Pikku-kakkonen tai kolmonen vuodelle 2013

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Malviina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo sieltähän ne menkat saapuivat, muutama tunti tuon edellisen kirjoitukseni jälkeen eli päivän etuajassa. Oikein olin sitten tunnistanut merkit, vaikka joissakin kierroissa olen luullut osaa niistä mahdollisiksi raskausoireiksi, no ehkä osaan taas ottaa rennommin tulevissa kierroissa kun tunnen omaa kroppaani taas vähän enemmän :)
Täälläkin se vauvan kaipuu on aika suuri. Haluaisin että kaikkien lasten välinen ikäero jäisi suht pieneksi, tai sitten jos kolmosen ikäero sisaruksiin tulee liian suureksi niin sitten "pitäisi" saada vielä se neljäs "kaveriksi" :D kuitenkin olen ajatellut että kolme lasta saa varmaankin riittää jos se kolmas meille vielä suodaan. Ja joka päivä katson tyttöjäni ja mietin miten ihmeellisiä he ovatkaan ja nautin katsellessani heidän touhujaan ja kuunnellessani heidän juttujaan <3 Huomattavasti parantui mielialakin, vaikka onhan ne kuukautiset pettymys tässä tilanteessa, mutta ainakin uusi kierto pyörähti käyntiin :) Ihania aurinkoisia päiviä ja tsemppiä kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjenäippä;11196136:
Joo sieltähän ne menkat saapuivat, muutama tunti tuon edellisen kirjoitukseni jälkeen eli päivän etuajassa.

No hitsinpimpulat! Sepä selvisi sitten kummemmitta odotteluitta. Viestisi kyllä vaikutti ihan positiiviselta, joten hyvä näin (ettei tarvinnut siis turhaan pitempään kärvistellä menkkojen odottelua). Kaipa sitä vähitellen oppii omaa kroppaansa tulkitsemaan... Mulla menee kyllä aika vahvasti PMS-oireilut ja kuvitellut raskausoireet sikinsokin, mutta en taida olla ainoa :)

-MeeJoo dpo about 13, kp27/34(?)

No hitsinpimpulat! Sepä selvisi sitten kummemmitta odotteluitta. Viestisi kyllä vaikutti ihan positiiviselta, joten hyvä näin (ettei tarvinnut siis turhaan pitempään kärvistellä menkkojen odottelua). Kaipa sitä vähitellen oppii omaa kroppaansa tulkitsemaan... Mulla menee kyllä aika vahvasti PMS-oireilut ja kuvitellut raskausoireet sikinsokin, mutta en taida olla ainoa :)

-MeeJoo dpo about 13, kp27/34(?)

Joo, olen ihan positiivisella mielellä. Olin niin asennoitunut siihen että menkat alkavat ja osasin jo odottaa niitä. Mulla on ollut edellisissä raskauksissa (x3) niin selvät alkuraskauden oireet että arvelen tunnistavani ne kyllä sitten kun tärppää. Tosin on mullakin ollut arpomista aiemmissa kierrossa kun on ollut just tuota palelua, huonovointisuutta ja väsymystä, mutta nyt useamman kierron jälkeen (ja usean "turhan" raskaustestin jälkeen) en enää hötkyile niistä (ja tosiaan kun ne toistuvat joka kierrossa joskus vahvempina ja joskus heikompina ja aina samoihin aikoihin kiertoa). Tosin noiden lisäksi oli myös ihan selviä alkavien kuukautisten oireita: voimakas hikoilu, alavatsakipuja, finnejä, hiusten rasvoittuminen jne. Mulla on joskus venynyt kierto normaalista 32 päivästä jopa 39 päiväksi, mikä on tosi rasittavaa kun testit näyttävät negaa ja tietää ettei ole raskaana mutta silti ei menkkoja kuulu, joten olen ihan tyytyväinen tähän hieman lyhyempään kiertoon ja toivon parempaa tulosta nyt alkaneessa kierrossa :)
Nuo huonovointisuus, palelu ja väsymys ei muuten ole aina kuuluneet mun pms-oireisiin ja siksi ne on minuakin hämänneet. Ennen lapsia ja kahden lapsen välissä ainoita tunnistettavia kuukaitisoireita olivat lähinnä kiukkuisuus ja hikoilu, mutta en tällaisia oireita muista, ne on ilmaantuneet (tai voimistuneet) vasta nyt toisen lapsen ja kierukan poiston jälkeen. Tosin tässä lasta yrittäessä tarkkaileekin kroppaansa paljon herkemmin kuin normaalisti..

