Hae Anna.fi-sivustolta

pistelee/kutiaa

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä huoli, 16.03.2008.

1. huoli Vierailija

huolestuttaa ja hermostuttaa kummallinen kokovartalokutina.Olen 55v.naisimmeinen ja ajoittain ,varsinkin iltapuolella,alkaa pistelevä kutina.Kutina käy läpi jopa jalkapohjat ja kämmenen sisäpuolen?! Tiedän kyllä että voi olla vaihdevuosivaivoja,mutta..mitä muuta se voisi olla??
    En käytä hormonikorvausta,yritän selvitä pienellä mielialalääkityksellä muista ikävistä oireista.Nyt kyllä harkitsen myös estrogeenia(kohtua ei ole),jos siitä on apua?
    Pistäkää viestiä vastaavaa kokeneet,saa olla rankkaakin,olen kuullut että jotkut syövät esim. ehkä oireilevat näin?
    Joka tapauksessa,aion puhua tästä lääkärille jossain vaiheessa.
    Joskus tuntuu siltä, että ei ihan kaikkea voi vaihdevuosien piikkiinkään laittaa..

2. siirisiili Vierailija

googlaa "dermografismus", olisiko tässä vastaus? Itselläni moiseen auttoi Atarax-antihistamiini. Jatkuvat oireet ovat kokonaan poissa, mutta satunnaisesti tuntuu laukaisevan tiettyjen paikkakuntien vesi suihkussa käynnin jälkeen.

3. idisz Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla tuli kauheata kutiaa, kun maksa-arvot olivat koholla. Siis todella paljon koholla. Sain ataraksia.

4. mulla kans Vierailija

Mulla on ollut nyt viikon samanlaiset oireet ja nimenomaan illalla alkaa kutiaan. Ihossa ei näy mitään jälkiä saati merkkejä mihinkään allergiseen tai kuivaan ihoon viittaavaa. Ei kai vaan syöpää?? Maksa-arvoni hyvät

5. jii28 Vierailija

Sama täällä. Tätä on jatkunut nyt kuukauden. Ei näy merkkejä iholla eikä ole kuiva. Kutina tuntuu olevan syvällä ihossa niin että ihoa täytyy painaen raapia/nipistellä että tunne häviää edes hetkeksi. Maksa-arvot on hyvät eikä verikokeessa (pieni verenkuva) muutenkaan näkynyt mitään, paitsi että kilpirauhasarvot edelleen koholla viitearvon ylärajalla. Aluksi kutinaa oli vain jaloissa sisä- ja ulkoreisissä sekä käsivarsissa. Tuntui kuin kirppuja olisi vilissyt iholla. Muutaman viikon kuluttua kutinaa alkoi olemaan laajemmin jaloissa ja myös mahassa. Kutinaa on lievänä pitkin päivää mutta Illalla pahenee. Nyt on tullut mukaan suun ja silmien kuivumista sekä nännin hilseily ja nesteily. Hulluksi tulen kohta jos ei ala syy selviämään. Lääkärikin olisi vasta kahden viikon päästä..

6. Sappihapot? Vierailija

Sappihapot koholla? Kutina voi johtua maksan toiminnan häiriöstä ja sen aiheuttaa sappihapot, usein myös muut maksa-arvot ovat koholla. Jalkapohjien ja kämmenten sisäpuolten kutina liittyy usein tähän. Jos tulet huonovointiseksi, mene lääkäriin heti.

7. tri Vierailija

Lopeta ensimmäiseksi kaikki vilja tuotteet.
    Viljan gluteeni on laittanut elimistön sekaisin. Näin on - kokeile, jo viikossa huomaat monien oireiden häviävän...

googleta antti heikkilä

8. lukenut Vierailija

Kihomadot ovat yleistyvä vitsaus. Ne seikkailee ympäri kehoa. Kannattaa tutkia ensin nämä kehon ulkoiset loiset ja sitten vasta miettiä muita.

9. lintu Vierailija

Sieni elinympäristössä ja vaatteissa voi aiheuttaa pistelyä ja kutinaa. Klooraa kotia päivittäin ja silitä kaikki vaatteet. Vaihda lakanat päivittäin ja pese kuumalla ohjelmalla. Hanki ilmanpuhdistin.

10. Minttulix Vierailija

Tämä asia ei vanhene, joten laitanpa vinkkejä.

Keinokuituiset vaatteet saattavat pistellä, kuten villasukatkin paljaalla iholla pistelevät.

Talvella voi pistellä ihoa kuivuuden vuoksi, kesällä voi olla pistely pois ja kestää pitää jopa keinokuituvaatteitakin.

Kannattaa laittaa puuvillaiset vaatteet ihoa vasten ja tarvittaessa nurinpäin, etteivät ne nailonlankaiset saumat kutita.

Vaihdevuosi-ikäiset tuntuvat usein valittavan ihon pistelystä. Myös estrogeeli aiheuttaa monille pistelyä ja kutinaa, eli kun se on kuivunut, niin kannattaa laittaa päälle tuoksuton ja turvallinen kosteusvoide.

