pitkä neuvolaväli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äit

Vieras
Meillä oli viimeks neuvola, kun vauva oli 7½kk vanha. Se oli ns. 8kk-neuvola, mutta vaan aikaisemmin neuvolahenkilökunnan kesälomien vuoksi. Seuraava neuvola kerta on kun muksu täyttää vuoden. Sanoivat, että 10kk neuvolaa ei enää nykyisin ole kuin tarvittaessa. Itsestäni tuntuu tuo melkein viiden kuukauden neuvolaväli aivan liian pitkältä, varsinkin kun on ensimmäinen lapsi kyseessä ja aikaisemmin neuvolassa käytiin kerran kuussa. Mitään ihmeitä ongelmia meillä ei ole kylläkään ollut. Muksu on ollut suunnilleen terve, syönyt hyvin, tehnyt hampaita, oppinut liikkumaan, nukkuukin ihan hyvin... mistä siis aihetta neuvolareissuun? Ei taida ihan riittää, et äiti tahtoo tietää paljonko pikkunen on kasvanut. Mikä siis olisi ""tarvittaessa""? Vai pitääkö sitä suosiolla odotella vielä pari kuukautta sitä 1-vuotis neuvolaa? Onko joka paikassa oikeasti näin pitkät neuvolakertojen välit?

Meillä oli 10-kuukautisneuvola, mutta olisi sen saanut jättää väliinkin kun ei ollut rokotuskerta. Monessa paikassa on tuo käytäntö että 8 kk ja 12 kk ja siinä välissä saa käydä jos itse haluaa. Ihan riittävä syy neuvolakäyntiin on, että haluaa käydä mittauttamassa pituuden ja painon, sekä tietenkin jos on kysyttävää nukkumisesta, syömisestä (esim. maidon aloittaminen) tms. Neuvolassa saa käydä ihan niin usein kuin itse tuntee tarpeelliseksi.

Miten nuo neuvolakäynnti nyt menivätkään? Voisiko joku ystävällisesti listata ne tähän. Olen unohtanut. Alussa käydään siis joka kuukausi, mutta entä jatko? Onko sama käytäntö koko Suomessa?

Meillä menevät näin:

2 vk äitiysneuvolakäynti
5 vk th:n kotikäynti tai lastenneuvolan eka käynti
2 kk lääkäri
3 kk th
4 kk lääkäri
5 kk th
6 kk th
8 kk lääkäri
10 kk th
12 kk th
1v 3kk th