please auttakaa tai en uskalla enää ikinä antaa sormiruokaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Peesaan anvea, eli kyllä vauva saa sieltä nyrkistäkin suuhunsa ruokaa imaista, ei tarvitse olla mitään tankoja. Itseasiassa meillä käy niin, että vauva jauhaa kaikki sormiruokansa (tangot, palat, kuutiot) mössöksi ja tunkee nyrkillä suuhun :laugh:

oot siis antanu sormiruokaa lapselle joka syöny 3 vkoa kiinteitä?ei tietänkään se osaa niitä syödä. hulluhan oot. onko lapsellasi vielä edes hampaita? neuvolakin neuvoo et 8kk aletaan antaa. sillon myös pilttipurkkien soseet karkeutuu. palasia ei todellakaan kannata antaa sitä ennen. itse jos annan omalle 9kk vauvalle sormiruokaa, vahdin koko ajan vieressä minkä kokoinen pala menee suuhun ja mieluiten annan sopivan kokosen palan itse ja välillä sekin joutunut väärään kurkkuun.

Mun lapsi aloitti kiinteät 5,5 kuisena sormiruoalla. Soseita on syönyt ehkä kolme kertaa elämänsä aikana.

Mun lapsi aloitti kiinteät 5,5 kuisena sormiruoalla. Soseita on syönyt ehkä kolme kertaa elämänsä aikana.

Minkä kokoisina paloina sinä annoit? Miten esim banaani?

Muistan että annoin naksuja esikoiselle mutta nyt sekin arvelluttaa... Eikö siitä tule sellaista aika liisterimäistä sitten kun siihen sekoittuu sylkeä - eikö sekin voisi mennä hengitysteihin pahasti?

Peesaan anvea, eli kyllä vauva saa sieltä nyrkistäkin suuhunsa ruokaa imaista, ei tarvitse olla mitään tankoja. Itseasiassa meillä käy niin, että vauva jauhaa kaikki sormiruokansa (tangot, palat, kuutiot) mössöksi ja tunkee nyrkillä suuhun :laugh:

Hän siis syö ne kuitenkin soseena :) Taidan kokeilla seuraavaksi tätä sottaustekniikkaa. Siis pehmeetä ja pieninä paloina nyrkin sisään - saa sitten nuolla/imeskellä niitä nyrkkinsä sisältä. Jaa-a, miten mahtaa onnistua...

Miksi haluat ehdottomasti antaa sormiruokaa jos tuntuu ettei lapsi sitä osaa syödä? Kannattaa oikeasti olla kriittinen sen suhteen mitä lukee ja tehdä sen mukaan kun tuntuu omalle lapselle parhaiten sopivan. Sinä olet yhtä hyvä äiti vaikka aloittaisittekin kiinteät ihan perinteisillä soseilla ja lapsesi oppii ihan varmasti syömään myös kokkareisempaa ruokaa kun on sen aika.

Sormiruoat oavt niin perseestä. Pienelle annetaan vielä muussattua ruokaa, syötetään se. Nykyvanhemmat eivät jaksa syöttää lapsiaan ja siksi sormiruokaa ja lapsi näliss''n.

Minkä kokoisina paloina sinä annoit? Miten esim banaani?

Muistan että annoin naksuja esikoiselle mutta nyt sekin arvelluttaa... Eikö siitä tule sellaista aika liisterimäistä sitten kun siihen sekoittuu sylkeä - eikö sekin voisi mennä hengitysteihin pahasti?

Ihan miten parhaalta tuntui ja mitä sattui olemaan käsillä. En ole Omin sormin suuhun-kirjaa lukenut, pidän sormiruokailu "ideologiassa" tärkeimpänä sitä lapsentahtisuutta ja sitä, että lapsi syö samaa ruokaa kuin muutkin, enkä niinkään vahdannut palojen kokoa tai mitä ruokia milloinkin annoin. Herneitäkin osasi näprätä suuhun 6-7 kuisena. Baanania, omenaa, päärynää ja esim nektariinia annoin ihan kokonaisena. Samoin perunat ja pastat, tomaatit, jne. Parsakaalia annoin raakana. Kukkakaalia "kimppuina", sekä raakana että uunissa kypsytettynä. Maustoin valkosipulilla, inkiväärillä, currylla tai joskus tuoreilla yrteillä, jos sitä oli meidän muitten ruoassa.

