Pitääkö vieraiden "maksaa" häät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klonkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:
:laugh: ei tosiaan, ja koko hääjuhla on ihan onneton juttu nykyään, just siks että lahjalista on kätevä, samoin tilinumero. toista se oli ennen kun HALUTTIIN itse tehdä hääparille vaikka lakanat. mityään ei pyydetty eikä vaadittu. nyt ei uskalla läskinä esiintyä häissä kun on niin ruma et häät menee pilalle

Älä nyt.. minä ihan vakavasti täällä mietin, että viitsinkö mennä yksiin häihin kauniiden naisten ja komeiden miesten sekaan, kun on vähän kiloja kertyny :ashamed: :whistle: :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Etiketin mukaanhan lahjan arvon pitää olla sama kuin vieraan ruoka kustannukset. Eli 20-25?/ hlö. Ihan yleisessä tiedossa tuo etikettikäytäntö. Lapset eivät tietenkään syö niin paljon kuin aikuiset. Muistaakseni pitopalvelu laskuttaa lapsista eri summan kuin aikuisista. Joten 4 henkisen perheen jossa on 2 aikuista ja kaksi alle kouluikäistä ei tarvitse viedä 80-100? lahjaa. 60- 75? on miestäni sopiva summa. Olen ollut häissä mieheni kanssa kahdestaan ja ollaan annettu lahja aina rahana ja summa on ollut 50?,

Mistä tuon Etiketin voisi vaikka lukaista?

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Etiketin mukaanhan lahjan arvon pitää olla sama kuin vieraan ruoka kustannukset. Eli 20-25?/ hlö. Ihan yleisessä tiedossa tuo etikettikäytäntö. Lapset eivät tietenkään syö niin paljon kuin aikuiset. Muistaakseni pitopalvelu laskuttaa lapsista eri summan kuin aikuisista. Joten 4 henkisen perheen jossa on 2 aikuista ja kaksi alle kouluikäistä ei tarvitse viedä 80-100? lahjaa. 60- 75? on miestäni sopiva summa. Olen ollut häissä mieheni kanssa kahdestaan ja ollaan annettu lahja aina rahana ja summa on ollut 50?,

koitapa vaikka googlettaa ;) Tai kysy vanhemmiltasi/sukulasiltasi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
En ymmärrä minäkään, siksi sitä täällä kyselenkin :D Oli ihan hyvä pointti sullakin, että sittenhän pitäisi vieraidenkin saada rahoillensa sitä vastinetta. Mitähän mä voisin vaatia, kun joudutaan lentämään Suomeen noita häitä varten, eikä oo halpaa lystiä sekään :xmas:

"Ilmoittautuminen xx:n ja yy:n häihin.

Kiitämme kutsusta ja ilmoitamme tulostamme. Haluaisin kuitenkin esittää muutamia toiveita perheemme puolesta.

1. Ketä muita on paikalle kutsuttu? Koska päivänne on meille erityinen, emme halua juhliin henkilöitä a, b, c, d, e, f, g, h ja i.

2. Tarjottava ruoka? Koska matkammekin maksaa niin paljon, niin haluaisimme syödä seuraavan menun:

alkupalat
xxx

pääruoka
yyyy

jälkiruoka
zzz

viinit ja muut ruokajuomat:
www ja uuu jtttt

3. Mitä musiikkia häissä soitetaan? En ole varma tunnetteko musiikkimakuamme, mutta toivoisimme soitettavan rrrr:tä.

4. Ohjelma? Koska ilta kuitenkin on pitkä, haluaisimme viihdykettä seuraavasti .......

Ja niin edelleen :D.

:laugh: :laugh: Tää pelasti mun päivän!

koitapa vaikka googlettaa ;)

Koitin, voitko antaa vinkkiä ;).

