Pitääkö 1 v 10 kk ikäisen lapsen (poika) jo puhua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kowalski

Aktiivinen jäsen
14.07.2007
82 472
9
36
Meidän poitsu on siis 1 v 10 kk, eikä vielä juuri puhu. On sanonut ja osaa sanoa äiti, mamma, baba (siis isä, me kutsutaan häntä babaksi), tutti, vauva, kyntti (kynttilä ). Ei tosin käytä näitä sanoja juuri koskaan (kerran, pari päivässä sanoo ihan oikean sanan), "puhe" on pääasiassa vaan vauvankieltä tai kähinää ja puhinaa.
Hän on/tulee olemaan kaksikielinen lapsi, ja ymmärtää kyllä puhetta: suomea täydellisesti, isän kotikieltäkin aika hyvin (kuulee sitä vähemmän, joten se on väkisinkin heikompi kieli).
Tähän asti olen ollut siinä käsityksessä, että tämänikäisen (poika)lapsen ei tarvitsekaan vielä osata puhua. Ja kaksikielisen lapsen vielä vähemmän (kaksikielisyyshän saattaa hidastaa puheen oppimista). Mutta nyt kuitenkin päiväkodissa ollaan sitä mieltä, että pojan puhumattomuuteen on syytä puuttua. He olivat jutelleet neuvolan terkkarin kanssa, ja tulleet siihen tulokseen että mun kannattaa tilata pojalle neuvola-aika tämän asian takia. Seuraava neuvolakäynti olisi vasta 2½-vuotiaana, 2-vuotisneuvolaa ei täällä ole.
Mä en nyt oikein ymmärrä, miksi pojan puhumattomuuteen kiinnitetään näin suurta huomiota. Ei ne pojan samanikäiset hoitokaveritkaan tunnu sen enempää puhuvan, vaikka eivät ole edes kaksikielisiä. Meidän poitsu on pitkä ikäisekseen ja muutenkin ison pojan oloinen. Tulee sellainen olo, että häneltä vaaditaan sen takia enemmän kuin muilta ikäisiltään, jotka on vauvamaisemman oloisia :/. Vanhempainvartissakin hoitaja katsoi paperista pojan syntymäaikaa, ja totesi että "ai niin, hänhän on vasta noin nuori, se välillä unohtuu".
Tuppisuuna meidän sälli ei missään nimessä ole. Äänteitä ja tavuja tulee jatkuvasti, auto on -to ja ratti on -ti, jne. Ymmärrys on mitä loistavin, ja kommunikointi onnistuu vaikkei ole sanojakaan. Siksi en osaa olla kovin huolissani. Ja tähän asti tosiaan olen ollut siinä uskossa, että alle kaksivuotiaalta lapselta ei vielä edes enempää puhetta vaadittaisi...varsinkaan kaksikieliseltä.

Kyllä meillä ainakin tyttö 1v10kk puhuu osaa pari sataa sanaa ja 3-4 sanaisia lauseita.Puhuminen on kuitenkin yksilöllistä.Voithan sä soittaa neuvolaan ja kysyä, tai itse ainakin soittaisin jos lapsi ei n.2vuotispäivien tienoilla puhuisi.

Ei tarvi olla huolissaan. Meillä on neiti nyt 2v2kk ja nyt puhua päläpättää koko ajan. Mutta ei puhunut kun muutaman sanan kun oli 1v10kk:tta, kyllä se puhe sieltä tulee.

No kyllä vanhemmilla yleensä on taju siitä, pitääkö huolestua vai ei. Lapsesi vaikuttaa minustakin aivan normaalilta ikäisekseen. Puhumisen kanssa kehitys on tosi yksilöllistä. Jotkut alkaa puhua kunnolla vasta 3-4-vuotiaina, jotkut puhuvat alle 2v. kunnon lauseita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä meillä ainakin tyttö 1v10kk puhuu osaa pari sataa sanaa ja 3-4 sanaisia lauseita.Puhuminen on kuitenkin yksilöllistä.Voithan sä soittaa neuvolaan ja kysyä, tai itse ainakin soittaisin jos lapsi ei n.2vuotispäivien tienoilla puhuisi.

No kyllähän meilläkin esikoinen (tyttö ) puhui 1 v 10 kk iässä jo 50 sanan lauseita (3-4 sanan lauseita tuli jo joskus 1 v 2 kk iässä ), mutta nyt olikin kyse siitä että minkäikäiseltä lapselta jo vaaditaan sitä puhetta =)

Löytyisikö vielä vanhempia, joiden 1 v 10 kk eivät puhu muutamaa sanaa enempää? Mitä neuvolassa, päiväkodissa, lääkärillä on sanottu, vai onko sanottu mitään? :attn:

Yhteistyössä