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjenäippä;11196896:
...mutta en tällaisia oireita muista, ne on ilmaantuneet (tai voimistuneet) vasta nyt toisen lapsen ja kierukan poiston jälkeen. Tosin tässä lasta yrittäessä tarkkaileekin kroppaansa paljon herkemmin kuin normaalisti..

Mäkään en muistanut PMS-oireisiin aiemmin aikana ennen kierukkaa (tai sen aikana) kuuluneen palelua tai huonovointisuutta. Aiemmin lähinnä rinnat herkisty pari päivää ennen ja sitten oli semmosta yleistä kireyttä, päätä kiristi ja nukuin tosi levottomasti kierron viimeset päivät, ja vaihtelevaa alavatsakipuilua.

Tyttöjenäippä vielä: millaisia nuo sinun selkeät raskausoireet sitten olivat? Mun ekasta raskaudesta on jo kohta 10v enkä millään meinaa muistaa muuta, kuin että jo 3+ viikolla rinnat yhtäkkiä muuttuivat, tai lähinnä nännit. Menkkatyyppistä juilintaa oli parit ekaa viikkoa ja sitten vko 6+ alkoi huonovointisuus. Ihan alussa ei muuten tuntunut mitenkään erityiseltä, ainoastaan se nännien ulkonäön muuttuminen sai mut tekemään testin.

No, tämä kierto näyttäisi nyt päättyneen ihan oppikirjan mukaan dpo14 kp28 --> kp1. Viime yön aikana rintojen turvotus oli hävinnyt kuin seinään ja alavatsaa alkoi vihloa tutusti, ja nyt eka tippa vuotoa. Jännä kyllä, näitä menkkoja ei edeltänyt oikeastaan minkälaisia alavatsaoireita, mutta kaikenlaista muuta kyllä, niinkuin olen tänne jo vuolaasti raportoinutkin. En myöskään ole kärsinyt puristavasta päänsärystä, mutta se varmaan iskee taas näinä ekoina vuotopäivinä (menkkamigreeni).

No nyt voi sitten huoleti juhlia vappua skumpan kera! Ja ainakin voin todeta, että osaan tunnistaa ovulaation tai ainakin sen, että se alkaa olla ohi (:D) ihan ilman ovistestejä. Hyvillä mielin uuteen kiertoon ja kevättä kohden!

Tsemppiä uuteen kiertoon MeeJoo ja Tyttöjenäippä!
Täällä mennään kp 13 ja odottelen ovista. Mies on tietenkin lähdössä huomenna työreissuun. Voin lyödä vetoa että heti kun hän on lähtenyt niin se ovis tulee... No hän on vain perjantaihin asti poissa.

Titeääkö joku voiko keskenmenon jälkeen kierto lyhentyä? Minulla oli viime kierto 5pv lyhyempi normaalia. Ovis oli jo kp13-15 paikkeilla kun normaalisti vasta kp19-20. Mielenkiintoista nähdä milloin se on nyt. Olin itse reissussa viime viikonloppuna, enkä mittaillut mitään ovista, vähän oli tuntemuksia siihen suuntaan mutta ajattelin että ei voi olla niin aikaisin. Mielenkiintoista nähdä milloin ne menkat tulee tällä kertaa. Tai jospa ne ei tulisikaan.. Olen kyllä nyt yrittänyt ottaa aika rennosti, mutta sehän onkin helppoa näin ennen ovista. Sittenhän ne piianpäivät ja oireet vasta alkaakin...

Täälläkin alkaa ovis lähentyä..nyt kp 12. Ota nyt taas selvää koska se on kun kierto heittää nähtävästi aika paljon (24-36 nyt viime aikoina). En nyt ole kovinkaan optimistinen tämän kierron suhteen kun on aika hektinen viikko ja neiti kipeä mutta eihän sitä koskaan tiedä. Tosin kipeän lapsen kanssa valvotun yön jälkeen miettii vauvan tuomaa unenpuutetta aika kauhunsekaisesti :) Kyllä sitä on vaan tottunut jo nukkumaan kunnolla.

Ehkä tässä kuussa tosiaan kannattaa tsempata vähän kun seuraavat 2-3 menee varmasti ohi työmatkojen takia..seuraavaksi sitten vasta elokuussa.

