Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
oot siis antanu sormiruokaa lapselle joka syöny 3 vkoa kiinteitä?ei tietänkään se osaa niitä syödä. hulluhan oot. onko lapsellasi vielä edes hampaita? neuvolakin neuvoo et 8kk aletaan antaa. sillon myös pilttipurkkien soseet karkeutuu. palasia ei todellakaan kannata antaa sitä ennen. itse jos annan omalle 9kk vauvalle sormiruokaa, vahdin koko ajan vieressä minkä kokoinen pala menee suuhun ja mieluiten annan sopivan kokosen palan itse ja välillä sekin joutunut väärään kurkkuun.
Mun lapsi aloitti kiinteät 5,5 kuisena sormiruoalla. Soseita on syönyt ehkä kolme kertaa elämänsä aikana.
Peesaan anvea, eli kyllä vauva saa sieltä nyrkistäkin suuhunsa ruokaa imaista, ei tarvitse olla mitään tankoja. Itseasiassa meillä käy niin, että vauva jauhaa kaikki sormiruokansa (tangot, palat, kuutiot) mössöksi ja tunkee nyrkillä suuhun![]()
Alkuperäinen kirjoittaja röyhkeä koira;22548430:Luet liikaa![]()
Minkä kokoisina paloina sinä annoit? Miten esim banaani?
Muistan että annoin naksuja esikoiselle mutta nyt sekin arvelluttaa... Eikö siitä tule sellaista aika liisterimäistä sitten kun siihen sekoittuu sylkeä - eikö sekin voisi mennä hengitysteihin pahasti?
Alkuperäinen kirjoittaja voi äly;22548457:Sormiruoat oavt niin perseestä. Pienelle annetaan vielä muussattua ruokaa, syötetään se. Nykyvanhemmat eivät jaksa syöttää lapsiaan ja siksi sormiruokaa ja lapsi näliss''n.
Ihan miten parhaalta tuntui ja mitä sattui olemaan käsillä. En ole Omin sormin suuhun-kirjaa lukenut, pidän sormiruokailu "ideologiassa" tärkeimpänä sitä lapsentahtisuutta ja sitä, että lapsi syö samaa ruokaa kuin muutkin, enkä niinkään vahdannut palojen kokoa tai mitä ruokia milloinkin annoin. Herneitäkin osasi näprätä suuhun 6-7 kuisena. Baanania, omenaa, päärynää ja esim nektariinia annoin ihan kokonaisena. Samoin perunat ja pastat, tomaatit, jne. Parsakaalia annoin raakana. Kukkakaalia "kimppuina", sekä raakana että uunissa kypsytettynä. Maustoin valkosipulilla, inkiväärillä, currylla tai joskus tuoreilla yrteillä, jos sitä oli meidän muitten ruoassa.
Alkuperäinen kirjoittaja voi äly;22548457:Sormiruoat oavt niin perseestä. Pienelle annetaan vielä muussattua ruokaa, syötetään se. Nykyvanhemmat eivät jaksa syöttää lapsiaan ja siksi sormiruokaa ja lapsi näliss''n.
Voi, kuulostaa niin helpolta. En minäkään haluaisi "vaan vahdata palojen kokoa" mutta tuntuu olevan pakko koska pelkään oikeasti että toinen tukehtuu. Minunkin mielestäni olisi hienoa jos lapsi saisi syödä samaa ruokaa perheen kanssa ja antaa vauvan itse innostua ruoasta...
Teen kuitenkin tästä ketjusta sellaisen johtopäätöksen että ainakin jotkut muutkin ovat aloittaneet isommilla paloilla, joista vauva on itse ottanut sopivan kokoisia paloja... Ehkä meidän poika ei sitten ole vain ihan valmis tähän vielä...
Voi, kuulostaa niin helpolta. En minäkään haluaisi "vaan vahdata palojen kokoa" mutta tuntuu olevan pakko koska pelkään oikeasti että toinen tukehtuu. Minunkin mielestäni olisi hienoa jos lapsi saisi syödä samaa ruokaa perheen kanssa ja antaa vauvan itse innostua ruoasta...
Harmi :/ Voithan tehdä niin, että annat vain "turvallisimpia" ruokia, siis tyyliin vesimelonia, tomaattia, kurkun sitä sisäosaa yms ja syötät jonkun verran soseita. Sitten kokeilet uudestaan. Jos sillä saisi treenattua suun motoriikkaa nyt jonkun aikaa...? Maissinaksuja en ole koskaan antanut, unohdin vastat siihen, en oikein ymmärtänyt niitten jujuaTyhjää ilmaa vaan.