Pieni varovainen avaus pienten lasten päivähoidosta ammattilaisen näkökulmasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "täti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hoitajana olen ja omaani en kyllä vie päiväkotiin, ainakaan ennen 3-vuoden ikää. Kotona olen ehkä pidempäänkin.

Mutta jokainen tekee omat valintansa, minkäs sille voi. Monet säälintunteet olen käynyt läpi kun 1-2 vuotias rahdataan päiväkotiin, vaikka olen työskennellyt pääsääntöisesti osaavassa ja ammattitaitoisessa ryhmässä. Se järjestelmä vaan ei ole suunniteltu niin pienille. Noin pieni tarvitsee rauhallisen ympäristön ja yhden tutun hoitajan. 14 lasta ja 3 aikuista (jotka nekin vaihtuu sillon tällön) ei voi tuoda samanlaista turvallisuutta.

[QUOTE="vieras";25380233]Hoitajana olen ja omaani en kyllä vie päiväkotiin, ainakaan ennen 3-vuoden ikää. Kotona olen ehkä pidempäänkin.

Mutta jokainen tekee omat valintansa, minkäs sille voi. Monet säälintunteet olen käynyt läpi kun 1-2 vuotias rahdataan päiväkotiin, vaikka olen työskennellyt pääsääntöisesti osaavassa ja ammattitaitoisessa ryhmässä. Se järjestelmä vaan ei ole suunniteltu niin pienille. Noin pieni tarvitsee rauhallisen ympäristön ja yhden tutun hoitajan. 14 lasta ja 3 aikuista (jotka nekin vaihtuu sillon tällön) ei voi tuoda samanlaista turvallisuutta.[/QUOTE]

Olen eri mieltä, mutta meitä on moneen. Meidän päiväkodissa on oikeasti ammattitaitoiset ihmiset ja näen päivittäin omin silmin kuinka hyvä näillä alle 3-vuotiailla on olla. :)
Meillä asiaan panostetaan kunnolla, henkilövajauksesta huolimatta, eikä siitä tingitä koskaan.

• Tykkää
Reactions: Vaalea yksilö
Alkuperäinen kirjoittaja Vaalea yksilö;25378604:
Luin kyllä, eipä niitä liittoja nyt niin kovin montaa ole. Lto:t kuitenkin kuuluvat pääsääntöisesti oaj:n ja lastenhoitajilla nyt muutama eri vaihtoehto. Kysyin lto:lta että mitä hän on meinannut niille huonoille työoloille tehdä ja yksi vaihtoehto oli nyt tuo lakko jos ei muuta keksi. Sieltä ei tullut yhtäkään vastausta, paitsi tuo "on niin monta liittoa..."

Kumma että miesten maailmassa pystytään lakkoilemaan, vaikka firmoissa on ihmisiä hyvin, hyvin monesta liitosta...

Olen eri mieltä, mutta meitä on moneen. Meidän päiväkodissa on oikeasti ammattitaitoiset ihmiset ja näen päivittäin omin silmin kuinka hyvä näillä alle 3-vuotiailla on olla. :)
Meillä asiaan panostetaan kunnolla, henkilövajauksesta huolimatta, eikä siitä tingitä koskaan.

Tuo ei todellakaan liity pelkästään tukien loppumiseen, jos tosissasi väität olevasi ammattilainen niin varmaan ymmärrät että 1- 3 vuoden välillä tapahtuu aikamoinen harppaus kehityksessä. 3-vuotiaalla on jo aivan erilaiset valmiudet ilman vanhempaa selviytymiseen, kuin esim. sillä 12 kk vanhalla.

Ehkä teidän päiväkoti ei sitten ole ihan sieltä tavallisesta päästä, lähes jokainen kunnallinen päiväkoti kun kamppailee päivittäin resurssien puutteen kanssa.

