Plussanneet Viilaajat! (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Monsku79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tää on lähdössä hammaslääkäriin tarkastukseen........... Voi apua maha ihan kuralla kun jännittää......... Tytyn vein jo mummulle hoitoon ja nyt yritän tässä hermojani rauhoittaa. Miten se voikin aina jännittää näin paljon, vaikka viime käynti oli vuosi sitten ja silloin oli ihan minimaalinen hippu vaan hammaskiveä eikä mitään muuta, mutta silti :/.

Monskulla on kyllä aikas kurja tila nyt :(. Tulee mieleen ne ajat kauan sitten, kun astmalääkitys ei ollut vielä kohdillaan ja aamuyöllä heräsi usein siihen ettei henki oikein kulje. Se tunne on kyllä ihan tosi kamala, eikä kyllä jaksa mitään kunnolla tehdä, kun ahdistaa.

Voi sentään pitää mennä vessaan ja lähteä ajamaan...........

Entu ja Löydös rv 16+1

Turhaan pelkäsin taas :). Kehuja vaan sain hyvästä hammashuollosta ja ihan siis kahdella raapaisulla poisti vähän hammaskiveä.

Oletteko muuten lukeneet tuota ruokakestelua? Kiivasta keskustelua käyvät joitain ihmisiä tuntuu vaivaavan niin kamalasti se, että toiset tahtovat olla varovaisia ja noudattaa neuvolan ohjeita. En kyllä ymmärrä millään miksi joitain ärsyttää se, että toiset tahtovat pelata varman päälle?? Tulee vähän sellainen olo, että "se koira älähtää, jonka jalkaan kalikka kolahtaa". Meniköhän edes oikein tuo sananlasku....

Täällä taisi tulla yx plussa lisää.. Äsken tehty apteekin omatesti näytti selvää plussaa, silti vähän epäröin, onko tää nyt todellista..

Nyt sit herää kaikenlaisia kysymyksiä et milloin pitää varaa aika neuvolaan? Auttakaa mua. En oo varma ees millä viikolla oon ku kuukautiset tosiaan heitelly 31-42 välillä ja nyt terolutteja syöny ja ilmeisesti niistä ollu hyötyä..

Prinressa

Onnittelinkin jo tuolla haaveilijoissa, mutta vielä kerran PALJON ONNEA! Tosi kiva saada vahvistuksia joukkoomme! :-)

Muistan niiiin hyvin tuon alun epäuskon. Ei sitä vaan millään meinannut uskoa todeksi. Testejäkin taisin tehdä yhteensä neljä ;-) vaikka jo ensimmäinen oli ihan selkeä plussa. Itse soitin neuvolaan pari päivää plussan jälkeen. Myöhemminkin olisi kyllä ehtinyt, mutta sainpahan sovittua ekan käynnin sellaiselle päivälle, jonka pystyin vapaata eikä tarvinnut selitellä töissä… Ja tuo eka neuvola oli siis mulla viikolla 9+.

Äh, nyt on pakko jatkaa töitä… Yritän kirjoitella kulumisia myöhemmin!

Ilona & Ipana 16+2

Eli tärkein tulikin siinä :) Ja tervetuloa tänne puolelle kirjoittelemaan!!!
Kuten huomaat, aika hiljaisia ollaan oltu, joten uutta verta tosiaan kaivataan :)

Sinuna varaisin ekaneuvolan heti kun kantti kestää :) Saat ainakin sovittua itselle sopivan ajan. Ei kannata varsinkaan kesän korvilla liian kauaa vitkutella. Kysyvät tod.näk. viimeisiä kuukautisia 28 päivän mukaan ja mulla ei suostuttu laskemaan viikkoja millään muulla tavalla vaikka kierto oli superlyhyt ja tiesin, että viikot ovat jäljessä... Eli ei kun reippaasti soittamaan ja onnea vielä kerran!

Meillä on nyt muutto vihdoin ohi ja nettikin toimii. Tänään pidän vapaapäivän ja tarkoitus oli kovasti ahkeroida ja purkaa tavaroita, mutta tässä sitä nyt ollaan... :) ei oikein ota sujuakseen. Olen siis ihan puhki. Vaikka mitään en kanniskellutkaan, niin koko ajan puuhasin jotain ja nyt sitten kolottaa taas joka paikkaa. Noh, pikkuhiljaa. Pääasia, että me ja tavarat on nyt täällä.

Tänään oli neuvola. Maha edelleen normaalikäyrillä :) Verenpaine matalahko, pissa puhdas ja hemoglobiini taas noussut. Villi oli tänään oikein päin eli pää tuntui alhaalla. On nyt ollut pari päivää siinä ja toivon, ettei enää käänny! On huomattavasti helpompi hengittää, vaikka välillä edelleen tekee tiukkaa kun alkaa jalkoja tai takapuolta oikein kovin rintaan punkemaan :)
Ei mennyt vieläkään neuvolan mukaan ihan kymmentä kiloa rikki mutta lähellä ollaan. Täti kehotti tarkkailemaan painoa ja karsimaan kaiken ylimääräisen sokerin ruokavaliosta. Ei sillä, että painoa olisi tullut liikaa mutta äitini diabetes saattaa altistaa raskausdiabetekselle ja painontarkkailulla voidaan vähentää riskiä. Lisäksi täti oli vähän huolissaan siitä, että sekä minä ja siskoni olemme syntyneet todella isoina (siis lähes 5 kiloisina). Ei oikein kuunnellut kun yritin selittää, että Villi on ultrissa ollut aika pieni ja että minä ja siskoni oltiin jättiläisiä, koska äitiämme piikitettiin insuliinilla ihan liikaa koko raskauden aikana. Ja äitini saikin melkein 30 raskauskiloa...