Alkuperäinen kirjoittaja voi äly;22548457:
Sormiruoat oavt niin perseestä. Pienelle annetaan vielä muussattua ruokaa, syötetään se. Nykyvanhemmat eivät jaksa syöttää lapsiaan ja siksi sormiruokaa ja lapsi näliss''n.

TAI sitten lapsikin haluaisi mieluiten syödä itse eikä passiivisena kita auki odottaa, että taas jotain mautonta pastöroitua mössöä tiputetaan sinne.

[QUOTE="vieras";22548452]Miksi haluat ehdottomasti antaa sormiruokaa jos tuntuu ettei lapsi sitä osaa syödä? Kannattaa oikeasti olla kriittinen sen suhteen mitä lukee ja tehdä sen mukaan kun tuntuu omalle lapselle parhaiten sopivan. Sinä olet yhtä hyvä äiti vaikka aloittaisittekin kiinteät ihan perinteisillä soseilla ja lapsesi oppii ihan varmasti syömään myös kokkareisempaa ruokaa kun on sen aika.[/QUOTE]

Ehkäpä pidänkin pienen tauon. Olen vain yllättynyt että miten en muista että miten tämä tapahtuu ja sitten luen oikein kirjankin (:)) ja silti menee pieleen. Olen antanut (yrittänyt antaa) lusikallakin, mutta hän on samanlainen kuin esikoinen, suu ei yksinkertaisesti aukea. Esikoisen kanssa yritin sinnikkäästi joka päivä ja kahden kuukauden päästä se suu sitten aukesi vihdoin. Sen jälkeen meniki suoraan desi ruokaa ja on siitä asti syönyt hyvin.

Sormiruoka kiinnostaisi vauvaa ihan eri tavalla, siksi olisin mielelläni antanut sitä hänelle. Sitä menee suuhun ja mahaan tuhat kertaa enemmän kuin lusikalla tällä hetkellä. Ja se on myös hyvää ajanvietettä niin että voidaan istua koko perhe pöydän ääressä aterioilla. Mutta ehkä sitten luovun tästä hetkeksi :(

Mä annoin ainakin kurkkua aika aikaisessa vaiheessa tosi isona palana, sellaisena ettei varmasti mahtunut kokonaan suuhun ja siitä tyttö sitten pikkuhiljaa söi. Ja kaikki muukin oli kohtuu isoina paloina, joista tyttö sitten ikenillään sai syötyä.
Mä olen kyllä ihan sormiruokailun puolella, mutta jos lapsi ei oikein tunnu siihen oppivan niinkokeile välillä jotain muuta. Mä ainakin epäilen että tuolla itse syömisellä on ollut positiivinen vaikutus siihen että tyttö isompanakin suhtautuu ennakkoluulottomasti kaikkiin ruokiin.

Ihan miten parhaalta tuntui ja mitä sattui olemaan käsillä. En ole Omin sormin suuhun-kirjaa lukenut, pidän sormiruokailu "ideologiassa" tärkeimpänä sitä lapsentahtisuutta ja sitä, että lapsi syö samaa ruokaa kuin muutkin, enkä niinkään vahdannut palojen kokoa tai mitä ruokia milloinkin annoin. Herneitäkin osasi näprätä suuhun 6-7 kuisena. Baanania, omenaa, päärynää ja esim nektariinia annoin ihan kokonaisena. Samoin perunat ja pastat, tomaatit, jne. Parsakaalia annoin raakana. Kukkakaalia "kimppuina", sekä raakana että uunissa kypsytettynä. Maustoin valkosipulilla, inkiväärillä, currylla tai joskus tuoreilla yrteillä, jos sitä oli meidän muitten ruoassa.

Voi, kuulostaa niin helpolta. En minäkään haluaisi "vaan vahdata palojen kokoa" mutta tuntuu olevan pakko koska pelkään oikeasti että toinen tukehtuu. Minunkin mielestäni olisi hienoa jos lapsi saisi syödä samaa ruokaa perheen kanssa ja antaa vauvan itse innostua ruoasta...

Alkuperäinen kirjoittaja voi äly;22548457:

Meil on menty pääosin niin et ensin syötän lapsen ja annan lisäksi sormiruokaa.. eli taatusti EI ole nälissään. Meil ainaki tämä nuorempi on tykänny. Näkee miten lapsi nauttii siitä että kerrankin saa itse laittaa jotain suuhunsa (eikä sitä aina kaiveta suusta pois), palkitsevaa.

