Pienten lasten ädit: kertokaa mikä tässä meidän päivärytmissä mättää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saamaton(ko?)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saamaton(ko?)

Vieras
Tuntuu siltä että olen totaalisesti epäonnistunut äitinä ja vaimona. Minulla on vain yksi lapsi, 1,5-vuotias poika ja tuntuu ettei 24 tuntia päivässä riitä mihinkään. Päivärytmimme on suurinpiirtein tämän mukainen:

- Heräämme klo: 8-8.30 lapsen kanssa

- Aamupuuro noin klo: 9.00

- Leikkiä yhteentoista asti, ja lapsi päiväunille (jos onnistuu), tai lähdemme ulos vaunuilemaan..

- Jos lapsi nukahtaa sisälle alan tekemään kotitöitä: laitan ruokaa, hoidan pyykkejä yms. Syömme lounaan n. klo 12.30

- Jos menemme ulos, lapsi nukkuu vaunuisa ja saatamme olla useamman tunnin, koska usein menemme tapaamaan ystävääni jolla myös pieni lapsi, tai kaupungille kahvittelemaan. Keskustaan kestää kävellä noin puolituntia molempiin suuntiin. Lapsi saa välipalan n. klo 15.

- Kotiin tulemme noin. klo 17.00. Syömme lounaalta jäänyttä ruokaa tai jotain pikaisesti tehtyä.

- Tällä välin on mies tullut kotiin ja valittaa minulle siitä kun en ole tehnyt ruokaa/siivonnut. Olen siis todella laiska hänen mielestään... jos olen kuitenkin ollut vain kotona: tehnyt ruuan, tiskannut, hoitanut pyykit jne..lapsi nukkunut päiväunet sisällä (saattaa nukkua pari-kolme tuntia), mies valittaa että miksi emme ole olleet lapsen kanssa ulkona. Olenko minä siis saamaton ja huono nainen/äiti/vaimo? :O

Itselleni nyt ainakin heräsi kysymys, miksi 1,5 vuotias pitää laittaa päiväunille klo 11 ja vasta sen jälkeen lounas? Ja sitten lapsi nukkuu taas uudestaan? Vai ymmärsinkö jotain väärin. Syökää ihmeessä lounas vaikka 11.30 ja lapsi päiväunille sen jälkeen ja sitten päiväunien jälkeen kyläilyt yms.

Jätä lapsi miehelle viikonloppuna ja lähde heti aamusta johonkin. Mies voi sitten näyttää kuinka pidetään huushollia ja ulkoillaan oikein. Laittaa sulle sitten vaikka ohjeet paperille jos onnistuu... ;)

Miehelläs taitaa olla realiteetit hukassa. Suosittelen hänelle ainakin parin kuukauden jaksoa hoitovapaasta jolloin sä olet töissä. Oppiipahan näkemään toiseltakin kannalta asioita.

Miehelläs taitaa olla realiteetit hukassa. Suosittelen hänelle ainakin parin kuukauden jaksoa hoitovapaasta jolloin sä olet töissä. Oppiipahan näkemään toiseltakin kannalta asioita.

No et ole, kuulostaa tosi hyvältä. Joillakin ihmisillä (kuten itselläni ennen) on tapan, kun tulevat töistä kotiin, keksiä vaikka väkisin ongelmia ja riidanaiheita. Se johtuu väsymyksestä. Oletko ikinä sanonut miehellesi, että "oon hoitanut kodin hyvin, älä muhun pura väsymystä" tai sitten ottanut sitä puheeksi myöhemmin illalla. Kysy vaikka miten töissä menee.

Tosta tavasta voi päästää eroon, kunhan sen ensin tiedostaa.

Herätys, aamupala, leikkiä sisällä ja ulkona, lounas n. 11.30 - 12.00, päiväunet, välipala, leikkiä sisällä tai ulkona, päivällinen, leikkiä, iltapala ym. Ja toi ulkoilu on myös muutakin kun vaunuilua........välillä on kivaa myös vaunuilla.

Kauhean aikaisin sä sitä yrität nukkumaan, jos herätys on vasta 8.30....
meillä tuossa iässä mentiin nukkumaan 12 aikoihin ja sitä ennen oli ulkoiltu. Kyllä me pyritään olemaan jokapäivä vähintään tunti pihalla (usein enemmän, mut parina päivänä on kerho)

Meillä siis aika sama rytmi kuin teillä, mutta teen näin:
-aamupalan jälkeen ulos,
-kun lapsi nukkuu päikkäreitä voi aloittaa jo iltapäivä ruuan valmistelua.
-kun lapsi herää, syötän sille välipalan ja lapsi lähtee leikkeihinsä - tällä välin kokkaan ruuan miehelle ja koko perheelle
-mies tulee töistä 16-16.30, jolloin valmis ruoka on pöydässä, joka päivä!

Kannattaa varmaan jättää joskus nuo kaupungilla lorvailut väliin, jos haluaa tehdä perheelle ruuan. Ja kyllä miehesi on syystäkin vihainen, olet kotona lapsen kanssa, muttet ilmeisesti tee mitään "hyödyllistä" siellä päivän aikana, vaikka lapsesi kanssa oletkin. Mietipä asiaa niin päin, että jos itse olisit töissä pitkän päivän ja tulisit nälkäisenä kotiin, kumpaan kotiin olisi kivempi tulla:
A. kotiin jossa sinua odottaisi lämmin ruoka, tavarat olisi suunnilleen siistitty paikoilleen ja pyykit narulla kuivaamassa
va
B. kotiin jossa mies on huidellut lapsen kanssa koko päivän kavereillaan/kaupungilla, ei ruokaa pöydässä, tavarat hujan hajan, tiskit lojumassa tiskipöydällä, pyykkivuori odottamassa...

