pitkä selostus, mutta toivottavasti joku jaksaa lukea.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakko harmautua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pakko harmautua

Vieras
Kirjoitan harmaana, vaikka takuulla mut tekstistä tunnistaa. En kuitenkaan halua loukata ketään ja saattaa olla että tämä henkilö jota sivuutaan, palstailee täällä ja tietää mun nikin.

Ongelmana on ekaluokkalainen poika. Hänellä on 2 aivan ihanaa luokkakaveria ja varmasti luokallaan on myös muita kivoja ja kilttejä poikia. Näiden kahden kanssa pojalla on myös sama harrastus ja tulevat loistavasti toimeen keskenään.

Samassa koulussa on luokkaa ylempänä eräs poika naapurista. Minä pidän lapsista paljon, mutta tämä poika on suorastaan vastenmielinen. Hän kiusaa muita, valehtelee minkä kerkeää, lyö ja potkii sumeilematta jos asiat ei mene mielensä mukaan ja on kaikin puolin epämiellyttävä.

Kaikki hänen valheensa eivät ole ihan vaarattomiakaan. Esim. viimeksi hän valehteli pihan lapsille että myrkkymarjoja saa syödä seitsemän ennen kuin ne ovat vaarallisia yms. Hän yllyttää muita lapsia tekemään pahuuksia ja on aina se joka keksii ne älyttömimmät leikit.

En todellakaan ole ainoa talostamme joka ei tästä pojasta pidä. Useammankin lapsen vanhemmat ovat taivastelleet pojan käytöstä ja ihmetelleet miksei vanhemmat puutu millään tasolla pojan touhuihin.

Vanhemmat eivät pidä minkäänlaista kuria pojalleen, ei rajoja laisinkaan. Ja tämä poika melkein joutui erityisluokalle ensimmäisenä kouluvuotenaan.

Meidän poika leikkii usein tämän naapurin kanssa kotona ollessaan, mutta olen kovasti odottanut että poikamme koulun kautta ystävystyisi muihin lapsiin ja että hän olisi tarpeeksi iso voidakseen kyläillä näiden kahden kaverinsa luona. Ja siis olla pois ottamasta vaikutteita tästä "tulevasta huligaanista".

Nyt kävi kuitenkin ilmi että meidän poikapa on vallan leikkinyt tämän huligaanipojan kanssa välitunneilla. Naapurin pojalla ei ilmeisesti ole paljoakaan kavereita omalta luokaltaan, ja ymmärrän kyllä valitettavasti että miksi, ja siksi hän ajautuu poikani luokse. Tänään meidän poika sai tulla ensimmäistä kertaa kotiin kävellen näiden kahden mukavan pojan kanssa. Menin heitä vastaan jonkin matkan päähän ja mitä näinkään: huligaanipoika oli mukana. Ja kas kummaa, oli vielä keksinyt että hän ja meidän poika huijaa näitä kahta kivaa poikaa. Väittivät jotain vanhaa kännykkää toimivaksi ja nauroivat sitten näiden kahden pojan kustannuksella.

Koko matkan tämä huligaanipoika paiskoi kännykkää pitkin tietä ja häiriköi muutenkin kaikin tavoin. Huomasin heti ettei nuo kaksi poikaa tykänneet yhtään huligaanista ja kotona poika tunnustikin ettei pojat olisi halunneet että huligaani tulisi mukaan.

Kerroin pojalleni että tarkoitus olisi leikkiä oman luokan ja oman ikäluokan lapsien kanssa. Kerroin myös että jos poika ei leiki näiden kahden kivan pojan kanssa, niin kohta he eivät enää ota meidän poikaa leikkeihinsä.

Voinko vielä tehdä jotain? Miten pääsisin tästä huligaanilapsesta eroon vai onko mulla edes oikeutta yrittää karsia "huonot" kaverit pois lapseni leikkitovereista? Pelkään vaan vaikutteita, joita on valitettavasti nyt jo tullut. Ja rehellisesti sanottuna itse näen punaista kun vain näenkin tämän huligaanipojan.

Kyllä mielestäni on oikeus puuttua tuonikäisen lapsen kavereihin.

Itse laittaisin ehkä jotkut tiukat rajat olemiselle tai tekemiselle. Vaikka tätä olet ehkä jo kokeillutkin?

