Pienten lasten ädit: kertokaa mikä tässä meidän päivärytmissä mättää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saamaton(ko?)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Niin ja unohtui mainita, että lounaaksi syötte edellisen päivän päivälliseltä jäänyttä ruokaa, niin ei tarvii käyttää aikaa aamupäivällä ruuanlaittoon. Toimii kuin junan vessa :D

joskus näinkin kyllä, mutta toisinaan ei jää päivälliseltä mitään..mies on hirveä syöppö. Vaikka tekisin ison satsin ruokaa niin eipä sitä välttämättä enää ole seuraavan päivän lounaalle. Ja tosissaan minä teen paljon ruokaa kerralla..uskokaa tai älkää: iso kattilallinen keittoa kestää meillä tasan yhden päivän, kaksi aikuista ja taapero samassa taloudessa ja ruokaa menee noin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Itselleni nyt ainakin heräsi kysymys, miksi 1,5 vuotias pitää laittaa päiväunille klo 11 ja vasta sen jälkeen lounas? Ja sitten lapsi nukkuu taas uudestaan? Vai ymmärsinkö jotain väärin. Syökää ihmeessä lounas vaikka 11.30 ja lapsi päiväunille sen jälkeen ja sitten päiväunien jälkeen kyläilyt yms.

Taisin selittää jotenkin epäselvästi.. siis lapsi nukkuu yhdeltätoista mikäli onnistuu nukahtamaan, muussa tapauksessa lounaan jälkeen vasta.

Mutta tuohon päivärytmiin tulisi varmasti helpotusta, jos lapsi ei menisi ihan noin aikaisin nukkumaan. "Hoidatte" sen ulkoilun/kaupassa käynnin yms. aamulla, sitten lounas ja päiväunet ja päiväunien jälkeen jää aikaa leikille ja kodinhoidolle ja ruuan laitolle siinä sivussa. Silloin kun olin vielä lasten kanssa kotona, niin tooooooosi harvoin lähdimme iltapäivällä mihinkään. Aamupäivät olivat lähtemisiä varten, iltapäivät kodinhoitoon ja ruuanlaittoon, ruoka klo 17, kun mies tuli kotiin ja sitten illat aikaa perheen kanssa missä milloinkin :)

Meilläkin oli noin, että aamupäivä oli aktiivista kodinulkopuolista aikaa, iltapäivisin kotosalla kotihommia ja omassa pihassa ulkoilua. Lasten päiväunien/levon aikaan yleensä esivalmistelin päivällistä (perunankuorintaa, lihan ruskistamista tmv.).

Kannattaa suosia uuniruokia, niissä ei ole kellontarkasti kiinni. Viikonloppuisin voi tehdä vähän jemmaan pakkaseen. Siivoamisesta luuliis tulevan ihan hyvän mielen itsellekin, ei vain miehelle. Vaikka se on KOTI- ei KODINhoidantuki, niin kyllä musta kodinhoitokin kuuluu pääasiallisesti kotonaolevalle. Varsinkin kun lapsi ei ole enää ihan vauva.

Meillä päivä kuluu suurinpiirtein näin

7-8 herätys
aamupala
9 - 11 puistossa (tässä hoituu samalla sopivasti äidin sosiaalinen kanssakäyminen muiden äitien kanssa)
lounas 11.30-12
1v4kk päiväunille klo 12(12-30)
välipala 14-14.30
lounas 16:30

Illalla vielä hetkeksi ulos.
19 iltapala
20 sänkyyn

Mukana touhottaa 4v ja 5v kun ei ole tarhassa.

Hyvin saa samalla (palstailtua) siivottua, tehtyä ruuat ja pestyä pyykkiä.
Tosin hieman eri kun on noita vanhempiakin kun pikkuinen viihtyy myös heidän seurassaan todella hyvin eikä vaadi äitiä olemaan kokoajan vieressään.

