Plussa tuli, mitä sitten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mariella82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mariella82

Vieras
Nyt on pari päivää ihmetelty, että plussa tuli (kotitestien mukaan). Mutta seurava kysymys kuuluukin, mitä nyt? Pitääkö tässä käydä varmistassa terveyskeskuksessa? Tuskin tässä vaiheessa vielä pystyy varmistamaan, että raskaus on lähtenyt normaalisti käyntiin. Missä vaiheessa sopia eka neuvola käynti? Laskureiden mukaan voisi olla 4 viikko ja 5 päivää vasta. Eli tarvisin aikoja, että miten edetä tästä eteenpäin?

Mun eka raskaus ensin varmistettiin vielä terv.kesk. testillä, myöhempiä raskauksia ei siellä enää varmistettu. Käytännöt vaihtelee varmasti eri kunnissa.
Ekan neuvola-ajan voit tietysti jo varata jos haluat, mutta ehdit ihan hyvin vielä parin viikon päästäkin varata. Eka neuvolakäynti on ainakin täällä n. rv 9.

Soittelet maanantaina omaan neuvolaasi, niin sieltä kuulet lisää. Todennäköisesti eka neuvolakäynti ajoittuu rv 10 tietämille. Sitten vaan odottelet sitä ;)
Onnea odotukseen :flower:

Minulla ei ensimmäisestäkään tehty enempää kuin kotitestit (kaksin kappalein varmuuden vuoksi.. :) )Asioista ihmeissäni silloin soitin neuvolaan ja kysyin pitäisikö vielä käydä terv.keskuksen testissä mut neuvolatätin mukaan ei tarvinnut. Näin jälkikäteen osaa itsekin ajatella että eiköhän ne kaksi plussaa riitä. Tämän raskauden uskoin jo ekasta plussasta! :)

Ensimmäisen kerran nouvolassa pitää käydä vasta joskus viikon 13 loppuun mennessä, joten sinulla ei ole vielä kiirettä ajan varaamiseen.

Jos odottelet ensimmäistä lasta niin voit soittaa neuvolaan ja pyytää terveydenhoitajaasi lähettämään sinulle postissa etukäteen esitteitä ja monisteita. Pääset vähän kiinni odotuksesta. Ainakin pääkaupunkiseudulla moni neuvola lähettää näitä vihkosia jo etukäteen kotiin.

joo no kannattaa kyllä soittaa neuvolaan ja kysellä sieltä. Toi edellinen viesti että 13 vkoon mennessä niin on vähän liian pitkä aika.. viikolla 12 on jo NP-ultrakin eli soita neuvolaan ja kysy sieltä.

Tein tänä viikon loppuna 3 raskaus testiä (perjantaina 2 ja lauantaina aamulla 1) ja kaikki näytti plussaa. mutta se huolettaa että mulla on välillä mahakipuja (menkka kipuja, mutta laimeampia) moni sanoo että ne kuuluu asiaan, haluaisin viellä teiltä muilta kysyä että onko näin?

Ninnuli, kyllä kuuluu asiaan. Meikäläisellä on nyt 7+5 rv ja pari, kolme viikkoa on masu kipuillut. Täysin normaalia, kunhan pystyy liikkumaan normaalisti. Sitten, jos esim. "taittuu kaksinkerroin" kivusta, niin sitten ei kaikki ole hyvin.. Kysele vielä neuvolasta asioista, jotka askarruttavat. Sieltä ne osaa neuvoa ja kertoa. Älä huoli.. Onnea :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 16:52 tuleva mami kirjoitti:
joo no kannattaa kyllä soittaa neuvolaan ja kysellä sieltä. Toi edellinen viesti että 13 vkoon mennessä niin on vähän liian pitkä aika.. viikolla 12 on jo NP-ultrakin eli soita neuvolaan ja kysy sieltä.

Tosiasiassa aika on vieläkin pidempi. Raskaana olevan on käytävä tarkastuksessa äitiysneuvolassa ennen neljännen raskauskuukauden päättymistä, jotta olis oikeutettu äitiysavustukseen.

Normaalis odottava äiti käy neuvolassa 12-15 kertaa, tavallisesti terveydenhoitajan vastaanotolla. Lääkärikäyntejä on noin 2-3 kertaa raskauden aikana.

Useimmat terveyskeskukset tarjoavat odottavalle äidille mahdollisuuden päästä ultraäänitutkimukseen, tavallisesti 12.-16. raskausviikon aikana. Itse kävin tässä ultrassa viikolla 14.

Soitin neuvolaan sillon kysyäkseni, et miten edetään kun olin tehnyt plussa testin kotona... neuvolasta sitten vain onniteltiin ja varattiin jo eka käynti aika viikolle 6.... nyt on viikko laskettuun aikaan... eikä testiä varmisteltu neuvolassa(kaipa terkka sen silti pissatestistä kattoi ekalla kerralla =) )

Onnittelut!!!

Yhteistyössä