Voi, kuulostaa niin helpolta. En minäkään haluaisi "vaan vahdata palojen kokoa" mutta tuntuu olevan pakko koska pelkään oikeasti että toinen tukehtuu. Minunkin mielestäni olisi hienoa jos lapsi saisi syödä samaa ruokaa perheen kanssa ja antaa vauvan itse innostua ruoasta...

Anna sille vauvalle sitä haarukalla muusattua ruokaa, laitat lattialle syöttiksen alle esim. pyyhkeen ja vauvalle muoviessun päälle

Teen kuitenkin tästä ketjusta sellaisen johtopäätöksen että ainakin jotkut muutkin ovat aloittaneet isommilla paloilla, joista vauva on itse ottanut sopivan kokoisia paloja... Ehkä meidän poika ei sitten ole vain ihan valmis tähän vielä...

Teen kuitenkin tästä ketjusta sellaisen johtopäätöksen että ainakin jotkut muutkin ovat aloittaneet isommilla paloilla, joista vauva on itse ottanut sopivan kokoisia paloja... Ehkä meidän poika ei sitten ole vain ihan valmis tähän vielä...

Itse asiassa poika kakoi tänään jopa itse tehtyä porkkanasosetta vaikka oli mielestäni aika sileää. Joten ehkä hän on enemmän sihtikurkku kuin esikoinen...

On myös olemassa sellainen vauvalle annettava verkkopussi, jonka sisälle laitetaan pehmeää ruokaa, esim. hedelmää. Sen tarkoituksena on että pussia imeskelemällä vauva saa suuhunsa makua, mutta ei vaarallisia paloja.

Harmi :/ Voithan tehdä niin, että annat vain "turvallisimpia" ruokia, siis tyyliin vesimelonia, tomaattia, kurkun sitä sisäosaa yms ja syötät jonkun verran soseita. Sitten kokeilet uudestaan. Jos sillä saisi treenattua suun motoriikkaa nyt jonkun aikaa...? Maissinaksuja en ole koskaan antanut, unohdin vastat siihen, en oikein ymmärtänyt niitten jujua :D Tyhjää ilmaa vaan.

Harmi :/ Voithan tehdä niin, että annat vain "turvallisimpia" ruokia, siis tyyliin vesimelonia, tomaattia, kurkun sitä sisäosaa yms ja syötät jonkun verran soseita. Sitten kokeilet uudestaan. Jos sillä saisi treenattua suun motoriikkaa nyt jonkun aikaa...? Maissinaksuja en ole koskaan antanut, unohdin vastat siihen, en oikein ymmärtänyt niitten jujua :D Tyhjää ilmaa vaan.

Taidan tehdä niin. Kokeilen esim vesimelonia ensi viikolla kun isäkin on kotona tuomassa turvallisuudentunnetta... Ehtiihän tämäkin vauva harjoitella myöhemminkin mutta täytyy silti myöntää että harmittaa. Olen aina hehkutellut sormiruokaa kaikille. Harmittaa varsinkin kun lusikkaharjoituksetkaan ei onnistu. Onneksi on tuollainen hillitön jässikkä eikä tarvitse ainakaan vielä murehtia kasvusta pelkällä maidollakaan.

Ap:ta en juurikaan osaa neuvoa jos palat olleet pehmeitä ja lapsi istuu suorassa. Ehkä maissinaksut menisivät paremmin tai parin viikon taukokin saattaa olla ratkaisu?

Tukehtumisesta noin muuten: Jos sormiruoka on riittävän pehmeää, lapsi istuu suorassa ja lapsen annetaan syödä oikeasti itse ja omaan tahtiin niin tukehtumisriski ei suinkaan nouse. Päinvastoin, eihän se 8kk osaa syödä karkeampaa ruokaa 6kk paremmin jos ei ole sellaista aikaisemmin syönyt. 6kk kakoo 8-kuista herkemmin, ja jos on tottunut siihen että kiinteä ruoka on aina sileää sosetta, ei koostumuksen muuttumista välttämättä varo samalla tavalla kuin vauva, jolle koko kiinteät on täysin uusi asia. Lisäksi vauva säätelee itse ruuan määrää suussa ja syömisnopeutta, ei syöttävä käsi.

Joku taisi myös pitää koko sormiruokailua puppuna. Ilmankin selviää, mutta minusta on kasvatuksellisesti hyödyllistä luoda lapselle realistinen, monipuolinen ja terve kuva ruuasta ja ruokailusta alusta asti.

Yhteistyössä