Pieni varovainen avaus pienten lasten päivähoidosta ammattilaisen näkökulmasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "täti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olitko päiväkodissa aikana, jolloin ryhmän koko oli nykyistä pienempi. Jolloin hoitajat saivat apua henkilökunnalta, jota nykyisin ei ole läheskään kaikkialla. Esim. laitosapulaisilta. Aikana, jolloin johtajille kuului paljon niitä tehtäviä, jotka lto:t ja hoitajat nykyisin tekevät. Tai kun tuttuja sijaisia saatiin aina tarvittaessa.

No kuule, en ollut tuolloin. Silloin Espoon kaupunki otti laitosapulaiset pois yksiköstämme kun ulkoisti siivouksen. Apua ei tullut todellakaan kun joka puolella muualla paitsi meidän talossa suurinpiirtein henk.kunta pysyi samana. Johtajat eivät todellakaan tulleet auttamaan vaan minä sijaistin myös johtajaa kaiken muun työni lisäksi. Tuttuja sijaisia en ole koskaan edes tavannut, seurelta tuli jos tuli. Että mikä oli kirjoituksesi pointti? Ettet sinä kykene tekemään lapsille laadukasta päivähoitoa(ko)?

[QUOTE="mona";25378164]No ei noi mitään historiatietoja ole tai no noista työtehtävistä en tietenkään tiedä. Mutta siis pojan ryhmän sijaisina toimivat talossa kiertävä vakkari tai yksi laitosapulainen (aina sama, en tiedä montako niitä talossa on). Johtaja sanoi että harvoin joudutaan käyttämään ulkopuolista apua, kun on noita omia sijaisia. Kura-aikaan oon myös nähny kun oon vienyt lapsen sopivasti kymmeneen, että laitoshoitaja on ollu auttamassa pukemisessa, vaikka paikalla on ollu jo kolme omaa hoitajaa (joista yksi tietty sit lähti valmiiden lasten kanssa ulos). Ryhmässä on myös paljon arkivapaita viettäviä, enkä koskaan ole nähnyt yli kymmentä lasta samaan aikaan hoidossa. Tänäänkin oli paikalla neljä.[/QUOTE]

Mutta onpa hyvä tilanne siellä :)

Valitettavasti aikaisemmin mainittujen epäkohtien lisäksi sellainenkin seikka vaikeuttaa tilannetta, että päiväkoti on auki aamu kuudesta ilta kuuteen. Silloin henkilökuntaa on yhtä aikaa täydet kolme kpl vain n. neljänä tuntina päivästä. Siitä pari tuntia on lasten nukkumisaikaa, eli lähes kaikki vaativat tilanteet hoidetaan kahden hoitajan voimin.

[QUOTE="mona";25378164]No ei noi mitään historiatietoja ole tai no noista työtehtävistä en tietenkään tiedä. Mutta siis pojan ryhmän sijaisina toimivat talossa kiertävä vakkari tai yksi laitosapulainen (aina sama, en tiedä montako niitä talossa on). Johtaja sanoi että harvoin joudutaan käyttämään ulkopuolista apua, kun on noita omia sijaisia. Kura-aikaan oon myös nähny kun oon vienyt lapsen sopivasti kymmeneen, että laitoshoitaja on ollu auttamassa pukemisessa, vaikka paikalla on ollu jo kolme omaa hoitajaa (joista yksi tietty sit lähti valmiiden lasten kanssa ulos). Ryhmässä on myös paljon arkivapaita viettäviä, enkä koskaan ole nähnyt yli kymmentä lasta samaan aikaan hoidossa. Tänäänkin oli paikalla neljä.[/QUOTE]

Niin eilen kun vein kuopukseni päiväkotiin niin siellä oli kolme lasta ja kaksi hoitajaa :) Ja muutenkin 3 hoitajaa ja 12 lasta, ihana ja viihtyisä ryhmä jossa kaikki on hyvin. Lapsi iloitsee ja on paljon kavereita. Mikä ihme kilpailu tällä palstalla on "Missä on huonoin päiväkoti?" Minä arvostan päiväkoteja ja niin saisivat kyllä tämän kirjoittelun perusteella työntekijätkin arvostaa, tai sit jos ei työ kiinnosta niin ammatinvaihto vois olla paikallaan.

