Pitäisikö tässä nyt loukkaantua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaveri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
14-17 siksi että jos kirkko on klo 13 niin ei bileet ala ennen klo 14, todennäköisesti jopa myöhemmin. Jotenkin ajattelin että ne teidän bileet on eri paikassa kuin itse hääjuhla, kun totesit että ABC:lla. Ai ne on samassa paikassa? Vielä tökerömpää.

Muistaakseni (pari kertaa olen käynyt) paikkakunnalla ei ole juuri muuta julkista paikkaa kuluttaa aikaa kuin ABC-asema. Kesällä voisi ehkä kävellä ulkona ym, mutta ei talviaikaan.

Ja tosiaan, samassa juhlapaikassa on varsinaiset juhlat ja iltabileet, ja kun kirkkokin on ihan lähellä niin onhan siinä oikeilla vierailla aikaa monta tuntia juhlia.

[QUOTE="aapee";28071078]Muistaakseni (pari kertaa olen käynyt) paikkakunnalla ei ole juuri muuta julkista paikkaa kuluttaa aikaa kuin ABC-asema. Kesällä voisi ehkä kävellä ulkona ym, mutta ei talviaikaan.

Ja tosiaan, samassa juhlapaikassa on varsinaiset juhlat ja iltabileet, ja kun kirkkokin on ihan lähellä niin onhan siinä oikeilla vierailla aikaa monta tuntia juhlia.[/QUOTE]

Ilmeisesti muitakin ystäviä ja kavereita odottaa sen väliajan jossain, joten kokoonnutte yhdessä jonnekin syömään ja viettämään aikaa. Ei pidä tehdä asioista niin hankalia ja loukkaantua jokaisesta asiasta. Tai saahan sitä tietysti suuttua, jos itselle niin on kivempaa. Jää sitten kotiin mököttämään, niin säästyy nekin rahat?

Mä olen ollut vastaavissa häissä eikä tullut edes mieleen että siinä olis jotain kyseenalaista! Eikä muillekaan kutsutuille kavereille. Kirkko oli aamupäivällä jonka jälkeen hääpari lähti sukulaisten kanssa syömään ja erikseen oli iltabileet booleineen, iltapaloineen ja maksullisine baareineen. Me käytiin siinä välissä kaveriporukalla syömässä ja drinksuilla. Oli kyllä mahtava idea mun mielestä ja tosi hyvät bileet!

[QUOTE="kaveri";28070772]Vai nauranko paskaisen naurun ja sanon, että pitäkää häänne, meillä on parempaakin tekemistä.

Niin, tuli sitten kutsu kaverin häihin. Vihkiminen kirkossa klo 13, iltabileet hääpaikalla klo 18 alkaen, tarjolla on pientä iltapalaa ja mahdollisuus ostaa juomia baarista. Lahjatoiveena rahaa häämatkaa varten, kutsussa mukana tilinumero.

Että näin. Kirkkoon kyllä kelvataan ja häämatkan maksajiksi. Jossain ABC:n "ravintolassako" on tarkoitus notkua juhlatamineissa se aika kun oikeat vieraat nostaa onnittelumaljat ja istuu ruokapöydässä.[/QUOTE]

Minä varmaan jättäisin menemättä. Meillekin tuli hääkutsu tilinumeron kera - minua ainakin ärsyttää rahan pyytäminen lahjaksi, vaikka meidät kutsuttiin myös oikeaan hääjuhlaan. Ei se 30 e näytä tiliotteella kummoiseltakaan lahjalta, mieluummin olisin vienyt sinne jonkin kivan Pentikin jutun. Kun enempää ei meillä ole tällä hetkellä lahjaksi antaa.

