Pitääkö vieraiden "maksaa" häät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klonkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Klonkku

Aktiivinen jäsen
07.03.2008
13 581
1
36
Täällä on jatkuvasti kyselyä siitä, mikä on sopiva hinta häälahjalle per nenä jne. niin siitä tuli mieleen kaveri, jolla on pian häät. Heillä on aika hintavia kaikki lahjatoiveet ja tämä kaveri kuittasi asian selittämällä, kuinka paljon heillä menee rahaa juhlien järjestämiseen, että kyllähän nyt pitää suht sama takaisin saada :o Mun mielestä toi on aika outo asenne; vai onko muut sitä mieltä, että vieraiden pitää "maksaa" juhlat takaisin lahjojen muodossa?

no ei tod. me oltas päästy eräisiin häihin mutta kun kutsussa oli lahjalista (kaikki kalliita lahjoja) ja sitten tilinumero minne ois pitänyt laittaa vähintään 200 ? niin eipä kiinnostanut niihin häihin lähteä :o

joo mun mielestä on nykyältään hirveetä, ku lahjatoiveet hipoo sataa euroa... kaikilla vierailla, kun ei välttämättä ole varaa, kun pieneen lahjaan ja sitte morsian näyttää nyrpeetä nokkaa :laugh:
minust kaikkien ei tarvis osallistua lahjalistan käyttöön, vaan kukin antaa sen mihin on varaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm:
no ei tod. me oltas päästy eräisiin häihin mutta kun kutsussa oli lahjalista (kaikki kalliita lahjoja) ja sitten tilinumero minne ois pitänyt laittaa vähintään 200 ? niin eipä kiinnostanut niihin häihin lähteä :o

joo, meille tuli myös tämäntyyppinen kutsu häihin ja perässä piiitkä lahjalista, jossa oli tarkkaan toivottu tietynväriset verhot, kivituikut, aaltomaljat, paratiisiastiat...yms. kaikesta näki, että lista oli nimenomaan Morsiamen toivoma ja kalliista päästä....
ärsyttää jo valmiiksi koko häät...

*huoh* onhan sitä muutkin samaa mieltä kuin minä :) Mä jo aloin välillä pelkäämään, että onko kaikki tosiaan sitä mieltä, että häiden hinta pitää saada lahjoina takasin....

Hullulta kuulostaa! Miun mielestä juhlat järjestetään, koska nimenomaan HALUTAAN ystävät ja tuttavat ja suvunmiehet kokoon hinnasta piittamaatta. Lahjalista/tilinumero on ok, jos joku haluaa muistaa (niin kuin yleensä haluaa) mutta ei pitäisi olla missään suhteessa juhlan hintaan.

Me laitettiin kyllä lahjalista, siihen sitten kirjattiin ihan kaikkea ja vähän vaikka sun mitä. Kukaan ei ostanutkaan meille isoa, kallista, näyttävää pihagrilliä :( :) : D

laitettiin semmosia halpoja lahjoja sekaan, jotta etäisempien ei tartteisi tuhlata niin paljon rahaa ja pienituloisetkin voisi jotain ostaa..

lajalista siitä syystä, että kun kaksi taloutta on aikoinana mennyt yhteen ja kun kaikkea on, niin ettei turhaa kukaan ostaisi.

Ja rahatoiveen perusteena oli astiaston hankkiminen, kun ei päästy yksimielisyyteen että mikä astiasto, niin ei voitu laittaa niitä kupposia listalle.

Jos ei puhuta ihan läheisisten häistä, niin 25?/per henkilö on jees. Sillä kattaa periaatteessa oman ruokailunsa. Jos hääpari haluaa järjestää suureelliset häät, niin he joutuvat kyllä maksmaan ne ihan itse..

:laugh: ei tosiaan, ja koko hääjuhla on ihan onneton juttu nykyään, just siks että lahjalista on kätevä, samoin tilinumero. toista se oli ennen kun HALUTTIIN itse tehdä hääparille vaikka lakanat. mityään ei pyydetty eikä vaadittu. nyt ei uskalla läskinä esiintyä häissä kun on niin ruma et häät menee pilalle

Alkuperäinen kirjoittaja mona:
Jos ei puhuta ihan läheisisten häistä, niin 25?/per henkilö on jees. Sillä kattaa periaatteessa oman ruokailunsa. Jos hääpari haluaa järjestää suureelliset häät, niin he joutuvat kyllä maksmaan ne ihan itse..

Niin että jos on joku kaukainen jota ei ehkä ole koskaan edes nähnyt, niin pitäis antaa 25e/hlö, meitä viisi eli 125e meidän perheeltä. Turha haaveilla!!!! En anna edes läheisille noin paljoa. Ei olisi varaa...

