Pitikin mennä kysymään äitiä lastenvahdiksi - nyt ottaa sit päähän.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli äiti on tulossa huomenna heti aamusta meille kun lapsilla koulun myyjäiset. Ensimmäistä kertaa pääsee tulemaan vaikka vanhin jo yläasteella.
Sain sit typerän älynväläyksen ja ajattelin et jäis meille iltaan asti et päästäis miehen kanssa erääseen paikkaan jouluaterialle mihin menossa muitakin pariskuntia. Soitin ja äiti oli kaupassa. Sanoin vaan äkkiä et miettiä voisko jäädä illaksi asti. Ja soittaa sitten ja painotin moneen kertaan et ei mitään pakkoa.

Alunperin isän piti olla reissussa tää viikonloppu mut venäytti selkänsä ja onkin kotona.
Isä soitti ensin ja tuntu ettei jaksa jos aamulla pitää kymmeneltä olla myyjäisissä ja illalla alkaa se ateria kuudelta. Meinas et voisivat välissä käydä vaikka kotona tai jossain kaupoilla.
No äiti soitti äsken ja sano et tulee sinne myyjäisiin kun kerran on luvannu. Isä jää kotiin. Ei siinä mitään mut kuulosti et ei äiti ainakaan yksin jää lastenvahdiksi. Mutta onko järkeä ajaa 60 km suuntaansa hakemaan isää kaveriksi. Heillä vain yksi auto.
Tilanne jäi siihen et katotaan huomenna myyjäisten jälkeen mikä on tilanne. Ja taidan sanoa että tilanne on ettei tarvita sitä lastenvahtia.

Eli oli todellakin liikaa pyydetty. Äiti ja isä on ollut viimeksi täällä lasten vahtina noin 5v sitten kun kävin sairaalassa ja loppuillan olin niin kipeä et makasin vain. Muutaman kerran oon kysyny mut aina ollu jotain estettä.
Kun taas veljen perheessä ovat silloin tällöin ja siskon perheessä joka asuu toisella puolen Suomea ovat monta kertaa vuodessa lastenvahtina.

En vaan voi sille mitään että ottaa päähän..

No varmasti ottaa päähän. Oisko kuitenkin niin että kun siskon perhe asuu toisella puolella suomea niin näkevätkin harvemmin? Onko teidän välit muuten ok kunnossa? Ei oo mitään järkeä lähteä kipeää isää hakemaan, varsinki kun matkaaki on.

Onko sun äiti ja isä ainoat vaihtoehdot lapsenlikaksi? Josko saisitte jonkun muun. Ymmärrän täysin että kahdenkeskinen aika ilman lapsia on todella tärkeää. Tai mulle ainakin on.

Siis tän vuoden tilanne on se että ovat käyneet siskolla kylässä/lastenvahtina useammin kuin meillä. Äiti on käynyt pari kolme kertaa tän vuoden aikana ja isä kerran. Siskon perhe käy kuitenkin yleensä sen 4-5 krt vuodessa mummolassa + nuo mummon ja papan käynnit siellä. Ja siis oikeasti käydä siellä ei mulla sitä vastaan ole mitään.
Ja aikaa sitten jo lopettanu heidän kysymisen lastenvahdiksi. En tiedä minkä mielenhäiriön sain sit tänään. Meillä oli viime kevääseen asti vaki lastenvahti. Sen jälkeen ollu aika kortilla kahdestaan menot. Ja siis ei saada ketään muutakaan huomiseksi.

Ja joo välit pitäs olla kunnossa. Välillä vaan tulee mietittyä liikaa asioita. Paremmin menee kun ei mieti. Viime aikoina vaan tuntunut että törmää jatkuvasti tähän samaan ristiriitaan.