Joka tapauksessa - uusi täti oli oikein mukava ja järkevä. Huikea parannus :)
Ensi viikolla alkaa sitten perhevalmennus. Ja kohtahan voisi jo Naistenklinikallekin soitella tutustumiskäyntiä. Hui :)

Hyvä, että Entu selvisi hampilääkäristä :) Mulla on ihan sama juttu aina! Meinaa oikeesti löysät tulla housuun kun niin jännitän.

Ja missäs muut luuraavat? Linjoille sieltä!

t. Monsku & Villi 29+5 (aamukammassa 23 piikkiä :))

Ihan ekaksi huisat onnittelut Prinressalle! Soittele tosiaan sinne neuvolaan ihan heti, niin pääset vauhtiin ja alkaa todemmalta tuntumaan. Oletkos ajatellut alkuraskauden ultrassa käydä? Siellähän ne viikotkin sitten varmistuisivat ja sitä voisit yksityiselle lääkärille varailla jo raskausviikolta 6 lähtien, kun ensin saisit puhelimessa neuvolasta sen viikko arvion.

Yksivuotiset ja äitienpäivät on juhlittu ja mässäilty on ihan kunnolla! Tänään olikin neuvola sekä minulla, että tytöllä ja vähän jännäsin tuota painoa, mutta tasan puolikiloa on minulle nyt tämän raskauden aikana tullut, eli ei kummoisia. Verenpaineet hyvät ja pissa puhdas ja ihana terkka katsoi taas ultralla mitä massuun kuuluu! Oli tosi kiva nähä vesseli siellä kääntyilemässä :D! Tyttäkin on terve ja reipas yksivuotias rokotuksen hän sai, mutta ei ollut siitä moksiskaan. Äitiin varmasti enemmän koski ;)

Ihana Monsku, että sulla on nyt parempi terkka nyt kun käyntivälikin tihenee. Ei tarvi mitään perseeseen ammuttua karhua käydä parin viikon välein moikkaamassa. Ja muuttokin on ohi, nyt vaan ihan rauhalliseen tahtiin järjestelet kotia kuntoon, jospa se pesänrakennusvietti iskisi kohta päälle, saisit oikein toteuttaa itseäsi :D.

Entu, Löydös ja pikkuneiti 1-v. rv 16+5

On tää kyllä aivan uskomaton tunne...

En viel tiedä aijonko mennä varhasiultraan. En tiiä onko oikein nyt siihen rahaa kun teen osa-aikasuutta töissä kun opiskelen samaan aikaan. Täytyy kattoa mut se varmaan täytyy päättää aika nopeesti.

Prinressa + pikkarainen rv ?

Hei kaikille ja hirrrrrmuisesti onnea Prinressalle! Alkuun sitä on tosiaan aika epäuskoinen kun ainoa todiste on se viiva testissä...Vai onko jotain oireita tai tuntemuksia?

Sitä ihan varhaista ultraa eivät yleensä ala tekemään ennen rviikkoja 6 tai oikeastaan viikkoa 7. Eipä oikein kannatakkaan, koska sitä ennen ei välttämättä näy yhtään mitään ja sitä huolestuu vaan turhaan. Varsinkin, kun sulla on aikas pitkä kierto. Eli kerkiät vielä miettiä. Tuikitarpeellinenhan se ei mitenkään ole - enempi vain mielenrauhan takia eli säästä ne rahat jos siltä tuntuu :-)

Nuo rviikotkin muuttuvat yleensä ultratessa jokusella päivällä. Niskapoimu-ultrauksessa (rviikko 12-13) siirtyi laskettu aika 4:llä päivällä ja Tanskasta Ruotsiin muutettua vielä 1:llä (eri laskutapa) ja lopuksi vielä päivällä eteenpäin rakenneultran yhteydessä. Eli rviikko/laskettu aika heittelee pikkaisen melkein kaikilla.

Ihanaa, että monsku on saanut täysjärkisen neuvolatädin! Meilläkin oli tänään neuvola/barnmorska (mies mukana) ja kaikki hyvin: vauvan syke 142 ja symfusmitta (häpylyy-mahamitta) 25cm. Mikäköhän tuo mitta mahtaa olla suomeksi? Ja mistä netissä löytyisi normaalikäyriä vertailtavaksi? Veriarvot ja paineet kaikki erinomaiset! Jippii!

No nyt mies huutelee yhden tv-sarjan alkavan - myöhemmin lisää...

