Pitääkö mun valehdella pph:lle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VaikkaOlenkinHarmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VaikkaOlenkinHarmaana

Vieras
Kun nuorimmaisen (1v8kk) perhepäivähoitajalla on 4 lasta + 1 osa-aikanen (ilm. 10 pv/vko).

Ja mulla on sellanen työ, että viikolla on 1-2 vapaapäivää (koska lauantaina on töitä). Tää täti haluaa nyt tietää mun vapaapäivät ja ilmottaa niistä edellisellä viikolla, koska se on omien sanojensa mukaan "tosi tärkeetä, kun hällä on tää yks osa-aikanen hoitolapsi".

Mun käsittääkseni ei saa edes olla kuin 4 lasta per hoitaja, mutta hällä on nyt 5 lasta.

Mua ottaakin päähän se, että mun lapsi on kokoaikanen ja voisin ollakkin hänen kanssaan joinain vapaapäivinä, mutta että on pakko edellisviikolla ilmottaa, millon mun lapsi on pois.

Onko muiden mielestä outoa, että mun lapsen pitäis olla pois mun vapaapäivinä tän osa-aikasen hoitolapsen takia.

Mun mies sanokin, että jos valehdellaan, että mulla on työvuorot muuttunu niin, että mulla on viikolla joka päivä töitä, että laps sais olla mun vapaapäivinäkin hoidossa, tai siis niitä ei tarttis etukäteen ilmottaa (toki joskus voisin olla likan kanssa vapaapäivänäni kotona).

Aattelin kuitenkin ottaa yhteyttä päivähoidon-johtajaan (vai mikä se nyt oli) ja kysyä, että onks tää ny reiluu tms...

Ja sillon kun likka alotti tällä hoitaja (mikä on tosi kiva ja varmasti hyväkin) hoitaja sano, että kannattaa olla vapaapäivät kotona omina vapaapäivinä, ettei LAPSESTA TUNNU ETTÄ HÄNET ON HYLÄTTY. A

Aijjaa, vai niin...

Moni hoitaja toivoo saavansa tietää vanhempien työvuorot mahdollisimman pitkälle, jopa kuukausia etukäteen, jos listat on olemassa. Seuraavan viikon tietäminen tällä viikolla ei mielestäni ole kohtuutonta.

hoitjalla saa olla 4kokoaikaista + 1 puolikas!
ja kyllä mun mielestä tämä hoitajaa ajattelee vähintään yhtä paljon lastasi.
miksi sä et vapaapäivinäsi pitäisi lasta kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Moni hoitaja toivoo saavansa tietää vanhempien työvuorot mahdollisimman pitkälle, jopa kuukausia etukäteen, jos listat on olemassa. Seuraavan viikon tietäminen tällä viikolla ei mielestäni ole kohtuutonta.

Ymmärrän sen, mutta meidän tapauksessa lapsi on hoitopäivinään hoidossa joka kerta klo 8-16.

Ja keskimmäisen kohdalla päiväkodissa ne toivoo tietävänsä edellisviikon keskiviikkona vai torstaina seuraavan viikon mahdolliset poissaolot RUUAN takia, kun ne tilaa ruuan päiväkotiin keskuskeittiöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkup.:
Ymmärrän sen, mutta meidän tapauksessa lapsi on hoitopäivinään hoidossa joka kerta klo 8-16.

Ja keskimmäisen kohdalla päiväkodissa ne toivoo tietävänsä edellisviikon keskiviikkona vai torstaina seuraavan viikon mahdolliset poissaolot RUUAN takia, kun ne tilaa ruuan päiväkotiin keskuskeittiöstä.

Hoitajalla voi olla paljonkin paineita, kunta tarjoaa osa-aikaisia lapsia ja väliaikaisia hoitoontulijoita, jos joku muu hoitaja on sairas, joten silloinhan on ymmärrettävää, että voisi sovitella miten kaikki lapset hoidetaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja miisku:

Kun saatan tulla edellisenä iltana kymmeneltä illalla töistä, voin haluta nukkua vähän pitempään ja/tai siivota, hoitaa asioita yms.

Ja olen huomannut, että jos lapsi on joka arkipäivä hoidossa, viikkon on paljon helpompi, kun joka päivä sujuu samalla rutiinilla.