no tuo on tuttua enpä minäkään aikonaan saannut äitiäni lapsenvahdiksi ja aina heti juoksi pää kolmantena minun sisarrukseni lapsia hoitamaan pisti katkeraksi,mutta mitä kylvää niinkuin niittää mun tyttäreni muuttu kylmäksi mummua kohtaan ilman tunteita ja kyllä se nyt kyläilee kun tytär on teini kun ei tarvi hoitaa ja nimittäin mun sisko oli niin omistus haluinen äitiäni kohtaan että sano minulle siis siskoni ettei se kaikkia lastenlapsia kerkee hoitaa että tietenkin aika parantaa haavat mutta nyt kun äiti käy minulla niin yrittää hyvittää ne menetetyt vuodet mutta minulla on hyviä ystäviä nykyään että ottavat mielellään toisen tyttäreni yhdeksän vuotiaan yökylään ne voivat olla parempia kun omat mummut ja välittäviä että toivon että kelkkasi ajoissa muuttuu ettei käy niinkuin minun lapseni että katkeroituvat mummua kohtaan stemppiä sinne

Ois vaan pitäny tyytyä tuohon et viimeinki aiko tulla tuonne myyjäisiin. Kyllä nuo lapset välillä ihmettelevät et mikseivät käy tai et taasko ovat serkuilla kun ei ole täällä käyneet välissä. Mut en minä ala niiden puolesta mitään selittelemään.

Minä en oikeastaan ihmettele, että äitisi käyttäytyi noin. Hänellä on varmaan joku syy, miksi ei tarjoudu lapsenvahdiksi useammin (ehkä ei ole semmoista sorttia, joka oikeasti tykkää olla lasten kanssa ja tekee pakosta noita hoitohommia muille) ja sen kerran kun hän lupaa tulla muutamaksi tunniksi, kysytään heti että olisiko saman tien iltaan saakka. Lasten hoitaminen ei ole mitään kevyttä työtä, jos pitää vielä olla vieraassa paikassa, kotimatkakin vie aikaa ja jos tuon tekee vielä vastentahtoisesti, niin eihän se ole kivaa. Tuosta iltamenostakaan ei kait pysty edes sanomaan varmaksi kestääkö kauankin. Minä en sinuna olisi pyytänyt koko päiväksi (en varmaan ollenkaan), jos minulla olisi tuollainen äiti ja tuollainen tilanne.

[QUOTE="katy";22543677]Minä en oikeastaan ihmettele, että äitisi käyttäytyi noin. Hänellä on varmaan joku syy, miksi ei tarjoudu lapsenvahdiksi useammin (ehkä ei ole semmoista sorttia, joka oikeasti tykkää olla lasten kanssa ja tekee pakosta noita hoitohommia muille) ja sen kerran kun hän lupaa tulla muutamaksi tunniksi, kysytään heti että olisiko saman tien iltaan saakka. Lasten hoitaminen ei ole mitään kevyttä työtä, jos pitää vielä olla vieraassa paikassa, kotimatkakin vie aikaa ja jos tuon tekee vielä vastentahtoisesti, niin eihän se ole kivaa. Tuosta iltamenostakaan ei kait pysty edes sanomaan varmaksi kestääkö kauankin. Minä en sinuna olisi pyytänyt koko päiväksi (en varmaan ollenkaan), jos minulla olisi tuollainen äiti ja tuollainen tilanne.[/QUOTE]

Siis sun mielestä liikaa että ois kerran pari vuodessa kokonaisen päivän meillä? Ja laitoin jo tuonne aikaisemmin etten ole vuosiin kyselly hoitamaan lapsia.
Äiti työskentelee lasten parissa (ei kuitenkaan päiväkoti tms täyspainoinen homma) työkseen joten pitää lapsista ja tulee niiden kanssa toimeen.

Sinä et varmaan tule tajuamaan minun pointtiani, vaikka kuinka selittäisin. Tarkoitin sitä, että ehkä tuo oli liikaa kerralla sinun vastentahtoisen äitisi mielestä ja että itse en viitsisi edes pyytää tuollaista lapsenvahtia, joka ei oikeasti halua tulla. Ei olisi ollenkaan liikaa, että sinun äitisi hoitaisi vaikka kerran kuussa teidän lapsia, mutta jos minä tietäisin ettei minun äitini halua hoitaa lapsiani (teot olisivat näyttäneet sen), niin en pyytäisi häntä kuin lyhyeksi aikaa kerrallaan joskus. Oikeasti en pyytäisi varmaan ollenkaan jotain pakkotilanteita lukuunottamatta, jos homma vaikuttaisi vastenmieliseltä hänelle. Haluan että minun lapsiani hoitaa ihminen joka haluaa olla heidän kanssaan.

