pitäiskö 5 vuotias laittaa päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
mulla on siis kolme lasta, 1v 2v ja 5v
aikanaan se oli päiväkodissa kun olin töissä,nyt olen ollut kotona jo kumminkin parivuotta.
esikoinen käy kerhossa 2xviikossa 3 tuntia kerrallaan. ja on oikein innoissaan siitä.
nythän on kesäloma myös kerhoissa,että ehkä tää johtuu siitä.
esikoinen on kovin pitkästyneen oloinen usein,vaikka mitä touhuttais. kumminkin kotona pitää olla päiväunien ajan (nuoremmat nukkuu 2-3 tunin päiväunet )
kyllä se koittaa leikkiä 2vuotiaan kanssa,mutta tiedättehän tekin ettei se oikein aja samaa asiaa kun ikätoverinkanssa leikkiminen.
tässä lähialueella ei asu samanikäisiä lapsia,vaan juuri 0-2 vuotiaita.

oon miettinyt jos jonkinmoinen osa-aikainen hoito olisi hälle mieluinen.
kaipaa akvititeetteja todella paljon,enemmän kun mitä pystyn järjestään.
toisaalta tuntuu ajatuksena hassulle viedä se sinne päiväkotiin jos ja kun olen itse kotona.

miten teidän samanikäiset lapset viihtyy kotona jos ei ole ikäistä seuraa saatavilla?

No ei viihdykään mutta käydään kerhossa myös 2 x 3h ja sitten MLL kahvila, jumppakerho, uimakerho, muskari ja sitten vierailut saman ikästen luona ja on ihan tarpeeksi ohjelmaa ilman päiväkoteja ja hiukan halvempaakin.

Ei mun mielestä välttämättä... mutta jos susta alkaa tuntua, että on ihan flegmaattista meininkiä kotona ja lapsi pitkästyy, niin voishan se osapäivähoito olla ihan jees.

Meillä ainakin 5 v tyttö pitkästyy, pitää keksiä hänelle koko ajan jotain puuhaa näin kesäloman aikana ! Tällä kylällä on vain pari pientä lasta eikä he yhdessä paljoa leiki, harvoin edes tavataan. 10.8. tosiaan aloittaa uudessa hoitopaikassa eli päiväkodissa just sen takia, että saisi enemmän ikäisiään kavereita. Kyllä teidänkin lapsi ihan varmasti viihtyisi päiväkodissa edes parina päivänä viikossa, kannattaa kysyä sieltä tai jostain pääseekö sinne. Lapset ovat niin täynnä energiaa tämänikäisinä, milloinkahan he rauhoittuvat.. ehkä kouluiässä ?

Mun 5-vuotias aikoinaan ei ois jaksanut kotona, pakko myöntää, oli vielä ainut lapsikin silloin. Mutta oli kyllä hoidossa ihan mun töiden takia.

On kai niissä lapsissakin eroja, toiset viihtyy paremmin kuin toiset. Jos tuntuu siltä että kaipaa todella lisää aktiviteettia, niin miksei sitten päivähoidon avulla sitä antaisi? Kohta on eskarikin edessä, niin voi tehdä hyvää opetella toimimaan vähän ryhmässä jne. :)

Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Mun 5-vuotias aikoinaan ei ois jaksanut kotona, pakko myöntää, oli vielä ainut lapsikin silloin. Mutta oli kyllä hoidossa ihan mun töiden takia.

On kai niissä lapsissakin eroja, toiset viihtyy paremmin kuin toiset. Jos tuntuu siltä että kaipaa todella lisää aktiviteettia, niin miksei sitten päivähoidon avulla sitä antaisi? Kohta on eskarikin edessä, niin voi tehdä hyvää opetella toimimaan vähän ryhmässä jne. :)

Eiks se eskari ole juuri sitä varten, että siellä saa koulua varten esim. näitä ryhmässä toimimisen taitoja? Nytkö tarvii jo alkaa olla eskarin eskari, että saa eskarivalmiudet....

kyllä se varmasti ois paras vaihtoehto.
siltä itseltään kun kysyy,niin olisi jo menossa.
jos laitan hakemusta nyt,niin siinähän voi mennä 4kk ennenkun sen saa. siihen asti voitaisiin olla kerhossa.
kerkee siinä sitten huomaan rauhottuuko yhtään kun kerho alkaa.
mutta toisaalta tekeväiselle lapselle ei 2x viikossa seura oikein riitä.
tosi harmi kun täällä ei asu samanikäsiä lapsia.

nää on näitä sarjassamme;teet niin tai näin aina tulee jostainpäin sanomista..
mulla 5.v ja 2.v pojat kotona ollu koko ajan,esikoinen käynyt puoltoista vuotta kerhossa 2kert.viikossa 2 tuntia kerrallaan.vuoden käynyt lisäksi jumpassa tunti viikossa..todellakin pitkästyy välillä kotona ja jokatoinen päivä mietin teenkö oikein..mutta olen näin valinnut ja luulen että ehtii kyllä eskarissa ja koulussa oppimaan sosiaalisia taitoja ym. kyllä mulle on tärkeää ja luulen että pojillekin että saavat rauhassa tehdä omia ja herätä aamuisin milloin jaksaa..käymme lähes poikkeuksetta joka päivä leikkipuistossa riehumassa..lisäksi meillä tulisi kyllä sanomista jos toinen saisi olla kotona ja toinen joutuisi päiväkotiin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja adora:

Eiks se eskari ole juuri sitä varten, että siellä saa koulua varten esim. näitä ryhmässä toimimisen taitoja? Nytkö tarvii jo alkaa olla eskarin eskari, että saa eskarivalmiudet....

Kyllä eskarissa harjoitellaan ryhmässäkin olemista, odottamista, itsenäisesti toimimista! Mutta monelle lapselle tekee hyvää harjoitella niitä asioita ennen eskariakin - uskon että vaikuttaa myös vanhempien aktiivisuus. Jos ei vanhemmat kotona jo "valmista" siihen että joutuu noita asioita harjoittelemaan ( ihan jo kerhokin ajaa samaa asiaa ). Niin voi olla eskarissa vaikeampaa.. Kuten sanoin lapsia on niiiin erilaisia.

Toiset ( kysehän oli jo 5-vuotiaasta ) voi todella kaivata jo kehityksenkin kannalta lisä-aktiviteettia.

t. Päiväkodissa ja eskarissa työskennelleenä tehnyt monenlaisia havaintoja

Yhteistyössä