Pitääkö lapsi pakottaa leikkimään kaikkien kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Meidän tytön päiväkotiryhmässä on 4 tyttöä. Meidän tyttö on pienin ja hän ja kaksi isompaa tyttöä leikkivät aina kolmisteen. Yksi tytöistä jää aina yksin. Olen sanonut omalle tytölle että voisi pyytää sitä tyttöä mukaan leikkeihin tai leikkiä tytön kanssa kahdestaan mutta meidän tyttö sanoo "Ei se oo mun kaveri". Pitääkö mun nyt pakottaa olemaan sen tytön kaveri? Toinen niistä kahdesta meidän tytön kaverista on hänen paras kaveri.

Mä olen tässä pihapiirissä "taistellu" saman kysymyksen kans, yksi tyttö ei mahdu joukkoon leikkimään, vain toinen mahtuu tämän perheen sisaruksista. Oon kysellyt, et miksi näin, vastaus on ollut, että tämä tyttö määräilee, ei halua leikkiä samaa leikkiä ja kantelee kaikesta isälleen. Tapaus monesti onkin menny siihen, että tytön isä käy huutamassa pihan muille lapsille ja käskee perheen toisen lapsen leikkimään siskonsa kanssa erikseen. En tiiä onko tuokaan oikea ratkaisu, kun tosi onnettoman näköisenä molemmat sitten ovat.

Toivottavasti päiväkodissa puututaan tuohon. Ja kyllä minäkin opastaisin lasta, että ketään ei saa jättää leikkien ulkopuolelle. Koittaisin saada lapsen ajattelemaan asiaa sen yksin jäävän tytön kannalta.

Mutta muuten, jotenkin tylsää että lapset noin sukupuolensa mukaan jaetaan, että tyttöjen pitäisi leikkiä keskenään ja poikien keskenään. Itse ainakin kannusta lastani leikkimään sekä tyttöjen että poikien kanssa. En tiedä sekoitetaanko päiväkodissa tätä pakkaa ollenkaan, vai tuetaanko vaan saman sukupuolen kesken leikkimistä.

Kyllä tuonikäisille olis äärettömän tärkeää että oppivat tulemaan toimeen kaikenlaisten lasten, tyttöjen ja poikien kanssa.

Kannattaa päiväkodin tätien kanssa tuosta puhua, että sinun korviisi on kantautunut että tämmöistä syrjimistä/leikistä ulosjättämistä on tapahtunu että osaavat reagoida siihen. Ja onallesi sanot tietenkin ettäkaikkien kanssa leikitään.

Leikistä ulos jättäminen on kiusaamista, tuolla tavallahan tytöt useimmiten kiusaa.

Vähän tylyltä kuulostaa, ottaisin puheeksi päiväkodin kanssa. Meillä järjestetään sellaisia leikkipäiviä, että normaalit kaveriporukat hajotetaan ja jaetaan uusiksi niin, että kaikissa on sekä tyttöjä että poikia. Joka kerta lapset kuulemma saa hyvät leikit aikaiseksi, kunhan hetken ensin tutustelevat.

Ei nyt sinänsä pakottaa pidä mutta kyllä tuollainen pitää saada loppumaan että aina yksi ja sama jätetään porukan ulkopuolelle.
Mietis jos olisit sen yhden tytön äiti... Varmaan toivoisit että päiväkodissa ja muiden tyttöjen kotona tehtäisi kaikki voitava ettei lapsesi tarvisi olla aina yksin.

Mä olen sanonut, että ketään ei saa jättää yksin. Jos lapsia on enemmän, sitten voi valita kenen kanssa leikkii. Jos joku ei saa leikkiä nätisti, tulkaa sanomaan aikuisille, niin me autetaan. Jokainen oppii kyllä.

Pidempiä keskusteluja aiheesta on ollut mm. kesällä, kun lapsia ei lähistöllä ollut kuin neljä. Yksi noista on hankala leikkijä, myönnän kyllä, mutta en silti antanut kolmen muun jättää häntä ulkopuolelle. Muutamankin välienselvittelyjen jälkeen leikit sujui joten kuten. Ovat nykyään välillä yhdessä, eivät parhaita ystäviä, mutta luulen, että kaikki oppivat jotain yksin jättämisestä.

Meilläkin päiväkoti ohjaa leikkiryhmiä niin, ettei vakioryhmiä synny. Toki ulkona ovat miten haluavat.

Lisäksi tuohon, ei oo mun kaveri-juttuun: reilu pitää olla, epäreilulla ei kohta ole ollenkaan kavereita. Mä varmaan kutsuisin tuon tytön meille ihan kurillanikin leikkimään. Siinäpähän tutustutte ja kohta on kaveri.

Yhteistyössä