Minä olen laittanut sen ulkoilun oman hyvinvointimme takia etusijalle yleensä.

Ruoka- ja vaatehuolto hoituu vasemmalla kädellä, teen yleensä ruuat edellisenä iltana tai vaikka edellisenä lauantaina, ja samaa ruokaa saa meillä syödä hyvin usein kahtena peräkkäisenä päivänä. Siivous kannattaisi ulkoistaa ukolle.

Eli minä tekisin ruokia etukäteen pakastimeen, yrittäisin päästä vaatehuollosta tosi vähällä, laittaisin ukon siivoamaan ja ulkoilisin päivittäin l(paitsi näillä hiton pakkasilla, meillä on nykyään päivärytmi sekaisin, kun ei päästä ulos).

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Itselleni nyt ainakin heräsi kysymys, miksi 1,5 vuotias pitää laittaa päiväunille klo 11 ja vasta sen jälkeen lounas? Ja sitten lapsi nukkuu taas uudestaan? Vai ymmärsinkö jotain väärin. Syökää ihmeessä lounas vaikka 11.30 ja lapsi päiväunille sen jälkeen ja sitten päiväunien jälkeen kyläilyt yms.

Taisin selittää jotenkin epäselvästi.. siis lapsi nukkuu yhdeltätoista mikäli onnistuu nukahtamaan, muussa tapauksessa lounaan jälkeen vasta.

minäkin mietin tätä. Mutta miten teille parhaiten sopii aikataulut, hieman ihme asenne miehelläsi - osallistuuko hän itse mitenkään iltaisin? Meillä välillä esim iltaisin toinen tekee kotitöitä ja toinen on lapsen kanssa.

-n.7 herätään,n.8 aamupala
-n.9.30-11 ulkoilua tai kerhoilua
-n.11.15 lounas
-päikkärit 1-2h
-n.14.30 välipala
-n.15.30 ulkoilu/kaupassa käynti
-n.17 päivällinen
-n.19 iltapala,iltatoimet
n.20 nukkumaan
näin menty jo yli ½vuotta,lapsi 1v3kk.

Istuuko se 1,5 siis rattaissa sen 3 päivässä vai menikö minulta jotain ohi? Eikö se ole aika paljon?

Ja toisaalta, jos olette sisällä, mikset voi tehdä joitain kotitöitä samalla, kuten laittaa jonkun nopean ruoan uuniin tms. Ei kai sen lapsen kanssa niin intensiivisesti tarvitse kahta tuntia leikkiä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Taisin selittää jotenkin epäselvästi.. siis lapsi nukkuu yhdeltätoista mikäli onnistuu nukahtamaan, muussa tapauksessa lounaan jälkeen vasta.

Mutta tuohon päivärytmiin tulisi varmasti helpotusta, jos lapsi ei menisi ihan noin aikaisin nukkumaan. "Hoidatte" sen ulkoilun/kaupassa käynnin yms. aamulla, sitten lounas ja päiväunet ja päiväunien jälkeen jää aikaa leikille ja kodinhoidolle ja ruuan laitolle siinä sivussa. Silloin kun olin vielä lasten kanssa kotona, niin tooooooosi harvoin lähdimme iltapäivällä mihinkään. Aamupäivät olivat lähtemisiä varten, iltapäivät kodinhoitoon ja ruuanlaittoon, ruoka klo 17, kun mies tuli kotiin ja sitten illat aikaa perheen kanssa missä milloinkin :)

Syökää lounaaksi aina edellisen päivän päivällistä, jolloin ei tarvii ruoka kuin vain mikrossa lämmittää ennen päikkäreitä.
Iltapäivällä teet sitten aina ruuan perheelle, josta jää sinulle ja lapselle seuraavaksi päiväksi ruokaa lounaalle

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
-n.7 herätään,n.8 aamupala
-n.9.30-11 ulkoilua tai kerhoilua
-n.11.15 lounas
-päikkärit 1-2h
-n.14.30 välipala
-n.15.30 ulkoilu/kaupassa käynti
-n.17 päivällinen
-n.19 iltapala,iltatoimet
n.20 nukkumaan
näin menty jo yli ½vuotta,lapsi 1v3kk.

Tämä on aika identtinen meidän aikataulun kanssa. Kaksoset 1v 6kk ja tälleen on menty viimeiset puoli vuotta. Nukkumaan saattaa joskus mennä illalla vasta 20.30 mutta pääpiirteissään aivan sama aikataulu kuin tässä.

Niin ja unohtui mainita, että lounaaksi syötte edellisen päivän päivälliseltä jäänyttä ruokaa, niin ei tarvii käyttää aikaa aamupäivällä ruuanlaittoon. Toimii kuin junan vessa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Istuuko se 1,5 siis rattaissa sen 3 päivässä vai menikö minulta jotain ohi? Eikö se ole aika paljon?

Ja toisaalta, jos olette sisällä, mikset voi tehdä joitain kotitöitä samalla, kuten laittaa jonkun nopean ruoan uuniin tms. Ei kai sen lapsen kanssa niin intensiivisesti tarvitse kahta tuntia leikkiä?

höh..ei istu 3 tuntia rattaissa. Jos lähdemme kaupungille, käymme myös leikkipuistossa..saa siellä temmeltää menemään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:

höh..ei istu 3 tuntia rattaissa. Jos lähdemme kaupungille, käymme myös leikkipuistossa..saa siellä temmeltää menemään.

Miten mulla voi olla vielä tähän aikaan silmät noin ristissä. Luin, että keskustaan on puolitoistatuntia yhteen suuntaan.

Yhteistyössä