[QUOTE="vieras";28071108]Ilmeisesti muitakin ystäviä ja kavereita odottaa sen väliajan jossain, joten kokoonnutte yhdessä jonnekin syömään ja viettämään aikaa. Ei pidä tehdä asioista niin hankalia ja loukkaantua jokaisesta asiasta. Tai saahan sitä tietysti suuttua, jos itselle niin on kivempaa. Jää sitten kotiin mököttämään, niin säästyy nekin rahat?[/QUOTE]

En tiedä kenelle näitä kaverikutsuja on lähetetty, kaikki läheisemmät kaverit on kutsuttu koko päiväksi. Ja kyllä, meille on postitettu ihan oikea kutsu, tietysti varmistin sen heti ensimmäisenä.

Mielestäni en tee asiasta tarkoituksella hankalaa enkä ole loukkaantunut suotta. Mutta tietysti sinä vieraana ihmisenä tiedät paremmin.

[QUOTE="vieras";28071153]Minä varmaan jättäisin menemättä. Meillekin tuli hääkutsu tilinumeron kera - minua ainakin ärsyttää rahan pyytäminen lahjaksi, vaikka meidät kutsuttiin myös oikeaan hääjuhlaan. Ei se 30 e näytä tiliotteella kummoiseltakaan lahjalta, mieluummin olisin vienyt sinne jonkin kivan Pentikin jutun. Kun enempää ei meillä ole tällä hetkellä lahjaksi antaa.[/QUOTE]

miksi se on pakko se pentikin lasikippo viedä niille ku ei niillä ole moiselle tarvetta?

me aiotaan kans sit hamas tulevaisuudessa pyytää rahaa koska me ollaa nyt jo 10v oltu yhdessä ja voi luoja tätä tavaran määrää. Yhtäkään mitään kippoa tai purkkia en tänne enää huoli.

Ne rahat voidaan käyttää esim. uuteen keittiöön tai siihen häämatkaan

Parhaat häät, missä oon ikinä ollu, oli suunniteltu vähän samantyylisellä idealla, kuin mitä tässä on varmaankin haettu, mutta ei noin nuukaillen. Siis mun kaverit oli tullu siihen tulokseen, että sukulaiset haluaa puheita ja ruokaa ja kaverit taas jotain ihan muun tyylistä ja se on kaikille kurjaa, jos kaksi ihan eri intresseillä varustettua porukkaa ahdetaan samaan juhlaan. Siksi heillä oli vihkimiseen kutsuttu vain pieni porukka sukulaisia, jotka he veivät sitten vihkimisen jälkeen ravintolaan syömään ja pitämään puheita. Sitten seuraavana päivänä oli bileet kavereille. Sieläkin oli kyllä tarjolla ruuat ja juomaa, mutta vaan buffettityyliin eli halvemmalla tietty pääsivät tästä, mutta paikalla oli paljon iloista väkeä ja kivaa ohjelmaa ja ihan oikeasti hyvät isot bileet ja porukka oli hienoissa juhlatamineissa, vaikkei sielä kirkossa sitten mukana oltukaan. Ja kukaan ei takuulla ollut pahastunut! (Tosin ei ollut kutsussa tilinumeroakaan.)

Mun mielestäni on siis ehdottomasti kannatettava ajatus juhlia sukulaisten kanssa erikseen ja kavereiden kanssa erikseen. Mutta en olekaan harras uskovainen, joka ehdottomasti haluaisi olla näkemässä, kuinka ystävän avioliitto saa jumalan siunauksen...

[QUOTE="aapee";28071166]En tiedä kenelle näitä kaverikutsuja on lähetetty, kaikki läheisemmät kaverit on kutsuttu koko päiväksi. Ja kyllä, meille on postitettu ihan oikea kutsu, tietysti varmistin sen heti ensimmäisenä.

Mielestäni en tee asiasta tarkoituksella hankalaa enkä ole loukkaantunut suotta. Mutta tietysti sinä vieraana ihmisenä tiedät paremmin.[/QUOTE]

Sinut on kutsuttu ystäväsi vihkitilaisuuteen ja iltajuhliin. Parin tunnin päiväjuhlista vedät herneet nenään? Ehkä on fiksumpaa sitten oikeastikin jäädä kotiin, niin kaikki säästyvät mökötykseltä.