Ewa 25+5 (rakenneultra 24+6)

Oireita on vaan älyttömät menkkamaiset kivut, aamulla heräsin siihen kun alavatsaa särki, kaaren muotoisesti ja olinkin ihan varma että menkat alkaa mutta ei. Niin ja lisääntyny pissaamisen tarve. Muuta ei oikein vielä ainakaan oo. Odottelen sitä pahoinvointia jos on tullakseen.

Huomenna ajattelin sinne neuvolaan soittaa, en vaan tiiä kumpaan kuulun kun tällä alueella kax neuvolaa ihan lähekkäin, soitan toiseen kyllä ne sitten sieltä neuvoo.

Prinressa

Pikainen huomen!

Ewa se taitaa olla ihan sf-mitta meillä tuo mahamitta, eli ei kai sille ihan supisuomalaista nimeä ole. Mulla se oli muuten huisat 12 :).

Prinressa, ei sinun tarvitsekaan mistään mitään vielä tietää! Sitä on kuitemkin niin täydellisen päästään pyörällä, kun sen viivan tikkuun saa. Niin ja minulle sitä varhaisultraa kokeiltiin ensin liian aikaisin eikä tosiaan näkynyt vielä mitään ja oli toella pitkät kolme viikkoa odottaa seuraavaa ultraa, eli jos päätät mennä niin kannattaa pelata varman päälle viikot, että jotain oikeasti masussa jo näkyy. Minullehan se ultra tehtiin ihan neuvolassa, koska laskettua aikaa ei muuten voinut kuin arvailla. Muuten taitavat kyllä ihan kivoissa hinnoissa olla :/.

Entu & Löydös rv16+6

Pikaisesti varhaisultran hinnoista sen verran, että sillä lääkäriasemalla, jonne alun perin ajan varasin olisi ultra maksanut jotain 40-50 euron väliltä (ihan tarkkaan en muista). Mutta sitten kun halusin aikaistaa ultraa (koska oli aivan paniikissa sen vuodon takia) jouduin vaihtamaan lääkäriasemaa ja hintakin pompsahti reiluun 70 euroon. Oli silti pieni raha siitä tiedosta, että kaikki pikkuisella oli hyvin! Ja niin hyvää palvelua tuolla kalliimmalla lääkäriasemalla saatiin, että mennään luultavasti sinne vielä jossain vaiheessa uudelleen kurkkimaan Ipanan kuulumisia… (Meillä kun ei kunta tosiaan tarjoa kuin tuon vkon 14 ultran)

Ilona & Ipana 16+3

moi pitkästä aikaa,

aluksi mahtavat onnittelut Prinressalle ja tervetuloa tänne odottajien puolelle. Mun paras ystäväni plussasi viime viikolla ja myös hän on epäuskoinen raskaustestien tuloksista, vaikka on jo yhden lapsen äiti ja lisäksi vielä terveydenhoitaja koulutukseltaan. Eli taitaa se kaikille olla yhtä ihmeellistä ja uskomatonta se plussan saaminen. Itsekin tuli tehtyä kuusi testiä, ennenkuin varmasti uskoin olevani raskaana! Varhaisultran hinnasta; mä taisin maksaa siitä ilosta lähemmäs 100 euroa, mutta ei ole kaduttanut; ultra kun vielä oli jouluaatonaattona. Sellaisesta joululahjatiedosta maksoi melkeinpä ihan mielellään!

Mulla on ollut muka niin kaikenlaista etten ole saanut aikaiseksi rustattua tänne mitään moneen päivään. Olen kyllä käynyt lukemassa kuulumisianne päivittäin.

Sain sokerirasitustestin tulokset eilen ja paastoarvo oli hiukan koholla (raja-arvo 5,1, mun lukema 5,4). Joudun nyt tarkkailemaan ruokavaliota, mikä on tietty ihan hyvä juttu muutenkin ja jos se auttaa välttämään sitä ettei Jaska kasva mahassa viisikiloiseksi, niin sen parempi. Muut arvot eli 1h ja 2h oli ihan mallikkaat. Joudun/pääsen loppuraskausajan kerran kuussa mittauttamaan veren sokerin paastoarvon.

Pitääkin kertoa ihana "hormonit jyllää" -tarina äitienpäivältä. Olin vihjaissut aiemmin viikolla miehelle että mitähän se Jaska hommaa mulle äitienpäivänä... johon mies vaan hymähti ja näköjään unohti koko jutun, sillä äitienpäiväaamuna hän ei maininnut päivästä muuta kuin että "tulipa aurinkoinen päivä äitienpäiväksi". Piste. Mä olin odottanut edes jonkinlaista muistamista, vaikka vasta "harjoitusäitienpäivästä" olikin kyse. No, mitään ei siis kuulunut, joten mä olin pettynyt ja muutuin hiljaiseksi. Olin sitten pakkaamassa uimakamppeita tippa linssissä makkarissa kun mies tuli sinne kysymään mitä oikein möksötän. Sitten alkoi itkettää ihan kauheasti ja mies vähän pelästyneen näköisenä kysyi mikä on. Kysyin, että etkö tyhmä tajua. No ei tajunnut ja sitten sain sanottua "tänään on äitienpäivä". Mies myönsi ettei ollut tajunnut että pitäisi jotenkin muistaa. Sitten mua vaan itketti ja nauratti ihan hysteerisesti, mutta sain lähdettyä uimaan (aurinkolasit silmillä). Hallilla kerroin tapahtunutta kaverille ja taas alkoi vaan itkettää.

