pitääkö tässä nyt johonkin ongelmakoirakouluttajaan ottaa yhteys?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä teen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No minäpä kehottaisin tekemään näitä hyvänolonharjoituksiksi nimettyjä treenejä.
Eli populaa kaareen ja kutsumaan koiraa kera herkkujen, sanot koiralle vapaa ja päästät sen hihnass kuitenkin kiinni syömään niitä herkkuja, joita ihmiset sille pikkasen kerrallaan antaa, sitten selkeällä ja kuuluvalla äänellä käsky seuraa ja jos ei koira heti kuuntele, kunnon rykäsy remmistä ja välitön kehu jos koiruus pikkasenkin reagoi.
Samoin otat koiran johonkin rauhalliselle kentälle tai vaikka puistoon, annat sen olla hihnassa, etkä puhu sille mitään, teet vaan pieniä huomaamaamattomia askeleita ja pyrit pääsemään hitaasti askel kerrallaan koiran taakse, aina kun koira sinuun vilaiseekin, välitön kehu (ei mikään vuolas vuodatus, vaan pellkkä iloinen Hyvä), jos pääset koiran taakse remminmitan verran nykäiset, taas reagoinnista välitön kehu. Tällä on tarkoitus saada koira epävarmaksi ja itsekseen hakeutumaan sun vierelle (ikäänkuin kysymään, että mitäs nyt tehdään), ja kun se jossainvaiheessa tapahtuu, siinä on sitten sen vuolaan kehun ja leikin paikka.
Joillakin tämä onnistuu nopeasti joillakin ei, kun alkaa menemään koiruudelle jyvälle, tehdään samaa harjoitusta häiriön alla.
Vaikea selittää, käytännössä näyttäminen olis helpompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja Ella:
Miks se johtajuusongelma ilmenee vaan kun tulee hyökkäävästi käyttäytyvä koira vastaan? Jos toinen ei reagoi mitenkään, ei meidänkään koira. Ja kotona tottelee hyvin, kaikki peruskäskyt on hanskassa.

Se kokee, että sen on puolustettava omistajaansa, koska on tätä korkeammalla. Näin sanoo P. Vilander ainakin, ja ton ongelman kitkemiseen on satapäin hyviä neuvoja Koiran korjaus -kirjassa. Se kannattaa lukea, niin oppii melko hyvin ymmärtämään otuksensa käytöstä juurikin tuontyyppisissä tilanteissa.

Kiitos, yritän saada tuon kirjan käsiini. Mut tuohon mie en kyllä usko että se kuvittelee olevansa pomona tässä porukassa, ei ei..

En mäkään niin ois ajatellut, ennen kuin opiskelin koirien käyttäytymistiedettä. Ne viestii johtajuudestaan juurikin ton tyylisillä tavoilla. Näitä vinkkejä on monia muitakin, joita omistaja ei välttämättä osaa laisinkaan lukea, koska se rakas Rekku on niin kunnollinen haukku muuten :)

Voi olla, toisaalta mie en ehkä lähtis muutaman rivin perusteella arvioimaan täysin vieraiden koirien ongelmia ihan noinkaan.. Mut joka tapauksessa tilasin just tuon kirjan mitä suosittelit, sitä odotellessa siis..=)

Ei tarvitse nyt loukkaantua. Ja saatat löytää kirjasta muitakin tuttuja piirteitä :)

En missään nimessä loukkaantunut, ei ollut tarkoitus kuulostaa siltä.=) Lähinnä sitä tarkoitin että tuota yhtä tiettyä tilannetta ei ehkä voi yleistää niin laajasti. Äh, en osannut selittää. Mutta katotaan mitä kirjassa sanotaan, hyllystä löytyy kyllä ennestään muutama koiran eleitä ja käyttäytymistä käsittelevä kirja mutta aina avoimin mielin uutta oppimaan!=)