Kiva lukee näitä juttuja :(. Maanantaina mennään tyttären kanssa tutustuu päiväkotiin ja tytär on 1v9kk. Ryhmä johon tytär pääsee, niin siinä on 1-2v lapsia. Oon nyt tän viikon itkeskelly tota muutosta, tuntuu pahalta. Miehellekkin sanoin tossa alkuillasta, että oisin halunnu olla siihen saakka, että tytär ois 3v. Mutta, ymmärrän kyllä miestäkin, on joutunu maksamaan suuren osan meijän elämästä ja mun on kuitenkin jossakin vaiheessa jatkettava koulu loppuun. Ei ole paljoa jäljellä, mutta siltikin tuntuu, että työnnän tyttären muitten hoidettavaks :(. Oon kuitenkin ite hoitanu tyttären alusta saakka miehen kanssa ja yhteisestä sopimuksesta ei olla juurikaan hoitoon kellekkään annettu. Muutaman kerran ollu miehen äitillä yö hoidossa. Viimesimmästä kerrasta onkin aikaa paljon, sillonkin miehen kanssa ikävöitiin tytärtä, ite menin itku kurkussa nukkumaan. Nyt varsinkin tämmösten juttujen jälkeen tekis mieli jatkaa vaan tyttären hoitamista ite. Sais ainakin syliä, läheisyyttä, lohdutusta ja leikkiä jne. Tää on hirvee muutos, ei tähän voi tottua :(. Tiistaina varmaan jo joutuu jättämään tyttären joksikin aikaa päiväkotiin ja itteni tuntien, niin itken täyttä häkää. Mulla alkaa koulu 16. päivä, mutta tarpeen vaatiessa oon valmiina lykkäämään koulun alkua viikolla ja jos, päiväkodilta sanotaan, että ois parempi jos jatkaisin kotihoitoa tyttärelle, niin sillon lykkään koulun alotusta.
Hei tätähän nää just yrittää, älä provosoidu noiden aseille. :D
Monet pk-tädit ovat tosi katkeria ja siksi suoltavat tällaista netissä, jos edes oikeita pk.tätejä ovat. Tottakai heistä löytyy näitä ja sitten toista mieltä olevia, kuten kaikista. 3v ei ole mikään maaginen raja, se maaginen raja on "ei koskaan päiväkotiin" jos rehellisiä ollaan, ei se kun tuet loppuvat ja on muka ok laittaa pieni 3v muiden hoidettavaksi.

Oikeat ammattiaitoiset ihmiset pitävät hyvää huolta pienistä päiväkotilaisista ja näitä päikkyjä on paljon, nämä paskat ammattitaidottomat paikat kuuluvat vain lujaa ja sitten kotimammat kuvittelevat itsestään liikoja jolloin he provoilevat lisää että muut tuntisivat syyllistyyttä. :)

[QUOTE="höpöhöpö";25380266]Hei tätähän nää just yrittää, älä provosoidu noiden aseille. :D
Monet pk-tädit ovat tosi katkeria ja siksi suoltavat tällaista netissä, jos edes oikeita pk.tätejä ovat. Tottakai heistä löytyy näitä ja sitten toista mieltä olevia, kuten kaikista. 3v ei ole mikään maaginen raja, se maaginen raja on "ei koskaan päiväkotiin" jos rehellisiä ollaan, ei se kun tuet loppuvat ja on muka ok laittaa pieni 3v muiden hoidettavaksi.

Oikeat ammattiaitoiset ihmiset pitävät hyvää huolta pienistä päiväkotilaisista ja näitä päikkyjä on paljon, nämä paskat ammattitaidottomat paikat kuuluvat vain lujaa ja sitten kotimammat kuvittelevat itsestään liikoja jolloin he provoilevat lisää että muut tuntisivat syyllistyyttä. :)[/QUOTE]

Joo, olen tosi katkera... niin mistä?

[QUOTE="vieras";25380262]Tuo ei todellakaan liity pelkästään tukien loppumiseen, jos tosissasi väität olevasi ammattilainen niin varmaan ymmärrät että 1- 3 vuoden välillä tapahtuu aikamoinen harppaus kehityksessä. 3-vuotiaalla on jo aivan erilaiset valmiudet ilman vanhempaa selviytymiseen, kuin esim. sillä 12 kk vanhalla.

Ehkä teidän päiväkoti ei sitten ole ihan sieltä tavallisesta päästä, lähes jokainen kunnallinen päiväkoti kun kamppailee päivittäin resurssien puutteen kanssa.[/QUOTE]

Höpöhöpö. Ei ole yhtään sen parempi laittaa 2-vuotiasta kuin 3-vuotiasta päiväkotiin, se on mammojen omassa päässä.
Ihan turhaa yritätte syyllistää äitejä, tämä on jo kiusaamista, lapsellista sellaista. :)