No ei todellakaan pidä vieraiden maksaa häitä! Meillä oli kivat pienimuotoiset häät kesäkuussa. Maistraatti+ravintolassa ruokailu ja sen jälkeen terassille :) about 30 vierasta oli. Toivottiin että lahjoja ei tuoda, emme tarvi mitään. Tietysti vieraat toi sitten kimpassa ja erikseen rahaa matkakassaamme. Meillä vanhemmat maksoi häät eli ruoat. Vaatteisiin meillä meni hurjat about 150e :D jokainen tavallaan, kivaa oli!

Yritäpä uudelleen. Voit kysyä tietenkin myös vanhemmiltasi tai muilta sukulaisiltasi. Tämä etiketti on ihan yleisessä tiedossa. Kun itse ole kuullut asiasta (yläasteella) niin sopiva summa/hlö oli 100-150mk. Tosin nykyään häitä ei ole enää kovin usein joten hyvät tavat unohtuvat. Muistathan ettet pue valkoista mekkoa häihin ellet ole morsian, sekin on osa hääetikettiä
:laugh:

Eikö jokainen hääpari saa itse toivoa/tehdä sellaiset häät kun tahtoo? Toivoin sitten vaikka omakotitaloa. Jos jotain vierasta tämä ärsyttää suunnattomasti, niin jättäköön häät väliin. Nykyisin valitetaan kaikesta ja mikään ei tunnu olevan hyvin. Jostain jokainen kuitenkin valittaa ja täällä tuntuu jokaisesta tulevan sota.

koitapa vaikka googlettaa ;) Tai kysy vanhemmiltasi/sukulasiltasi.

Googlen kertomaa...

"Vain häihin kutsuttujen vieraiden olisi sopivaa tuntea velvollisuudekseen antaa häälahja (toisaalta teidän ei tietenkään olisi sopivaa ODOTTAA lahjaa keneltäkään)"

http://www.tsirenky.com/haaetiketti.htm

...mutta tämä on varmaan väärä sivu sinun mielestäsi :D

Lisää hääetiketistä googlen kertomana :)

http://haatjajuhlat.fi/?id=1509

"Helaniemi kuitenkin muistuttaa, ettei häävierailta voi tilata lahjoja. Jokaisella vieraalla on oikeus antaa sellainen lahja kuin haluaa. Lahjoja ei anneta suoraan hääparille vaan ne viedään lahjapöydälle. Myöhemmin voi katsella, millaisia lahjoja muut vieraat ovat antaneet. Lahjaan liitetään tietysti kortti, josta käy ilmi antajan nimi. Näin pari voi myöhemmin kiittää saamastaan lahjasta."

eo tpdellakaan tarvitse vieraiden maksaa. Jos aviopari näin ajattelee, laittakoot pääsymaksun.

Komps :)

Reilumpaa kaikille, eikä kenenkään tarvitse kitistä jälkikäteen selän takana..

Yritäpä uudelleen. Voit kysyä tietenkin myös vanhemmiltasi tai muilta sukulaisiltasi. Tämä etiketti on ihan yleisessä tiedossa. Kun itse ole kuullut asiasta (yläasteella) niin sopiva summa/hlö oli 100-150mk. Tosin nykyään häitä ei ole enää kovin usein joten hyvät tavat unohtuvat. Muistathan ettet pue valkoista mekkoa häihin ellet ole morsian, sekin on osa hääetikettiä
:laugh:

No mutta yritä nyt kertoa tuo sivu, missä kerrotaan HÄÄLAHJAETIKETISTÄ :).

Koska noissa mun löytämissä etiketeissä ei mainittu asiasta noin.