no, mä sitten varmaan luovun koko koirasta, koska en kertakaikkiaan eilen mahtanut mitään kun 60kilonen rohjake yhtäkkiä aivan yllättäen kiskaisi niin et hihna lipes osittain otteesta enkä saanut enää otetta siinä kun koira kiskoi ja hinasi.
että on tällasellekin tumpelolle pitänyt koiria myydä!!
mä haluan oikeasti neuvoja ja apuja ja olen valmis ottamaan ohjeita ja vinkkejä vastaan, mutta en mä voi sen kaa enää kertakaikkiaan ulkoilla koska se voi halutessaan vetää ihmisiä kun litran mittaa perässään ja nyt kun se on sen tajunnut, niin en tiedä millä saan sen loppumaan. teoriassa mä tiedän mitä tehdä, mutta käytännössä en.
mulla on ennenkin ollut isoja koiria ja kun koira on koulutettu niin et se ei riepota vaikka mahdollista olis, niin ei mitään ongelmaa. tähän tapaukseen vaan ei tunnu auttavan mikään.
olen niin pettynyt jotenkin itseeni.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä teen?:
no, mä sitten varmaan luovun koko koirasta, koska en kertakaikkiaan eilen mahtanut mitään kun 60kilonen rohjake yhtäkkiä aivan yllättäen kiskaisi niin et hihna lipes osittain otteesta enkä saanut enää otetta siinä kun koira kiskoi ja hinasi.
mä haluan oikeasti neuvoja ja apuja ja olen valmis ottamaan ohjeita ja vinkkejä vastaan, mutta en mä voi sen kaa enää kertakaikkiaan ulkoilla koska se voi halutessaan vetää ihmisiä kun litran mittaa perässään ja nyt kun se on sen tajunnut, niin en tiedä millä saan sen loppumaan. teoriassa mä tiedän mitä tehdä, mutta käytännössä en.
mulla on ennenkin ollut isoja koiria ja kun koira on koulutettu niin et se ei riepota vaikka mahdollista olis, niin ei mitään ongelmaa. tähän tapaukseen vaan ei tunnu auttavan mikään.

Ota se kuonopanta avuks niin ei tarvii ns. pelko persiissä lähtee lenkille. Ihan yhtä lailla voit koiraa kouluttaa vaikka panta onkin apuna. Sillä saa tosi hyvin hallittua suurenkin koiran.

Elä nyt ota noin lujasti ittees, ja neuvoa sua tässä koitetaan. Kyllä se siitä jämäkkyydellä oikenee, mutta sun on todellakin oltava siinä asiassa ehdoton. Jos pidät pääsi, etkä liiku senttiäkään ellei se koira ole sun vierellä, niin melkein pistän pääni pantiksi, että se siitä alkaa käyttäytyä. Mutta jo yksi virhe vaatii korjaantuakseen n.100 onnistunutta toistoa, joten... Siinä on oltava tarkkana... Kyllä se siitä sujumaan lähtee! Pois tommonen 'kirves kaivoon' -asenne! :)

juu toi kuonopanta on kyllä hankintalistalla ekana, oon valmis kokeileen kaikkea :)

Ja suht edukkaita ovat myös. Varaudu siihen että ohikulkijat kuiskii vihaisesta koirasta, kuonopantaa kun saattaa tietämätön erehtyä luulemaan kuonokopaksi tai vastaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja joop:
Meillä 9kk koira. Vetämistä ilmenee aamun ekoilla lenkeillä ja lenkin alussa sekä mukavaan paikkaan mennessä. Loppulenkin ja päivän vikat lenkit kulkee nätisti. Periaatteena ollut, että senttiäkään ei edetä niin että hihna kireellä. Kyllä se kulkee vierellä kun jaksan koko ajan kehua kun se on vierellä ja ennen kuin se lähtee vetämään kutsua sen viereeni, mutta tää siis tarkottaa sitä, että joudun höpöttään koko ajan, joko käskeen vierelle tai kehumaan kun se on vieressä (ja palkkaankin myös). Onneks koira rakastaa kaikkia tehtäviä, joten mulla se pysyy paremmin kontaktissa kun välillä annan sille tehtäviä jotka se osaa, kuten ihan vaan istu, maahan, seis, odota, eteen, viereen jne. mitä vaan se osaa. Mutta siis toi vetäminen (tai sanotaan vetämisen yrittäminen, koska en mä sen anna vetää, mä pysähdyn heti kun se yrittää ja ylipätään pysin alunperinkin ennakoimaan ennen ku se ees alkaa vetämään, se vaan on pirun rasittavaa se yrittäminen, kun tätä tää on ollu jo niin kauan ku lenkeillä on käyty eli kuukausia) alkulenkistä, aamusta, loppuukohan se näillä mun konsteilla koskaan lopullisesti, osaako kukaan koiraexpertti tällaista valaista? Sori kun ei nyt varsinaisia vinkkejä ap:lle ollut, mutta aattelin kysästä kun samaa aihetta käsittelee...

Loppuu, mut toiset jää kyllä riippuvaisiksi tosta höpöttelystä :D.. Sitä voi joutua myöhemmin vielä karsimaan, mutta mä näkisin sen kyllä pienemmäksi ongelmaksi, jos verrataan huonoon remmikäytökseen :)

Eiköhän tossa oo ihan hyvin pullat uunissa ja hommat hoidossa, toinen nyt vaan on vasta noin vauva.

