Pitäisikö lopettaa lahjojen ostelu kummilapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "terhi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"terhi"

Vieras
Olen serkkuni lapsen (3v.) kummi. Tiedän että alunperin he ottivat mut kummiksi lähinnä sen takia että saavat minusta aina helposti lapsenvahdin viikonlopuille kun lapsen vanhemmat haluaa olla rilluttelemassa. Perheessä on toinenkin lapsi jota olin monestikin vahtimassa sillä aikaa kun vanhemmat oli baarissa. Yleensä mulle soitettiin keskellä yötä, voitko nyt tulla ammaksi ja aina kiltteyttäni suostuin vaikka ois ollut seuraavana aamuna itellä aamuvuoroon herätys. Jossain vaiheessa sanoin sille mun serkulle, että jos haluatte mut vahtimaan lapsia niin sovitaanko siitä hyvissä ajoin päivällä tai edes alkuillasta. Että se ei oo kauheen mukavaa kun soitatte aina puolen yön aikaan kännissä voitko nyt tulla, kun saatan olla jo nukkumassaki sillon. Siitä ne tais vähän suutahtaa koska ei sen jälkeen pahemmin lapsia vahtimaan kysellyt. Mielellään niitä lapsia kyllä olin vahtimassa, mutta mutta... niitten puolelta ei herunut mitään arvostusta ja joka ikinen kerta soittivat kännissä keskellä yötä.

Muutin sitten toiselle paikkakunnalle kun kummilapseni oli jotain 1v. Ja sen jälkeen en oo lapsenvahtina heillä ollutkaan. Viimme vuonna niiltä tuli sentään joulukortti mulle (kaikista rumin "jämäkortti" semmosesta 10kpl korttipaketista) mutta se on ainut millä ne on muhun ollut nyt millään lailla yhteydessä tai muistanut. Itse olen kantanut joka synttäreillä ja jouluna suht kalliita lahjoja kummilapselle. Jopa nimipäivänäkin muistin kummilasta lähettämällä kuoressa nimipäiväkortin ja pienen lelun. Mutta eihän siitäkään mitään kiitosta kuulunut.
Ja kummilapsi itse ei ole koskaan saanut nähdä jouluisin että olen vienyt lahjan sille kun lapsen äiti kiikuttaa sen heti johonki varastoon piiloon että joulupukki voi sitten tuoda ne kaikki lahjat lapselle.

Siis tuota en oikeasti ymmärrä että miksi tekee niin? itse ainakin pienenä kun uskoin vielä joulupukkiin niin kyllä kummit antoi mulle joululahjat ihan omiin kätösiin. Uskoin sillon että kummit tuo omat lahjansa ja loput tuo sitten joulupukki. Nyt viimmeksi kun vein joululahjan kummilapselle (eli toisin sanoen sen äidille) koska se odotti jo ulkona valmiiksi, niin ei kysynyt edes tai pyytänyt tuutko sisälle käymään. Kiikutti vain lahjan varastoon ja paineli sisälle. Oiskohan vaan järkevintä lopettaa kokonaan yhteydenpito koko perheeseen? kummilapseni kun ei edes varmasti tiedä vielä että olen hänen kummi koska on nähnyt mut viimmeksi niin pienenä ettei muista siitä mitään.

Mä lopetin kummityttöni muistamisen sen jälkeen kun viime syntymäpäiville en saanut edes kutsua. Lahjan äitinsä kävi kyllä noutamassa hyvissä ajoin ennen syntymäpäivää. Lapsi ei edes tiennyt että se oli minulta kun soitin hänelle ja kysyin että tykkäsikö.

Yleensä ennen joulua äiti soittaa että on tulossa meillä käymään (muuten ei käy) ja olen antanut lahjan hänelle samalla. Odotankin miten äiti tänä vuonna reagoi kun sanon että tule vaan käymään mutta kahvittelujen jälkeen ei mulla olekaan mitään annettavaa hänelle mukaan.

Yleensäkin olen nähnyt antamani lahjat hänellä hyvin pian juhlien/joulun jälkeen myynnissä kirpparilla tai huutonetissä.

[QUOTE="kummi";25210601]Mä lopetin kummityttöni muistamisen sen jälkeen kun viime syntymäpäiville en saanut edes kutsua. Lahjan äitinsä kävi kyllä noutamassa hyvissä ajoin ennen syntymäpäivää. Lapsi ei edes tiennyt että se oli minulta kun soitin hänelle ja kysyin että tykkäsikö.

Yleensä ennen joulua äiti soittaa että on tulossa meillä käymään (muuten ei käy) ja olen antanut lahjan hänelle samalla. Odotankin miten äiti tänä vuonna reagoi kun sanon että tule vaan käymään mutta kahvittelujen jälkeen ei mulla olekaan mitään annettavaa hänelle mukaan.

Yleensäkin olen nähnyt antamani lahjat hänellä hyvin pian juhlien/joulun jälkeen myynnissä kirpparilla tai huutonetissä.[/QUOTE]

Tule sitten tänne meille kertomaan, miten äiti reagoi kun ei saanutkaan lahjaa sinulta.

Jos olet nykyisin vain lahja-automaatti niin jättäisin sen kaiken väliin.

Mitä tulee tuohon joulupukkiin/kummien antamiin lahjoihin niin tässä olen erimieltä kanssasi.
Kyllä meilläkin KAIKKI lahjat tuo jouluna joulupukki, riippumatta siitä kuka ne antaa. Sinälläänhän tämä on vähän "ikävää" kaikkien muiden antamien lahjojen antajille mutta tämä on meidän perinteemme.

Jos kummina jää vain lahja-automaatiksi niin silloin ei kannata potea huonoa omaatuntoa siitä ettei niitä lahjoja hanki. Jos taas vietät lapsen kanssa aikaa edes silloin tällöin tekemällä jotain niin sitten ostaisin sen lahjankin. Ja jos on tärkeää että lapsi tietää lahjan olevan sinulta niin sitten jätät joululahjan ostamatta ja annat jotain tammikuussa...

Yhteistyössä