Pika-ajatelma vauvan pullojen keittämisestä

Kärppänä heinälatoon

Tunnettu jäsen
27.04.2007
14 912
42
48
Mietin tässä vauvan pulloja keitellessä just, että onko tuossa nyt järkeä vai ei. Mulle selvisi vähän aikaa sitten syy, MIKSI niitä suositellaan keittämään (joo, sitä ennen kukaan ei osannu sanoa, miksi, kaikki sanoi vaan, et pitää vain jostain syystä keittää ).

No enivei, syy ei ole maidossa, kuten mä itse pähkäilin, vaan vedessä. Veden bakteeria (en muista sen nimeä... alkoi k:lla :snotty: ) siinä ehkäistään. Kuulemma semmoinen, että pikkuvauva ei sitä kestä, jos se vedessä sattuu olemaan. Normaalisti kuulemma ei ole, mutta onhan näitä ...putkirikkoja, Nokian tapauksia jne. Just oli Aamulehdessä, että täällä päin oli taas ollu vedenkeittosuositus, josta tosin sillä alueella asuvat ihmiset sai tietää jälkikäteen. Ihan loogisia noi suositukset ei minusta silti ole: sairaalassa käskettiin kyllä esim. rintakumit huuhdella päivän mittaan vain hanan alla ja kerran päivään keittämään. Kuulemma tuo (lääkärin suusta) on kuitenkin väärin, niitäkään ei saisi vain hanan alla huuhtaista.

Mutta juu. Vähän turhaa sinänsä keitellä, kun ei tuo bakteeri yleensä vedessä ole. Mutta toisalla onko sittenkään turhaa, kun ei noista veteen liittyvistä vahingoista tunnu sana kiertävän, kuten pitäisi. Tulin tulokseen, että kyllä mä taidan pullot vielä pari kuukautta vaan suosiolla keittää. :)

Clostridium difficile?

Niihin aikoihin, kun vauva voi alkaa maistelemaan kiinteitä eli noin 4 kk, voi luopua keittämisestä.

Clostridium difficile on itiöitä muodostava suolistobakteeri, jonka kannoista osa tuottaa toksiineja, yleisimmin toksiinia A ja B. Toksiinit ovat myrkyllisiä aineita, joiden erittyminen suoleen saa aikaan ripulin. C. difficile -ripuli liittyy useimmiten edeltävään mikrobilääkehoitoon, joka vaikuttaa suoliston normaaliin bakteerikasvustoon aiheuttaen C. difficilen lisääntymisen. Toksiinia tuottamaton C. difficile -kanta ei aiheuta tautia. Imeväisikäisistä suuri osa kantaa bakteeria oireettomana suolistossaan osana sen normaalia kasvustoa, aikuisista vain noin kolme prosenttia on sen kantajia.

Alkuperäinen kirjoittaja Olisiko?:
Clostridium difficile?

Niihin aikoihin, kun vauva voi alkaa maistelemaan kiinteitä eli noin 4 kk, voi luopua keittämisestä.

Clostridium difficile on itiöitä muodostava suolistobakteeri, jonka kannoista osa tuottaa toksiineja, yleisimmin toksiinia A ja B. Toksiinit ovat myrkyllisiä aineita, joiden erittyminen suoleen saa aikaan ripulin. C. difficile -ripuli liittyy useimmiten edeltävään mikrobilääkehoitoon, joka vaikuttaa suoliston normaaliin bakteerikasvustoon aiheuttaen C. difficilen lisääntymisen. Toksiinia tuottamaton C. difficile -kanta ei aiheuta tautia. Imeväisikäisistä suuri osa kantaa bakteeria oireettomana suolistossaan osana sen normaalia kasvustoa, aikuisista vain noin kolme prosenttia on sen kantajia.

Kun en yhtään muista. Se alkoi k-äänteellä, joten vois hyvinkin olla tuo.. :snotty:

Mut hei, kun ootte pessy puteleita koneessa, pesettekö tuttiosat myös? Ja sen jälkeenkö ei ainakaan tarvi keittää (edes heikkohermoisten :saint: )?

"Ainu-neuvoja vastaa
Suosittelemme pienten vauvojen tuttipullojen steriloimista päivittäin hygieniasyistä. Lapsen alkaessa viettämään aikaa lattialla ja laittaessa sieltä suuhunsa kaikenlaistahän altistuu sen kautta "pöpöille" jolloin pullojen päivittäiselle keittämisellä ei ole enää samanlaista syytä.

