PITÄÄ KAI LOPETTAA LAPSEN KAVERAAMINEN KAVERINSA KANSSA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
On nimittäin niin ilkeä kaveri aina välillä.
Lapsi tykkää siitä kaverista mutta välillä kaveri sitten houkuttelee lapsen ties minne, pois pihasta, ja pahan tekoon. Kaveri leikkii sytkäreillä ja tulitikuilla roskakatoksessa, leikkii lehtiroskiksessa (onneksi mein lapsi on sen verran lyhyt ettei pääse sinne) ym.ym.
Ja vaikka kuin selittää omalle 5 vuotiaalle, joka ikinen päivä, että mitä EI saa tehdä missään nimessä ja lapsikin asian ymmärtää mutta aina vain tään kaverin (7v) kanssa tuppaa unohtamaan kaiken.
Tänäänkin mulle iski pien hätä paniikki kun olikin lapsi hävinnyt pihasta.
Tuli sitten puolen tunnin päästä takaisin ja sanoi että menivät kauppaan, vilkkaan ja ison tien yli, toiselle puolelle.
Ja tämä kaveri oli ruiskinut vettä lapseni päälle niin että housut läpi märät. Ja hajuvettä oli myös ruiskinut. Lapsen hiukset oli märät hajuvedestä kun tuli kotiin, ja voi luoja sitä hajua :x

Millä sen hajun sais pois?
Hiuksia on pesty erilaisilla shampoilla mutta haju on ja pysyy. Sain jo hengenahistustakin siitä hajusta.

Se on niin jännää että kaikkien muiden kavereiden (5-9v) kanssa tuo mein lapsi pysyy pihassa ja ei tee mitään kiellettyä ja pahaa. Vain tämän yhden kaverin kanssa. Ja kun lapsemme tietää että saa 1-5 päivän kotiarestin noista karkaamisista. Tänäänkin kysyi: saanks mä nyt kotiarestin kun karkasin? Pyysi anteeksi ja kamala itku ja poru alkoi kun sanoin että joo, nyt olet kotiarestissa!

Tää kaveri on joka aamupäivä 6 tuntia yksin kotona kun vanhemmat on töissä.
Kaveri on piirrellyt kuulemma talojen seiniinkin. Kukaan talon muista vanhemmista ei oikein halua että heidän lapsensa leikkisivät tämän yhden kaverin kanssa. Vaikka kaikki lapset siitä tykkäävätkin.

Tän kaverin vanhemmat ei tee yhtään mitään. Hajuvesileikin jälkeenkin tokas vaan että no voi kurja, ja vetivät oven kiinni.

Ei nyt tiijä mitä tekis. Pitäskö kieltää leikkimästä sen kanssa että edes pihalla pysyis vai mitä hittoa.
Se kaveri muuten tekee pahoja muidenkin lasten kanssa/kustannuksella silloin jos meidän lapsi ei ole pihalla.

Minä olen tehnyt sellaisen linjauksen joidenkin manipuloivien ja villitsevien kavereiden kanssa, että leikitään ainoastaan meillä tai lähipiirissä, valvovien silmien alla... Ei muuten kavereita kauaa kiinnosta kun eivät pääse pompottelemaan ja teettämään kaikenlaista, häipyvät itsekseen! Ongelma sillä ratkaistu.

Oletko muuten huomannut, että juuri tuollaisilla vallattomilla ja manipuloivilla lapsilla on kaveripiiri usein 2-3v itseään nuorempia. Oman ikäisillä paremmin älli toimii ja panevat hanttiin, pienempiä on helpompi viedä.

Alkuperäinen kirjoittaja stranger:
Minä olen tehnyt sellaisen linjauksen joidenkin manipuloivien ja villitsevien kavereiden kanssa, että leikitään ainoastaan meillä tai lähipiirissä, valvovien silmien alla... Ei muuten kavereita kauaa kiinnosta kun eivät pääse pompottelemaan ja teettämään kaikenlaista, häipyvät itsekseen! Ongelma sillä ratkaistu.

Oletko muuten huomannut, että juuri tuollaisilla vallattomilla ja manipuloivilla lapsilla on kaveripiiri usein 2-3v itseään nuorempia. Oman ikäisillä paremmin älli toimii ja panevat hanttiin, pienempiä on helpompi viedä.

No oikeestaan emme tahtoisi sitä kaveria paljoa meille kun rupee kiusaamaan meidän pikkuistakin! Eikä usko mitään! Vaikka sille sanoo että annat kyllä meidän kotona meidän pienemmänkin lapsen leikkiä niillä leluilla etkä omi kaikkia meidän leluja niin ei tunnu menevän jakeluun ja sitten pitääkin kaveri poistaa meiltä.
Ja näin hyvinä ilmoina tämä meidän 5v tykkää kovasti olla ulkona ja hyvähän se onkin! Itse jos olen pienemmän lapsen kanssa pihalla myös niin ei mitään pahaa tapahdu muttakun joskus munkin pitää tulla kotia pienemmän kanssa vaihtamaan vaippaa, nukuttamaan päikkäreille, tekemään ruokaa, niin 5v saa jäädä pihalle vielä vähäksi aikaa ja sitten alkaakin tapahtumaan.
Ei kuitenkaan ole kivaa sekään että pakotan vanhemmankin lapsen sisälle samaan aikaan vaikka ruuan valmistukseen menee reilu tunti aikaa, tai kun pienempi lapsi nukkuu 2 tunnin päikkärit. Senkin ajan voisi olla pihalla mutta sitten jos ja useimmiten kun toi vanhempi kaveri siihen tulee.

Niin vaikeita asioita.

mun 6 veellä oli kanssa hetken tollanen pari vuotta vanhempi ilkimys kaveri,tein linjauksen et ovat vaan meillä..no sitten kävi niin että kuulin kuinka kaveri sanoi pojalleni että itketetään sitä ja jäin tyhmänä vaan kuunteleen ja mun poika sanoi et ei ja sit kuulu pamaus ja 2 v tyttö huusi ja menin sinne heti niin kaveri oli heittänyt laatikolla sängyllä seisten lattialla ollutta tyttöäni päähän..ja syy oli se että leikkiin kuului saada pieni itkemään että sitä voi lohduttaa.. :headwall: sanoin että jospa poika menisi nyt kotiinsa ja rauhotutaan kaikki,kun poika läks sanoin omalle lapselleni suoraan ettei se ole hyvää seuraa ja sen pojan kanssa ei ole suotavaa olla tekemisissä..sanoin kyllä myös ettei sitä tarvi sille pojalle suoraan sanoa vaan voi sanoa jotain ettei voi nyt jostain syystä tulla leikkimään.sillä siitä päästiin..myöhemmin poikani kertoi vielä jotain et olivat kevät talvella ulkona leikkimässä serkkunsa kanssa kun tämä poika oli pakottanut mun poikani menemään kiviä pitkin sellasen puron yli ja mun poika oli kuulemma itkenyt ja sanonut ettei uskalla ja että se on kiellettyäkin niin tämä poika oli sanonut että jos et tee niin teen sulle ison haavan :o onneks muutettiin..kyllä jotkut vaan on häiriintyneitä vaikka se surullista onkin niin haluan suojella omiani tollasilta vaikka sääliksi käykin se poika.

Yhteistyössä