Pika-apua kaipaan potilasturva-asiasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja potilas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

potilas

Vieras
Sain päiväkirurgisessa toimenpiteessä sairaalasta infektion, jonka vuoksi olin sairaalassa viikon. Voinko hakea jostain korvauksia sairaalassaoloajasta, siis sairaalamaksun verran? Miten pitäisi toimia? Olen hoitovapaalla, joten mitään varsinaisia ansionmeneyksiä ei tullut.

Kiitos.

Saat ja vaaditkin sitte kans.... saat enempi kun sairaalassaoloajan ja sairaalamaksut.Jos siitä jää sulle pysyvä haitta ati vamma niin korvauskin sen mukainen.Saitko mrsa:n?

Ei kai oikein selvinnyt, mikä oli (selittivät, että koska sain kahta eri antibioottia,ei jotenkin voi selvittää). Ei jäänyt pysyvää haittaa. Itse operaatio meni ok ja tulos on hyvä, mutta tosiaan sain jonkun infektion ja oireet kummastuttivat kirurgia ja hoitajiakin.Täytyy ottaa yhteys potilasasiamieheen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei kai oikein selvinnyt, mikä oli (selittivät, että koska sain kahta eri antibioottia,ei jotenkin voi selvittää). Ei jäänyt pysyvää haittaa. Itse operaatio meni ok ja tulos on hyvä, mutta tosiaan sain jonkun infektion ja oireet kummastuttivat kirurgia ja hoitajiakin.Täytyy ottaa yhteys potilasasiamieheen.

Noissa tapauksissa on kyllä erittäin vaikea todistaa että kyse on hoitovirheen vuoksi aiheutuneesta infektiosta. Korvausta haetaan potilasvahinkokeskuksesta ja kannattaa silti toki yrittää. Potilasasiamies neuvoo eteenpäin.

sanoisin, että toimenpiteiden riskeissä mainitaan usein infektioriski ja todellakin potilasvahinkona ei mene läpi. Toki ilmoitus kannattaa tehdä, jos useita vastaavia sattuu samassa paikkaa tai samoille työtekijöille niin asia ainakin selvitetään perusteellisesti ja kierre saadaan katkaistua!

Alkuperäinen kirjoittaja :
sanoisin, että toimenpiteiden riskeissä mainitaan usein infektioriski ja todellakin potilasvahinkona ei mene läpi. Toki ilmoitus kannattaa tehdä, jos useita vastaavia sattuu samassa paikkaa tai samoille työtekijöille niin asia ainakin selvitetään perusteellisesti ja kierre saadaan katkaistua!

Kirurgi myönsi leikanneensa sairaana minut, joten en tiedä, tuliko infektio sieltä vai mistä. Toimenpiteestä piti päästä kahden tunnin päästä kotiin, olin viikon vuodepotilaana, tulehdusarvot taivaissa.No, ehkä jaksan jotain yrittää....

Yhteistyössä