Pitkästä sairaslomasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masentunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masentunut

Vieras
Olen sairastanut vaikeaa masennusta 4 vuotta. 3 vuotta sitten meni niin pahaksi että kärsin psykoottisista oireista tai olin psykoosissa en nyt ole varma mikä on oikea ilmaisu. Näin elävän lapsemme kuolleena vaikka oli ihan hengissä mutta mä en sitä nähnyt, vaikea selittää.... Toivuin ja sain jossain vaiheessa lopetettua lääkityksenkin.
Olen koko ajan käynyt 5-2 kertaa kuussa psyk.polilla, eli hoito on jatkunut. Viime syksynä olo taas huononi ja lääkitykset aloitettiin. Lääkäri polilta useita kertoja ehdottanut sairaslomaa, mutta en ole halunnut, koska se tuntuisi luovuttamiselta ja laiskuudelta.
Nyt vajaa kuukausi sitten meni siihen pisteeseen että en vain enää jaksanut, ei jaksanut lukea lapsille yhtä pientä kirjaa ja maailma oli niin musta, lasten takia en ole halunnut kuitenkaan kuolla vaikka joka kerta nukkumaan mennessä toivon etten enää heräisi. Polilta saivat minut suostumaan sairaslomaan. Olen ollut nyt 2 viikkoa sairaslomalla, 2 viikkoa vielä edessä minä aikana mun pitäisi päättää oma kantani pidempään vaikka n. 3kk sairaslomaan jota lääkäri suositteli.
En tiedä vaan mitä tehdä... En haluaisi olla sairaslomalla koska se hävettää niin paljon... Ja noin pitkässä ajassa tulee jo rahakin mieleen... Mies sanoi ettei meillä ole siihen varaa ja tiedän sen itsekkin, pelkään vain että lääkäri on oikeassa ja tilanne vain huononee... Ja haluan jaksaa lukea lapsille edes yhden kirjan, haluan olla parempi äiti, mikä tarkoittaa että mun on saatava itseni kuntoon. Tiedän sen järjellä ja tiedän myös järjellä ettei rahat riitä jos ei ole töissä.
Tämä miettiminen ei ainakaan helpota oloa kun pelkään että mies suuttuu jos jään sairaslomalle mutta pelkään myös psykoosin uusivan jos en toivu...

Meillä sama tilanne...
Tosin mun sairasloma alunperin johtuu ihan muusta, mutta lääkärit on vaan pomputeleet sinne tänne eiä ole tutkittu. Lääkeet vaihdettu ja saikua lisää. Nyt olisi kuukauden päästä aika tutkimuksiin. Josko sit tulisi joku tolkku tähän.
Tosin nyt on alaknut masentaa kaikki. En osaa enään muuta kuin itkeä. Enkä tiedä miten mä jaksan.

Paljon voimia sinulle. Sun täytyy hoitaa itsesi kuntoon se on nyt tärkeintä. Usko niitä lääkäreitä. Jos et hoida niin niin tilanne voi pahentua.

Kyllähän sä saat sairauspäivärahaa vaikka jäisit pidemmälle sairauslomalle. Raha ei voi olla perimmäinen syy siihen, ettet voisi ottaa sitä sairauslomaa. Jos lääkäri kerran ehdottaa, niin miksi vielä mietit? Oman voinnin kohentuessa myös lapset voivat paremmin.

Yhteistyössä