Voi jeesus, yritä sitten järjestää häät ettet tahtomattasi loukkaa aina jotakuta. Musta tuntuu, että en järjestä itse häitä lainkaan, koska teet niin tai näin, niin aina on joku joka vetää herneet nenään kun häät ei menekään oman mielen mukaan. Pitäis varmaan tehdä joku galluppi etukäteen, että millaisiin häihin herrasväki olisi tulossa hyvillä mielin ja mitä olisi hyvä muotoilla kutsuun, varsinkin lahjapuolen osalta, ettei vaan nyt sitten pahoita kenenkään mieltä.

Mitenköhän tuo juttu on, jos jommankumman suku on uskovaisia?
Olen minäkin ollut häissä, jotka olivat aika kuivaa kamaa alkuun.
Ei juotu alkoholipitoista, ei tanssia.
Vasta kun ne suvun vanhukset saatiin pois, pääsivät juhlat kunnolla käyntiin.
Ehkä tuollaisiin häihin menisin ihan mielelläni vasta myöhemmin, ettei nyt koko päivää tarvitse odottaa sitä ilonpitoa.

Mä en jälleen kerran ymmärrä, miksi sitä rahaa ei voi antaa lahjaksi, koska se ilahduttaisi lahjan saajaa, ja lahjan saajat tässä ne tärkeimmät on, koska on heidän häänsä. He saisivat sitten rahoilla juuri sitä mitä haluavat. Mua vituttaisi suunnattomasti saada jotain kippoja, en tee niillä yhtään mitään.

[QUOTE="vieras";28071201]Sinut on kutsuttu ystäväsi vihkitilaisuuteen ja iltajuhliin. Parin tunnin päiväjuhlista vedät herneet nenään? Ehkä on fiksumpaa sitten oikeastikin jäädä kotiin, niin kaikki säästyvät mökötykseltä.[/QUOTE]

Itsekö sitten et ns. vetäisi herneitä nenään, jos olisit jo vuoden ajan kuunnellut hääsuunnitelmia (nimenomaan tästä varsinaisesta hääjuhlasta), sinulta olisi kysytty mielipiteitä alkaen jostain servettien taittelusta, olisit ihan ystävällisyyttäsi antanut morsiamen hyödyntää ammattitaitoasi häihin liittyvissä asioissa (kohtuuden rajoissa tietenkin), ja kaikesta huolimatta saanut pelkän "kaverikutsun"? Ihanko totta et olisi vetänyt herneitä nenään? Onnittelut, taidat olla maailman pitkämielisin ihminen.

tässä on siis ollut tämmöinen suunnitelma. Sukulaiset ym. hääjuhlaan, mutta hääpaikalle ei ole kaikki mahtuneet/haluttu samaan aikaan tai sukulaiset niin tylsiä, että halutaan koota kaveripiiristä "uusi" rennonpi juhla illaksi. Ihan typerää ja rahastuksen makua. Kaikki juhliin tai ei kukaan.

Sen tavallaan ymmärtää jos haluaa viettää yhden juhlan sukulaisten kans ja toisen (hauskemman?) kavereiden kans. Mutta silloin ne pidetään yleensä ihan eri päivinä, tai jotenkin muuten fiksummin järjestettynä. Tämä kutsu oli aikas tökerö : /

• Tykkää
Reactions: misStar ja Millenia
Ja hei, minua ei todellakaan haittaa antaa rahaa hää- tai muuksikaan lahjaksi. Jos tämä pari olisi kutsunut minut ja mieheni ihan oikeiksi vieraiksi, tietysti toteuttaisin heidän lahjatoiveensa.