Mutta kyllä myös miehelläsi olisi jotain opittavaa kotona olemisesta pienen lapsen kanssa ;)

Meikäläisen päivä:
5.00 ylös, kahvi tippuun, miehen eväät kassiin, lapsille puuro uuniin, pyykkikone päälle, takas petiin ja mies potkastaan sängystä ylös
6.45 kaikki kolme tenavaa ja minä ylös petistä, puuro uunista, koululaisten reppujen tarkastus ja sen jälkeen kaks muksuu taksin kyytiin.
8.00 keittiön raivausta ja pyykit kuivuun, imurointi
9-10 toimintaa nuorimmaisen kanssa
10.30 lounas eli mitä jääkaappiin on edelliseltä päivältä jäänyt
11.00 nuorimmaisen kanssa päiväunille
12.00 pääsen lukeen päivän lehden ja saan olla n. 30 min rauhas, kunnes isommat tulee koulusta kotiin
13.00 kaikille muksuille välipala ja isommat tekee läksyt
14.00 kaikki tenavat omin päin pihalle ja alan valmisteleen päivällistä
15.-16 tenavat sisälle, sitä ennen oon juossut useaan otteeseen pihalla mm. kellaris, roskiksella, puuliiteris
16.30 päivällinen hellalle tai uuniin.
18.00 syödään oli mies kotona tai ei
18.30 tavaroiden raivaus porukalla paikoilleen
19-20 iltapuuhat eli pesut, iltapalat, sadut, läksyjen tarkistusta/kertausta
20.00 kaikki lapset petiin
20.30 mies tekee eväänsä, hoidon tiskit, lataan pesukoneen, käydään suihkus, syödään viel jotain pientä
22.00 talo täysin hiljainen

Lattiat pesen silloin kun huvittaa. Joskus saattaa olla jossain päin taloa iso kasa roinaa, mutta eipä se meillä ketään haittaa. Mies on oppinut, etten kerkee tekeen kaikkea aina. Yks viikonloppu sairaalassa ja mies oppi kummasti tajuun ettei se oo ihan niin helppoo selvitä kaikesta kolmen lapsen kanssa =)

Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
Ja kyllä miehesi on syystäkin vihainen, olet kotona lapsen kanssa, muttet ilmeisesti tee mitään "hyödyllistä" siellä päivän aikana, vaikka lapsesi kanssa oletkin. Mietipä asiaa niin päin, että jos itse olisit töissä pitkän päivän ja tulisit nälkäisenä kotiin, kumpaan kotiin olisi kivempi tulla:
A. kotiin jossa sinua odottaisi lämmin ruoka, tavarat olisi suunnilleen siistitty paikoilleen ja pyykit narulla kuivaamassa
va
B. kotiin jossa mies on huidellut lapsen kanssa koko päivän kavereillaan/kaupungilla, ei ruokaa pöydässä, tavarat hujan hajan, tiskit lojumassa tiskipöydällä, pyykkivuori odottamassa...

Paidat ja housut on tottakai silitetty valmiiksi ja sukatkin parsittu. Muista vielä saumasukat, korkokengät, nättinä ja meikattuna. Sitten tuot tohvelit ja laitat ne miehelle jalkaan ja samalla kiikutat vaikka kaljapullon kätöseen. Muistat luonnollisesti myös pitää lapsen suittuna ja hiljaisena ettei isi rasitu. ;)

Oikeesti. Kyllähän sä ap niitä kotihommia teet. Jos joku päivä on vähän sekaisempaa niin sittenpähän on. Ja kuka aikuinen muka oikeasti kuolee nälkään neljältä jos on syönyt lounaan töissä? Ottakoot kaapista leipää tai jugurttia välipalaksi.

Kannattaa koittaa rukata sitä aikataulua teille sopivaksi. Meillä esim syödään ruoka vasta illalla, en mä kuluta koko päivää hellan vieressä. Joku päivä en pese pyykkiä lainkaan, toisina taas kierrätän pari-kolme koneellista. Ei siitäkään mitään tuu että muksun kanssa ollaan vaan sisällä kaiket päivät tai ettet näe muita aikuisia ollenkaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Istuuko se 1,5 siis rattaissa sen 3 päivässä vai menikö minulta jotain ohi? Eikö se ole aika paljon?

Ja toisaalta, jos olette sisällä, mikset voi tehdä joitain kotitöitä samalla, kuten laittaa jonkun nopean ruoan uuniin tms. Ei kai sen lapsen kanssa niin intensiivisesti tarvitse kahta tuntia leikkiä?

höh..ei istu 3 tuntia rattaissa. Jos lähdemme kaupungille, käymme myös leikkipuistossa..saa siellä temmeltää menemään.

Miten mulla voi olla vielä tähän aikaan silmät noin ristissä. Luin, että keskustaan on puolitoistatuntia yhteen suuntaan.

Puoli tuntia kestää kävellä yhteen suuntaan. Kaupungissa on leikkipuisto jossa käymme ja mitä milloinkin tehdään.. seuraavat puoli tuntia kestää kävellä kotiin.