Mulla ei ole aikaisemmin ollut palelua tai huonovointisuutta pms oireena. Aika jännä mitä kaikkea voikaan olla. Mulla on ennen vaan vähän sattunut mahaan ja sit menkat on alkanut. Ehkä iän myötä näytä muitakin oireita tulee sitten. Olen nykyään ainakin todella kiukkuinen.

Ekassa raskaudessa mun oireet ei olleet ihan niin selvät kuin seuraavissa eikä alkaneet niin ajoissa, mutta rinnat kipeytyi niin että haittasi nukkumista, myöhemmin tuli pahoinvointia ja kauheaa loppumatonta väsymystä (nukuin 10-11h yöunia ja yli3h päikkäreitä, ja silti vaan väsytti ja väsytti :D).
Seuraavassa raskaudessa rinnat ei kipeytyneet niin paljon kuin ensimmäisessä ja viikko ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa tuli oireina hajuaistin herkistyminen (en voinut käydä jääkaapilla yökkäämättä ja roskapussin viemisestä en edes haaveillut kun tuli niin huono olo), väsymys ja huonovointisuus joka ilmeni ihan yökkäilynä ja oksentamisena, etenkin hampaiden pesu ja voimakkaat hajut aiheuttivat yökkimistä. Se raskaus menikin sitten kesken ihan alkuvaiheessa ja mulla oli kierto sen jälkeen ihan normaalin pituinen. Kolmannessa raskaudessa oli samat oireet kuin tokassa ja alkoivat yhtä ajoissa. Molemmilla kerroilla testikin antoi haamun jo viikkoa ennen kuukautisten poisjäämistä ja selvän plussan pari päivää haamusta.

Jotenkin se olotila muuttui niin äkisti että sen vaan tiesi että on raskaana :) sitä tunnetta ei ole tullut nyt tämän kolmosen yrityksen aikana, vaikka välillä oireet ovat kyllä hämänneet ja turhia testejä olen tehnyt ja miettinyt että mitos jos nyt?

Jep, peukkuja tyttöjenäipälle ja MeeJoolle alkaneeseen kiertoon! Ja toivottavasti kaikki, jotka ovista nyt odottelee lähipäivinä tulevaksi saisi smpat ajoissa liikkeelle :). Ja Pampulalle nyt myös peukutuksia, kuulosti hyvältä tuo että ajoitus oli mennyt nappiin. Taitaa sitten olla ihan hyvä vehje tuo ovismonitori.

Liitäjä: en osaa sanoa tuosta kierron lyhenemisestä km:n jälkeen, mutta omalla kohdallani kävi niin, että uusia menkkoja sai odotella melkein pari kuukautta. Keskenmenon jälkeinen vuoto kun kesti sen 9 päivää ja oli tosi runsasta, niin kroppa palautui vähän hitaammin. Sen jälkeen oli muutenkin aika epäsäännöllistä kiertojen suhteen.

Nuo pms-oireet on kyllä mukavia ;). Tuo on aika jännä juttu tuo etominen/pahoinvointi, kun mullakaan sitä ei aiemmin ole ollut, mutta nyt kolmosta yrittäessä melkein joka kierrossa. Sitten on tuota palelua jne. Minä tiesin olevani raskaana siitä, että alavatsassa oli kovia menkkamaisia kouristeluja, mutta vuotoa ei näkynyt ja lämmöt pysyi ylhäällä. Muuten olen kyllä raskauksissa päässyt helpolla pahoinvointien suhteen, etomista ei ollut juurikaan. Loppuraskaudessa vaan ihan hirmuiset liitoskivut, tästä toisesta teki tosi kipeää ja ihan viimeisillään ollassani kävely oli kyllä niin ankkamaista kuin olla vaan voi. Lisäksi turvotusta ihan tajuttomasti, mikä sitten teki olon entistä hehkeämmäksi ;).

Nyt tuntuu siltä, että viikot menee tosi nopeasti. Onneksi, kun tulee ihana kesä!

Yritä tässä nyt sitten pitää pää kylmänä, kun tänä aamuna lämmöt pompahtivat korkeammalle kuin koskaan ennen tänä aikana kun olen lämpöjä mittaillut... Vaikka kuinka yritän olla ajattelematta mitään siitä, alkaa silti toivo taas kohota.

