Pitääkö vieraiden "maksaa" häät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klonkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä jättäisin menemättä häihin missä selvästi rahastetaan.
Mun mielestä hääpari tai hääparin vanhemmat maksavat häät ja laittakoon niin paljon rahaa kuin haluavat, mutta vieraat itse päättävät mitä antavat lahjaksi vai tuovatko vain tylsästi rahaa. Mutta illalliskorttien myyminen, tilinumerot kutsuissa on mun mielestä noloja. Kertoo kyllä paljon kutsujista jos mikään muu ei kelpaa ku raha.

Miksi pitää pitää häät jos ei kumminkaan olisi varaa maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
En ymmärrä minäkään, siksi sitä täällä kyselenkin :D Oli ihan hyvä pointti sullakin, että sittenhän pitäisi vieraidenkin saada rahoillensa sitä vastinetta. Mitähän mä voisin vaatia, kun joudutaan lentämään Suomeen noita häitä varten, eikä oo halpaa lystiä sekään :xmas:

"Ilmoittautuminen xx:n ja yy:n häihin.

Kiitämme kutsusta ja ilmoitamme tulostamme. Haluaisin kuitenkin esittää muutamia toiveita perheemme puolesta.

1. Ketä muita on paikalle kutsuttu? Koska päivänne on meille erityinen, emme halua juhliin henkilöitä a, b, c, d, e, f, g, h ja i.

2. Tarjottava ruoka? Koska matkammekin maksaa niin paljon, niin haluaisimme syödä seuraavan menun:

alkupalat
xxx

pääruoka
yyyy

jälkiruoka
zzz

viinit ja muut ruokajuomat:
www ja uuu jtttt

3. Mitä musiikkia häissä soitetaan? En ole varma tunnetteko musiikkimakuamme, mutta toivoisimme soitettavan rrrr:tä.

4. Ohjelma? Koska ilta kuitenkin on pitkä, haluaisimme viihdykettä seuraavasti .......

Ja niin edelleen :D.

:laugh: :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Mä jättäisin menemättä häihin missä selvästi rahastetaan.
Mun mielestä hääpari tai hääparin vanhemmat maksavat häät ja laittakoon niin paljon rahaa kuin haluavat, mutta vieraat itse päättävät mitä antavat lahjaksi vai tuovatko vain tylsästi rahaa. Mutta illalliskorttien myyminen, tilinumerot kutsuissa on mun mielestä noloja. Kertoo kyllä paljon kutsujista jos mikään muu ei kelpaa ku raha.

Miksi pitää pitää häät jos ei kumminkaan olisi varaa maksaa.

peesi, ei tarvi sitten naimisiin mennä ollenkaan, eihän häät ole "mikään" maksullinen tapahtuma tai ohjelmanumero....

ja jokainen antaa lahjaksi sitä mitä haluaa ja pystyy...ei kaikilla ole varaa 100 euron aalto-maljakoihin...

Ap:n kysymykseen kommentti: vanha tapa ja sanonta ja ajatus on, että lahjan pitää olla ainakin sen arvoinen, että se kattaa antajiensa syömä- ja juomakulut hääjuhlissa. Eihän niillä lahjoilla juhlia tietenkään makseta (rahallahan juhlat maksetaan), mutta lahjan tulee olla arvoltaan riittävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ap:n kysymykseen kommentti: vanha tapa ja sanonta ja ajatus on, että lahjan pitää olla ainakin sen arvoinen, että se kattaa antajiensa syömä- ja juomakulut hääjuhlissa. Eihän niillä lahjoilla juhlia tietenkään makseta (rahallahan juhlat maksetaan), mutta lahjan tulee olla arvoltaan riittävä.

no enpä ole kyllä ikinä tuommoista sanontaa kuullut :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm:

Hmm.. Tätä en varmasti rupea noudattamaan, mieluummin jään häistä pois; ainakin jos morsianta on uskominen niin vähintään 50? saavat uuppoomaan ruokiin / nenä, eikä tulis pieneen mieleenkään antaa lahjana 200?! Mulla on kyllä sellaselle rahalle käyttöä muutenkin.