Takaisin kotiin tullessa ei miestä näkynyt missään, mutta tietokoneen näytönsäästäjään Jaskan kuvan yhteyteen oli ilmaantunut teksti "Hyvää äitienpäivää t. Jaska & miehen nimi. Ja taas alkoi itkettää. Pian saapui olkavammainen, sairaslomalainen (=maastopyörätapaturma) mies fillarilla takaisin kotiin tuoden naapurikaupunginosan kukkakaupan viimeisiä ruusuja. Ja taas itketti. No, loppupäivä meni sitten rauhallisemmin :-)

Suht' vähillä mielialanmuutoksilla olen selvinnyt, mutta kyllä näköjään joskus hormonit vaan ottaa yliotteen! Onkos teillä muilla tapahtunut moisia ylilyöntejä, jotka itsekin tajuaa ihan hassuiksi?

Kiva Monsku että saitte muuton suoritettua kunnialla. Nyt vaan otat iisisti purkamisen kanssa. Kiva myös että uus neuvolantäti on täysjärkinen.

Ewa, meillä on neuvolakortissa käyrä, jossa vertailukäyrät. Sen mukaan sun lukemat on just normaalin rajoissa, ihan yläkäyrän tuntumassa (katsoin siis kohdan 25+4 ja 25cm. Tärkeintä kait kuitenkin on että maha kasvaa normaalisti "omalla käyrällään". Mun kaks mitattua lukemaa on himpun verran yläkäyrän yläpuolella. Huvittavaa sinänsä, sillä ei tätä mahaa vie-lä-kään välttämättä tunnista vauvamahaksi vaatteitten alta. Mun edellinen lukema oli 26+3 ja 27 cm. Voin vaikka skannata Ewa sulle käyrän ja meilata sen sulle, jos haluat vertailla omaa kasvukäyrääsi.

Nyt takaisin työn touhuun, plääh.

Joanna & Jaska 28+2 (aamukammassa 29 päivää!)

Vapaapäivä, ihanaa! Kurkku vaan on ikävän kipeä, taitaa tehdä flunssa tuloaan. Sain ilmeisesti tartunnan anoppilasta viikonloppuna…

Viime perjantaina oli siis toinen neuvola ja kaikki ihan ok. Sekä verenpaine että Hb oli vähän laskeneet, mutta ihan hyvät edelleen. Myös painoa oli kilo vähemmän kuin ekalla käynnillä ja sain ohjeeksi syödä ;-) No, sehän sopii... Ipanan syke oli noin 145 ja kovin rauhallisesti hän köllötteli paikallaan. Minä tietysti jo melkein huolestuin, kun kaveri ei liikkunut karkuun ollenkaan. Mutta kaipa siellä oli vain lepohetki meneillään… Sunnuntaina olin tuntevinani jotain pientä alavatsassa. Luultavasti oli vain mielikuvituksen tuotetta, mutta eihän sitä voi olla varma vaikka se olisi ollut Ipana, joka toivotteli hyvää äitienpäivää :-)

Äitienpäivänä yllätettiin vanhempamme Ipanan ultrakuvalla äitienpäiväkortissa. Omat vanhempani suhtautuivat juuri niin iloisen yllättyneesti kuin oletinkin. Miehen vanhemmat menivät melko sanattomiksi aluksi, taisivat molemmat pidätellä kyyneliä :-) Myös molempien siskot ja mun siskon lapset ilahtuivat kovasti uutisesta. Siskon poika (en ollut itse paikalla, kun hän kuuli äidiltään) oli tokaissut, että ”Johan sitä on odotettukin!” ;-)

Siitä olitte kirjoitelleet, kuinka miehet ovat huomioineet… Meillä tuo huomioiminen on ollut todella vaihtelevaa. Välillä mies on kyllä ollut aivan ihana ja auttavainen, mutta välillä (jos en muistuta) tuntuu kaikki huomioimiset unohtuvan. Meillä mies ei todellakaan ole mikään äärimmäisen herkkä ihmistuntija eli olen kyllä joutunut moneen kertaan vääntämään rautalangasta mm. tätä väsymystä ja suoraan sanonut kaipaavani enemmän huomiota. Ihan raskauden alussa tuntui todella raivostuttavalta, kun mies oli kotona vähintään tuntia ennen mua, mutta ei voinut aloittaakaan ruuanlaittoa. Itse olin tuolloin tosi väsynyt, nälkäinen ja pahoinvoiva työpäivän jälkeen enkä todellakaan olisi jaksanut laittaa ruokaa ja tehdä muita kotitöitä. No, kyllähän tuo sitten vähitellen alkoi oppia, että mun täytyy saada ruokaa mahdollisimman äkkiä ja yritti ainakin aloittaa ruuanlaittoa silloin, kun tuli itse hyvissä ajoin kotiin. Äitienpäivänä sain mieheltä yhdistetyn äitienpäivä- ja nimipäivälahjan (nimpparit siis myös lähiaikoina). Mutta hiukan epäilen olisiko mies tajunnut lahjaa hankkia, jos ei jokin aika sitten olisi ollut puhetta siitä, että mies pääsee ilmeisesti jo tänä vuonna (jos vaan kaikki menee hyvin loppuun asti) viettämään ihan oikeaa isänpäivää… ja minä olin tietysti vähän ”katkera” asiasta.

