Pieni varovainen avaus pienten lasten päivähoidosta ammattilaisen näkökulmasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "täti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nih";25367700]Miten vanhemmat voi ponnistella jos hoitajan asenne on sama kun tällä "hoitsulla"? eli vanhemmille ei kerrota mitään ja kaikki pidetää sisällä -paitsi palstalla v**tuillaan niille jotka lapset vie hoitoon? Ja sitten vielä jos lapsi ei anna mitää merkkejä pahoinvoinnista hoidossa. Millä eväillä vanhemmat voi taistella t'llöin hoitohenkilökunnan rinnalla?[/QUOTE]

Päivähoidolla onkin tässä asiassa melkoinen vastuu. Toimivan yhteistyön mahdollistaminen vanhempien kanssa vaatii päiväkodin hoitajilta sekä ymmärrystä että keinoja tukea vanhempia ymmärtämään päivähoidon arkea ja työtapoja ja eteenkin auttaa vanhempia näkemään että ilman toimivaa yhteistyötä eivät hoitajat työtään lapsen kanssa pysty hyvin tekemään. Valitettavasti tätä ymmärrystä ja työkäytäntöjä jotka sitä tukevat, ei vielä päiväkodeissa yleisesti ole.

Siis vanhempien ponnistelu voisi olla sitä että odotetaan päiväkodin tarjoavan heille mahdollisuuden, nimetyn hoitajan kanssa lapsensa asioista pohtia niin usein kun heistä se tuntuu tärkeältä, niin usein että kuva lapsen arjesta säilyy myös heidän mielessään vaikka ovatkin työpaikalla.

Hoitajat tarvitsevat myös sekä apua että tukea (myös puitteet jotka asianmukaiset) kehittääkseen parempia lasta sekä vanhempia oikealla tavalla tukevia hoitokäytäntöjä

Tosi on, että vanhemmat ei voi tietää, mitä se päiväkotiarki oikeasti on pienelle, joka ei vielä edes itse osaa kertoa mitään.

Tuleehan näitä "teippaamis"- ym -juttuja joskus vahingossa julkikin...

[QUOTE="Jenis";25368122]Montako "pientä varovaista" avausta tästä asiasta vielä tarvitaan?[/QUOTE]

Aika monta varmasti. Ainakin niin monta että aiheeseen liittyvä epäselvyys jotenkin vähenee.

[QUOTE="hoitsu";25367179]Koska tää on täysi fakta! Meidänkin paikkaa pidetään kaupungin parhaimpana, mutta luojalle kiitos, ei vanhemmat tiedä totuutta. Ja tosiaan ei ole yksittäinen paikka, missä olen työskennellyt. Totuus on että vanhemmat eivät voi tietää sitä todellisuutta. Tää ei ole mitään ivaa, vaan pitkän työuran näkemys ja kokemus[/QUOTE]

No miksi ne päiväkodit on niin kauheita paikkoja? Miksi te hoitajat olette huonoja, jos kerran sellaisia olette? Miksi ette kerro vanhemmille totuutta, silloinhan vanhemmat voisivat ottaa lapsensa pois pk:sta tai valittaa jonnekin ylemmälle taholle? Olisitteko parempia hoitajia paremmalla palkalla?

Mitä te teette lapsille, kun munkin lapsi haluaa mennä päiväkotiin ja puhuu siitä vaan hyvää, jos oikeasti se inhoaa sitä?? Pelottelette lapset puhumaan vain hyvää vai jotenkin aivopesette ne? Miksi teette niin? Kenen etua se palvelee?

• Tykkää
Reactions: Micosa
[QUOTE="mmm";25368141]No miksi ne päiväkodit on niin kauheita paikkoja? Miksi te hoitajat olette huonoja, jos kerran sellaisia olette? Miksi ette kerro vanhemmille totuutta, silloinhan vanhemmat voisivat ottaa lapsensa pois pk:sta tai valittaa jonnekin ylemmälle taholle? Olisitteko parempia hoitajia paremmalla palkalla?