Niin ja unohtui mainita, että lounaaksi syötte edellisen päivän päivälliseltä jäänyttä ruokaa, niin ei tarvii käyttää aikaa aamupäivällä ruuanlaittoon. Toimii kuin junan vessa :D

joskus näinkin kyllä, mutta toisinaan ei jää päivälliseltä mitään..mies on hirveä syöppö. Vaikka tekisin ison satsin ruokaa niin eipä sitä välttämättä enää ole seuraavan päivän lounaalle. Ja tosissaan minä teen paljon ruokaa kerralla..uskokaa tai älkää: iso kattilallinen keittoa kestää meillä tasan yhden päivän, kaksi aikuista ja taapero samassa taloudessa ja ruokaa menee noin paljon.

Jos ongelma on se, että mies tuntuu syövän niin kauan kuin kattilassa jotain on, niin sun pitää ottaa se lounasosuus jäähtymään jo ennen kuin menette ruokapöytään.

Kotitöitä voi tehdä lapsen ollessa hereilläkin. Mulla just sämpylätaikina nousemassa ja sosekattila liedellä. 1v leikkii keittiön lattialla kattiloilla ja kauhoilla ja välillä leikitään yhdessä. Meillä myös imurointi ja pyykinpesu on taaperon suosikkipuuhia.

Alkuperäinen kirjoittaja kyynel:
Siis aamupalan jälkeen nukkumaan ilman ruokaa?

Ap kuulostaa hirviöltä eikä äidiltä. :(

No ei toi nyt sentään kenestäkään hirviöitä tee, höh (vai oliko sarkasmia...)

Mutta mun mielestä tosiaan tuossa auttaisi ihan selkeesti se, että lounas ensin ja sitten päikkärit ja iltapäivä jää aikaa kotihommiin. Ja jos kerran mies tulee jo ennen klo 17 kotiin, niin voihan se mieskin osallistua päivällisen laittoon ja syötte sitten klo 17 :)

Ei tossa tunnu muuta ongelmaa olevan.

Itselleni nyt ainakin heräsi kysymys, miksi 1,5 vuotias pitää laittaa päiväunille klo 11 ja vasta sen jälkeen lounas? Ja sitten lapsi nukkuu taas uudestaan? Vai ymmärsinkö jotain väärin. Syökää ihmeessä lounas vaikka 11.30 ja lapsi päiväunille sen jälkeen ja sitten päiväunien jälkeen kyläilyt yms.

Samoin ihmettelen tuota aamua...eikö aamupalan jälkeen joko leikkiä sisällä, sit lounas ja sit unet?
Et myöskään kirjoittanut missä vaiheessa esim peset pyykkiä tms. kun käsitin et leikit itsekin vaan lapsesi kans esim aamulla.

Mutta mun mielestä tosiaan tuossa auttaisi ihan selkeesti se, että lounas ensin ja sitten päikkärit ja iltapäivä jää aikaa kotihommiin. Ja jos kerran mies tulee jo ennen klo 17 kotiin, niin voihan se mieskin osallistua päivällisen laittoon ja syötte sitten klo 17 :)

hirviö minä sitten varmaan olen, mutta lapsi on kaikenlisäksi todella huono syömään..eli vaikka yrittäisin aikaisemmin tuputtaa ruokaa niin siitä ei tahdo mitään tulla. Parhaiten syö vasta päiväunien jälkeen.

Ja jos kerran mies tulee jo ennen klo 17 kotiin, niin voihan se mieskin osallistua päivällisen laittoon ja syötte sitten klo 17 :)

Tossa voi muuten olla ihan sellainenkin peruspsykologinen juttu, että ihminen on nälkäisenä kiukkuinen. Ja mies taas voi olla töistä tullessaan nälkäinen. Jos siis priorisoisit sen, että mies saa sapuskaa töistä tullessaan niin luultavasti muulla ei enää sen jälkeen ole niin väliä.