Näistä typeristä riidoista (jotka muuten tosi usein liittyy juuri siihen, että kokee jääneensä huomiotta)… Otettiin viime viikolla miehen kanssa yhteen ruuan maustamisesta. Toisin sanoen minä puutuin hänen ruuanlaittoonsa ja varoittelin liiasta suolan käytöstä. No, mieshän otti siitä itseensä ja tokaisi, että meidän täytyy sitten varmaan syödä eri ruokia. Mistä minä puolestani tietysti sain kauhean kohtauksen. Kysyin onko todella liikaa vaadittu, että hän lisäisi sitä suolaa omalle lautaselleen sen sijaan että vaarantaa minun ja meidän tulevan lapsemme terveyden. Ja että luulisi hänen päinvastoin olevan tyytyväinen siitä että minä yritän syödä terveellisesti ja pitää huolta yhteisestä lapsestamme sen sijaan että kiukuttelee. No, periaatteessa olen edelleen ihan samaa mieltä, mutta loukkaannuin tuosta jutusta kyllä ihan käsittämättömän paljon ja suhtauduin asiaan aivan kuin mies olisi yrittänyt myrkyttää minut ja Ipanan. Ja kun ottaa huomioon, että minulla ei kuitenkaan ole mitenkään korkea verenpaine tai mitään muitakaan terveysongelmia, joiden takia suolaa tulisi aivan erityisesti välttää, oli reaktioni melko kohtuuton...

Hupsis, kun tämä viesti venähti! Sitä se teettää, kun kirjoittaa liian harvoin… Piti varmaan kaikenlaista muutakin kommentoida, mutta en yhtään muista mitä… No, ehkäpä palaan, kun palautuu mieleen!

Ilona & Ipana 16+4

Meinas mennä hermot jo neuvolan kanssa ku sain ensin jonkun numeron jossa sanottiin koko ajan että tässä numerossa ei oteta puheluita vastaan. Mutta sain kuitenkin varattua neuvolan ja se on jo 2viikon päästä eli viikolla 7. Onkos toi ihan normaalia et on noin nopeesti. Se vaan kysy puhelimessa et oonko käynny jossain tutkimuksissa raskauden aikana. Sanoin vaan etten oo niin ehkä se sen takia on sit noin nopeesti. No ihan kiva et onki jos jo sais kuunnella sydän ääniä jos ne silloin jo kuuluis.

Onkos muilla ollu mahaturvoksissa alussa? Tuntuu että ittellä on ihan pallomaha, samanlainen kun aina ennen menkkoja. Näyttää siltä et oisin jo vaikka kuinka monennella kuulla. Normaalisti ei oo näin pömppö. Myö myös arveluttaa mun työ koska oon hoitotyössä jossa joutuu nostelemaan raskaita taakkoja et kuinka kauan jaksan. Pelkään vaan masuasukin puolesta.

Noh sori tää omanapasuus mut pyörii vaan niin paljon asioita mielessä...

Prinressa rv 5+1

heissan,

piti tulla vähän jäähylle takapihalta, siellä on auringossa ihan törkeen kuuma, eikä varjossa ilmeisesti ole kuin 15 astetta. Huh, millaistahan tulee olemaan kun heinä-elokuussa menee helleraja rikki ja aurinko paistaa täydeltä terältä ja maha on isoimmillaan...

Melko aikaiseen sait Prinressa ekan neuvola-ajan, mulla se oli rv 8+5, mutta silloinkaan ei vielä kuunneltu sydänääniä. Silloin otetaan vain perustestit; paino, verenpaine ja hemoglobiini sekä täytetään lomakkeita ja puhutaan ruokavalioista yms. Mulla jäi säästösyistä eka 10 viikon lääkärinkäynti väliin, sillä olin käynyt yksityisellä varhaisultrassa. Ei olisi pitänyt mainita yksityiskäynnistä mitään neuvolantädille. Harmitti ihan hirveesti kun ei tajunnut vaatia sitä neuvolalekurikäyntiä, siinä mun käsittääkseni olis kuunneltu sydänääniä, korjaatkaa muut jos olen väärässä. Noilla kriittisillä viikoilla olisin halunnut käydä joka päivä ultrassa tarkistuttamassa että kaikki on kunnossa...

Ole vaan Prinressa ihan vapaasti omanapainen, tossa vaiheessa ei ajatukset ole kuin omassa masuasukissa! Koko ajan!