Juu, kellekään toi ei onneks rähise eikä hauku tai mitään. Jos toinen koira pahasti rähisee tai rähähtää silleen yhtäkkiä (ku monet koirat tekee niin, että ne ihan yhtäkkiä hyökähtää rähähtäen) niin niitä se pelästyy, mutta muuten jos tasasesti joku koira rähisee tai haukkuu niin ei onneks pelkää niitä eikä kyllä onneks ala vastaamaankaan siihen rähinään.

Mut ton vetämisen yrittämisen kans ei kai vaan auta ko purra hammasta ja olla kärsivällinen eikä antaa periks... Ja kyl mä siis koko ajan yritän sitä "höpöttämistä" vähentää mutta tarvittaessa lisätään ja tosiaan välillä kulkee oikein mallikkaasti.

Käytkö sä koiran kanssa ohjatuissa tokotreeneissä? Sellainen olis koirallekin hyvää harjoitusta, kun olisi häiriötekijöitä omasta takaa ja samalla saisit keskustella koirastasi ihan oikeiden koulutusohjaajien kanssa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja GeeBee Besserwisser:
Käytkö sä koiran kanssa ohjatuissa tokotreeneissä? Sellainen olis koirallekin hyvää harjoitusta, kun olisi häiriötekijöitä omasta takaa ja samalla saisit keskustella koirastasi ihan oikeiden koulutusohjaajien kanssa. =)

en kun ei ole lähimaastossa sellaista mahdollisuutta.. lähin taitaa olla vajaan 50km:n päässä :(
muutenhan toki käytäis!! :)

en kun ei ole lähimaastossa sellaista mahdollisuutta.. lähin taitaa olla vajaan 50km:n päässä :(

Entäs, jos yhden kerran viitsisit ajaa tuon matkan ja käydä näytillä jossain alokkaiden koulutuksessa? Pätevä ohjaaja näkee ongelman ytimeen helposti ja osaa antaa sulle ohjeita ja vinkkejä, jotka saattavat kantaa pitkällekin.

Entäs, jos yhden kerran viitsisit ajaa tuon matkan ja käydä näytillä jossain alokkaiden koulutuksessa? Pätevä ohjaaja näkee ongelman ytimeen helposti ja osaa antaa sulle ohjeita ja vinkkejä, jotka saattavat kantaa pitkällekin.

ei se viitsimisestä ole kiinni, vaan autottomuudesta.. mä käyn autolla töissä päivällä ja mies tarvii sit autoa iltaisin. yhdeltä kaverilta olen kerran pyytänyt autoa lainaksi (ainoa jolta kehtaa pyytää ), mutta sit se kaatu siihen et kaverin avo on allerginen ja menee ihan tukkoon heti jos koira käy autossa kääntymässä.. :(

ei se viitsimisestä ole kiinni, vaan autottomuudesta.. mä käyn autolla töissä päivällä ja mies tarvii sit autoa iltaisin. yhdeltä kaverilta olen kerran pyytänyt autoa lainaksi (ainoa jolta kehtaa pyytää ), mutta sit se kaatu siihen et kaverin avo on allerginen ja menee ihan tukkoon heti jos koira käy autossa kääntymässä.. :(

No jopas meni hankalaksi. :/ Missä päin Suomea te asutte?

länsisuomessa.. en halua sen tarkemmin sanoa kun on tuttuja täällä palstalla..

Jos te ootte liki Satakuntaa, niin saat tarkempaa informaatiota vaikka rekkautumalla ja pistämällä yksityisviestiä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Okei, olisin vaan tarjoutunut vetämään teille trenejä, jos olisitte ollut jossain täällä meillä päin :)

voi kurja :(
olis aivan ihana jos olis joku joka vois konkreettisesti livenä tulla jeesimään, mut ollaan täällä sivistyksen ulottumattomissa ja kaikki on niin kaukana... :/
kiitos tosi paljon tarjouksesta!!!!! =) <3

Ok, ymmärrettävää. =) Me ei asuta samalla suunnalla, joten en pysty sinua auttamaan tässä asiassa konkreettisesti.

Millainen kaulapanta koirallasi on? Kuristava, ohut panta tavallisen leveämmän kaulapannan lisänä voisi toimia, saisit kiskaistua siitä tarvittaessa napakasti ja harva koira viitsii vetää, kun kaulassa tuntuu epämiellyttävälle.

Kuonopannoissa on se paha puoli, ettei koira sen kanssa opi olemaan vetämättä tavallisen pannan kanssa.