Kauhean kylmää miten ajattelette 3-vuotiaasta. :(
Kyllä 3-vuotias kestää mitä vaan ja 3-vuotias voidaan laittaa paikkaan jossa jatkuvasti kamppaillaan resurssien puutteista ja kaikesta huonosta, ei syliä riittävästi eikä tukea ja turvaa, mutta kyllä 3-vuotias kestää. :O
Järkyttävää. Se mamma joka tuollaista höpisee mun 1,5vuotiaan päiväkotiin laittamisesta saa kuulla ne kysymykset ihan vastaansa, miksi hän vie sitten jos siellä on niin huono olla, vai eikö 3-vuotias mamman mielestä reagoi huonoihin oloihin? 3-vuotias on tosi pieni ja tosi herkässä iässä vielä, ei saa vähätellä! :O

Hyi olkoon mitä äitejä! :(

Höpöhöpö. Ei ole yhtään sen parempi laittaa 2-vuotiasta kuin 3-vuotiasta päiväkotiin, se on mammojen omassa päässä.
Ihan turhaa yritätte syyllistää äitejä, tämä on jo kiusaamista, lapsellista sellaista. :)

Entäs se 9kk vanha?

Ja mun mielestä 2-vuotias on kyllä huomattavasti pienempi kuin 3-vuotias, ero on kuin päivällä ja yöllä. Johan siinä 3 ikävuoden kohdalla jo siirrytään isojen puolelle. Siihenkin on syynsä, eikä ne muuten liity mitenkään mammojen tukiin ;)

Itse en kyllä ole syyllistänyt ketään, mainitsin vain että omaani en laittaisi niin pienenä päiväkotiin, ja hoitajana olen huomannut että kovin pienillä voi olla melko rankkaa päiväkotipäivästä selviytyminen.

[QUOTE="vieras";25380305]Entäs se 9kk vanha?

Ja mun mielestä 2-vuotias on kyllä huomattavasti pienempi kuin 3-vuotias, ero on kuin päivällä ja yöllä. Johan siinä 3 ikävuoden kohdalla jo siirrytään isojen puolelle. Siihenkin on syynsä, eikä ne muuten liity mitenkään mammojen tukiin ;)

Itse en kyllä ole syyllistänyt ketään, mainitsin vain että omaani en laittaisi niin pienenä päiväkotiin, ja hoitajana olen huomannut että kovin pienillä voi olla melko rankkaa päiväkotipäivästä selviytyminen.[/QUOTE]

Miten minun lapset vaikuttavat niin levollisilta ja onnellisilta päiväkodin jälkeen aloittaneet 1,5-vuotiaana. Osaavat valehdella hyvin? Olen monesti heitä "salaa" seuraillut siellä ja oikein onnellisilta vaikuttavat ja rauhallisesti leikkivät kuten muutkin lapset. Hmmm...

[QUOTE="huh";25380299]Kauhean kylmää miten ajattelette 3-vuotiaasta. :(
Kyllä 3-vuotias kestää mitä vaan ja 3-vuotias voidaan laittaa paikkaan jossa jatkuvasti kamppaillaan resurssien puutteista ja kaikesta huonosta, ei syliä riittävästi eikä tukea ja turvaa, mutta kyllä 3-vuotias kestää. :O
Järkyttävää. Se mamma joka tuollaista höpisee mun 1,5vuotiaan päiväkotiin laittamisesta saa kuulla ne kysymykset ihan vastaansa, miksi hän vie sitten jos siellä on niin huono olla, vai eikö 3-vuotias mamman mielestä reagoi huonoihin oloihin? 3-vuotias on tosi pieni ja tosi herkässä iässä vielä, ei saa vähätellä! :O

Hyi olkoon mitä äitejä! :([/QUOTE]

Kuka sanoi että 3-vuotias kestää mitä vaan? Kyllä 3-vuotias kestää pääsääntöisesti paremmin päiväkodin arjen, kuin pieni 1,5- vuotias. 3-vuotiaalla on jo taito selviytyä pienistä arjen tilanteista itse.. mm. moni 3-vuotias osaa käydä vessassa, pukea suurinpiirtein, riisua, syödä itse, ilmaista tarpeitaan ja tunteitaan sanallisesti, vanhemmista erossa oleminen helpottuu pikkuhiljaa, ymmärtää vähän paremmin kerrottaessa miksi tuttu hoitaja ei olekkaan tänään paikalla, osaa selviytyä pienistä ristiriitatilanteista itse, osaa ottaa vastaan ohjeita ja toimia niiden mukaan jne.