Hmm.. Tätä en varmasti rupea noudattamaan, mieluummin jään häistä pois; ainakin jos morsianta on uskominen niin vähintään 50? saavat uuppoomaan ruokiin / nenä, eikä tulis pieneen mieleenkään antaa lahjana 200?! Mulla on kyllä sellaselle rahalle käyttöä muutenkin.

oho,siinä saa kyllä olla sit joa aikamoiset ruoat jos 50e maksavat :o meillä mun mielestä ihan riittävästi ruokaa ja maksaa 25e/henk.
eikä vieraiden kuulu antaa jotain tiettyä summaa,eiköhän jokainen anna ihan oman maksukykynsä mukaan.(eikä maksaa häitä)
meillä häälahjalista jossa laidasta laitaan.astiastoa keräämme ja olen tosi tyytyväinen jos joku tuo edes yhden kupin tai lautasen :)
en mä mieti että mix toi toi noin halvan lahjan tai noin vähän rahaa.musta on ihanaa kunhan vaan pääsevät juhlimaan :) :)

Kiinassa ja Singaporessa kun olimme kutsuttuna paikallisissa haissa. Rahaa vietiin haalahjaksi punaisessa kirjekuoressa. Parillinen numero ja mieluiten summa missa on numeroita 8. Rahalahjalla on tarkoitus kattaa haakuluja.

On myös pareja, jotka vuosia asuneet yhdessä ja heillä kaikkea tarvittavia kippoja/kuppeja löytyy. On ostettu jo omakotitalot,tavaraa löytyy liiaksikin ja onhan se vaikea sitten toivoa vielä jotain muuta kuin rahaa.
Myös olen ollut häissä, joissa ainoa toive on se, että kutsuttu saapuu paikalle ja jos jotenkin tahtoo muistaa, niin sitten pieni summa rahaa "toivottu".
Minusta aika yleistystä täällä nämä "vieraiden kuuluu maksaa häät", koska jos kutsussa ei ole toiveita lahjasta, niin siitäkin kyllä valitetaan täällä. Jos kutsussa on lahjalista, ettei tule mitään ylimääräisiä kuppeja/kippoja, niin siitäkin muistetaan valittaa ja taas samoin tilinumerosta. Tuskin kuitenkaan(toivottavasti ) kukaan menee naimisiin siksi, että lahjat/rahat ovat tärkeitä.

en ole mäkään kuullut kuin ehkä parin viime vuoden aikana, joten ei taida kovin "vanha" lentävä lause olla....
minusta jokainen antaa sen, minkä pystyy. nykyään vain tuntuu tosiaan olevan tärkeintä, että kaikilla vierailla on varmasti oikeanlaiset ja -hintaiset lahjat ja vaatteet ja häissä oikeanlaista ruokaa ja viihdykettä. itse pääasia on jäänyt aivan sivuun.

jos pitäisin juhlat, niin kutsuisin läheisiä, tärkeitä ihmisiä enkä nyrpistelisi kenenkään lahjoille.

Tuo tuntuu kyllä ihan nykypäivän sananlaskulta. Ikinä en ole moista kuullut ja enkä kyllä aijo toteuttaa.

Kyllä se vanha periaate on, että lahjan ajatellaan kattavan ruoka- ja juomakulut. Monesti alkoholijuomat juhlija maksaa vielä itse, jos ollaan ravintolassa. 15 v. sitten kun minun ikäpolvi meni naimisiin, oli periaate että 100mk per aikuinen, ja saman arvosta annettiin lahja, vaikkei olisi osallistunutkaan häihin. Nykyään ajattelisin, että 25e per aikuinen olisi hyvä summa lahjasta.