Kaikilla on varaa jäädä kotia hoitaman lastaan jos vain HALUAA!!

Voi älyn loistetta taas.

Mitä, jos ei halua? Mitä, jos haluaa olla töissä? Jos kokee velvollisuudekseen tehdä töitä ja kantaa vastuunsa tälle yhteiskunnalle? Kun on yhteiskunnan rahoilla tullut kouluttauduttuakin? Se lapsi ei mene hoidossa rikki, vaikka kotona lorvivat mammat niin mielellään ilmesesti oman riittämättömyydentunteensa vaientamiseksi haluavat itselleen uskotella.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaalea yksilö;25378216:
No kuule, en ollut tuolloin. Silloin Espoon kaupunki otti laitosapulaiset pois yksiköstämme kun ulkoisti siivouksen. Apua ei tullut todellakaan kun joka puolella muualla paitsi meidän talossa suurinpiirtein henk.kunta pysyi samana. Johtajat eivät todellakaan tulleet auttamaan vaan minä sijaistin myös johtajaa kaiken muun työni lisäksi. Tuttuja sijaisia en ole koskaan edes tavannut, seurelta tuli jos tuli. Että mikä oli kirjoituksesi pointti? Ettet sinä kykene tekemään lapsille laadukasta päivähoitoa(ko)?

Hyvä että koet olleesi voimissasi. Minun pointtini on se, että kun olen nähnyt laadukasta päivähoitoa, en pidä nykyistä sellaisena. En lähimainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaalea yksilö;25378251:
Niin eilen kun vein kuopukseni päiväkotiin niin siellä oli kolme lasta ja kaksi hoitajaa :) Ja muutenkin 3 hoitajaa ja 12 lasta, ihana ja viihtyisä ryhmä jossa kaikki on hyvin. Lapsi iloitsee ja on paljon kavereita. Mikä ihme kilpailu tällä palstalla on "Missä on huonoin päiväkoti?" Minä arvostan päiväkoteja ja niin saisivat kyllä tämän kirjoittelun perusteella työntekijätkin arvostaa, tai sit jos ei työ kiinnosta niin ammatinvaihto vois olla paikallaan.

Arvostan tosiaan sitä työtä, mitä päiväkodeissa tehdään. Mutta en ole sokea. Hyviä hetkiä on päivittäin, mutta kokonaisuutena asiat voisivat olla todella paljon paremmin. Ja ei ole tippaakaan kysymys siitä, kiinnostaako työ. Jos minua ei kiinnostaisi niin silloinhan en viettäisi sekuntiakaan näitä asioita pohtimassa.

Kaikilla on varaa jäädä kotia hoitaman lastaan jos vain HALUAA!!

Ja sinä sen tiedät? Esim. lääkäreillä on yleensä eniten valmistumisen jälkeen velkaa ja siihen vielä mahdolliset asuntovelat päälle, eipä siinä kovin montaa vuotta pysty olemaan poissa työelämästä kun talous menee miinukselle. Onko kotiäidit miettineet esim. eläkejuttuja? Nämä kotona olleet vuodethan vaikuttuvat myös tulevaisuuteen. Toki se on hyvä että moni äiti jaksaa ja haluaa olla kotona hoitamassa lapsiaan, itsekin olin kummankin lapsen kanssa 2v. Mutta annetaan nyt työssäkäyvien äitien olla rauhassa! Moni äiti varmasti tekee parhaansa että saa lapselleen parhaan mahdollisen hoidon, kiertää harjoittelemassa ja tutustumassa. Päivähoito tuo kuitenkin onnistuessaan niin paljon hyvää lapsen elämään että se on otettava ehdottomasti rikkautena!