No tämä periaate... Miksi vieraiden pitäisi kattaa oma osallistumisensa häihin? Sehän on hääparin juhla, he ovat halunneet siitä oman erityisen päivänsä! Miksi vieraiden pitäisi maksaa siitä ilosta osallistumismaksu?

Tää on vähän kummallinen juttu. Hääpari julistaa haluvansa juhlia elämänsä tärkeintä päivää sukulaisten ja ystävien kanssa. Mutta vieraiden tulee kattaa kulunsa...

Tuo ahneus on kumma asia.

Omassa lähipiirissä ihmeteltiin tosissaan eräitä KIHLAkutsuja.. tietenkin sitten piti kohteliaisuutta kysyä mitä haluaisi lahjaksi ja meinasin tukehtua kun sain (selvästi morsiamen) tekemän listan: monitoimikonetta, tuuletilamppua, rahaa, Chippendale-aterimia!
Siis menivät vasta kihloihin!

Odotan KAUHULLA listaa jos/kun menevät naimisiin! Ja kun niitä juhlia ei oikein voi jättää väliinkään, liian läheistä sukua

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Me laitettiin kyllä lahjalista, siihen sitten kirjattiin ihan kaikkea ja vähän vaikka sun mitä. Kukaan ei ostanutkaan meille isoa, kallista, näyttävää pihagrilliä :( :) : D

laitettiin semmosia halpoja lahjoja sekaan, jotta etäisempien ei tartteisi tuhlata niin paljon rahaa ja pienituloisetkin voisi jotain ostaa..

lajalista siitä syystä, että kun kaksi taloutta on aikoinana mennyt yhteen ja kun kaikkea on, niin ettei turhaa kukaan ostaisi.

Ja rahatoiveen perusteena oli astiaston hankkiminen, kun ei päästy yksimielisyyteen että mikä astiasto, niin ei voitu laittaa niitä kupposia listalle.

Mulla ei oo yhtikäs mitään lahjalistoja vastaan; ne on ihan hyvä juttu jos on sopivalla hintaskaalalla ne toiveet :) Siitä en vaan tykkää, että esim. just tää kyseinen morsian paasaa juhlien kalleudesta ja siitä, että pitää saada rahoille vastinetta. Sanoi erikseen siitäkin, että kun lastenkin ruoat maksaa melkein saman kuin aikuisten *blaa blaa blaa* Meidän pitäis sit vissiin "maksaa" ainakin 25?/ nenä eli 100? :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Niin että jos on joku kaukainen jota ei ehkä ole koskaan edes nähnyt, niin pitäis antaa 25e/hlö, meitä viisi eli 125e meidän perheeltä. Turha haaveilla!!!! En anna edes läheisille noin paljoa. Ei olisi varaa...

mona taitaa olla menossa itse naimisiin? :whistle:

Meillä oli lahjalista, jossa yksittäinen lahja maksoi hintahaarukassa 8.90 ?- 39,95?. Toisena vaihtoehtona oli raha, jota toivoimme. Rahalla oli tarkoitus ostaa lahjalistalla ollutta astiastoa.

Mitään toiveita rahasummasta emme tietenkään asettaneet. Rahaa tuli kuitenkin niin paljon, että saimme sen astiaston ja tämän lisäksi rahaa jäi niin paljon, että jäimme ns. voitolle, eli häät eivät lopulta maksaneet meille yhtikäs mitään ja jäimme tosiaan jopa voitolle.

Ei meidän tarkoituksenamme ollut maksattaa häitä vierailla, mutta minkäs teet, jos suku tunkee kirjekuoriin useamman setelin. Anoppikin antoi 1000 euroa.

Klonkku, en tajua tota rahoille vastinetta- juttua! Jos tää tästä lähtee, että on pirun kallista järjestää häät ja rahoille pitää saada vastinetta, niin eikös sitten vieraidenkin pitäisi tolla periaatteella saada rahoilleen vastinetta? Pitää hankkia vaatteita, matkustaa juhlapaikalle, ehkä hommata lapsenvahdit ja antaa lahjaksi rahaa. Eikös sillekin pitäisi sentään jotain vastinetta saada :D? Siis ilmoittaa, miten haluaa juhlia, mitä ruokia, musiikkia ja seuraa...

Viimeksi sain juuri tekstarilla kutsun minua nuoremman tyypin syntymäpäiville (järjestetään kotona ja kutsussa oli valmiiksi tilinro, mihin voi laittaa rahaa.... Ei tajua, ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Viimeksi sain juuri tekstarilla kutsun minua nuoremman tyypin syntymäpäiville (järjestetään kotona ja kutsussa oli valmiiksi tilinro, mihin voi laittaa rahaa.... Ei tajua, ei.