Yritä tässä nyt sitten pitää pää kylmänä, kun tänä aamuna lämmöt pompahtivat korkeammalle kuin koskaan ennen tänä aikana kun olen lämpöjä mittaillut... Vaikka kuinka yritän olla ajattelematta mitään siitä, alkaa silti toivo taas kohota.

db - peukut nyt pystyyn!! Tottahan sitä toiveet nousee, kun on syytäkin jännätä :). Pysy pysy lämpö korkeella ja mieli kanssa! Jännää...

Viimeksi muokattu:
Johan se kuumat paikat Pampulalle laittoi...

Toivotaan hyvä hedelmällisyyspäiviä niille, joilla on hyvät ajat hollilla, jotta saatais kunnon plussa-aalto tähän ketjuun! :)

Toivotan samalla täältä flunssan keskeltä hauskaa Vappua kaikille! Olen vakaasti päättänyt toipua maanantaiksi, jolloin voisi ehkä uskaltaa avata yhden kihlajaislahjaksi saaduista shampanjapulloista...

-MeeJoo kp4/28-34-

Saiskos liittyä seuraan?

Täällä toive pikkukakkosesta, esikoinen on 8kk. Nyt menossa kp11 ja ensviikolle toivotaan ovista.

Meillä on takana pitkä lapsettomuus ja sit tuli luomuplussa. Meille on sanottu et toinen raskaus voi alkaa helpostikin. Aika näyttää. Tää kesä kokeillaan luomuillen ja sit mietitään pakastealkoiden siirtoa. Meillä on 4 alkiota vielä pakkasessa.

Olo on toiveikas. Toi esikoinen osoitti sen, et kaikki on mahdollista. Nyt syödään hyvin, pidetään itsestämme huolta ja annetaan luonnolle mahdollisuus uuteen raskauteen.

Mukava olis jakaa tuntoja täällä teidän muiden kans.

Saiskos liittyä seuraan?

Täällä toive pikkukakkosesta, esikoinen on 8kk. Nyt menossa kp11 ja ensviikolle toivotaan ovista.

Meillä on takana pitkä lapsettomuus ja sit tuli luomuplussa. Meille on sanottu et toinen raskaus voi alkaa helpostikin. Aika näyttää. Tää kesä kokeillaan luomuillen ja sit mietitään pakastealkoiden siirtoa. Meillä on 4 alkiota vielä pakkasessa.

Olo on toiveikas. Toi esikoinen osoitti sen, et kaikki on mahdollista. Nyt syödään hyvin, pidetään itsestämme huolta ja annetaan luonnolle mahdollisuus uuteen raskauteen.

Mukava olis jakaa tuntoja täällä teidän muiden kans.

Tervetuloa! Toivotaan, että tärppää piankin. Minun tuttavillani sai esikoinen alkunsa hoidoilla eikä heidän "pitänyt" onnistua luomusti, mutta hups vain, toinen sai yllättäen alkunsa kun esikoinen oli puolivuotias ja niinpä heillä nyt on kaksi rakasta pientä lasta. Jos välillä onkin sellainen olo, ettei tämä touhu aina ole reilua, niin luonto on välillä myös positiivisesti yllättävä. :-)

Viimeksi muokattu:
Kiva, kun tulit mukaan juttelemaan habibati! Pidetään peukkuja, että nyt kävisi tärppi helpommin. Meilläkin toinen sai paljon helpommin alkunsa kuin eka, jota yriteltiin melkein 3 vuotta. Eli joskus se toinen tosiaan saattaa lähteä helpostikin tulemaan.

Mä en ole nyt jaksanut mittailla noita lämpöjä, otan vähän rennommin nyt tämän kierron. Ollaan rakasteltu silloin, kun siltä tuntuu ja sillä hyvä. Nyt jostain syystä nännit kipeytyneet, vaikka vasta kp 16/30?. Taas "uusi" juttu tähän hommaan ;). Joskus hiukan ennen menkkojen saapumista on nännit olleet kipeänä, muttei näin aikaisessa vaiheessa. Just joo. No kattellaan, mitä seuraavaksi tapahtuu, heh...

Ostin viime viikonloppuna Multivitan raskausvitamiineja, että tulee varmistettua mm. sen foolihapon riittävä saanti. Te muutkin taisitte jotain ravintolisiä popsia, ainakin muistelen niin.

