Pitäskö 8kk ikäisen edes hakeutua KONTTAUSASENTOON tai yrittää nousta ISTUMAAN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÄireeÄidee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ÄireeÄidee

Vieras
Täällä taas yksi esikoisen äiti hermoilee. Meidän poika on 8kk 1vko. Istuu aika hyvin, kupsahtelee välillä, mutta tosi jämäkkä istuminen. Kierii ja ryömii ja pääsee näin ihan joka paikkaan. Juttelee tavuja ja on tosi taitava lelujen kanssa ja kaikenlaisessa näpräämisessä.

Mutta ei yritäkään konttausasentoon, vähän peppua nostaa ja se on siinä. Ei myöskään yritä nousta mitenkään istumaan. Tuntuu, ettei käsivoimat ole vielä oikein hyvät. Seisoo kyllä jämäkästi ja kun on istualtaan, ponkasee hyvin seisomaan jos auttaa.

Nyt mua huolettaa tuo, ettei yritä edes kontata tai nousta istumaan... Tuntuu, että kavereiden vauvat alkaa konttaan jo 6kk+ ja meillä vaan ryömitään....

Meillä ei ryöminyt kuin hivenen, kontannut ei lainkaan. Lähti 10kk kävelemään tai oikeestaan juoksemaan :) konttaili sitten myöhemmin ja vieläkin välillä huvikseen (2,5v).
Kaikki ei konttaa lainkaan eikä oo epänormaalia, kävelyssä tarvitaan samaa vastakkaisliikettä käsi/jalka. Ja ne jotka jättää konttailun väliin, yleensä lähtevät aiemmin kävelemään taitavasti jo alkuunsa.

Älä huoli. Normaalilta ja terveeltä vauvalta kuulostaa. Kyllä ne neuvolassa huolestuu jos on aihetta ja teillä tuskin on.

Meijän jätkä ei vielä 8kk liikkunut mihkään. Ei edes ryöminyt. Sitten 9kk oppi kuukauden aikana ryömimään ja ottamaan askeleet ilman tukea ja kaikki siltä väliltä.

Tää nuorimmainen on nyt 11kk eikä edes harkitse konttaamista. Pystyyn oppi just nousemaan. Ja oikein taitavasti kehittynyt pikkuinen neiti meillä on.

Joten huoli pois teiltäkin.

1. oppi 9kk ryömimään 10kk konttaamaan 11 kk seisomaan ja 12,5kk kävelemään
2. oppi 4kk ryömimään 6 kk seisomaan 8,5 kk juoksemaan (konttamisen opetteli 1v synttäreiden jälkeen)
3. makasi paikallaan ekat 9kk sit alkoi pyöriä ympyrää noin 11kk konttasi ja nyt 14kk alkaa kävellä

Kaikki on kuulema ihan normaaleja

meidän 9kk ei konttaa, välillä käy konttausasennossa. Ei yritä itse nousta istumaan, lattialla lekottelee kyljelläänkin, varsinaisesti ei ryömi (itseään eteenpäin vetäen) vaan jotekin pyrii lattialla niin että paikkaa pääsee vaihtamaan ja erityistaitona peruuttelee huonekalujen alle : D

Jotakin "juttelee" ja ihana tavallinen aurinkoinen tyytyväinen vauva joka nukkuu ja syö hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä ei ryöminyt kuin hivenen, kontannut ei lainkaan. Lähti 10kk kävelemään tai oikeestaan juoksemaan :) konttaili sitten myöhemmin ja vieläkin välillä huvikseen (2,5v).
Kaikki ei konttaa lainkaan eikä oo epänormaalia, kävelyssä tarvitaan samaa vastakkaisliikettä käsi/jalka. Ja ne jotka jättää konttailun väliin, yleensä lähtevät aiemmin kävelemään taitavasti jo alkuunsa.

tuo vika lause on höpö höpöä!

Sun keksimäs?

En stressaa. Vaan kun on esikoinen, niin mietin asioita. Onhan se nyt jännää, että kaverin 5kk tyttö alkaa kohta konttaan ja kaverin 7kk poika konttaa jo ja nousee seisomaan tukea vasten. Ja yhden kaverin 5,5kk poika on jo konttausasennossa.

Kyllä se alkoi mietityttään, että miksei meillä... Mutta kuten sanottu, kaikki kehittyy omaa tahtia. Kiitos vastauksista!

Meillä on 2 lasta.

esikoinen oppi 9 1/2kk iässä konttaamaan, 11kk iässä nousi pystyyn, käveli 1v11k tuen kanssa ja 1v2kk itse.

kuopus on nyt päälle 7kk eikä konttaa vielä. En ole huolissani yhtään.

meillä oppi
1. ryömimään 10kk, 12kk nousi seisomaan, alkas konttimaan, oppi itse nousemaan istumaan. 14kk käveli

2. 7kk lähti konttiin, istumaan oppi nousemaan 8kk, seisomaan 8kk ja käveli 11kk

ja 3. nousi istumaan itse vähä alle 7kk, ryömimään lähti 8kk, seisomaan oppi nousemaan 9kk ja käveli 13kk.

et ei hätää teillä. joku mulle joskus sanoi et keski-ikä eteenpäin menemiselle(ryömiminen, konttaaminen..) on 8kk ja 10kk pitäis mennä jollain keinolla eteenpäin(istuen pepulla, konttaamalla, ryömimällä..)

Jos keski-ikä eteenpäin menemiselle on 8kk (kuten nimim.poikien äiti) kirjoitti, niin meidän poikahan on sitten aikainen liikkeelle lähtijä, kun lähti liikenteeseen jo vähän reilu 5kk! :)

Aika hassua... ;)

Meillä kuopus oli hitaasti liikkeelle lähtevä. Alkoi ryömiä kunnolla vasta 8kk iässä, nousi tukea vasten seisomaan 9kk, konttasi 10kk ja käveli ilman tukea 10.5kk. Kaikkien kehitys on erilainen. Me jo luulimme, ettei kuopus lähde koskaan liikkeelle, mutta hänpä laittoikin alkuun päästyään melkoisen spurtin päälle=) Älä ap huoli yhtään!

Yhteistyössä