[QUOTE="vieras";28071153]Minä varmaan jättäisin menemättä. Meillekin tuli hääkutsu tilinumeron kera - minua ainakin ärsyttää rahan pyytäminen lahjaksi, vaikka meidät kutsuttiin myös oikeaan hääjuhlaan. Ei se 30 e näytä tiliotteella kummoiseltakaan lahjalta, mieluummin olisin vienyt sinne jonkin kivan Pentikin jutun. Kun enempää ei meillä ole tällä hetkellä lahjaksi antaa.[/QUOTE]

Ne pentikin mauttomat kapineet ei monien mielestä ole kovinkaan kivoja... Itse ottaisin mieluummin lahjaksi vaikka 5e setelin kuin mitään pentikin valikoimista.

Ja juuri tämän takia monet pyytävät mieluummin rahaa, kuin joutuvat vastaanottamaan jonkun toisen maun mukaisesti valittuja tavaroita.

Ymmärrän aapeeta siinä mielessä, että vieraassa kaupungissa olisi inhottavaa yrittää kuluttaa aikaa tuon väliajan verran. Sitten vielä maksullinen baari ja rahalahjatoive myös kavereille...

Idea olisi ok, jos kaverit kutsuttaisiin pelkkiin iltabileisiin ja tehtäisiin selväksi, että lahjoja ei odoteta. Ilmaiset juomat ja ruokaa illallakin. Ja tämä sitten kaikille kavereille, kirkossa ja syömässä olisivat ihan tosissaan pelkät sukulaiset, kaaso ja bestman.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Ehkä hääpari on ajatellut, että ensin kestii sukulaiset ja sitten illalla on ne oikeat, kivat bileet kavereiden kanssa? Ja koska ihmiset kuitenkin haluaa tuoda lahjan, jos häihin tulevat, niin siinä on se tilinumero. Ei sen takia, että rahastettaisiin kaikki kaverit?

En tiedä, näin ajattelin ensimmäiseksi kun aloituksen luin. Ei mennyt herne ainakaan omaan nenään.

Ehkä hääpari on ajatellut, että ensin kestii sukulaiset ja sitten illalla on ne oikeat, kivat bileet kavereiden kanssa? Ja koska ihmiset kuitenkin haluaa tuoda lahjan, jos häihin tulevat, niin siinä on se tilinumero. Ei sen takia, että rahastettaisiin kaikki kaverit?

En tiedä, näin ajattelin ensimmäiseksi kun aloituksen luin. Ei mennyt herne ainakaan omaan nenään.

Näin minäkin ajattelisin, ellei kavereitakin olisi jaoteltu a- ja b-luokkiin ja kuitenkin kirkkoon pyydetään. Kirkon pihallako kaaso sitten jakaa vieraat juhlapaikalle ja abc:lle? Jotenkin inhottavan kuuloinen järjestely.

Näin minäkin ajattelisin, ellei kavereitakin olisi jaoteltu a- ja b-luokkiin ja kuitenkin kirkkoon pyydetään. Kirkon pihallako kaaso sitten jakaa vieraat juhlapaikalle ja abc:lle? Jotenkin inhottavan kuuloinen järjestely.

En tiedä, ehkä heillä on joku kuningasidea hihassaan tätä varten?
Tuo luokkajaottelu tuntuu kyllä jo turhan typerältä ajattelulta :D

En tiedä, ehkä heillä on joku kuningasidea hihassaan tätä varten?
Tuo luokkajaottelu tuntuu kyllä jo turhan typerältä ajattelulta :D

No väkisin sitä miettii, että kelpaa vieraana maksamaan lahjatilille katetta, mutta ei syömään ja juomaan hääparin piikkiin. En minä kuitenkaan herneitä vetäisi, kuten ap.

Minusta vaan hyvä emäntä ei jätä vieraitaan oman onnensa nojaan vieraassa kaupungissa useammaksi tunniksi, koska haluaa säästää kuluissa. Kutsu pelkkiin iltabileisiin, eikä mitään kirkkomainintaa.