Syökös muuten joku täällä paljon soijatuotteita? Hesarissa oli ihan mielenkiintoinen juttu sen haitallisuudesta hedelmällisyyteen. Mielestäni ko. juttu oli ke tai to lehdessä. Soija kuulemma vaikuttaa estrogeenihormonin tavoin ja saattaa haitata hedelmällisyyttä. Toimii tavallaan e-pillerin tavoin tms. Erityisesti miesten ja poikien tulisi välttää liiallista soijatuotteiden käyttöä. Mulle tämä oli uusi asia, miten muille? No toisaalta, enpä ko. tuotteita paljoa edes käytetä.

Mukavaa vapun odotusta kaikille ja ihanaa viikonloppua!

Vitamiineja otan mäkin. Raskausajan monivitamiineja ja sit omega kapseleita. Lapsettomuuslääkäri aikoinaan sanoi et E-vitamiinia pitää saada riittävästi ja sitä otettiinkin hoidon aikana.

Tuosta soijasta olen kans kuullut jo vuosia sitten. Se lienee ongelma kasvissyöjillä, jotka syö paljon soijatuotteita. Mut mulle sanottiin et sitä kandee välttää niissä kierroissa kun yrittää raskautua.

Täällä kp12 ja ovista odotellaan. Vielä ei oireiden perusteella mitään. Jatkamme odottelua.

Kiva että tänne tulee uusia mukaan, ja kiva että tämä keskustelu on näin aktiivista.
Minulla taas ovispulmaa.. Tikutin perjantaina oviksen, mielestäni ihan selkeä viiva vaikkei IHAN yhtä vahva kun toinen. Eilen (la) testi oli ihan samanalinen (ehkä vähän vahvempikin), eli edelleen vahva viiva (minulla näköjään tikku näyttää plussaa useamman päivän). Onko nyt niin, että jos tänään testaan ja se on negatiivinen tai lähtenyt haalentumaan selkeästi, niin onko ovis ollut vai voiko vielä hedelmöityä? Siis milloin se muna irtoaa, testeissähän lukee 12-36h plussan jälkeen, eli voiko olla sitten kun testi ei enään näytä plussaa? Minulla nimittäin aamulämmöt ei ole vielä noussut, pikemminkin laskenut?! ( 36,5, la 36,4 tänään 35,9) En tosin ole mitannut niitä kovin säännöllisesti.
On tämä kyllä aikamoista salatiedettä...

Tsemppiä Pampulalle, ikävä että menkat alkoi. Varmasti harmittaa. Sitä niin jaksaa toivoa joka kierto.

Mulla alkoi tänään tuttu tiputtelu. Eiköhän ne menkat siis ala parin päivän päästä. :-(

Voi rähmä. Katso nyt rauhassa kuitenkin, mihin se siitä kehittyy.

Tervetuloa habibati! Mun hyvä ystävä sai pitkien hoitojen jälkeen (endometrioosi taustalla) ns. "kalliin lapsen" ja sitten ylläripylläri kun ykkönen oli vasta vauva niin toinen lähti ihan luomusti. Olivat ihan varmoja, että toista ei tule kuin hoitamalla. Elämä on ihmeellinen!

Täällä menkat on nyt ohi, kestivät 5 päivää eivätkä olleet ollenkaan niin pahat kuin kierukan poiston jälkeen ekat menkat. Olen iloinen siitä, että kroppa tuntuu toimivan nyt yllättävänkin normaalisti. Menkat eivät olleet mitenkään himorunsaat eivätkä kivuliaat.

Juuri luin jostain akupunktio-artikkelista, että länsimaalaiset naiset ovat niin tottuneet siihen, että menkkojen aikana ollaan kuin sairaita. Oikeasti vuoto on kuitenkin hyvin normaali naisen elämään kuuluva asia, eikä mikään sairaus, eikä sen pitäisi aiheuttaa sen suurempaa tuskaa. Kiinnostaisi kyllä käydä akupunktiossa varmistelemassa vähän hedelmällisyyttä, varsinkin mikäli vauvaa ei ala kuulua tässä kohtuullisessa ajassa. Mulla on ollut taipumusta runsaisiin (vähintään kuus päivää kunnon vuotoa ja välillä saa vaihtaa suojia 1-2 tunnin välein) ja ajoittain tosi kivuliaisiin menkkoihin, tosin kivut vaihtelee kierroittain aika paljon. Asiaa ei ole koskaan sen enempää tutkittu, kun olen jotenkin oppinut elämään sen kanssa. Kiinalaisen lääketieteen mukaan kuukautisiin liittyvät ongelmat johtaa yleensä maksaan, joka on esim. vihantunteiden säilömispaikka. Akupunktiolla näitä häiriintyneitä energiavirtoja voidaan jotenkin aukoa ja itse olen kokenut akupunktion tosi rentouttavaksi, mikä sinänsä varmaan edistää ylipäänsä hyvinvointia. Kävin 4v sitten hakemassa migreeniin apuja ja silloin hoitaja niputti runsaat kk:tiset, migreenin ja verenpainetaudin samaan nippuun maksan ylikuormittumisesta johtuvaksi asiaksi. No, en nyt ala tässä avautumaan noista negatiivisista tunteista ja niiden patoutumisista sen enempää, mutta kyllä tuo pani vähän miettimään.