Hyvä että koet olleesi voimissasi. Minun pointtini on se, että kun olen nähnyt laadukasta päivähoitoa, en pidä nykyistä sellaisena. En lähimainkaan.

Mutta eihän se laadukas päivähoito ole mikään asia joka on automaattisesti siellä päiväkodissa. Kyllä se lähtee siitä ilmapiiristä, asenteesta ja kaikkien asioiden summasta. Voin sanoa sen verran rikkomatta vaitiolovelvollisuutta että sen päiväkodin asiakasperheet olivat laidasta laitaan, lastensuojeluilmoituksiakin jouduttiin aika monta tekemään. Alue jolla päiväkoti oli, oli semmoinen ettei koskaan tiennyt löytääkö pihalta huumeneulan vai hörhön ruumiin. Jos tuossa työporukassa ei olisi ollut niin mahtavaa ilmapiiriä kuin mitä meillä oli, niin varmasti olis tullut tehtyä hampaat irvessä töitä ja sehän ei ole hyvä asia se.
Kaikki kuitenkin hyvin pitkälti lähtee sieltä omasta asenteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaalea yksilö;25378339:
Mutta eihän se laadukas päivähoito ole mikään asia joka on automaattisesti siellä päiväkodissa. Kyllä se lähtee siitä ilmapiiristä, asenteesta ja kaikkien asioiden summasta. Voin sanoa sen verran rikkomatta vaitiolovelvollisuutta että sen päiväkodin asiakasperheet olivat laidasta laitaan, lastensuojeluilmoituksiakin jouduttiin aika monta tekemään. Alue jolla päiväkoti oli, oli semmoinen ettei koskaan tiennyt löytääkö pihalta huumeneulan vai hörhön ruumiin. Jos tuossa työporukassa ei olisi ollut niin mahtavaa ilmapiiriä kuin mitä meillä oli, niin varmasti olis tullut tehtyä hampaat irvessä töitä ja sehän ei ole hyvä asia se.
Kaikki kuitenkin hyvin pitkälti lähtee sieltä omasta asenteesta.

Asenne ja ilmapiiri ei ratkaise lopullisesti laatua. Sellainen tosiasia on olemassa, että päiväkodeissa, jossa kasvatusvastuulliset hoitavat vaatehuollon, siivouksen ja kaikelaista ylimääräistä, asiat eivät ole parhaimmalla mahdollisella tavalla. Tottakai kaikki toimii kuin junan vessa, mutta ei siten kuin pitäisi. Mitä enemmän alalle on koulutusta, sitä paremmin tuollaiset asiat aistii.

Arvostan tosiaan sitä työtä, mitä päiväkodeissa tehdään. Mutta en ole sokea. Hyviä hetkiä on päivittäin, mutta kokonaisuutena asiat voisivat olla todella paljon paremmin. Ja ei ole tippaakaan kysymys siitä, kiinnostaako työ. Jos minua ei kiinnostaisi niin silloinhan en viettäisi sekuntiakaan näitä asioita pohtimassa.

Mitä sitten ajattelit/ajattelitte tehdä niille epäkohdille? Ovatko ne niinkuin lapsista lähtöisin eli liian pienet lapset, liian villit lapset, liian suuret ryhmäkoot, liian vähän henk.kuntaa yms? Kaikille päiväkodin henkilökunnan jäsenille sanoisin vain semmoisen nyt ihan yleisesti; teillähän on maailman paras lakkoase käsissänne! Jos te menette huonojen työolojen vuoksi lakkoon niin koko Suomi pysähtyy!!!

Mutta onpa hyvä tilanne siellä :)

Valitettavasti aikaisemmin mainittujen epäkohtien lisäksi sellainenkin seikka vaikeuttaa tilannetta, että päiväkoti on auki aamu kuudesta ilta kuuteen. Silloin henkilökuntaa on yhtä aikaa täydet kolme kpl vain n. neljänä tuntina päivästä. Siitä pari tuntia on lasten nukkumisaikaa, eli lähes kaikki vaativat tilanteet hoidetaan kahden hoitajan voimin.