Mitä te teette lapsille, kun munkin lapsi haluaa mennä päiväkotiin ja puhuu siitä vaan hyvää, jos oikeasti se inhoaa sitä?? Pelottelette lapset puhumaan vain hyvää vai jotenkin aivopesette ne? Miksi teette niin? Kenen etua se palvelee?[/QUOTE]

No vastaisiko ap tai joku nähin?

Kenen etu on se, että te ammattilaisette syyllistätte vanhempia palstalla, mutta ette kerro vanhemmille oikeasti miten lapsi viihtyy pk:ssa tai millaista menoa siellä oikeasti on? Aika vaikeaa näin vanhempana mennä vaatimaan pienempiä ryhmäkokoja ja valittamaan päivähoidosta, kun aina lasta hakiessa kaikki on hyvin. Kiva sitten valittaa jonnekin sosiaalitoimeen (tai mikä taho ikinä näitä hoitaa), että palstalla sanottiin, että päiväkodissa on kauheeta. Teidän ammattilaisten pitäisi kertoa vanhemmille ja itsekin ottaa yhteyttä ylempiin tahoihin. En tajua mitä salailu ja seläntakana puhuminen ja palstalla haukkuminen auttaa, paitsi saahan siitä kai itselleen kirkkaan sädekehän.

• Tykkää
Reactions: Micosa
[QUOTE="vieras";25365552]Mitä ihmettä :O No anteeks,oisko pitänyt sitten sanoa että eikun tuossa se huutaa vieressä ja mä potkin sitä pois kun haluan olla rauhassa koneella? Sä kysyit missä on ja mä vastasin. Mä en millään muotoa sua ole tuominnut että älä mulle kiukuttele.[/QUOTE]

Täh, missä kohtaa mä tossa kommentissani kiukuttelin? Totesin että on söpöä kun lapsesi on päiväunillani ja niin edespäin... Onko tää taas näitä "luetaan rivien välistä jotain vaikkei siellä mitään olekaan..."

[QUOTE="vieras";25365555]Kun lapsi saa riittävästi vanhemman tukea ja apua kasvuunsa ollessaan alle kolmevuotias kehittää tämä kummasti lapsen edellytyksiäja mahdollisuuksia selvitä myöhempien kehitysvaiheiden haasteista. Hyviä esimerkkejä tästä ovat monen katulasten tarinat. Katulapsia on useinmiten hoitanut äiti tai joku sama henkilö heidän ollessa täysin avuttomia vailla omia taitoja. Kunhan sitten ovat kynnelle kyenneet, usein tulleet hylätyiksi ja jätetyiksi omilleen tai sirrasten hoidettaviksi.Näistä lapsista on kummasti kehittynyt osaavia ja pystyviä toisiaan arvostavia aikuisia.Taaperot jotka taas jätetty ilman jatkuvaa suhdetta tärkeään aikuiseen eivät tähän useinkaan yllä.[/QUOTE]

Anteeks nyt mutta vertaatko ihan oikeasti katulapsia ja päiväkotiin vietäviä lapsia??? Että moni katulapsi elää ensin ihan onnellisen taaperovaiheen ja sit NAPS joutuu kadulle?!? Voi hyvää päivää...

Mua taas ihmetyttää se, että kun tällaisissa ketjuissa joku kertoo oman lapsensa hyvästä pk:sta jossa on mukava henkilökunta, ei liian vähän työntekijöitä lapsimäärään nähden, eikä paikka ole iso laitos, niin aina joku toinen tietää paremmin että se on vain kulissia, ja oikeasti pk:ssa tapahtuu kaikkea kamalaa kun vanhemmat eivät näe. Vastataan ivallisesti että niinhän sä luulet, tietäisit vaan mitä sielläkin tapahtuu kun et ole paikalla. Jne.

En mä ainakaan sitä kiistä etteikö huonoja päiväkoteja olisi, mutten tajua niitäkään jotka pitävät joka ikistä päiväkotia huonona.