Alkuperäinen kirjoittaja pat:
Meikäläisen päivä:
5.00 ylös, kahvi tippuun, miehen eväät kassiin, lapsille puuro uuniin, pyykkikone päälle, takas petiin ja mies potkastaan sängystä ylös
6.45 kaikki kolme tenavaa ja minä ylös petistä, puuro uunista, koululaisten reppujen tarkastus ja sen jälkeen kaks muksuu taksin kyytiin.
8.00 keittiön raivausta ja pyykit kuivuun, imurointi
9-10 toimintaa nuorimmaisen kanssa
10.30 lounas eli mitä jääkaappiin on edelliseltä päivältä jäänyt
11.00 nuorimmaisen kanssa päiväunille
12.00 pääsen lukeen päivän lehden ja saan olla n. 30 min rauhas, kunnes isommat tulee koulusta kotiin
13.00 kaikille muksuille välipala ja isommat tekee läksyt
14.00 kaikki tenavat omin päin pihalle ja alan valmisteleen päivällistä
15.-16 tenavat sisälle, sitä ennen oon juossut useaan otteeseen pihalla mm. kellaris, roskiksella, puuliiteris
16.30 päivällinen hellalle tai uuniin.
18.00 syödään oli mies kotona tai ei
18.30 tavaroiden raivaus porukalla paikoilleen
19-20 iltapuuhat eli pesut, iltapalat, sadut, läksyjen tarkistusta/kertausta
20.00 kaikki lapset petiin
20.30 mies tekee eväänsä, hoidon tiskit, lataan pesukoneen, käydään suihkus, syödään viel jotain pientä
22.00 talo täysin hiljainen

Lattiat pesen silloin kun huvittaa. Joskus saattaa olla jossain päin taloa iso kasa roinaa, mutta eipä se meillä ketään haittaa. Mies on oppinut, etten kerkee tekeen kaikkea aina. Yks viikonloppu sairaalassa ja mies oppi kummasti tajuun ettei se oo ihan niin helppoo selvitä kaikesta kolmen lapsen kanssa =)

klo 13 välipala ja klo 18 vasta ruoka...?ja sit taas iltapala klo 19-20???

Samoin ihmettelen tuota aamua...eikö aamupalan jälkeen joko leikkiä sisällä, sit lounas ja sit unet?
Et myöskään kirjoittanut missä vaiheessa esim peset pyykkiä tms. kun käsitin et leikit itsekin vaan lapsesi kans esim aamulla.

no aamupalan jälkeen yleensä tiskaan, laitan pyykkikoneen pyörimään, laitan kuivuneet pyykit kaappiin. lapsi saa sillä välin touhuta ja leikkiä ja välillä tottakai osallistun leikkiin: teemme palapelejä, rakennamme dubloilla tai luen hänelle kirjaa

hirviö minä sitten varmaan olen, mutta lapsi on kaikenlisäksi todella huono syömään..eli vaikka yrittäisin aikaisemmin tuputtaa ruokaa niin siitä ei tahdo mitään tulla. Parhaiten syö vasta päiväunien jälkeen.

No sitten syötte vain kevyen lounaan. Ja toisaalta ei mikään ihme, jos lapselle ei lounas maistu, jos aamupäivä menee vaan "tyhjäntoimituksessa" kotona. Ulkoilu piristää myös ruokahalua :)

Mutta jotenkin tuntuu siltä, että sun suurin ongelma tulee just siitä, että hoidatte "kodin ulkoupuolisen elämän" iltapäivällä ja sitten sulla ei jää aikaa esimerkiksi päivällisen laittoon? Olenko oikeassa? Siksi siis tätä rytminmuutosta on sulle monikin ehdottanut.

No sitten syötte vain kevyen lounaan. Ja toisaalta ei mikään ihme, jos lapselle ei lounas maistu, jos aamupäivä menee vaan "tyhjäntoimituksessa" kotona. Ulkoilu piristää myös ruokahalua :)

Mutta jotenkin tuntuu siltä, että sun suurin ongelma tulee just siitä, että hoidatte "kodin ulkoupuolisen elämän" iltapäivällä ja sitten sulla ei jää aikaa esimerkiksi päivällisen laittoon? Olenko oikeassa? Siksi siis tätä rytminmuutosta on sulle monikin ehdottanut.

enhän minä joka päivä lähde kotoa muualle. Toisinaan haluan pitää vain kotipäivän jolloin minulla on aikaa tehdä enemmän kotitöitä ja koittaa vähän panostaa. Stressaa se kun aina saa vain kuulla valitusta, aivan sama miten minä teen kun ei kuitenkaan kelpaa

enhän minä joka päivä lähde kotoa muualle. Toisinaan haluan pitää vain kotipäivän jolloin minulla on aikaa tehdä enemmän kotitöitä ja koittaa vähän panostaa. Stressaa se kun aina saa vain kuulla valitusta, aivan sama miten minä teen kun ei kuitenkaan kelpaa