Olin sitten unohtanut lähettää korjatun veroehdotuksen ajoissa. Pitää huomenna soittaa verotoimistoon ja vedota raskaudenaikaiseen hajamielisyyteen kun en muistanut postittaa matkakulutietoja ajoissa. Matkakulut selvitin jo reilu kuukausi sitten, mutta ilmoituksen postitus unohtui. Luvassa kun on kuitenkin n. 700 euroa hyvitystä matkakuluista, niin ne olisi ihan kiva saada takaisin. No, katsotaan mitä verovirkailija sanoo. Ei varmaan edes tarvitse teeskennellä itkua, veikkaan että alan oikesti itkemään jos en saakaan hyvityksiä moisen unohduksen takia. Tai sitten saan ne vasta ensi vuonna.

Sain eilen Kelan päätöksen vanhempainpäivärahasta. Mites Aikku ja Monsku, jotka olette jo saaneet samaisen päätöksen, lukeeko teilläkin että veroa pidätetään "henkilökohtaisen pidätysprosentin mukaisesti korotettuna kahdella prosenttiyksiköllä". Eihän siinä ole mitään logiikkaa; prosentinhan pitäis laskea tulojenkin laskettua!?

Nyt takaisin hikoilemaan takapihalle! Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!

Joanna & Jaska 28+4

Ihan hyvä, Prinressa, että sait tuon ekan neuvola-ajan noin pian. Musta ainakin oli tosi pitkä aika odottaa sinne viikolle 9. Mutta oli siinä tietysti se hyvä puoli, että silloin Ipanan sydänäänet kuului jo hienosti (tosin neuvolantäti varoitteli, että ei välttämättä vielä kuulu…) Viikolla 7 ei sykettä käsittääkseni vielä mahan päältä kuule, vaikka se jo ultrassa näkyykin. Voi tietysti riippua laitteistakin ja onhan toki osassa neuvoloista ultrakin… Viikolla kymmenen mulla oli tosiaan eka lääkäri (sain sen varhaisultrasta huolimatta, kun selvitin, että yksityisellä vain ja ainoastaan ultrattiin eikä esim. sisätutkimusta tehty ollenkaan… Muuten olisi käynyt kuten Joannnalle ja olisin menettänyt tuon lääkärikäynnin.) ja siellä myös kuunneltiin sydänääniä.

Koskas teillä pidemmällä olevilla on ollut toinen lääkärikäynti? Käsittääkseni pitäisi olla joskus puolenvälin tienoilla… Seuraava neuvola mulla on viikolla 21 eikä lääkäristä ollut vielä mitään puhetta. Mietin vaan, kun tuo kesälomakausikin pukkaa päälle…

Entäpä missä vaiheessa saitte/pyysitte neuvolasta todistusta lapsivakuutusta varten? (Eikös Mpnku ainakin ottanut Villille vakuutuksen…?) Mun piti kysyä viimeksi, kuinka sen kanssa yleensä toimitaan, mutta unohdin, kun neuvolantäti papatti taas niin hirvittävästi…. :-) On täällä huonomuistisuutta havaittavissa muillakin kuin Joannalla…

Ilona & Ipana 16+5

Joanna, tuo Kelan tukien verotushomma on kyllä ihan käsittämätön. Mulla menee hoitorahastakin se joku 20%(?) veroa (vai mikä se nyt oli siinä lapussa se vähimmäisvero, joka ainakin menee), vaikka työtuloista mulla on veroprosentti 12,5, johtuen isosta talolainastamme. Siksi tuo jotain 20, tuntuu 290 euron huimasta tulosta jotenkin kohtuuttomalta :/, mutta näin se homma vaan menee.

Prinressa mä jäin esikkoa odottaessa saikulle joskus viikoilla 23 ja jo reilusti sitä ennen lopetin kaikki nosteluhommat töissä (olen töissä terkkarilla). Puhu vaan reilusti esimiehesi kanssa hyvissä ajoin raskaudestasi niin voivat (ainakin jos ovat reiluja ja työntekijästä piittaavia) järkätä sulle mahdollisuuksien mukaan kevyempiä hommia. Periaatteessa raskauden puoliväliin asti voi aika huoletta nostella, jos kaikki sujuu ongelmitta. Mulla ei tyttöä odottaessa sujunut ja siksi työtäni kevennettiin jo ennen puoltaväliä, mutta tiedän monia jotka ovat pystyneet työskentelemään aikalailla normaalisti ihan äippälomaan asti. Toivottavasti muuten ei pahoinvointi sulle kovasti iske, voi nimittäin kaikki "sairashajut" tehdä sitten aika pahaa........