Minä ihmettelen kehtaako joku muu ammattiryhmä kuin päiväkodin henkilökunta haukkua oman työnsä jälkeä yhtä paljon (kuin tällä palstalla ainakin). Minä ainakin haluan olla työni ammattilainen enkä todellakaan tekisi vaativissakaan oloissa työtäni huonosti enkä missään nimessä mainostaisi asiakkaille ettei minun työhöni kannata tulla koska siellä on niin surkeat olot!
Mun lapsilla on loistavat hoitopaikat enkä todellakaan tunne huonoa omaatuntoa siitä että käyn töissä. Ja tämän keskustelun laadusta kertoo jo aikapaljon se että heitän ihan viattoman kommentin jollekin joka ottaa sen kiukutteluna! Ja toinen samaan hengenvetoon haukkuu mua paskaksi. Että LAADUKASTA keskustelua, todentotta...

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja Micosa
[QUOTE="vieras";25368084]Tosi on, että vanhemmat ei voi tietää, mitä se päiväkotiarki oikeasti on pienelle, joka ei vielä edes itse osaa kertoa mitään.

Tuleehan näitä "teippaamis"- ym -juttuja joskus vahingossa julkikin...[/QUOTE]

Kuinkas monta tapausta on sattunut äidin tekemänä? Päiväkodeissa näitä sattuu kuitenkin todella vähän. Ja ihan tilastollisestikin kaikista vaarallisin ihminen lapselle on oma äiti.

Oikeesti, "ammattilaiset", menkää lakkoon! Kieltäytykää tekemästä niitä töitänne, jos ne on niin perseestä. Vaatikaa kunnon työolot teille ja lapsille.

Joku muukin tästä mainitsi - mun lapsilla on aivan mahtava päikky. Ihanat hoitajat, yrittävät parhaansa, keskustellaan avoimesti. En kerrassaan voi kuvitella ketään heistä napisemassa jollain keskustelupalstalla, en vaan voi.

[QUOTE="täti";25363637]Olen työskennellyt useassa päiväkodissa, arvostetuissakin. Olen toiminut hoitajana pienten alle 3v lasten puolella ja ikäväkseni voin todeta, että päiväkoti ei ole 1-vuotiaan paikka. Ei vaikka kuinka miettisi ja asiaa kääntäisi. Ryhmässä ei ehditä antamaan huomiota lapselle tarpeeksi vaikka kuinka yritettäisiin, jotkut hoitajat ovat jopa epäammattimaisia ja tekevät työtään leipiintyneinä, sijaisia tulee ja menee, pikkuiset sairastavat yleensä ainakin ensimmäisen puoli vuotta kun tulevat päivähoitoon...Kun asiaa kysyy päiväkodissa työskenteleviltä niin vastaus on yleensä, että omaa lastaan eivät toisi hoitoon päiväkotiin, ei ainakaan alle 3v iässä. Jos vain mitenkään pystytte niin pitäkää ne pikkuisenne vielä kotihoidossa älkääkä altistako päiväkotiympäristölle. Yli 3v lapsille sellainen jo sopii ja 4-5v iässä lapsi on omimmillaan päiväkodissa. Mutta ne 1v ikäiset itkevät hoitajien sylissä ja reagoivat stressillä muutokseen voimakakasti. Moni sanoo tähän, että hänen lapsensa ainakin on sopeutunut niin hyvin päivähoitoon, mutta on paljon mitä vanhemmat eivät näe. Kiirettä, epävarmuuttaa saako sijaista, melua..
Lapsella on yleensä kaikken paras olla kotona vanhemman kanssa. On totta, että onnellinen äiti = onnellinen lapsi, mutta kuinka kukaan voi olla onnellinen jos tietää liian aikaisen päivähoidon aloittamisen vaikuttavan negatiivisesti lapseensa?[/QUOTE]

Allekirjoitan tämän. Nyt ollaan monilla paikkakunnilla tilanteessa, että koulutettu päiväkotiväki joutuu tekemään vastoin etiikkaansa. Jos päivähoitolain vesittämiselle, kiertämiselle ja löyhentämiselle ei tule loppua, ainoa ratkaisu on vetäytyä kunnalliselta puolelta muualle. Meidän, ammattilaisten, ääntä ei toistaiseksi kuunnella ja se on mielettömiä ristiriitoja aiheuttava tekijä.

Lasten sopeutumiskyky on uskomaton, mutta ei loputon.