No meillä pk on auki 7-17, mutta varmasti paikalla on oman ryhmän hoitaja vain 7.30-16.30. Oma lapseni ei tuon haarukan ulkopuolella olekaan ollut hoidossa.

Mutta siis samaa mieltä kanssasi että todellakin on hyvä ottaa esille niitä isoja puutteita. Lähinnä vaan halusin muistuttaa yleisesti että ei joka paikassa ole niin huono tuo päiväkotien tilanne. Syksyllä (syyskuun alku) kun poikani aloitti hoidossa, niin pk:ssa oli vielä 19 paikkaa vapaana, tosin nyt toki saattaa olla täynnä kaikki paikat. Yhteensä on siis 100paikkainen pk enkä tietenkään tiedä miten isojen puolella toimitaan mutta pienten puolella asiat mielestäni hyvin.

Päivähoidon työntekijät ovat niin monen liiton alaisuudessa, että lakkoja ei tulla näkemään.

Siinäkö se nyt sitten oli? Että parempi vaan vaieta tai marista vaan kahvitauolla? On se nyt kumma jos ei lakkokaan onnistu kun on niin vaikeeta... No mitä vaihtoehtoja teille jää? Jos työolot ovat niin ala-arvoiset että se vaikuttaa laadukkaaseen päivähoitoon niin joko siedät asiaa ja silti panostat laadukkaaseen päivähoitoon tai menet lakkoon! Tai sitten kouluttaudut muualle. So simple.

[QUOTE="vieras";25378259]Voi älyn loistetta taas.

Mitä, jos ei halua? Mitä, jos haluaa olla töissä? Jos kokee velvollisuudekseen tehdä töitä ja kantaa vastuunsa tälle yhteiskunnalle? Kun on yhteiskunnan rahoilla tullut kouluttauduttuakin? Se lapsi ei mene hoidossa rikki, vaikka kotona lorvivat mammat niin mielellään ilmesesti oman riittämättömyydentunteensa vaientamiseksi haluavat itselleen uskotella.[/QUOTE]

Älä jaksa jauhaa, et ei muka halua. Haloo herää unestasi

Alkuperäinen kirjoittaja Vaalea yksilö;25378311:
Ja sinä sen tiedät? Esim. lääkäreillä on yleensä eniten valmistumisen jälkeen velkaa ja siihen vielä mahdolliset asuntovelat päälle, eipä siinä kovin montaa vuotta pysty olemaan poissa työelämästä kun talous menee miinukselle. Onko kotiäidit miettineet esim. eläkejuttuja? Nämä kotona olleet vuodethan vaikuttuvat myös tulevaisuuteen. Toki se on hyvä että moni äiti jaksaa ja haluaa olla kotona hoitamassa lapsiaan, itsekin olin kummankin lapsen kanssa 2v. Mutta annetaan nyt työssäkäyvien äitien olla rauhassa! Moni äiti varmasti tekee parhaansa että saa lapselleen parhaan mahdollisen hoidon, kiertää harjoittelemassa ja tutustumassa. Päivähoito tuo kuitenkin onnistuessaan niin paljon hyvää lapsen elämään että se on otettava ehdottomasti rikkautena!

Nimenomaan kotona olleet vuodet vaikuttavat tulevaisuuteen, lapsen tulevaisuuteen. Varmasti iloisempi ja tyytyväisempi lapsi ken on saanut helläähoitoa kotona vanemmaltaan kuin hyljeksitty vieraalle hoitoon kuin rievun

Nimenomaan kotona olleet vuodet vaikuttavat tulevaisuuteen, lapsen tulevaisuuteen. Varmasti iloisempi ja tyytyväisempi lapsi ken on saanut helläähoitoa kotona vanemmaltaan kuin hyljeksitty vieraalle hoitoon kuin rievun