Hän on ollut niin paljon kipeä koko elämänsä aikana, että nyt kun terveitä jaksoja on, haluan, että hän on hoidossa, kun siitä kerran maksetaan. Varmasti ollaan taas muutama päivä pois hoidosta (ja töistä) tytön korvatulehduksen takia.

Olen itse pph. Täällä seuraavan viikon hoitoajat täytyy ilmoittaa hoitajalle edellisen viikon ke iltaan mennessä ja ne on sitovia. Hoitajallanne on 4,5 lasta, mikä on maksimi määrä. Omat alle kouluikäiset lasketaan lapsimäärään mukaan, oma eskarilainen on ½ lapsi, isompia ei lasketa. Täällä on suositus, että jos vapaapäivänä vie lapsen hoitoon olisi hoitoajan oltava 9-15 välillä. Vapaapäivänä hoitoon tuleva lapsi ei saa pidentää hoitajan työaikaa kummastakaan päästä.

Äääh, jotenkin viestisi oli hirmu sekava.... Mutta...

A) Miksi et halua hoitaa lasta kotona, jos olet vapaalla? Vain siksikö, että saat rahallesi vastinetta (maksettu hoitopaikka pitää käyttää tarkkaan hyödyksi) ?

B) Kyllä saa olla 4 + 1 osapäiväinen

C) Miksi se on niin vaikéaa ilmoittaa milloin olet vapaalla? Ja tosiaankaan ei ole kohtuutonta vaatia viikkoa etukäteen tietoa siitä -jos tieto vaan on saatavilla. Osaa hoitotätikin sittten suunnitella toimintaa yms -JA PITÄÄHÄN HÄNENKIN SUUNNITELLA RUOKA (monelleko aineksia ostetaan)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Hoitajalla voi olla paljonkin paineita, kunta tarjoaa osa-aikaisia lapsia ja väliaikaisia hoitoontulijoita, jos joku muu hoitaja on sairas, joten silloinhan on ymmärrettävää, että voisi sovitella miten kaikki lapset hoidetaan. =)

Mun tyttö otettiin niiden 3+1:n lisäksi, koska päivähoidon johtaja luuli, että ainakin 1 lopettaa kuukauden päästä mun likan alotettua eli olis vaan kuukauden ajan 4+1 lasta...

Kyllä mä välillä ilmoitin lapset hoitoon, vaikka itse vapaalla. Se on mun oikeus, koska lapsille oli varattu kokopäivähoito ja me siitä täysi hinta maksettiin. Olisin ollut tyytyväisempi jos tämän olis voinut tehdä avoimesti, mutta siihen ei annettu periaatteessa mahdollisuutta. Miksi mun pitäis maksaa täysi hinta lapsen hoidosta jos en mä saa häntä hoidossa pitää silloin kun on sovittu?

Alkuperäinen kirjoittaja Ei älyä:

A) Miksi et halua hoitaa lasta kotona, jos olet vapaalla? Vain siksikö, että saat rahallesi vastinetta (maksettu hoitopaikka pitää käyttää tarkkaan hyödyksi) ?

C) Miksi se on niin vaikéaa ilmoittaa milloin olet vapaalla? Ja tosiaankaan ei ole kohtuutonta vaatia viikkoa etukäteen tietoa siitä -jos tieto vaan on saatavilla. Osaa hoitotätikin sittten suunnitella toimintaa yms -JA PITÄÄHÄN HÄNENKIN SUUNNITELLA RUOKA (monelleko aineksia ostetaan)

a) Esimerkiks nyt olen ollut tosi kipee, nytkin on poskiontelon tulehdus ja kurkunpään tulehdus ja haluun parannella itseäni. Töistä en voi olla pois oman sairauden takia, kun olen koeajalla uudessa työssä ja teen töitä vaikka sairaana (kaupan ala).

c) En mielestäni ole mitenkään velvoitettu ilmottamaan vapaapäiviäni, koska maksan kuitenkin koko kuukauden hoidosta.

Jos teillä ei ole tarvetta hoidolle joka päivä, miksi maksatte täyttä maksua? Vai ei riitä 12-16 toimintapäivää?

Miksi sinulla on oikeus nukkua pitkään, muttei lapsella??

Alkuperäinen kirjoittaja Ei älyä:

b) Hoitaja itse sanoi, ettei hänellä saisi olla viittä lasta kerrallaan. En siis tiedä, miten tämä laki oikeasti menee.