1,5 vuotias taas tarvitsee kaikessa vielä aikuista, siksi olisi parempi että hänellä olisi 1 tuttu hoitaja joka hoitopäivä ja lapsipiiri ympärillä olisi pienempi.

En minä vastusta 1,5-vuotiaankaan hoitoon laittamista raivokkaasti, vaan vastustan meidän nykyistä päivähoitojärjestelmää, joka ei vastaa noin pienen lapsen hoidon tarvetta.

Kumma että miesten maailmassa pystytään lakkoilemaan, vaikka firmoissa on ihmisiä hyvin, hyvin monesta liitosta...

Niin kumma juttu. Ja onkohan nää täällä kuulleet koskaan tukilakosta... Tuskin, kummasti ei kuulu niitä vastauksia mun kysymyksiinkään mitä aikovat tehdä huonoille työoloille jos lakko on poissuljettu vaihtoehto.

tää on just tätä "tasa-arvoa" kun lapset hoitoon ja tehostetusti kaikki naisetki heti synnäriltä töihin.. niin mediaseksikästä!! Aivan oikeasti jos lapsen saanut Nainen ajattelee omilla aivoilla (ei valtion) hän kyllä valitsee ensin oman lapsensa kuin oman maansa edun...

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;25363854:
Aivan varmasti suurinosa hoitasi lapsensa kotona, mikäli se olisi siinnä elämäntilanteessa mahdollista ilman suuria elämän muutoksia.

Onko asiallista heittää näin vettä niiden vanhempien niskaan joiden on ollut pakko tehdä valinta ja viedä pieni lapsensa hoitoon, vaikka toisin olisivat toivoneen tehdä. Varmaan monia kalvaa syyllisyys itseään kohtaa ja tämän kaltainen teksti vain lisää sitä ahdistuneisuutta heidän kohdallaan.

Tämä on vain minun ajatustani.

Mun mielestä nämä avaukset ei ole tärkeitä sen takia, että syyllistettäisiin äitejä, jotka joutuvat tuon ratkaisun tekemään, vaan sen vuoksi, että saataisiin paremmat mahdollisuudet äideille olla kotona hoitamassa lapsia sen kriittisen ajan. Siis tulevaisuudessa, jatkossa. Että tätä systeemiä kehitettäisiin paremmaksi, jotta ne pienet, jotka joutuvat hoidossa olemaan hoidettaisiin paremmin.

Äitejä en syyllistä, he toimivat pakon edessä, mutta tämän yhteiskunnan arvot on päin helvettiä...

Mun mielestä nämä avaukset ei ole tärkeitä sen takia, että syyllistettäisiin äitejä, jotka joutuvat tuon ratkaisun tekemään, vaan sen vuoksi, että saataisiin paremmat mahdollisuudet äideille olla kotona hoitamassa lapsia sen kriittisen ajan. Siis tulevaisuudessa, jatkossa. Että tätä systeemiä kehitettäisiin paremmaksi, jotta ne pienet, jotka joutuvat hoidossa olemaan hoidettaisiin paremmin.

Äitejä en syyllistä, he toimivat pakon edessä, mutta tämän yhteiskunnan arvot on päin helvettiä...

Mitä sitten ihmiset ovat valmiita tekemään asian hyväksi? Valitetaan ja valitetaan mutta koskaan mitään muutosta ei valittamalla tapahdu. Ja tiedoksi, tämän maan arvot ovat sata kertaa parammat kuin melkein minkä tahansa muun maan arvot. Sopii kokeilla kotiäitiyttä esim Ranskassa jossa kaverini juuri vei 4kk ikäisen lapsen päivähoitoon. Suomessa valitetaan todella paljon vaikka täällä on monia etuuksia joita ei muualla ole.

Viimeisimmässä OECD:n eri maita koskeneessa lasten päivähoitomuotoa ja muita tekijöitä selvittäneessä raportissa todetaan erittäin suoraan, että pienten lasten päivähoito/kotihoito ei juurikaan vaikuta lasten mielenterveysongelmiin tai käytöshäiriöihin myöhemmin. Pohjoismaissa itseasiassa päivähoidolla oli suotuisat vaikutukset, joskin erot olivat pieniä.

Suurimmat vaikuttajat olivat pitkä imetys ja perheen turvattu eli hyvä taloudellinen tilanne.

