Pituus / paino

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Suomalaismiesten keskipituus on jo noin 181 senttimetriä ja naisten 167,5 senttiä.

Keskipaino naiset 65 kg, miehet 82 kg

Suomalaisten aikuisten keskipaino nousee kilon vuosivauhdilla. Viimeisen kymmenen vuoden aikana painomme on noussut 10 kiloa ja elintasovaivat ovat lisääntyneet samassa suhteessa.

No mun mielestä keskipainona toi 65 kuulostaa paremmalta kuin 55...? Mä oon tosiaan ollut siinä käsityksessä, että keskipaino olis jo ylipainon puolella.

Ja yllättävän paljon toi miesten keskipituus, niinku naistenkin. Molemmat nekin on noussut entisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraa:
Mä oon tosiaan ollut siinä käsityksessä, että keskipaino olis jo ylipainon puolella.

Läskejä on nykyisin niin paljon, että he ovat alkaneet äänekkäästi puolustamaan omia "kurvejaan". Siksi se vaikuttaa niin normaalilta.

Lihavuuden edessä kun tulee hyväksyntä, niin sitä puolustelee äänekkäästi kaikkialla. Siksi keskutelujen perusteella kuvittelisi, että läski on normi.

Alkuperäinen kirjoittaja oewubgv:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraa:
Mä oon tosiaan ollut siinä käsityksessä, että keskipaino olis jo ylipainon puolella.

Läskejä on nykyisin niin paljon, että he ovat alkaneet äänekkäästi puolustamaan omia "kurvejaan". Siksi se vaikuttaa niin normaalilta.

Lihavuuden edessä kun tulee hyväksyntä, niin sitä puolustelee äänekkäästi kaikkialla. Siksi keskutelujen perusteella kuvittelisi, että läski on normi.

Ööh, en mä nyt sitä tarkoittanut, mutta kun toitotetaan niin paljon sitä, että Suomessa on näin ja näin paljon ylipainoisia niin pitäishän niiden nostaa reilusti tota keskipainoa ellei sitten ole todella reilusti alipainoisiakin... Eli onko näitä normaaleita sit kuitenkin enemmän kuin on toitotettu vai onko meillä liikaa alipainoisia?

Mua kauhistuttaa ennen kaikkea lasten ja teinien ylipainon lisääntyminen. Jos on jo lapsena lihava niin ne elintasovaivat lisääntyy oikein roimasti. Sit on jo nuorilla aikuistyypin diabetes ja tuki- ja liikuntaelinvaivoja, sairaseläkkeellekö ne hakeutuu työiässä :/ Ja kaikki vaas epäterveellisistä elämäntavoista, roskaruoasta ja karkinmässyttämisestä johtuvaa. Lapset liikkeelle ja katsois vanhemmat vähän mitä antavat lasten ja nuorten syödä: ne taskurahathan tulee lasten vanhemmilta, ja jos ne menee karkkiin, limppariin ja hampurilaisiin, niin pitäisköhän jättää rahat antamatta... "Hemmottelemalla" lapsia noin saa lyhennettyä lapsensa eliniänennustetta jopa kymeniä vuosia, saati sitten mikä vaikutus ylipainolla on elämänlaatuun vuosien myötä.

Ei kyllä pidä ollenkaan paikkaansa. Nuorehkojen suomalaismiesten keskipituus on n. 178-179 cm, vanhempien miesten sentin pari lyhempi. 181 cm on mitattu vain Espoosta nuorilta miehiltä, ei edusta kansallista keskiarvoa. Itse työskentelen tutkijana Helsingin yliopistossa ja minulla on kattava otanta mm. Suomalaisten pituuksista (ei tosin ole tutkimusaiheeni).

Yhteistyössä