Onpa mustaa ja valkoista taas kerran :D Suomessa on siis todella paljon lapsia jotka on hyljeksitty kuin riepuja. 70-luvulla kun hyljeksittiin jopa 3kk-ikäisinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaalea yksilö;25378523:
Siinäkö se nyt sitten oli? Että parempi vaan vaieta tai marista vaan kahvitauolla? On se nyt kumma jos ei lakkokaan onnistu kun on niin vaikeeta... No mitä vaihtoehtoja teille jää? Jos työolot ovat niin ala-arvoiset että se vaikuttaa laadukkaaseen päivähoitoon niin joko siedät asiaa ja silti panostat laadukkaaseen päivähoitoon tai menet lakkoon! Tai sitten kouluttaudut muualle. So simple.

voi herra isä kun on yksinkertainen yksilö tämä vaalea yksilö... :headwall:

luitko ollenkaan LTO:n kommenttia ennen kuin vastasit siihen?

Kiva lukee näitä juttuja :(. Maanantaina mennään tyttären kanssa tutustuu päiväkotiin ja tytär on 1v9kk. Ryhmä johon tytär pääsee, niin siinä on 1-2v lapsia. Oon nyt tän viikon itkeskelly tota muutosta, tuntuu pahalta. Miehellekkin sanoin tossa alkuillasta, että oisin halunnu olla siihen saakka, että tytär ois 3v. Mutta, ymmärrän kyllä miestäkin, on joutunu maksamaan suuren osan meijän elämästä ja mun on kuitenkin jossakin vaiheessa jatkettava koulu loppuun. Ei ole paljoa jäljellä, mutta siltikin tuntuu, että työnnän tyttären muitten hoidettavaks :(. Oon kuitenkin ite hoitanu tyttären alusta saakka miehen kanssa ja yhteisestä sopimuksesta ei olla juurikaan hoitoon kellekkään annettu. Muutaman kerran ollu miehen äitillä yö hoidossa. Viimesimmästä kerrasta onkin aikaa paljon, sillonkin miehen kanssa ikävöitiin tytärtä, ite menin itku kurkussa nukkumaan. Nyt varsinkin tämmösten juttujen jälkeen tekis mieli jatkaa vaan tyttären hoitamista ite. Sais ainakin syliä, läheisyyttä, lohdutusta ja leikkiä jne. Tää on hirvee muutos, ei tähän voi tottua :(. Tiistaina varmaan jo joutuu jättämään tyttären joksikin aikaa päiväkotiin ja itteni tuntien, niin itken täyttä häkää. Mulla alkaa koulu 16. päivä, mutta tarpeen vaatiessa oon valmiina lykkäämään koulun alkua viikolla ja jos, päiväkodilta sanotaan, että ois parempi jos jatkaisin kotihoitoa tyttärelle, niin sillon lykkään koulun alotusta.

[QUOTE="hyvää päivää";25378572]voi herra isä kun on yksinkertainen yksilö tämä vaalea yksilö... :headwall:

luitko ollenkaan LTO:n kommenttia ennen kuin vastasit siihen?[/QUOTE]

Luin kyllä, eipä niitä liittoja nyt niin kovin montaa ole. Lto:t kuitenkin kuuluvat pääsääntöisesti oaj:n ja lastenhoitajilla nyt muutama eri vaihtoehto. Kysyin lto:lta että mitä hän on meinannut niille huonoille työoloille tehdä ja yksi vaihtoehto oli nyt tuo lakko jos ei muuta keksi. Sieltä ei tullut yhtäkään vastausta, paitsi tuo "on niin monta liittoa..."