Tämä ei tietenkään poista sitä, että päivähoidon laatuun tulee satsata. Tosiasia kuitenkin on, ettei päiväkoti pilaa kenenkään lasta - huono-osaisuus, epätasapainoiset vanhemmat ja muut riskitekijät sen sijaan kyllä. Niissä tapauksissa päivähoito taas on lapselle lottovoitto. Lopettakaa tällainen joutava tappelu ja olkaa niille lapsillenne läsnä. Tutkimustulokset eivät ole koskaan tukeneet SUomessa virinnyttä perusteetonta väitettä alle kolmivuotiaiden päiväkotikypsymättömyydestä ja yksinomaisen kotihoidon tarpeesta!

• Tykkää
[QUOTE="laukkanen";25385472]tää on just tätä "tasa-arvoa" kun lapset hoitoon ja tehostetusti kaikki naisetki heti synnäriltä töihin.. niin mediaseksikästä!! Aivan oikeasti jos lapsen saanut Nainen ajattelee omilla aivoilla (ei valtion) hän kyllä valitsee ensin oman lapsensa kuin oman maansa edun...[/QUOTE]

Oh, please... ja sä sitten omistat elämäsi vain lapsillesi, kiillotat sitä marttyyrinkruunuasi siihen asti kun lapset lähtee armeijaan/opiskelemaan, ja ihmettelet mihin se elämä katosi? Mun mielestä toi on pahimman luokan curling-ajattelua. Mä en opiskellut kahdeksaa vuotta ja työskentele nyt vaativassa asiantuntijatehtävässä siksi, että voisin lasten takia uhrata koko elämäni ja juurikin tuon panostuksen. Meillä myös miehellä on nimittäin yhtä suuri vastuu kotona olosta! Mutta sitten kun hoitoon laitetaan, luotan täysin kyllä suomalaiseen sosiaalijärjestelmään ja siihen, että lapsestani pidetään päivisin huoli (jos ei nyt suorastaan oireilla ala). Kuten muutama on todellutkin, Suomessa on asiat todella hyvin verrattuna esim. belgialaisiin kollegoihini. Matkailu kyllä avartaisi muutaman mamman näkemystä tälläkin palstalla...

[QUOTE="HUOM";25387042]Ihan vain mielenkiinnosta kyselen alan ammattilaisilta, oletteko koskaan harkinneet lakkoa tai muita radikaalimpia toimia, jos olot ovat tosi huonot päiväkodeissanne?[/QUOTE]

Tuossa sivu, pari sitten kyselin samaa mutta selitys oli kyllä maan mainioin :D

En jaksanut lukea koko ketjua. Itse päiväkodissa työskentelevänä (en tosin nyt, ku oon vanhempainvapaalla vauvan kanssa) olen samoilla linjoilla, että päiväkoti ei ole paras mahdollinen hoitomuoto pienelle. Mutta mun mielestä pitäis kehittää päivähoitoa, kun näin on. Pienentää ryhmiä jne. Maailma on niin paljon muuttunut, ennen esim. ryhmät muodostui syksyllä ja sitten kuukausi-pari oli vaikeampaa ja sitten helpottui. Nykyisin ihmiset muuttaa ja nin eespäin niin ryhmä on koko ajan muutostilassa ja lapset hakee paikkaansa koko ajan.

Samoin osan päiväkotien aukioloajat on pidentyneet, jolloin työntekijöiden työvuorot on muuttuneet ja siksi kolme aikuista on yhä vähemmän aikaa paikalla yhtaikaa. Samaan aikaan hoitajien paperityöt, palaverit ym "turhuudet" on lisääntyneet huomattavasti, jää aikaa lapsille yhä vähemmän.

Lapsia myös kasvatetaan eri tavalla. Sekä lapset että vanhemmat on avoimempia, vaativampia jne. niin hyvässä kuin pahassa.

Kaiken tämän takia koen, että sinä aikana kun minä olen tätä työtä tehnyt (yli 10 vuotta), on työn määrä lisääntynyt valtavasti ja on itsellä enenevissä määrin tunne siitä, ettei ehdi antaa lapsille tarpeeksi, vaikka yrittää parhaansa. Siksi monesti varmaan työntekijät väsyy ja leipääntyykin. Toki alalla valitettavasti on myös sellaisia, jotka ei todella sinne kuuluisi. Onneksi suurin osa on ihania, kenelle mielelläni lapseni luottaisin, jos vaan heitä olisi lapsimäärään nähden tarpeeksi.

Mun mielestä pieniä pitäis olla 3 ja isoja 5-6 yhtä hoitajaa kohden, nykyisten 4 ja 7 sijaan. Silloin päiväkotikin voisi sopia pienellekin ihan hyvin.