Ei sitä ihan noin voi yleisää. On olemassa päiväkoteja, joissa on esim vain sen 2 ryhmää...eli hyvin pieniäkin yksikköjä löytyy. Ja näissä pienissä, hyvin kodinomaisissa voi sillä yksivuotiaalla olla jopa ihan mukavat oltavat, varsinkin silloin jos hän sattuu olemaan porukassa ns. ainoa pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaalea yksilö;25376169:
Minä ihmettelen kehtaako joku muu ammattiryhmä kuin päiväkodin henkilökunta haukkua oman työnsä jälkeä yhtä paljon (kuin tällä palstalla ainakin). Minä ainakin haluan olla työni ammattilainen enkä todellakaan tekisi vaativissakaan oloissa työtäni huonosti enkä missään nimessä mainostaisi asiakkaille ettei minun työhöni kannata tulla koska siellä on niin surkeat olot!

Tämä on foorumi, jossa ehkä vähän voidaan vaikuttaa perheiden asenteisiin. Jos kertoo rehellisesti vakavista ongelmista, jotka koskettavat lasten elämää, se ei mielestäni ole väärin.

En hauku oman työni jälkeä, jos kerron siitä, mitkä asiat ammattilaisena näen ongelmallisiksi päiväkodeissa. Ne tekijät ovat meistä riippumattomia. On olemassa yksinkertaisesti rajat, joiden ylityttyä hoito ei enää voi olla laadukasta. Tiedostamisemme kertoo siitä, että me olemme tilanteen tasalla. Jos sulkisimme jatkuvasti silmämme, tekisimme väärin. Me tosiaan tiedämme lasten päivittäisten, stressaavien olosuhteiden vaikutuksen heihin.

Tämä on foorumi, jossa ehkä vähän voidaan vaikuttaa perheiden asenteisiin. Jos kertoo rehellisesti vakavista ongelmista, jotka koskettavat lasten elämää, se ei mielestäni ole väärin.

En hauku oman työni jälkeä, jos kerron siitä, mitkä asiat ammattilaisena näen ongelmallisiksi päiväkodeissa. Ne tekijät ovat meistä riippumattomia. On olemassa yksinkertaisesti rajat, joiden ylityttyä hoito ei enää voi olla laadukasta. Tiedostamisemme kertoo siitä, että me olemme tilanteen tasalla. Jos sulkisimme jatkuvasti silmämme, tekisimme väärin. Me tosiaan tiedämme lasten päivittäisten, stressaavien olosuhteiden vaikutuksen heihin.

Sanoin jo tuossa aiemmin että olen itsekin ollut aikaisemmin päiväkodissa töissä. Miksi siis minun mielestäni pienten ryhmässä on ihan mahdollista antaa laadukasta hoitoa vaikka siellä olisi useampikin 1-vuotias? Ja joillekin se tuntuu olevan mahdoton tehtävä. Meillä oli todella hyvä tiimi pienten ryhmässä ja todella pientä porukkaa oli ne lapset silloin aikanaan siinä. Koskaan ei tuntunut rankalta vaan aina teimme lasten päivästä parhaan mahdollisen.

No mun mielestä on hyvä ottaa näitä asioita esille, mutta myös muistaa että Suomi on iso maa ja joka paikassa päiväkodit ei ole samalla tasolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaalea yksilö;25377884:
Sanoin jo tuossa aiemmin että olen itsekin ollut aikaisemmin päiväkodissa töissä. Miksi siis minun mielestäni pienten ryhmässä on ihan mahdollista antaa laadukasta hoitoa vaikka siellä olisi useampikin 1-vuotias? Ja joillekin se tuntuu olevan mahdoton tehtävä. Meillä oli todella hyvä tiimi pienten ryhmässä ja todella pientä porukkaa oli ne lapset silloin aikanaan siinä. Koskaan ei tuntunut rankalta vaan aina teimme lasten päivästä parhaan mahdollisen.

Olitko päiväkodissa aikana, jolloin ryhmän koko oli nykyistä pienempi. Jolloin hoitajat saivat apua henkilökunnalta, jota nykyisin ei ole läheskään kaikkialla. Esim. laitosapulaisilta. Aikana, jolloin johtajille kuului paljon niitä tehtäviä, jotka lto:t ja hoitajat nykyisin tekevät. Tai kun tuttuja sijaisia saatiin aina tarvittaessa.