Eiköhän kannattaisi alkaa järjestää juhlat periaattella että lähettää ilmoituksen mistä voi ostaa pääsylippuja juhliin. :kieh:

Klonkku, en tajua tota rahoille vastinetta- juttua! Jos tää tästä lähtee, että on pirun kallista järjestää häät ja rahoille pitää saada vastinetta, niin eikös sitten vieraidenkin pitäisi tolla periaatteella saada rahoilleen vastinetta? Pitää hankkia vaatteita, matkustaa juhlapaikalle, ehkä hommata lapsenvahdit ja antaa lahjaksi rahaa. Eikös sillekin pitäisi sentään jotain vastinetta saada :D? Siis ilmoittaa, miten haluaa juhlia, mitä ruokia, musiikkia ja seuraa...

En ymmärrä minäkään, siksi sitä täällä kyselenkin :D Oli ihan hyvä pointti sullakin, että sittenhän pitäisi vieraidenkin saada rahoillensa sitä vastinetta. Mitähän mä voisin vaatia, kun joudutaan lentämään Suomeen noita häitä varten, eikä oo halpaa lystiä sekään :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Möhökampela:

Eiköhän kannattaisi alkaa järjestää juhlat periaattella että lähettää ilmoituksen mistä voi ostaa pääsylippuja juhliin. :kieh:

Joo. Lasten synttärit järkätään joka tapauksessa joka vuosi. Pitää laittaa seuraavaksi kutsuun heidän tilinronsa :D!!! Ja voi räkä, mies täyttää pyöreitä vuosia tänä vuonna, ei kai mun tarvii ilmoitella miehen tilinroa, kai mä voin laittaa omani?

Toikin synttäreille kutsuja ei itse osallistu mihinkään juhliin, joissa ei viinaksia tarjota tai juhlija ole hänen perheestään, niin ei tarvii kyllä unelmoidakaan, että mentäisiin paikalle tai maksettaisiin yhtään mitään :D. Mitä olen kuunnellut ihmisiä, niin aika vähäiseksi on jäämässä osallistujien lista...

kun häät pidetään...?Eikö juhlissa tärkeintä ne vieraat;ystävät ym.keiden kanssa juhlistetaan avioliittoa...Viis lahjoista!!!!!!!!!!!!!!Tärkein lahja että ystävät paikalla...Näin minulla...

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Täällä on jatkuvasti kyselyä siitä, mikä on sopiva hinta häälahjalle per nenä jne. niin siitä tuli mieleen kaveri, jolla on pian häät. Heillä on aika hintavia kaikki lahjatoiveet ja tämä kaveri kuittasi asian selittämällä, kuinka paljon heillä menee rahaa juhlien järjestämiseen, että kyllähän nyt pitää suht sama takaisin saada :o Mun mielestä toi on aika outo asenne; vai onko muut sitä mieltä, että vieraiden pitää "maksaa" juhlat takaisin lahjojen muodossa?
olen samaa mieltä, en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että vieraiden kuuluisi mitenkään kustantaa kenenkään juhlia.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
En ymmärrä minäkään, siksi sitä täällä kyselenkin :D Oli ihan hyvä pointti sullakin, että sittenhän pitäisi vieraidenkin saada rahoillensa sitä vastinetta. Mitähän mä voisin vaatia, kun joudutaan lentämään Suomeen noita häitä varten, eikä oo halpaa lystiä sekään :xmas:

"Ilmoittautuminen xx:n ja yy:n häihin.

Kiitämme kutsusta ja ilmoitamme tulostamme. Haluaisin kuitenkin esittää muutamia toiveita perheemme puolesta.

1. Ketä muita on paikalle kutsuttu? Koska päivänne on meille erityinen, emme halua juhliin henkilöitä a, b, c, d, e, f, g, h ja i.

2. Tarjottava ruoka? Koska matkammekin maksaa niin paljon, niin haluaisimme syödä seuraavan menun:

alkupalat
xxx

pääruoka
yyyy

jälkiruoka
zzz

viinit ja muut ruokajuomat:
www ja uuu jtttt

3. Mitä musiikkia häissä soitetaan? En ole varma tunnetteko musiikkimakuamme, mutta toivoisimme soitettavan rrrr:tä.

4. Ohjelma? Koska ilta kuitenkin on pitkä, haluaisimme viihdykettä seuraavasti .......

Ja niin edelleen :D.

Yhteistyössä