On myös pareja, jotka vuosia asuneet yhdessä ja heillä kaikkea tarvittavia kippoja/kuppeja löytyy. On ostettu jo omakotitalot,tavaraa löytyy liiaksikin ja onhan se vaikea sitten toivoa vielä jotain muuta kuin rahaa.
Myös olen ollut häissä, joissa ainoa toive on se, että kutsuttu saapuu paikalle ja jos jotenkin tahtoo muistaa, niin sitten pieni summa rahaa "toivottu".
Minusta aika yleistystä täällä nämä "vieraiden kuuluu maksaa häät", koska jos kutsussa ei ole toiveita lahjasta, niin siitäkin kyllä valitetaan täällä. Jos kutsussa on lahjalista, ettei tule mitään ylimääräisiä kuppeja/kippoja, niin siitäkin muistetaan valittaa ja taas samoin tilinumerosta. Tuskin kuitenkaan(toivottavasti ) kukaan menee naimisiin siksi, että lahjat/rahat ovat tärkeitä.

Eihän lahjan aina tarvitse olla astioita. Uudet peitot ja tyynyt isommalta porukalta voi olla ok. Uudet matkalaukut, omenapuu, huonekasvi, ruohonleikkuri ( jos asuu ok talossa), saunakiulu ...

Sulla tais jäädä tää jutun pointti epäselväksi. Mulla ei ole todellakaan mitään lahjalistoja vastaan, ja hyvin mielelläni annan rahaakin lahjaksi. Se on vain eri asia, että kuinka paljon sitä pitää antaa ja millä perusteella sen rahan riittävä määrä lasketaan. Mun mielestä 50? pitäis olla jo ihan riittävä yhdeltä perheeltä, mutta morsian on ihan suoraan sanonut haluavansa paljon rahaa ja kalliita lahjoja, kun maksavat vieraiden juhlinnan; se on se mistä en pidä!

Vastasin jo toisessa ketjussa lähipäivinä tähän samaan kysymykseen. Eli tosiaan tuntuu siltä, että nykyään halutaan pitää häitä jotka menevät oman varallisuuden yli. Kutsuvieraiden lahjarahoilla koitetaan kattaa häistä aiheutuvat kulut ja ollaan nyreissään, jos laharaha ei kata "edes ruokailua". Kauhealta tuntuu lukea kommentteja siitä, että tullaa siipeilemään häihin ja syömään ja juomaan ilmaiseksi?! :o

Mihin katosi se häiden perimmäinen tarkoitus viettää iloista hääjuhlaa lähimpien läsnäollessa? Että pyydetän yhteen ne lähimmät ja rakkaat ihmiset, jotka halutaan mukaan kun sinetöidään suhde naimisiinmenolla? Jolla ei ole mitään tekemistä materian ja rahan kanssa vaan rakkauden ja yhdessäolon.

Alkuperäinen kirjoittaja LotL:
Mihin katosi se häiden perimmäinen tarkoitus viettää iloista hääjuhlaa lähimpien läsnäollessa? Että pyydetän yhteen ne lähimmät ja rakkaat ihmiset, jotka halutaan mukaan kun sinetöidään suhde naimisiinmenolla? Jolla ei ole mitään tekemistä materian ja rahan kanssa vaan rakkauden ja yhdessäolon.

Tässä on kauniisti tiivistetty se, mitä minäkin ajattelen :flower:

No me mennään häihin joissa hääparin lahjatoive on vain ja ainostastan rahaa että he saavat häänsä maksettua.
Eli tässä tapauksessa vieraat maksavat heidän juhlansa ja mun mielestä se ei ole oikein. :/