Luojan kiitos lapseni ovat pph:lla jossa siis omat 1,5v aj 4v + 3v. Tiedän tasan tarkkaan että siellä homma toimii niinkuin pitääkin, ja sitä työtä arvostan!

Mutta lomien ajan lapset ovat pk:ssa ja voi hertileijjaa niitä päivi/iltoja kun lapset on olleet pk:ssa, ihmeellistä reihumista, kitinää siis selvää "ylimääräistä" huomion hakua..

Mut mun mielestä tää juttu ei sais jäädä tähän palstalla vikisemiseen vaan ois tehtävä jotain tälle asialle ja piaaan!!!

Lähes poikeuksetta näissä keskusteluissa, kuten tässäkin tulee esille se että asioista voi puhua nimettömänä palstalla, mutta ei suoraan vanhemmille joiden lapsia tilanne päiväkodissa koskee. Miksi?

Joidenkin äitien pitää pitää Suomen taloutta pystyssä ja käydä töissä. Jos ap Suomen lasten kärsimys ruokittuina, lämpimästi puettuina, ulkoilutettuina ja päiväunet nukkuvina päiväkodeissa rastaa sydäntä, mietipä Afrikan lasten kasvuoloja. Tai Suomea 60 vuotta sitten. Meinaatko, että silloin syliteltiin lapsia ja äiti omisti vain lastenhoidolle lapsen 3 ekaa vuotta 24/ 7 jättäytyen pois maatilan hommista?

• Tykkää
Reactions: Vaalea yksilö
Olitko päiväkodissa aikana, jolloin ryhmän koko oli nykyistä pienempi. Jolloin hoitajat saivat apua henkilökunnalta, jota nykyisin ei ole läheskään kaikkialla. Esim. laitosapulaisilta. Aikana, jolloin johtajille kuului paljon niitä tehtäviä, jotka lto:t ja hoitajat nykyisin tekevät. Tai kun tuttuja sijaisia saatiin aina tarvittaessa.

No ei noi mitään historiatietoja ole tai no noista työtehtävistä en tietenkään tiedä. Mutta siis pojan ryhmän sijaisina toimivat talossa kiertävä vakkari tai yksi laitosapulainen (aina sama, en tiedä montako niitä talossa on). Johtaja sanoi että harvoin joudutaan käyttämään ulkopuolista apua, kun on noita omia sijaisia. Kura-aikaan oon myös nähny kun oon vienyt lapsen sopivasti kymmeneen, että laitoshoitaja on ollu auttamassa pukemisessa, vaikka paikalla on ollu jo kolme omaa hoitajaa (joista yksi tietty sit lähti valmiiden lasten kanssa ulos). Ryhmässä on myös paljon arkivapaita viettäviä, enkä koskaan ole nähnyt yli kymmentä lasta samaan aikaan hoidossa. Tänäänkin oli paikalla neljä.

[QUOTE="vieras";25378062]Luojan kiitos lapseni ovat pph:lla jossa siis omat 1,5v aj 4v + 3v. Tiedän tasan tarkkaan että siellä homma toimii niinkuin pitääkin, ja sitä työtä arvostan!

Mutta lomien ajan lapset ovat pk:ssa ja voi hertileijjaa niitä päivi/iltoja kun lapset on olleet pk:ssa, ihmeellistä reihumista, kitinää siis selvää "ylimääräistä" huomion hakua..

Mut mun mielestä tää juttu ei sais jäädä tähän palstalla vikisemiseen vaan ois tehtävä jotain tälle asialle ja piaaan!!![/QUOTE]

No onhan se aika hurjaa kun lapset heitetään lomaviikoksi niille vieraaseen paikkaan!Vaikka siis ois muuten hyväkin pk. Etenkin yleisinä loma-aikoina, kun hoitajina on sijaisia ja vieraita lapsia muista päiväkodeista ja perhepäivähiodosta. Mä pidän oman lapseni yleiset loma-ajat pois päiväkodista.

Yhteistyössä