please auttakaa tai en uskalla enää ikinä antaa sormiruokaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pp

Vieras
Meillä on 6,5kk poika joka on nyt harjoitellut 3 viikkoa kiinteitä. Luin "omin sormin suuhun" sormiruokakirjan jossa neuvottiin sormiruoka antamaan noin 5cm tankoina (esim pehmeäksi keitettyä porkkanaa tai kukkakaalia). Meidän pojalla on nyt käynyt kaksi kertaa niin, että ruoka on mennyt tosi pahasti väärään kurkkuun - ensin ei kuulu mitään, sitten pikkuhiljaa yskii kun taputan selkään, sitten oksentaa kaikki vanhat maidot yms. ja sen mukana palasen. Senkin jälkeen vielä krohisee kurkussa. En meinaa uskaltaa antaa sormiruokaa enää lainkaan.

Please neuvoja! Mitä teen väärin? Minkä kokoisia palasia voin antaa? Mikä ruoka olisi turvallisinta? Voiko lapsi tukehtua ihan oikeasti...?

Älä ihmeessä anna vielä sormiruokaa jos hän ei osaa sitä syödä!
Oikeasti, annoin ensimmäiselle lapselleni sormiruokaa vasta joskus 11 kk ikäisenä ja oikein hyvin hän silti oppi syömään kaikenlaista (nyt 4 v)

Meillä aloitettiin paljon pienemmillä palasilla. Periaatteessa sellaisilla, mitä ei tarvi pureskella. Ja neidin tyyli olikin liiskata ne kitalakeen ja niellä. Ei pureskella.

Taidettiin alkaa bataatilla, perunalla, banaanilla, maissinaksuilla, päärynällä. En enään muista, mutta tosi nopeesti alettiin kyllä antaan sormiruokana kaikkia vihanneksia ja isoina paloina.

Ota vähän taukoa ja yritä sitten uudestaan. Pehmeiksi keitetyt sydänpastat on ollut hyviä meillä ihan alkuun. Sitten pikkuhiljaa vaan edistymään. Onko nuo maissinaksut kokeiltu jo? Nekin on hyvät.

Mä oon antanu aika pieniä paloja alkuun, sellaisia et laps saa kuitenki otettua sen käsin suuhunsa, mut porkkana "siivun" oon laittanu esim. 4:n osaan. Aika pian sit on oppinu "pureskelemaan".

Jaa-a. Kokeile jonkun aikaa pehmeämmällä ruoalla, esim vesimelonilla tai tomaatilla? Porkkanat ja kukkakaalit ovat vielä aika kovia, höyrytettyinäkin, ja toisaalta voivat olla muussina tuhdimpaa käsiteltävää verrattuna noihin hedelmiin.

minä olen antanut hyvin kypsytettyjä perinalohkoja ja porkkanatikkuja yms. On kakonut, mutta ei kyllä ole ollut suurempia ongelmia.

Onkolapsi varmasti ihan pysty asennossa, eikä yhtään nojaa taaksepäin? Se on meillä ainakin ollut tosi tärkeää, muuten menee henkeen. Ihan pystyssä ja riittävän pehmeää ruokaa. Meillä eiole pikkupalat oikein toiminut, vaan lohkot on olleet hyviä.

No meillä meni alkuun parhaiten kypsät hunaja- ja vesimelonit. Ne on riittävän pehmeitä. Banaani toimi myös hyvin, ja olikin alkuun ainoita usein syötyjä sormiruokia. Ja tietysti nuo maissinaksut. Meillä tosin lapsi on sitä tyyppiä, että helpommin pullauttelee liian isot palat ulos suusta. Mutta päärynää kun annoin, meinasi kyllä tukehtua tuon ikäisenä.
Porkkana alkoi mennä kunnolla vasta paljon myöhemmin. Kukkakaali oli myös aluksi liian hankala.
No nyt tuo yksivuotias kylläkin kuvittelee, että kaikki ruoka on sormiruokaa. Myös keitot. Huoh. Söi jo lusikalla, mutta nyt on "unohtanut" sen.