Oma äitini asuu lähellä, mutta hänellä on paljon lapsenlapsia, jotka tarvitsevat hoitajaa silloin kun ovat kipeinä tms. Äitini on kiireinen eläkeläinen ja epäilen että noiden äkillisten lastenhoitojuttujen järjestäminen aiheuttaa hänelle stressiä kun hänellä on paljon myös omia sovittuja juttuja. Tästä syystä pyydän äitiä meille lapsenvahdiksi tosi harvoin eli ainoastaan silloin kun itsellä on joku ihan pakollinen meno (esim. lääkärikäynti) ja mies on töissä. Seuraksi kyllä kysyn, jos hän haluaa tulla meillä käymään ja lapsenlapsia katsomaan ja sitten otan lapsenvahdiksikin, jos itse ilmoittaa että haluaisi tulla. En halua että äiti tulee meille kieli vyön alla ja kelloa vilkuillen vaan silloin kun hänelle oikeasti sopii.

Oma äitini ei suostu tulemaan meille ollenkaan lapsenvahdiksi, vaan lapset pitää viedä heille. Sittenkin valittaa miten jää omat hommat tekemättä. Ja eläkkeellä ovat molemmat, äiti ja isä, mutta kun on niin mahdottomasti työtä ison omakotitalon hoitamisesssa...

toisaalta mua ärsyttää tälläset ku narisee ettei ny pääs ukon kans johki ku ei äiti/isä voi tul vahdiks,mut toisaaltas kyl ymmärränki!omal kokemuksel meidän lapset on mummulas yökylässä n.3krt vuodes ja tääl äiti ei koskaa vahtina ja kaikki muukin esim.kerhon tmv joulujuhla tuntuu olevan vastenmielistä ja matkan ei luulis olevan este n.25km siskon likkaa kyl hoiti joka vko ku oli pieni ja äiti sillon viel työelämässä ja niil matkaa reilu 100km!

[QUOTE="heppuli";22547082]toisaalta mua ärsyttää tälläset ku narisee ettei ny pääs ukon kans johki ku ei äiti/isä voi tul vahdiks,mut toisaaltas kyl ymmärränki!omal kokemuksel meidän lapset on mummulas yökylässä n.3krt vuodes ja tääl äiti ei koskaa vahtina ja kaikki muukin esim.kerhon tmv joulujuhla tuntuu olevan vastenmielistä ja matkan ei luulis olevan este n.25km siskon likkaa kyl hoiti joka vko ku oli pieni ja äiti sillon viel työelämässä ja niil matkaa reilu 100km![/QUOTE]

Meillä nuo lapset ei ikinä mummoloissa yökylässä ja se oikeasti harmittaa. Omat vanhempani eivät vaan halua tai jaksa nähdä sitä vaivaa. Miehen vanhemmilla terveydellisiä esteitä (esim unilääkitys) .
Ja siis nuo mun vanhemmat käy meillä KYLÄSSÄ sen pari kertaa vuodessa. Edellisestä lastenhoito kerrasta on vuosia aikaa.

Loppujen lopuksi ne äiti ja isä jäivät tänne lastenvahdiksi. Isä siis lähti sinne myyjäisiinkin. Koko päivän kyselin välillä et ootteko illankin. Vastaus oli aina et ei me vielä tiedetä et katotaan tässä. Noin tuntita ennen sit kysyin et jääkö ne vai ei niin sit sano et mee vaihtaan vaatteet.
Itellä sit tosi hyvä mieli lähteä kun tuntu et toiset jäi tänne ihan väkipakolla. Isä anto sit takarajaksi kello kymmenen et sillon pitää olla kotona. Illassa oli muutakin ohjelmaa kuin syöminen.
Koko illan sit vilkuilin kelloa ja mietin et pitäskö lähteä kesken kotiin. Mies sit piti pintansa ja sano et ollaan loppuun asti. Oltiin aika tarkkaan kymmeneltä kotona. Isä tuli eteisessä vastaan ja kisko takkia päälle ennenkuin sain ite kenkiä jalasta.. Kaiken lisäksi pienimmäinen alko itkemään et paha mieli kun pappa komentanu sitä.
Harmittaa ja suututtaa koko ilta.. Ois ollu parempi jäädä kotiin mut mies ei ois tajunnu miksi en lähde.

Yhteistyössä