. Mitään terveydellistä haittaa en ole kuullut siitä olevan. Eikä se todellakaan haittaa seksielämää, en ainakaan koskaan ole kuullut kenenkään valittavan...Ja näin naisena voin sanoa, että seksi ympärileikatun kanssa on parempaa kuin leikkaamattoman, oikeasti :snotty: .

Sitäpaitsi esinahka on tarpeellinen kun haluaa vetää käteen, ellei meinaa käyttää jotain liukastetta sinä. Vaan ehkä tarkotus onkin just estää poikien käteenveto?

Juutalaisuudesta (lähteenä www.edu.fi) :

Juutalaisuus on uskonto joka periytyy äidin kautta. Juutalaisen äidin lapsi on automaattisesti juutalainen, juutalaisen isän lapsen on erikseen juutalaiseksi käännyttävä.
Juutalaisen seurakunnan jäseneksi voi liittyä vain juutalainen. Liittyminen tapahtuu seurakunnan kanslian kautta. Henkilö joka haluaa kääntyä juutalaiseksi voi sen tehdä mutta kääntymistä edeltää pitkällinen opiskelu. Juutalaisen näkemyksen mukaan messias saapuu maanpäälle kun kaikki juutalaiset noudattavat Jumalan antamia käskyjä. Kääntymyksen antavien on oltava hyvin varmoja siitä, että kääntyvä on todella sisäistänyt juutalaisuuden koska kääntyminen on juutalaisuuden mukaan lopullista - juutalainen on aina juutalainen vaikkei sitä itse enää haluasikaan.
Juutalaisuus ei tunne lähetyskäskyä. Päinvastoin juutalaisuuteen on suhteellisen vaikea kääntyä. Tämä johtuu siitä, että juutalaisen käsityksen mukaan Jumala valitsi juutalaiset suorittamaan erityistä tehtävää eli olemaan esimerkkinä muulle ihmiskunnalle siinä millaista käytöstä Jumala ihmisiltä odotti. Käskyjen tarkka noudattaminen jäi juutalaisten itsensä huoleksi ja muiden ihmisten tuli oppia käskyjen takana olevat etiikka ja moraali. Juutalaisen katsontakannan mukaan messias saapuu ilmoittamaan Jumalan valtakunnan paluusta maan päälle silloin kun kaikki juutalaiset noudattavat annettuja käskyjä. Jos ihmisiä siis käännytettäisiin juutalaisuuteen tai ihmisten annettaisiin kääntyä uskontoon ilman sen varmistamista, että he syvällisesti ymmärtävän uskonnon luonteen, tavat ja määräykset, toimisi kääntyminen itseään vastaan.
Juutalaisia lapsia ei kasteta.

Eli näinollen syntyvä poikavauva ei voi olla juutalainen, koska hänen äitinsä ei ole juutalainen. Pojasta voi tulla juutalainen vasta isompana, ja se siis vaatii asiaan perehtymistä ja opiskelua. Eli lapsen ympärileikkaukselle ei ole minkäänlaista uskonnollista perustetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Sitäpaitsi esinahka on tarpeellinen kun haluaa vetää käteen, ellei meinaa käyttää jotain liukastetta sinä. Vaan ehkä tarkotus onkin just estää poikien käteenveto?

Mitä sä tästäkin asiasta muka tiedät....
Mun mies kuolee nauruun kun kerron tämän sille :laugh: .

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

Mitä sä tiedät leikkaamattomasta? Tai mitä sä tiedät vauvan kyvystä tuntea kipua?

Mitä sä tiedät leikkaamattomasta? Tai mitä sä tiedät vauvan kyvystä tuntea kipua?

Onhan mulla leikkaamattomia miehiä ollut, useampikin :whistle: . Joten joo, tiedän kyllä. Mitä sinä tiedät ympärileikatun miehen käteenvetämisestä? :D
Ja leikkaus täytyy tottakai tehdä puudutuksessa, ja huolehtia kipulääkityksestä sen jälkeen. Vai olenko väittänyt jotain päinvastaista?

Onhan mulla leikkaamattomia miehiä ollut, useampikin :whistle: . Joten joo, tiedän kyllä.
Ja leikkaus täytyy tottakai tehdä puudutuksessa, ja huolehtia kipulääkityksestä sen jälkeen. Vai olenko väittänyt jotain päinvastaista?

Ai niin joo, olikos tää nyt taas niin, että kun en ole käynyt lukiota, niin en voi tietää mitään? Sulla on tietoa sun ympärileikatulta ukolta, joka tietysti vakuuttaa vehkeensä olevan tosi hieno. Kaikki ympärileikatut ei kuitenkaan niin ajattele.

Onhan mulla leikkaamattomia miehiä ollut, useampikin :whistle: . Joten joo, tiedän kyllä.

Ai niin joo, olikos tää nyt taas niin, että kun en ole käynyt lukiota, niin en voi tietää mitään? Sulla on tietoa sun ympärileikatulta ukolta, joka tietysti vakuuttaa vehkeensä olevan tosi hieno. Kaikki ympärileikatut ei kuitenkaan niin ajattele.

Mä tunnen monia leikattuja. Tosi monia. Eikä kukaan ole valittanut, oli sitten suomalainen kristitty, juutalainen, tai ulkomaalainen muslimi.

Yhteistyössä