Vierashan se lopulta itse päättää, miten juhliin menee ja mitä tuo. En mäkään ymmärrä tuollaisia ahneita ökyhäitä, mutta en ymmärrä sitäkään, ettei ihmiset uskalla käyttää omaa harkintaa. Voihan sinne häihin mennä ja olla viemättä mitään tolkuttoman kallista! Niin mä ainakin teen ja uskon sen olevan ok. En usko, että hääpari multa mitään suureellista odottaakaan. Ja jos odottavat ja pettyvät, niin ei sekään ole vaarallista. Ja jos puhuvat aiheesta pahaa selän takana, nolaavat mun mielestä lähinnä itsensä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Morsian:
kun häät pidetään...?Eikö juhlissa tärkeintä ne vieraat;ystävät ym.keiden kanssa juhlistetaan avioliittoa...Viis lahjoista!!!!!!!!!!!!!!Tärkein lahja että ystävät paikalla...Näin minulla...

ihan samaa mieltä.outoa et nykyään pitäs vanhempien maksaa vielä lastensa häät ja vieraitten pitäs ostaa häälahjaks suurinpiirtein kaikki huonekalut ja kodinkoneet taloon.ennen asia ol erikseen,pariskunta muutti vasta naimisiinmenon jälkeen yhteen eikä ollut yhtään mitään kotia varten.silloin varmasti tuli häälahjat tosi tarpeeseen.nykyään on jo otettu lainat juuri rakennettuun hulppeaan ok-taloon ja asuttu vuostolkulla yhdessä...
ihme pröystäilyä vaikka kyse on kahden ihmisen välisestä asiasta...

Alkuperäinen kirjoittaja LotL:

Tässä on kauniisti tiivistetty se, mitä minäkin ajattelen :flower:

peesi!

Etiketin mukaanhan lahjan arvon pitää olla sama kuin vieraan ruoka kustannukset. Eli 20-25?/ hlö. Ihan yleisessä tiedossa tuo etikettikäytäntö. Lapset eivät tietenkään syö niin paljon kuin aikuiset. Muistaakseni pitopalvelu laskuttaa lapsista eri summan kuin aikuisista. Joten 4 henkisen perheen jossa on 2 aikuista ja kaksi alle kouluikäistä ei tarvitse viedä 80-100? lahjaa. 60- 75? on miestäni sopiva summa. Olen ollut häissä mieheni kanssa kahdestaan ja ollaan annettu lahja aina rahana ja summa on ollut 50?,

Pari kommenttia:

"Hääparin pitää saada rahoilleen vastinetta"
-Totta kai pitää! Mutta eihän hääpari niitä rahoja vieraille maksa, joten vieraiden ei ole velvollisuus sitä vastinetta antaa. Vaan esim. ruokailusta maksetaan pitopalvelulle/ravintolalle: totta helvetissä sen ruuan pitää olla hyvää ja sitä täytyy olla riittävästi.

"Vieraan ruokailu saattaa maksaa 50?/hlö"
-Totta. Meillä oli about tätä luokkaa. Siksi toivoimme ilmoittautumiset, jottei liian suurelle porukalle ruokia varata.

"Lahjanarvo 25?/hlö"
-Mielestäni jokainen määrän lahjan arvon oman varallisuuden mukaan. Itse vien yleensä koko perheeltä n.50? arvoisen lahjan, läheisimmille enemmänkin/kaukaisille vähemmän. (meillä ei nyt mitenkään älyttämästi niitä juhlia oo)

"Lahjalistalla vain kalliita lahjoja"
-Kyllä pitää löytyä edullisiakin. Meillä kyllä kävi niin ikävästi, että ne "rikkaammat" varasivat monta edullista lahjaa/perhe ja köyhät saivat sit kärvistellä ja miettiä niitä kalliimpia. :kieh: Tästä olen edelleen vähän näreissäni, sillä jouduin keksimään listalle lisää edullisia lahjoja (joita emme oikeesti olisi tarvinnut) kun vieraat soittelivat ja pyysivät lisää vaihtoehtoja.

Me annetaan appivanhempien kanssa yhteinen rahalahja nuorelle parille. Nuorilla on juuri muutto tulossa ja lähtevät sitten vielä matkallekin, nuorillahan on aika pieni budjetti muutenkin. =)

Uusimmat

Yhteistyössä