Voin nimittäin sanoa, että nuo harjoitukset toimivat, kun ne vaan kunnolla tehdään. Mulla esim koira alkoi toimimaan niin, että jos vastaan tuli jotakin outoa, kuten nyt esim. elämänsä esimmäinen skeittilauta, hidasti koira heti vauhtia ja hakeutui mun vierelle kävelemään ja ottamaan kntaksita, että mitäs nyt tehdään.
Samainen koira joka oli ihan armoten pelle ja riekkuva luupää, sanoin meidän silloin 13v pojalle, että vie tuo pissalle, katsoi poika mua, että ootko tosissas, sanoin että vie vaan ei se sua nurin vedä. Noo hetki meni ja poika tuli sisälle, totesi vaan, että toi koira on ihan hölmö, kysyin, että kuin niin, vastaus; no aina kun pysähdyin (siis jos koira ei ollut tarpeillaan) se tuli heti tohon mun viereen, tai jos remmi vähänkin kiristyi, se tuli heti sivulle.
Eikä todellakaan ollut pelosta kyse, vaan opitusta toimntamallista ja ehdollistumisesta.

Ok, ymmärrettävää. =) Me ei asuta samalla suunnalla, joten en pysty sinua auttamaan tässä asiassa konkreettisesti.

Millainen kaulapanta koirallasi on? Kuristava, ohut panta tavallisen leveämmän kaulapannan lisänä voisi toimia, saisit kiskaistua siitä tarvittaessa napakasti ja harva koira viitsii vetää, kun kaulassa tuntuu epämiellyttävälle.

Kuonopannoissa on se paha puoli, ettei koira sen kanssa opi olemaan vetämättä tavallisen pannan kanssa.

koiralla on leveä ja ohuempi nahkapanta, mä käytän sitä leveämpää ja lisäks sillä on olemassa puolikuristava panta josta ei ainakaan kummemmin ole apua, kuristavaa en ole koskaan koirallani käyttänyt..

koiralla on leveä ja ohuempi nahkapanta, mä käytän sitä leveämpää ja lisäks sillä on olemassa puolikuristava panta josta ei ainakaan kummemmin ole apua, kuristavaa en ole koskaan koirallani käyttänyt..

Jotkut koulutusohjaajat suosittelevat ihan vaan narusta tehtyä "pantaa" sen tavallisen pannan lisäksi eli ainoastaan silloin kiskaistaan siitä, kun koira on jo viemässä sinua, etkä voi tehdä muuta kuin vikistä.

Joku jo kirjoittikin aiheesta, että koira peilaa omaa käytöstään sinun reaktioistasi. Omalla, rauhallisella käytökselläsi tilanteessa kuin tilanteessa viestität koiralle, ettei mitään vaaraa ole.

Ota koirasi kanssa seuraamisharjoituksia julkisilla paikoilla ja aina, kun koira meinaa lähteä vetämään, vaihda suuntaa tai pysähdy kokonaan. Toistoja toiston perään.

Mä varmaan kokeilisin sitä kuonopantaa lisänä. Eli käytät sitä vaan jos koira meinaa lähtee lapasesta. Se on vähän vekslaamista, mä käytin remmiä jossa on molemmissa päissä lukot niin toimi ihan jees. Ja aika lailla noilla ohjeilla joita tuo Puuhakas tuossa tarjoili, saatiin meidän koiralta vetäminen pois. ihan älyttömän pitkää pinnaa se vaati (varsinkin kun koiralle ruvettii aikuisiällä vasta opettaan yhtään mitään kun tuli meille..), mutt lopussa kiitos seisoo. Yks asia vaan pisti tuosta sun kirjotuksesta silmään; eli kun sanoit, että oot sanonu että nätisti tms.. Mun mielestä parasta on jos lähdet liikkeelle ja heti kun remmi kiristyy, seis. Niin kauan seis, että koiran aloittesta remmi löystyy, et siis sano sille mitään (sehän on niskan päällä jos joutuu peruuttamaan vasta kun käsket!). Heti kun koira ottaa yhdenkin askeleen taakse päin, kehu ja nami. Parin kymmenen metrin lenkkiin voi mennä puli tuntia, mutta sitten vaikka useampia niitä jos ei kerralla jaksa pidempään.

en noita kuonopanta systeemejä oikein ehdottelisi koska kyllä koiran pitää ilman pantoja uskoa mitä omistaja käskee. Mene ehdottomasti hakemaan apua paikan päältä niin kouluttaja näkee koiran ja osaa antaa neuvot. Sun pitää olla lauman johtaja eikä koirasi!

Yhteistyössä