oot siis antanu sormiruokaa lapselle joka syöny 3 vkoa kiinteitä?ei tietänkään se osaa niitä syödä. hulluhan oot. onko lapsellasi vielä edes hampaita? neuvolakin neuvoo et 8kk aletaan antaa. sillon myös pilttipurkkien soseet karkeutuu. palasia ei todellakaan kannata antaa sitä ennen. itse jos annan omalle 9kk vauvalle sormiruokaa, vahdin koko ajan vieressä minkä kokoinen pala menee suuhun ja mieluiten annan sopivan kokosen palan itse ja välillä sekin joutunut väärään kurkkuun.

Mun mielestä koko sormiruokajuttu on ihan puppua. Meillä molemmat lapset ovat harjoitteluvaiheessa meinanneet tukehtua (toinen meni jo veltoksi)! Vasta vuoden ikäisenä hampaiden tultua ovat kyenneet syömään tuollaisia sormiruokia.

[QUOTE="näin meillä";22548191]No meillä meni alkuun parhaiten kypsät hunaja- ja vesimelonit. Ne on riittävän pehmeitä. Banaani toimi myös hyvin, ja olikin alkuun ainoita usein syötyjä sormiruokia. Ja tietysti nuo maissinaksut. Meillä tosin lapsi on sitä tyyppiä, että helpommin pullauttelee liian isot palat ulos suusta. Mutta päärynää kun annoin, meinasi kyllä tukehtua tuon ikäisenä.
Porkkana alkoi mennä kunnolla vasta paljon myöhemmin. Kukkakaali oli myös aluksi liian hankala.
No nyt tuo yksivuotias kylläkin kuvittelee, että kaikki ruoka on sormiruokaa. Myös keitot. Huoh. Söi jo lusikalla, mutta nyt on "unohtanut" sen.[/QUOTE]

Niin joo, ja lisään tähän vielä, että meidän pojalla on hampaat tullu tosi aikaisin, ja osasi jo puoli vuotiaana syödä hyvin pehmeitä sormiruokia. Mutta yhä kyllä katson vähän vierestä ja mitään raakaa porkkanaa, omenaa tai vastaavaa ei tulis vielä mieleenkään antaa.

Sen kirjan mukaan jota luin, sormiruoan kuuluisi olla juuri tuollaista isompaa, josta saa itse otettua pienempiä paloja suuhun. Asiaa selitettiin niin, että kun pinsettiote ei ole vielä kehittynyt, ruoassa pitää olla "varsi" joka jää nyrkin sisälle ja pilkottaa sieltä ulos, josta voi sitten jäytää.

Olen höyryttänyt esim porkkanan tosi pehmeäksi. Yleensä se "hajoaa" vauvan käsiin ja saa siitä vain pieniä paloja suuhunsa...

Jos sormiruoasta tekee ihan pientä niin miten vauva saa sen suuhunsa kun tuon ikäisellä ei kuitenkaan ole kunnon pinsettiotetta?

Kirjan mukaan juuri tuollaiset herneen kokoiset palat ovat vaarallisimpia ja että olisi parempi että vauva itse "haukkaa" sopivan palan - miten sitten lie olla oikeasti???

Istuu tosi suorassa syöttötuolissa joten en usko ongelman johtuvan takakenosta...

oot siis antanu sormiruokaa lapselle joka syöny 3 vkoa kiinteitä?ei tietänkään se osaa niitä syödä. hulluhan oot. onko lapsellasi vielä edes hampaita? neuvolakin neuvoo et 8kk aletaan antaa. sillon myös pilttipurkkien soseet karkeutuu. palasia ei todellakaan kannata antaa sitä ennen. itse jos annan omalle 9kk vauvalle sormiruokaa, vahdin koko ajan vieressä minkä kokoinen pala menee suuhun ja mieluiten annan sopivan kokosen palan itse ja välillä sekin joutunut väärään kurkkuun.