Länsimaalisittain ajatellen mielessä on nyt 35-vuoden korvilla käynyt, jospa siellä onkin jotain endoa tai muuta, mutta en nyt ala maalailemaan piruja seinille, kun vasta on ehkäisy jätetty pois eikä ole kunnolla edes ehtitty "yrittämään" raskautta :)

Nyt toivotaan, että osuisi rakkauden tekojen hetket ovulaation kanssa yksiin tulevaisuudessa paremmin kuin viime kierrossa... Ja kyllä se harjoitteleminenkin on ihan hauskaa sinänsä... ;)

-MeeJoo kp6/28-34, toka luomukierto-

Viimeksi muokattu:
Voih Pampula. Tosi kurjaa. :( Tsemppihalit.

MeeJoo...Mä tossa toisessa ketjussa kävinkin kirjottamassa pari asiaa akupunktiosta. Mulla on vuosien kokemus siitä. Oltiin Jenkeissä hoidoissa ja siellä hoitava lääkäri ohjas akupunktioon tukihoitoon. Siellä sain sit tuhruttelut kuriin. Mulla on aina ollut tuhruongelmia mut sit akupunktio oli ainoo joka siihen tepsi. Eli saatiin keltarauhastasot kohilleen. Myös migreenin sain hoidettua samalla akupunkiolla, samoten imetysajan unettomuuteen sain avun akupunktiosta. Suurin juttu kuitenkin oli se, kun tää meidän luomuihme meinas tulla kesken. Alkuraskauden ultrassa lääkäri sanoi et menee kesken, koska sikiön ymprillä paljon verta (sisäinen verenvuoto) ja sikiön syke alhainen viikkoihin nähden. Oltiin todella murtuneita. Soitin akuhoitajalleni ja kerroin uutiset. Hän sanoi heti et älä hätäile vielä ja alkoi hoitaa mua. Reilu viikko tästä oli toinen ultra, jossa huomattiinkin et veri oli vähentynyt ja parin hoidon jälkeen veri katosi kokonaan. Sikiön syke vahvistui ja raskaus jatkui. Akupunktiolla nostettiin keltrarauhashormoonitasoja, jotka todella tärkeitä raskauden alussa sekä kiihdytettiin kohdun verenkiertoa. Samalla rauhotti tulevaa äitiä pistämällä relaksointipisteisiin neulat. :)

Mä täällä pohdiskelen josko vielä tunnen oviksen kuten ennen raskautta. Ekat menkat oli helpommat kun ennen raskautta. Ei ehkä yhtään niukemmat mut todella paljon kivuttomammat. En ees tarvinnu särkylääkettä. Ennen ei ollu puhettakaan et olisin parista ekasta päivästä selvinny ilman lääkettä.

Mitenkäs ne ovislimat tulikaan? Tuliko ne oviksen aikaan vai jälkeen? Eli jos en tunnekaan ovista ja koetan bongailla limoja niin onko niiden ilmaantumisen jälkeen jo myöhästä?

Voi Pampula. Virtuaalihalaus ja tsemppiä nyt kovasti! Ei se kivaa ole, kun ensin on toiveet korkealla (niin kuin kuuluukin olla) ja sitten näyttääkin siltä, että ei onnistunutkaan.

Liitäjä: minun tietääkseni se hormonipiikki, mikä näkyy sitten siinä testissäkin vahvana viivana on juuri oviksen irtoamisen aikoihin. Sitten kun viiva lähtee haalistumaan, niin ovulaatio on juuri ollut. Nuo lämmöthän laskee ennen kuin ovis tapahtuu ja sitten taas lämpö kohoaa nopeasti, jolloin munasolu on irronnut. Nyt kannattaa vaan mittailla niitä lämpöjä, siitä saa sitten sen varmuuden muniksen irtoamisesta.