Ilona, meillä tytöllä on se vauvavakuutus, mutta en siis laisinkaan muista miten sen hakeminen käytännössä meni, että paljonpa oli hyötyä tuostakin tiedosta :D.... Mitäs muuten tykkäsit uudesta äippäpakkauksesta? Vai oletko ehtinyt käydä sitä katsomassa? Mun mielesta näytti ihan kivalle ja aion sen nyt sitten ottaa, on kuitenkin ihan erilainen kuin mitä neidillä oli ja lakanoita ja makuupusseja tarvitaan kuitenkin lisää. Ihan vauva-ajan vaatteetkin on niin kamalan pidettyjä ja monet takaa vähän keltaisiakin, kun neiti usein kakki yli vaipan ihanasti kainoloihin asti :). Muutenkin tulokas tarvitsee aika erityyppisiä vaatteita, koska syntyy syksyn loskaan, kun taas tytteli oli kevään ja kesän vauva ja pienet vaatteet ovatkin suureksi osaksi hellevetimiä.

Jahas pitääpäs alkaa kylpyä valuttamaan, aion liottaa itseäni ammeessa tämän illan :):).

Entu & Löydös rv17+1

Tänään olin ekan kerran plussauksen jälkeen töissä ja voin sanoa et olo on kuin puulla päähän lyöty. Niin väsyny olo. Onkos muilla ollu väsymystä alusta lähtien? Hyvä että jaksoin töissä olla.

Entu: mulla noi hajut tekee jo muutenkin pahaa välillä. VArsinkin jos on oikein kunnon haisevat ripulit. Lukuun ottamatta haavoja jotka märkii..

Nyt on tullu etova olo tännekkin jos ei tarpeex usein kerkee syömään eli jos nälkä kerkii yllättämään ni sit tulee huono-olo.

Meijän esimies on töissä ihan ymmärtäväinen tai riippuu päivästä. Välillä se sanoo asiat vähän liianki suoraan. Kaikki ei sen kanssa toimeen tuu. No jospa se ymmärtäis mua.

Nyt lähen saunaan ja nukkumaan, uni kyllä maittaa...

Prinressa + pikkarainen rv 5+2

Mun oli pakko tehdä tänään raskaustesti. Mutta selvä plussahan se oli. Tuli vaan sellanen olo et on pakko saada vielä ainakin yx testi tehtyä ennen ensimmäistä neuvolaa.

Saa nähä miten jaksaa huomenna töissä kun tänään iltavuoro ja huomenna jo pitäis seittemältä olla töissä. Voi olla että väsyttää.

Prinressa ja pikkarainen rv 5+3 vai4??

Alkavaa viikonloppua vaan kaikille! Täällä Tukholmassa on aivan ihana sää: parikymmentä astetta lämmintä ja pilvetön taivas...On tietty taas touhuttu puutarhassa ja valmisteltu ens viikon pihakivetys-savottaa :-)

Juu, noita mielialaheilahuksia on ollu muutama: saatan räjähtää tai tulla surulliseksi jostain pikkujutusta (temperamenttinen tosin muutenkin), mutta en onneksi kovin usein. Mies kyllä huomioi ja tekee kotihommia, mutta raskauteni on ollut niin helppo ja olo energinen, että välillä hän unohtaa etten jaksa ihan normaaliin malliin. Vierailuja ja tapaamisia olisi melkein joka päivälle tai ainakin viikonlopulle, mutta en jaksaisi olla huippusosiaalinen monta päivää putkeen tai myöhään yöhön. Mieskään ei juuri juhli juomalla, mutta juttua riittää ja saattaa välillä mennä myöhäänkin... Mukavaahan se yleensä on, mutta sitten joskus tulee se totaalinen väsymys!

Prinressalle tsemppiä alkuviikkoihin - tuo epäuskoisuus on tuttu muisto eka ajoilta meikäläisellekkin!

Kiitti mittatiedoista Joanna! Tuo jo auttoi kovasti. Löysin käyrän netistä, mutta jos jään suomalaista versiota kaipaamaan, otan mielelläni skannin vastaan myöhemmin. Hyvä että yläkäyrällä, koska oma paino ei ole juuri noussut. Sanoihan se barnmorska että hyvä mitta tälle viikolle, mutta kiva vielä kuulla että vauva on kasvanut kunnolla. Mutta se käyrän kehityshän kai se on tärkein Sf-mitassa!?

Ewa

Koitanpa taas pikaisesti naputella muutaman rivin…

Tänään sain viimein kerrottua esimiehelleni, että olen syksyllä jäämässä äitiyslomalle ja täytyy myöntää, että tietyllä tapaa on aika helpottunut olo. Suht hyvin tuntui pomo ottavan. Tiedän, että häntä ottaa asia todella suuresta päähän, mutta hillitsi kyllä itsensä minun edessäni hyvin ja jopa onnitteli. Saa nähdä millaista on kohtelu sitten jatkossa…

Kyllähän minä toki jo kävin kurkkimassa uutta äitiyspakkausta ja hyvältähän tuo näyttää :-) Ei mulla tosin ole mitään pahaa sanottavaa tuosta 2006 vuoden pakkauksestakaan, jota olen ystäväni luona päässyt ihailemaan.

Prinressalla tsemppiä väsymyksen ja epävarmuuden keskelle! Kyllä mulla ainakin alkoi väsymys tosi aikaisin, oikeastaan jo ennen kuin plussasin…

Ilona & Ipana 16+6

Pikainen hei,
Tää tyttö on taas ihan puhki. Olette kirjoitelleet ahkerasti :) Sain juuri luettua viestit läpi, mutta nyt en jaksa muuta kuin toivotella viikonloppuja ja raahautua sohvalle.
Jospa huomenna ehtisin kirjoitella kunnolla...