Itseasiassa mä oon antanu lapselle leivän, raakan porkkanan heti käteen ku se on kädessä pysyny.. ja sit aikapian esim. perunan/porkkanan palasia. Meil on palaset menneet paremmin alas kun saa itse laittaa suuhun (osaa paremmin kontrolloida mitä kun antaa lusikasta suuhun ja nielaise tyylillä). Toki toiset lapset ovat ns. sihtikurkkuja. Varovasti oon alotellu (ja toki vahdin vieläkin vaikka tyttö on 11kk).

Nyt 11kk ikäisenä syö normiruokaa jota vähän palastelen pienemmäksi (syö joko ite tai syötettynä) ja annan kokonaisen leivän käteen, mutustelee sen kakistelematta. Kovempia hedelmiä en ole antanu (kuten omena, sitrushedelmät) kuin valmiiksi hienonnettuina. Meil ei yhä edeleenkään ole kuin 2 hammasta alhaalla. Et kyllä se ikenilläkin onnistuu.

Mun mielestä koko sormiruokajuttu on ihan puppua. Meillä molemmat lapset ovat harjoitteluvaiheessa meinanneet tukehtua (toinen meni jo veltoksi)! Vasta vuoden ikäisenä hampaiden tultua ovat kyenneet syömään tuollaisia sormiruokia.

Esim noi maissinaksut ovat sormiruokaa ja suuhun sulavia. Puppua se ei oo mut toinen juttu mitä kukanenkin vauva saa syötyä. Omalleni alkoin antaa 6kk opittuaan istumaan suorassa ja hyvin se selvis vaikka ekat hampaat sai 8kk. Veteli huoletta jo alle 8kk ne 8kk soseet jne...Käytti ikeniään hommaan,

Ei ole mitään kiirettä antaa sitä ruokaa itse mutusteltavaksi, kyllä se oppii sen aikanaan kun kasvaa vähän ja ei se oppisi yhtään nopeampaa sitä pinsetti otetta vaikka antaisitkin itse sitä ottavaksi, voit harjoittaa sitä vaikka laittamalla lattialla eteen helistimiä mistä se voi ottaa kiinni sormilla.

tämäkin on sellainen asia et toiiselle sopii toinen ja toiselle toinen. Meil esikoinen alkoi hyvin pian (reilu ½v:nä) syömään niitä 8kk ruokia ku sen mielestä ne oli "parempia" ku sai jauhaa..

niin ja meil on laitetty ihan nyrkistä suuhun.. kylhän ne lapset aika pian löytää lattialtakin pieniä murrusia jotka saavat suuhunsa

Viimeksi muokattu:
Tämän kyseisen kirjan mukaan muuten sormiruoka pitäisi olla niin isoa, että vauva saa siihen itse tartuttua ja otettua siitä sopivia paloja. On kuulemma vaarallista antaa esim suoraan suuhun, jolloin ei pysty itse yhtä hyvin kontrolloimaan tai hahmottamaan palaa.

Sorry et jauhaan vielä kirjasta, mutta sen mukaan sormiruokailu kannattaa aloittaa juuri 6kk iässä. Silloin kuulemma kakomisrefleksi on lähempänä suun etuosaa jolloin on hyvin epätodennäköistä et pala menisi liian pitkälle koska kakoo sen jo aikaisemmin pois kuin esim 8-kuinen, jolla on kakomisrefleksi samassa kohtaa kuin aikuisilla, suun takaosassa. Niinpä tutkimusten mukaan (kuulemma) 6-kuisena aloittaneilla on pienempi todennäköisyys tukehtua kuin 8-kuisena aloittaneilla!!!

Jos olette antaneet banaania, minkä kokoisena olette antaneet sen? Sellaisenaan palana, tankona vai herneen kokoisina?? Vai jotain siltä väliltä?

Missäköhän kohtaa kehtaan myöntää, että kyseessä on toinen lapsi ja ensimmäinenkin söi sormiruokaa ilman ongelmia... Olen ihan unohtanut että miten tämä tapahtuu. Miten voikin olla näin vaikeaa...

Yhteistyössä