Tänään nyt kuitenkin mittasin myös minä lämmön ja oli siellä 37 asteessa. Eli kai se ovis on sitten täälläkin ollut. Ehkäpä nuo nännit kipeytyi sen takia, että ovis oli tapahtunut. Nyt sitten odotellaan menkkoja saapuvaksi, ellei sitten tärpännyt. Kattellaan..

kiitti malviina vastauksesta. Jotenkin näin mä muistelinkin.

Mä menin täällä apteekkiin (asutaan Lähi-Idässä) ja kävi ilmi et niillä ei ole ovistikkuja. Olis saanut jonkun sylkitesterin, joka käy pattereilla, mut se kyllä vaikutti epäilyttävältä. Siinä luki englanniksi vain et fertility test ja loput oli arabiaa. Oletteko kuulleet moisesta? Saako suomesta joitain sylkitestejä? Apteekkari sanoi et on se ovistesteri, mut tällä kertaa se jäi hyllyyn. Olis ollut kiva tikutella ovista et olis saanut vastauksen varmasti oviksesta. Nyt siis kyttään vaan limoja ja oviskipuja, jotka ennen on ollet vahvat.

kiitti malviina vastauksesta. Jotenkin näin mä muistelinkin.

Mä menin täällä apteekkiin (asutaan Lähi-Idässä) ja kävi ilmi et niillä ei ole ovistikkuja. Olis saanut jonkun sylkitesterin, joka käy pattereilla, mut se kyllä vaikutti epäilyttävältä. Siinä luki englanniksi vain et fertility test ja loput oli arabiaa. Oletteko kuulleet moisesta? Saako suomesta joitain sylkitestejä? Apteekkari sanoi et on se ovistesteri, mut tällä kertaa se jäi hyllyyn. Olis ollut kiva tikutella ovista et olis saanut vastauksen varmasti oviksesta. Nyt siis kyttään vaan limoja ja oviskipuja, jotka ennen on ollet vahvat.

Juu, kyllä Suomessakin myydään noita syljestä ovulaatiota tsekkaavia testejä. Niissä käsittääkseni katsotaan sellaista saniaiskuviota (ferning), joka syljestä tulee hormonien vaikutuksesta, kun ovulaatio lähestyy. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt kun joskus nopsaan vilkaisin, mitä ne ovat.

Mun tiputtelu jatkuu on-off, ihan niin kuin esim. viime kuussakin, joten kyllä se aika vahvasti tosiaan näyttää pahasti siltä, että tämä kierto oli tässä. Eilen meinasi masentaa tosissaan ja oli sellainen "tyhjä ilmapallo" -olo, mutta kyllä tästä taas noustaan. Mietin eilen illalla saunassa, että onhan se tosiasia, että vaikka kaikki muu olisi kohdallaan, niin jos se just tässä kierrossa irtoava munasolu on sitten just jotenkin puutteellinen niin minkäs teet. Täytyy odottaa sitä nappisuoritusta, jolloin kaikki osuu kohdilleen, ja luottaa siihen, että se vielä tulee.

Viimeksi muokattu:
Onko teillä kokemusta noista sylkitesteistä? Onks ne luotettavia? Ja miten tarkkoja? Tässä kiinnostus heräs, pitäskö sit kuitenkin hakee se sylkitesteri. Apteekkari ei oikein puhu englantia hyvin, joten en voi esitellä kauheen tarkkoja kysymyksiä. Se on myös mies joten tuskin on kovin perillä naisen hormooneista. :)

Mulla muuten on ollut on-off tuhruilua molemmissa raskauksissa (toinen meni siis kesken). Edellisessä raskaudessa tuhruilua tuli ja sit se hävis ja tuli taas uudelleen. Eli pelkkä tuhruilu ei välttämättä ole merkki kuukautisista. Tosin se raskauden alun tuhruilu oli kevyempää kuin ne aikoinaan esimenkkatuhrut. Edellisen raskauden tuhrut tuli pari päivää ennen kuin menkkojen olis pitänyt alkaa. Ja loppu kokonaan joskus rv5. Koko ajan oli myös menkkamaisia kipuja eli tätiä odottelin. Mä tajusin testata vasta rv6.

Yhteistyössä