Monsku & Villi 30+3 (kai...)

Moro,

Jospa nyt ehtisin - pikaisesti tosin taas - kirjoitella vähän. Istun tässä rullat päässä makuuhuoneen paljaalla lattialla (kun ei ole työpöytää eikä mattoja hankittu..) ja kohta pitäisi alkaa valmistautua ystävän häihin... niitä riittää nyt tänä kesänä! Mutta täällä siis odotellaan sitä kuuluisaa pesänrakennusviettiä, jotta saataisiin kämppä kuntoon. Edes vauvan huone ei jaksa tällä hetkellä inspiroida.

Jep. Villi oli taas pari päivää pää ylöspäin ja johan oli vaikea hengittää. Hengästytti ja pyörrytti koko ajan. Sitten eilen huomasin kääntyneen :) Ja nyt tuntuu aika hyvältä. Turvotuksesta olen alkanut kärsiä... Kuten Joanna sanoi; heti kun tulee vähän lämpimämpi, alkaa huomata, että on RASKAANA. Heinäkuu kyllä pelottaa jo etukäteen.

Sf-mitasta. Kaipa se kehitystä juurikin sillä tarkkailee... tosin jossain vaiheessa, kun vauva laskeutuu, niin eikös kehityskin saata jopa stopata? Mulla oli viikolla 27 25cm ja viikolla 31 28cm eli aika ylhäällä käyrin mukaan menen.

Olen tässä yrittänyt totutella sokerittomaan ruokavalioon :( Plääh. Hassua miten raskauden aikana olenkin sortunut sokereihin. Aikaisemmin välttelin sokeria kuin ruttoa... ja nyt menee jädeä ja tuoremehua ym. lähes päivittäin. Vähän hassulta silti tuntuu, että edellinen neuvolan täti käski syödä enemmän ja painokehitys oli positiivinen ja tämä toinen on huolissaan, ettei paino vaan nouse liikaa loppua kohden... Nyt siis nipinnapin 10kg tullut... Lähtöpaino oli 56-57kg ja omasta mielestä tuntuu, ettei tuo nyt ihan katastrofilta näytä. Noh, jotta vauva ei kasvaisi liian isoksi, jätän sokerit nyt ihan suosiolla. Täti myöskin oli nimittäin sitä mieltä, että minä en lantiostani mitään yli nelikoista synnytä. Mä olen aina luullut, että mulla on leveä lantio ja leveät lonkat?! Ota tästä nyt sitten selvä!

Prinressa, mulla turposi se maha kanssa heti alussa. Sellainen menkkaturvotus, joka ei sitten lainkaan laskenutkaan. Ja väsymys alkoi kanssa samantien. Ja pahoinvointi... onneksi on takana se, mutta onhan nyt lopussakin vaivaa kerrakseen. Tsemppiä! Se epätodellinen olotila kyllä saattaa kestää useamman viikon... eikös se Joannakin vielä np-ultrassakin epäillyt, että onko siellä masussa mitään :)

Ilona, Me otettiin Tapiolan lapsivakuutus eikä sitä varten tarvinnut mitään todistusta kunhan tarpeeksi ajoissa haki vakuutusta. Pitihän siinä vakuutella, että kaikki kunnossa, mutta mitään virallista paperia ei tarvinnut liitteeksi. En kyllä nyt yhtään muista, että milloin viimeistään piti hakea. Mä taisin laittaa papereita postiin ennen rakenneultraa viikolla 19... netistä taisin etsiä tietoa ja löysin jonkun vertailun... ja tältä palstalta hakemalla.

Mulla alkaa muuten olla mielialan heilahdukset sitä luokkaa, että itken ihan kaikesta... riitoja meillä ei niinkään ole; mies ei varmaan jaksa enää ruveta kinaamaan mistään, kun pelkää varmaan, että poksahdan kokonaan :) Ja töissäkin alkaa olla aika varovaista työkaveria. Ilonan (kai se nyt oli Ilonan...) mausteriita oli kyllä kanssa aika huippu :) Anteeksi vaan, mutta nauratti.

Kelan päivärahapäätös tuli. Lähes kaikki oli hepreaa enkä löytänyt mitään logiikkaa maksueristä sun muusta, mutta eiköhän se ihan oikein ole... Ja juu, verotussysteemihän on täysin käsittämätön!!! Eihän tuosta kohta jää mitään käteen?

mutta joo. Miljoona asiaa vielä kirjoittamatta ja kommentoimatta, mutta aika loppuu. Ja sormet turpoo :) Ei kun juomaan ja pissimään itseään heilutellen - viittaan tuohon pissahätä -keskusteluun, jonka onnekseni löysin viestihaulla :)

Mentävä.
Monsku & Villi 30+4 (edelleen kai).

P.S. Entu - mitä se pikkuprinsessa loppujen lopuksi sai lahjaksi vanhemmilta?