Omani olen ajatellut hoitaa kotona ainakin 2-vuotiaaksi asti.

• Tykkää
Reactions: fifiia
Alkuperäinen kirjoittaja Silkkaa höpötystä;25386905:
Viimeisimmässä OECD:n eri maita koskeneessa lasten päivähoitomuotoa ja muita tekijöitä selvittäneessä raportissa todetaan erittäin suoraan, että pienten lasten päivähoito/kotihoito ei juurikaan vaikuta lasten mielenterveysongelmiin tai käytöshäiriöihin myöhemmin. Pohjoismaissa itseasiassa päivähoidolla oli suotuisat vaikutukset, joskin erot olivat pieniä.

Suurimmat vaikuttajat olivat pitkä imetys ja perheen turvattu eli hyvä taloudellinen tilanne.

Tämä ei tietenkään poista sitä, että päivähoidon laatuun tulee satsata. Tosiasia kuitenkin on, ettei päiväkoti pilaa kenenkään lasta - huono-osaisuus, epätasapainoiset vanhemmat ja muut riskitekijät sen sijaan kyllä. Niissä tapauksissa päivähoito taas on lapselle lottovoitto. Lopettakaa tällainen joutava tappelu ja olkaa niille lapsillenne läsnä. Tutkimustulokset eivät ole koskaan tukeneet SUomessa virinnyttä perusteetonta väitettä alle kolmivuotiaiden päiväkotikypsymättömyydestä ja yksinomaisen kotihoidon tarpeesta!

Mikäköhän selvitys tämä sitten on? Unicefin, varsin kansainväisesti luotettava Innocentti Research Center, jonka tehtävänä on kerätä kaikki tutkimustieto OECD maiden kasvatuskäytännöistä ja niiden merkityksestä ja vaikutuksista eri-ikäisten lasten hyvinvointiin, on viimesessä raportissaan selkeästi tuonut esille että pitkä päivittäinen ryhmähoito alle kolmevuotiailleja etenkin alle 2-vuotiaille on riski lapsen normaalille emotionaaliselle kehitykselle. Samaisen tutkimuskeskuksen tilastoista käy ilmi että missään muussa OECD maassa eivät alle kolmevuotiaat vietä yhtä pitkiä hoitopäiviä ryhmähoidossa kuin Suomessa. Tämän tiedon voi siis jokainen asiasta riittävästi kiinnostunut googlata.

Mutta näinhän se on tiedon kanssa että ei sitä haluta kuunnella eikä siihen tutustua jos ristiriidassa omien käsitysten kanssa. Varmasti löytyy myös tutkimusta joka eri lähtökodista tarkastelee asioita mutta kyllä lapsen kehitykseen erikoistuneet asiantuntijat alkavat olla aika yksimielisiä siitä että pieni lapsi ei ole vielä valmis ryhmähoitoon ja että kyseinen järjestelmä tuottaa lapselle melkoisesti stressiä. Miten lasta tämän stressin kanssa sitten autetaan ja miten kukin lapsia selviää on sitten varsin yksilöllistä mutta selvää on että RISKI HÄIRIÖILLE SUUREMPI.

Itse olen Helsingissä hoitajana ja meidän ryhmässä kyllä ihan pienimmätkin on aina saaneet sen sylin, läheisyyden ja hellän hoivan. Totta on se, että ryhmä on iso (ikäjakauma on 1-4v.) ja kiirettä on, mutta olemme tehneet sellaisen päätöksen, että olemme lapsille läsnä ja puuhamme ilman kiirettä, joudumme välillä miettimään menemmekö ulos vai puuhataanko sisällä rauhassa, jos meitä hoitajia on vain kaksi läsnä, pitää jättää jompikumpi väliin.

Saamme vanhemmilta hyvää palautetta, koska lapset jäävät hyvillä mielin aina meille hoitoon, jopa juoksevat pienimmätkin kädet ojossa syliin, siinä kyllä sydän sulaa maanataisin kun ei aina ole niin innosta pinkeenä aamutuimaan siellä päivystämässä. Mutta juu, lasten takia tätä työtä jaksaa tehdä, palkka ei ole mikään kannuste siihen, todellakaan. Onneksi meillä on motivoituneita hoitajia, jotka aidosti välittävät pienten hyvinvoinnista.

• Tykkää

Yhteistyössä