Edelleen pullot tulee huuhdella kylmällä vedellä heti käytön jälkeen, pestä laimealla pesuaineella, keittää ajoittain sekä huolehtia pullotuttien vaihtamisesta 1-2 kk välein, luonnonkumisessa 1 kk kuluttua pakkauksen avaamisesta".

Kolibakteeri on ns. ulostebakteeri eli se leviää, jos vedessä on ulostetta ja sitä kautta näitä bakteereita...

Meidän lapsella vauva-aikana riehaantui toi clostridium ripulitaudin jälkeen. Poika meni jos tosi huonoon kuntoon, kun julkisella puolella oltiin sitä mieltä ettei vaivoja ole. Yksityisellä taas oltiin tilanteesta erittäin huolissaan. Loppu hyvin, kaikki hyvin, mutta oli kyllä kaikkien kärsivällisyys jonkun kuukauden koetuksella.

4,5v sitten kun sain esikoisen pullojen keittämistä suositeltiin. Puoli vuotta sitten syntyi veljelle vauva ja kuulemma neuvolan ohjeiden mukaan pullojen keittämistä ei enää tarvitse tehdä. Niin ne suosituksen muuttuu..

Mulle sanoi esikoisen neuvolantäti että pulloja ei tartte keittää, piisaa jos niihin laittaa kiehunutta vettä kuumana joksikin aikaa.

On myös olemassa sellasia itsestään sterilisoituvia pulloja jotka sterilisoidaan mikrossa.

mä keittelin tuttiosat päivittäin, ihan vaan bakteerikasvuston ehkäisemiseksi ja pullo osat sitten illalal aina tiskikoneeseen. tiesittekö muuten että jos vedellä vain pullon huuhtaisee niin kannattaa se kuivatella hyvin kuivauskaapissa.

Mä oon pullot keittäny sillon kun ne kaupasta ostin. Sen jälkeen vaan pessyt käsi tiskissä. Kellään neljästä muksusta ei ole allergioita, eikä ole koskaan saaneet mitään tauteja tän asian takia. Turhaa touhua toi keittäminen ja kaiken maailman sterilointi laitteet. Fairia vaan kehiin.

Meillä oli Aventin mikrosteriloija ja se oli kyllä niin älyttömän kätevä, että mistään hinnasta en sitä olisi antanut pois. Suosittelen, ei tarvitse keitellä vesiä ja höyrystää muutenkin kuumaa asuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitee:
Meitin kuopus oli alusta asti pullolapsi, ja keitin hänen pullonsa joka käytön jälkeen, niin kauan kuin niistä joi. Eli 1v synttäreihin saakka.

Ja tämä nyt vasta älytöntä onkin. Kun ottaa huomioon, että muksut alkaa tos 4-6 kk työntämään kaikenlaista tavaraa, sormia suuhunsa, nin keitellä nyt pulloja vuoden ikään. Vai on ko. äiti estänyt lapsen luonnollisen lelujenkin maistelun vai keitelläänkö nekin.

Alkuperäinen kirjoittaja asi:
Meillä oli Aventin mikrosteriloija ja se oli kyllä niin älyttömän kätevä, että mistään hinnasta en sitä olisi antanut pois. Suosittelen, ei tarvitse keitellä vesiä ja höyrystää muutenkin kuumaa asuntoa.

On meillä tuokin, mutta sinne mahtuu rajallinen määrä puteleita ja jos laittaa pumpun, se vie monen pullon paikan. :D Ja noita pulloja piisaa, samoin pumppuja. (terveisin "Vuoden lypsylehmä" -tittelin virallinen haltija :xmas: )

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mulle sanoi esikoisen neuvolantäti että pulloja ei tartte keittää, piisaa jos niihin laittaa kiehunutta vettä kuumana joksikin aikaa.

On myös olemassa sellasia itsestään sterilisoituvia pulloja jotka sterilisoidaan mikrossa.

Ekkö sä ole kans Mansest? Jännä, mulle neuvolasta nimenomaan sanottiin, että pitää keittää. :D Ja tuo, joka just sanoi, et pitää keittää oli Treen neuvolalekureita.