Eli ongelma nyt jossain muussa, kuin päivärytmissä... Ehdota miehellesi kotiin jäämistä ja mene itse töihin, jos kerran sille ei mikään kelpaa...

mun mielestä teidän päivärytminne on aivan hyvä. itsehän tiedät, milloin lapsesi kannattaa syöttää ja laittaa nukkumaan.
miehesi asenne kummastuttaa, koeta puhua hänen kanssaan asiasta asiallisesti. luulisi, että riittää kunhan hoidat lapsen hyvin, ei minun mielestä ole pakko pitää kotia tiptop-kunnossa jos on päivät lapsen kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mun mielestä teidän päivärytminne on aivan hyvä. itsehän tiedät, milloin lapsesi kannattaa syöttää ja laittaa nukkumaan.
miehesi asenne kummastuttaa, koeta puhua hänen kanssaan asiasta asiallisesti. luulisi, että riittää kunhan hoidat lapsen hyvin, ei minun mielestä ole pakko pitää kotia tiptop-kunnossa jos on päivät lapsen kanssa :)

olen kyllä yrittänyt puhua asiallisesti ja myös vähemmän asiallisesti, mutta aina vaan saa kuulla sitä miten laiska minä olen kun en mitään tee.

Rytmitä elämänne uudestaan =) Lapsikin nauttii tutuista ja hyvistä rutiineista. ELi herätys vaikkapa 7.30, jos klo 7 tuntuu aikaiselta. Aamupala 8 aikaan ja 9-9.30 välillä ulos. Klo 11 lounas ja sen jälkeen satuhetki ja nukkumaan. Lapsi nukkuu varmaan sen pari tuntia ja ruokakin maistuu ulkoilun jälkeen. Päikkäreittein jälkeen välipala ja illallisen esivalmistelua/kaupassa käyntiä ja ulkoilua. Klo 17 syömään. Illalla kylpyä, suihkua, saunaa ja rauhallista olemista ja ajoissa nukkumaan. Taatusti päivä onnistuu paremmin =)

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
SINÄ olet kotona, joten voisit kyllä illallista valmistaa, mutta kahvilassa istuminen (ja lapsi rattaissa) tuntuu olevan elämäntyösi...

Valmistetaanko kaikissa perheissä "illallista"? Meillä ainakin isukki ruokkii itsensä työpäivän aikana, ja töiden jälkeen syödään vaan leipää, lämppäreitä tms. kevyempää. Itse en oo syönyt 2 lämmintä ateriaa päivässä teiniaikojen jälkeen.

Mitenkään ottamatta kantaa siihen miten oikein tai väärin menettelette. Kun mulla oli vauva-1,5-vuotias ja kaksi alle kouluikäistä kotona päivät meni jotenki näin.
Yöllä ja päivällä imetystä satunnaisin välein,
herätys n. klo 7:15, koululaisten aamuherätys, aamiaisen valmistus ja koululaisten lähettäminen kouluun, omat aamutoimet
alle kouluikäisten herääminen n. klo 8-8:30 aamupala, lastenohjelmia, kun petaan petejä ja siivoan keittiön, laitan pyykkikoneen/astianpesukoneen pyörimään
lounaan esivalmistelu, ulos tai kerhoon tai asioille meno tai leikkiä sisällä(vauvalla pienet päikkärit mahdollisesti, nukkui ja söi oman vaihtelevan rytminsä mukaan)
klo 11:30- 12:30 lounas
ja lounaan jälkien korjaus, pyykkejä kuivumaan, entisten viikkausta, imurointia jne. Lapset mukana usein tekemässä.
mahdollisesti iltapäivän päikkärit ja lepohetki alle alle kouluikäisille- kirjan lueskelua jne.
ruuan valmistelua ja "virikehetki" alle kouluikäisille sekä pikkukoululaisille: askartelua, piirtämistä, maalausta, musisointia, leikkejä, kiva lastenelokuva tms. Koululaisten läksyjen tarkastus.
mies tulee kotiin ja syömään n. klo 16
ruokapöydän siivous
Omaa aikaa, mies vie usein lapset ulos tai viedään yhdessä
oma, miehen, tai koululaisten harrastukset tai muut menot, lapsilla kavereita tai lasten vientiä kavereille,
ostoksia, seuraavan päivän ruokien esivalmistelua jne.
iltapala n. klo 19:30-20, iltapesut, lapset nukkumaan
miehen ja minun yhteistä aikaa

Yhteistyössä