Kun saatan tulla edellisenä iltana kymmeneltä illalla töistä, voin haluta nukkua vähän pitempään ja/tai siivota, hoitaa asioita yms.

Ja olen huomannut, että jos lapsi on joka arkipäivä hoidossa, viikkon on paljon helpompi, kun joka päivä sujuu samalla rutiinilla.

Hän on ollut niin paljon kipeä koko elämänsä aikana, että nyt kun terveitä jaksoja on, haluan, että hän on hoidossa, kun siitä kerran maksetaan. Varmasti ollaan taas muutama päivä pois hoidosta (ja töistä) tytön korvatulehduksen takia.

ihan pelkkää selittelyä. taidat olla niitä 'äitejä' jotka ei halua olla lastensa kans yhtään enempää kun on pakko!! tosi ääliön kuvan annat itestäs.

Alkuperäinen kirjoittaja vierastaja:
Jos teillä ei ole tarvetta hoidolle joka päivä, miksi maksatte täyttä maksua? Vai ei riitä 12-16 toimintapäivää?

Miksi sinulla on oikeus nukkua pitkään, muttei lapsella??

Liittyy tähän asiaan juu...
Ne herää viimestään 6.30 koko porukka oli hoitopäivä tai ei ja mies lähtee vähän ennen kahdeksaa ja vie toisen päikkyyn ja toisen tälle hoitajalle.

Kertaakaan niitä ei oo tarttenu herättää hoitoon, vaan ovat itsekseen heränneet...

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

ihan pelkkää selittelyä. taidat olla niitä 'äitejä' jotka ei halua olla lastensa kans yhtään enempää kun on pakko!! tosi ääliön kuvan annat itestäs.

Tiedätkö, tätä odotinkin.
Mutta tiedän itse kuitenkin, miten asia on, onneksi. =)

[

Mulle särähti tämä..
Miksi et haluaisi olla niitä terveitäkin jaksoja lapsen kanssa?
Sä sanot, kuin yhdessä olo olis joku rangaistus sulle.
Kun joudun kuitenkin olemaan sairaan lapsen kanssa kotona, niin terveenä joutaa olla hoidossakin!?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[

Mulle särähti tämä..
Miksi et haluaisi olla niitä terveitäkin jaksoja lapsen kanssa?
Sä sanot, kuin yhdessä olo olis joku rangaistus sulle.
Kun joudun kuitenkin olemaan sairaan lapsen kanssa kotona, niin terveenä joutaa olla hoidossakin!?

No terveenä siellä hoidossa yleensä ollaan.
Ja haluan olla vähän yksiksenikin juu. =)

Onko ihan mahdotonta pitää lapsi kotona sun vapaapäivinä?

Jso sulla joskus on menoa vapaapäivänä, varmaan onnistuu lapsen hoitoon vieminen sellaisena päivänä, kun se on etukäteen ilmoitettu.

Itse pitäisin lapsen kotona vapaapäivinäni, mutta jos vaikka menisin silloin kampaajalle/lääkäriin tms. niin niinä päivinä veisin lapsen hoitoon esim aamupäiväksi.

No olen ollut päiväkodissa töissä ja siellä kyllä oltiin tosi tympeissään, jos ei ollut ajoissa vanhempien työvuorot tiedossa... Ja joskus lapsia tuotiinkin hoitoon miten sattuu. Mutta mielestäni tämän kestää päiväkodissa paremmin, kuin pph:ssa -hoitaja joutuu yksin miettimään SINUN takiasi työvuoronsa ja päivän tekemisensä jne... Päiväkodissa hoitajat ovat töissä tietyn ajan, ei riipu sinusta. Aina siellä joku on.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
no mun mielestä valehtelu harvemmin kannattaa.

mutta se oma mukavuudenhalu, niin :whistle:

Rakas, kun ajattelen lastani kyllä. Jos hän ei ole yhteen päivään hoidossa, jää huutamaan, kun vie hoitoon ja kiukuttelee koko päivän.

Olen ollut kotona hoitamassa lapsiani 2,5 vuotta ja nuorimmainen meni hoitoon 1v6kk:n iässä.

Että en näe itseäni kauhean itsekkäänä, sori. =)

Korvatulehduskierre, maitoallergia yms. on nuorimman kanssa koettu, että voin sanoa, että olen ollut päinvastoin epäitsekkäämpi vanhempi kuin moni muu.

Yhteistyössä