Ap:nä laskisin yhteen matkakulut vieraalle paikkakunnalle, pukeutumiskulut, mahdollisen hotelliyön, suunnilleen ne ostojuomat mitä olisi tullut iltajuhlassa juotua ja ekstraa päälle lahjasta. Koko summan laittaisin häätilille ja jättäisin juhlan väliin. Jos toinen on tökerö, voi itse olla samaa takaisin, mutta hienostuneemmin.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="aapee";28071258]Itsekö sitten et ns. vetäisi herneitä nenään, jos olisit jo vuoden ajan kuunnellut hääsuunnitelmia (nimenomaan tästä varsinaisesta hääjuhlasta), sinulta olisi kysytty mielipiteitä alkaen jostain servettien taittelusta, olisit ihan ystävällisyyttäsi antanut morsiamen hyödyntää ammattitaitoasi häihin liittyvissä asioissa (kohtuuden rajoissa tietenkin), ja kaikesta huolimatta saanut pelkän "kaverikutsun"? Ihanko totta et olisi vetänyt herneitä nenään? Onnittelut, taidat olla maailman pitkämielisin ihminen.[/QUOTE]

Niin? Ystävien kanssa suunnitellaan ja jaetaan vinkkejä monessakin asiassa, vaikkapa matkoissa, enkä silti oleta, että minut kutsutaan sinne matkalle mukaan.

Tuskin sentään maaiman pitkämielisin olen, vaikka en joka asiasta jaksa olla suuttumassa tai edes näe suuttumiseen aihetta. Onhan tässäkin ketjussa monia muitakin, joille tuo järjestely sopisi ja olisi jopa se paras vaihtoehto jos saisi valita parin tunnin pönötysjuhlat sukulaisille vs. rennot iltabileet ystävien kesken.

[QUOTE="aapee";28071258]Itsekö sitten et ns. vetäisi herneitä nenään, jos olisit jo vuoden ajan kuunnellut hääsuunnitelmia (nimenomaan tästä varsinaisesta hääjuhlasta), sinulta olisi kysytty mielipiteitä alkaen jostain servettien taittelusta, olisit ihan ystävällisyyttäsi antanut morsiamen hyödyntää ammattitaitoasi häihin liittyvissä asioissa (kohtuuden rajoissa tietenkin), ja kaikesta huolimatta saanut pelkän "kaverikutsun"? Ihanko totta et olisi vetänyt herneitä nenään? Onnittelut, taidat olla maailman pitkämielisin ihminen.[/QUOTE]

Mä vetäisin herneen nenään, ap. Joten ymmärrän sinua!
Tökerö kutsu, ja varsinkin jos kaverisi on sen verran läheinen että puhetta häistä on ollut jo kauan. Eri asia jos olisitte vain tuttuja, mutta ilmeisesti olette kuitenkin läheisiä ystäviä? Jos olisin sinä, menisin vain kirkkoon, tai sitten vain iltajuhlaan. Mutta sekin aika törkeää että iltajuhlassa juomatkin pitää maksaa itse. Ehkä menisin vain kirkkoon, ja antaisin häälahjaksi hieman rahaa, esim 50-100e. Ja sanoisin kyllä suoraan että olen loukkaantunut etten ole A-vieraiden listalla, ja selittäisin etten jaksa odotella vieraalla paikkakunnalla useita tunteja.

[QUOTE="vieras";28071526]jos saisi valita parin tunnin pönötysjuhlat sukulaisille vs. rennot iltabileet ystävien kesken.[/QUOTE]

Näin minäkin ajattelin, ja tuo lahjatilinimumero nyt on kaikille häävieraille, jos pari ei vaikka halua kippoa, kuppia ja krääsää? Jos itselle tulisi tuollainen kutsu, kyllä se varmaan huvittaisi mutta miksipä sitä ei voisi mennä, jos lastenhoitajan saa? Toiselle paikkakunnalle jos pitäisi mennä, niin kirkon jättäisin sitten varmaan välistä.

Yhteistyössä