Mitä jos sanoisit suoraan sille huligaanille ettet halua poikasi leikkivän hänen kanssa?
Ja omalle sama juttu.

Tiedän että tuo on todella peemäistä, koska olen saanut kokea saman melko läheltä.

Alkuperäinen kirjoittaja pakko harmautua:
Ja tämä poika melkein joutui erityisluokalle ensimmäisenä kouluvuotenaan.

Auts, tää osui mun silmään.
Oon taistellut jo vuoden verran, että mun poika sais paikan erityisluokalta... Antaako se siis kuvan, että mun lapsi on jotenkin sekopää, että mä oon huono äiti?

Mietin myös sitä, että jos siellä erityisluokalla onkin kaikkia kiroilevia ja valehtelevia sekopäitä, niin ehkä en haluakaan lastani sinne laittaa, ettei hän saa huonoja vaikutteita :o

Itse kielsin tämän 11,5 v pojalta ja hain hänet kotiin. En ollut pojalle ilkeä. Mutta puhuimme kenen kanssa saa liikkua ja kenen ei. Asia meni jakeluun ilman riitaa. Perustelin miksi pahiksien kanssa ei saa liikkua. = paheet

Ja aina vaan mulla on sanottavaa :ashamed:

Jonku tutkimuksen mukaan lapsen kaveripiiri voi vaikuttaa sen luonteen kasvamiseen ja kehittymiseen enemmän ku kotona saatu kasvatus.
Joten kannattaa kyllä vähän kattoa kenen kanssa muksut pyörii...

Itse olen kieltänyt lasta leikkimästä lapsen kanssa, joka toimi vastaavalla tavalla. Voit kieltää, ei ekaluokkalainen itse vielä ymmärrä näitä asioita. Tää kauhu-kaveri taitaa manipuloida, ja saada valtaansa muut ja sitten käyttää heitä hyväkseen. Sellainen peli poikki ja sen kaverin kanssa ei olla, piste.

Alkuperäinen kirjoittaja Nannanapa:
Alkuperäinen kirjoittaja pakko harmautua:
Ja tämä poika melkein joutui erityisluokalle ensimmäisenä kouluvuotenaan.

Auts, tää osui mun silmään.
Oon taistellut jo vuoden verran, että mun poika sais paikan erityisluokalta... Antaako se siis kuvan, että mun lapsi on jotenkin sekopää, että mä oon huono äiti?

Mietin myös sitä, että jos siellä erityisluokalla onkin kaikkia kiroilevia ja valehtelevia sekopäitä, niin ehkä en haluakaan lastani sinne laittaa, ettei hän saa huonoja vaikutteita :o

Ei laisinkaan. Tiedän että erityisluokalle joudutaan ja päästään monestakin syystä. Tämä poika oli joutua sinne ihan vaan sen vuoksi ettei tullut luokkatovereidensa kanssa toimeen ja käyttäytyi huonosti. Nätisti sanottuna ei osannut vielä keskittyä koulun käyntiin kuten luokkatoverinsa.

Ja tuskin erityisluokalla kaikki samanlaisia ovat.

Kiitos vastauksista. Mielelläni kieltäisin poikaani leikkimästä kotonaankin tämän huligaanin kanssa, mutta kun kyse on naapurista. Ja jotta asia menisi mahdollisimman hankalaksi, niin me vanhemmat ollaan ihan kavereita keskenämme. Tosin nykyään ollaan oltu vähemmän tekemisissä.

Kysyn nyt vielä että onko ihan ok vielä painottaa omalle pojalle että koulussa leikkikaverit on omalta ja rinnakkaisluokalta? Kotona voin kuitenkin lähettää poikani näiden kivojen poikien luokse leikkimään yms. eli pehmeästi erottaa heitä toistensa seurasta

Alkuperäinen kirjoittaja Nannanapa:
Ja aina vaan mulla on sanottavaa :ashamed:

Jonku tutkimuksen mukaan lapsen kaveripiiri voi vaikuttaa sen luonteen kasvamiseen ja kehittymiseen enemmän ku kotona saatu kasvatus.
Joten kannattaa kyllä vähän kattoa kenen kanssa muksut pyörii...

No juuri tuota pelkään minäkin. Onhan kavereilla tietenkin suuri vaikutus lapseen ja hänen toimintaansa.