Kiva lukee näitä juttuja :(. Maanantaina mennään tyttären kanssa tutustuu päiväkotiin ja tytär on 1v9kk. Ryhmä johon tytär pääsee, niin siinä on 1-2v lapsia. Oon nyt tän viikon itkeskelly tota muutosta, tuntuu pahalta. Miehellekkin sanoin tossa alkuillasta, että oisin halunnu olla siihen saakka, että tytär ois 3v. Mutta, ymmärrän kyllä miestäkin, on joutunu maksamaan suuren osan meijän elämästä ja mun on kuitenkin jossakin vaiheessa jatkettava koulu loppuun. Ei ole paljoa jäljellä, mutta siltikin tuntuu, että työnnän tyttären muitten hoidettavaks :(. Oon kuitenkin ite hoitanu tyttären alusta saakka miehen kanssa ja yhteisestä sopimuksesta ei olla juurikaan hoitoon kellekkään annettu. Muutaman kerran ollu miehen äitillä yö hoidossa. Viimesimmästä kerrasta onkin aikaa paljon, sillonkin miehen kanssa ikävöitiin tytärtä, ite menin itku kurkussa nukkumaan. Nyt varsinkin tämmösten juttujen jälkeen tekis mieli jatkaa vaan tyttären hoitamista ite. Sais ainakin syliä, läheisyyttä, lohdutusta ja leikkiä jne. Tää on hirvee muutos, ei tähän voi tottua :(. Tiistaina varmaan jo joutuu jättämään tyttären joksikin aikaa päiväkotiin ja itteni tuntien, niin itken täyttä häkää. Mulla alkaa koulu 16. päivä, mutta tarpeen vaatiessa oon valmiina lykkäämään koulun alkua viikolla ja jos, päiväkodilta sanotaan, että ois parempi jos jatkaisin kotihoitoa tyttärelle, niin sillon lykkään koulun alotusta.

Höpö,höpö! Älä nyt vaan syyllisty näiden joidenkin kirjoittelusta. Ensinnäkään sun ei tarvitse yhtään selitellä sitä miksi viet lapsesi päiväkotiin. Huomaatko itsekin kuinka nöyränä selittelet, ihan kuin se olisi joku rikos viedä lapsi päivähoitoon!
Päiväkoteja on kuitenkin suurimmaksi osaksi niitä hyviä paikkoja joten älä ole huolissasi! :)

nyt teen sen! otan ton mun mukeron pois sieltä himskutin pk.sta ja jään viel kotio pariksi vuodeksi!! vaikka neljäksi prkl.. aloitti syksyllä. tän ketjun innoittamana, asiaa tietty itkien joka ilta niin nyt vain tempaisen kun tuntuu oikealta ratkaisulta. se on ni lyhyt aika elämässä tää ku laps on pikkanen.

Mutta, ymmärrän kyllä miestäkin, on joutunu maksamaan suuren osan meijän elämästä ja mun on kuitenkin jossakin vaiheessa jatkettava koulu loppuun.

Miten niin joutunut, perheen elättämäinen on miehen tärkein tehtävä ja syy miksi hän nyt ylipäätään on olemassa.

Mies joka pakottaa naisensa töihin kun lapset ovat pieniä ei perhettä ansaitse.

Miten niin joutunut, perheen elättämäinen on miehen tärkein tehtävä ja syy miksi hän nyt ylipäätään on olemassa.

Mies joka pakottaa naisensa töihin kun lapset ovat pieniä ei perhettä ansaitse.

Just... Että rinnastetaan naisten töihin "joutuminen" ihan perheväkivaltaan ja pettämiseen tässä logiikassa. Luuletko että se töihin lähteminen on ihan pakkopullaa jokaiselle naiselle? Itse en ole opiskellut vuosia yliopistossa ihan turhaan vaan todella nautin työstäni. Elätämme kumpikin perhettämme ja kaikki ovat tyytyväisiä. Lapset saivat olla oman aikansa kotona, nauttivat siitä mutta nauttivat myös päiväkodissa vietetystä ajasta. Meillä lapset ovat päiväkodissa 16 päivää kuukaudessa ja 6h kerrallaan. Kaiken muun ajan olemme tiiviisti yhdessä ja onnellisia.
Täällä joku heitti hyvän kysymyksen johon ei taas kukaan vastannut; jos tilanne olisi toisinpäin. Jos oletettaisiin että naisten olisi käytävä töissä elättäen miehen kotona olo lasten kanssa, jaksaisitko sitä useamman vuoden? Jos oikeasti sinun harteillasi lepää koko perheen elättäminen???

Yhteistyössä