Vai voisiko olla, herranen aika, että etikettejä on monenmoisia. Mistäs sitten tietää mitä noudattaa :xmas:.

välillä mietin, että onneksi meidän häät oli kuopuksen ristiäisten yhteydessä, niin ei tarvinnut vieraiden päätään puhki miettiä lahjoilla.Ristiäiset oli pääjuhla ja häät meni siinä samalla ja ei todellakaan olis tullut edes mieleen lahjalistaa laittaa.Vieraita oli noin 30 ja kenenkään ei tarvinnut stressiä ottaa, eikä sen kummempaa hääohjelmaa ollut(inhoa leikkejä, jossa kaikki mielestäni nolataan.Minusta typerää, mutta toiset tykkää ja se on ihan ok...ei vaan sopinut meille)Ja kaikki olivat olleet tyytyväisiä rennosta juhlista

meillä on häät vuoden päästä ja suurin osa vieraista tulee muualta maailmaa siis suomen ulkopuolelta. ollaan ihan onnellisia kun pääsevät tulemaan, pistämme mielellämme pöydän koreaksi ja kestitsemme kunnolla kun tulevat todistamaan rakkautemme sinetöimistä!

ollaan itse käyty useissa häissä muilla mailla ja matkustelut hotelleineen vievät aina melkoisen pennin kassasta...ollaan silti aina myös ostettu lahja listalta vaikka aina on sanottu että meidän ei tod tarvi ostaamitään kun tullaan vaan paikalle...

voi hyvänen aika, jos hääparin järjestelyt (onpa ne millaiset vaan!) ei miellytä, voi jättää menemättä, tai ostaa sellasen lahjan jonka haluaa. Onko kellään kokemusta, että hääpari olisi OIKEASTI loukkaantunut/suuttunut/edes välittänyt jos joku tuo lahjan listan ulkopuolelta tai antaa "liian vähän" rahaa??

Ja etiketistä, minulle on ainakin opetettu tuo sama juttu. Ei varmaan ole kohteliasti itsekkäästi ostaa 5e lahja ja syödä ja juoda sitten 50 edestä....

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja mona:
Jos ei puhuta ihan läheisisten häistä, niin 25?/per henkilö on jees. Sillä kattaa periaatteessa oman ruokailunsa. Jos hääpari haluaa järjestää suureelliset häät, niin he joutuvat kyllä maksmaan ne ihan itse..

No tämä periaate... Miksi vieraiden pitäisi kattaa oma osallistumisensa häihin? Sehän on hääparin juhla, he ovat halunneet siitä oman erityisen päivänsä! Miksi vieraiden pitäisi maksaa siitä ilosta osallistumismaksu?

Tää on vähän kummallinen juttu. Hääpari julistaa haluvansa juhlia elämänsä tärkeintä päivää sukulaisten ja ystävien kanssa. Mutta vieraiden tulee kattaa kulunsa
...

Peesi!

just niin ja missään etiketissä ei lue että on epäkohteliasta ostaa vitosen lahja jos kulut on hääparille 50 euroa....epäkohteliasta on jättää ilmoittamatta jos ei ole tulossa...

Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Morsian:
kun häät pidetään...?Eikö juhlissa tärkeintä ne vieraat;ystävät ym.keiden kanssa juhlistetaan avioliittoa...Viis lahjoista!!!!!!!!!!!!!!Tärkein lahja että ystävät paikalla...Näin minulla...

ihan samaa mieltä.outoa et nykyään pitäs vanhempien maksaa vielä lastensa häät ja vieraitten pitäs ostaa häälahjaks suurinpiirtein kaikki huonekalut ja kodinkoneet taloon.ennen asia ol erikseen,pariskunta muutti vasta naimisiinmenon jälkeen yhteen eikä ollut yhtään mitään kotia varten.silloin varmasti tuli häälahjat tosi tarpeeseen.nykyään on jo otettu lainat juuri rakennettuun hulppeaan ok-taloon ja asuttu vuostolkulla yhdessä...
ihme pröystäilyä vaikka kyse on kahden ihmisen välisestä asiasta...

Eikös ennen vanhaan juuri morsiamen vanhemmat maksaneet häät. Mun vanhemmat ovat jo ilmoittaneet että he kyllä maksavat.

Uusimmat

Yhteistyössä