Tsemppiä kaikille!

11. Pesupulveri Vierailija

Hei, mieti, mitä pesupulveria käytät pyykinpesussa ja miten paljon laitat sitä. Minulla oli samanlaisia oireita vuosia sitten. Naapurin vinkistä aloin etsiä syytä pesupulverista. Käytin ihan tavallisia merkkejä, Omoa, Arielia, Tendiä. Taisin ehkä laittaa niitä liikaa pesuveteen. Vaihdoin vaatteita usein ja pesin ne yleensä pikaohjelmassa. Nyt käytän Erisan- ja LVI-pesuainetta, valitsen lisähuuhtelun ja kutina on vähentynyt. Nytkin huomaan joskus, kun olen illalla yöpuku päällä sohvalla ja menen sitten sänkyuyn, yöpaita voi alkaa kutittaa. Päättelen sen johtuvan siitä, että olen käyttänyt liikaa pesuainetta. Kun kangas painautuu ihoa vasten, iho alkaa kutista. Tämä on yksi mahdollinen syy kutinaan.

12. lärpäke Vierailija

Etkö osaa lukea paketista ohjetta? Jos sul on 5 kg kone, niin puoli mitallista riittää, ne on tiivisteitä yleensä ne pesupulverit.

13. Samat kokemukset Vierailija

Minulla ja miehelläni on ihan samat kokemukset. Kumpikin meistä reagoi kaikkiin pulverimaisiin tai hajustettuihin pesuaineisiin kutinalla, pistelyllä ja ihottumalla. Nuo mainitsemasi 2 pesunestettä ovat turvallisimmat, mutta niitäkin pitää todellakin huuhdella enemmän, kuin pesuohjelmassa on. Mieheni pyykki vaatii normaalipesun loputtua vielä lyhyen pikapesuohjelman lisähuuhteluksi, minulle riittää pelkkä lisähuuhtelu. Eikä missään tapauksessa huuhteluaineita ainakaan meillä!

Vettä säästävät nykypesukoneet tarkoittavat sitä, että vettä pesuissa on niukasti ja huuhteluitakin 2-3 kertaa vain, joten pesuainejäämiä on väkisinkin. Pulvereista jää kaikista eniten.

AP, vaihdatko sinä yllesi kotona jotain muuta, kuin mitä olet päivällä pitänyt? Katsopa vielä lisäksi, olisiko materiaalissa jotain, joka ärsyttää pesuaineiden lisäksi. Minä en siedä keinokuituja suoraan iholla.

14. Lissu Vierailija

Kutina on ikävä vaiva, mutta ei kannata ainakaan kaikkia ketjun neuvoja noudattaa. Älkää lopettako viljoja. Älkää klooratko taloa. Ei kannata vaihtaa lakanoita päivittäin eikä pohtia kihomatoja. Mistä näitä neropatteja neuvojia riittää...? Jos viileä suihku ja perusvoide ei auta, kannattaa käydä lääkärissä. Maksan toiminta kannattaa tarkistaa, samoin syyhypunkkien mahdollisuus.

15. Ensimmäinen keino Vierailija

Kehotan kokeilemaan ihan tavallisia allergialääkkeitä ihan ekana kutinaan. Jos ei Heinixillä tai Duoactilla esim lähde, niin sitten jatkotutkimuksiin.
    Sen sijaan jos allergialääkkeet auttaa niin on nykypäivänä melko turha yrittää saada tarkempaa selkoa miksi kutinaa ilmenee.
    On sitten vain hyväksyttävä, että JOKU yliherkkyys on, ja lääkettä otettava koska aiheuttajasta ei tietoa.

16. Koettu Vierailija

No kuule googlaa microsporum canis sieni , kyllä tarttuu ympäristöstä .. kyllä jää itiöt elämään vaatteisiin ja pinnoille tartuntakykyisinä jopa vuoden. Jos on sieni-infektio pitää itsensä hoitamisen lisäksi desinfioida ympäristö. Kyllä kloriitilla 1/10 suhteella tai virkon s.

Kyllä on ollut sieni-infektio itsellä siskolla 4 koiralla ja 2kissalla

17. Jos kutittaa niin ENSIKSI lääkäriin, simppeliä. Talon voi desinfioida sitten vaikka tulella jos kutina siitä johtuu.

Syitä kutinaan on satoja.

Mutta jos syypää on vaikka maksa, niin ihan sama mitä bioluvilia ja huuhteluainetta käytätte, tai vaikka tapatte kaikki maailman kirput.

Voi jesus!

18. vierailija Vierailija

Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa kutinaa.

19. vierailija Vierailija

Kannattaa myös muutamaan kertaan pestä petauspatja/patjansuojus; aineet joilla tekstiilit on käsittelty voivat aiheuttaa kutinaoireita. Kaikissa lakanoissahan on suositus pestä ennen käyttöä, mutta petauspatjassa ei, ja kyllä se yöllä hikoillessa lakanan läpi vaikuttaa. Patjansuojuksen pesu poisti meidän perheen kutinan. Toisaalta osattiin yhdistää oireet uuteen sänkyyn...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri