"PMS on naisien KEKSIMÄ tauti"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja loukkaantunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

loukkaantunut

Vieras
Olin tänään aamulla perhekahvilassa. Olemme tulleet siellä käyvien kanssa tutuksi ja keskustelemme lähes tulkoon kaikesta siellä. Tänään tuli sitten puhetta ehkäisy asioista ja kerroin hakeneeni jo reseptin hormoonikierukkaan kun lääkärini kertoi ehkäisyn lisäksi sen saattavan lieventää PMS oireita. Pillereitä en voi syödä kun ne tuntuu pahentavan oireita ja lääkäri sanoi Mirella kierukan olevan minulle hyvä vaihtoehto.
Eräs ihminen siellä sitten tokasi, että "PMS on naisten keksimä tauti koska naiset haluavat löytää jonkun tekosyyn kiukuttelulle ja lihomiselle ja muulle. Oikeasti naiset joilla on niin sanottuja keksittyjä PMS oireita ovat vain psyykkisesti hyvin epätasapainoisia ihmisiä ja tarvitsisivat ennemminkin psykiatrin apua kuin jotain hormonihoitoja"..
Menin sanattomaksi. Olen kärsinyt PMS oireista vuosia ja oireet ovat pahentuneet vuosien varrella. Kun on minulla on pahimmat päivät, en haluaisi edes lähteä ulos kodista. Saan raivokohtauksia, joita on hanakala hallita. Olen syönyt masennuslääkkeitä ja erilaisia ravintolisiä ja kaikkea muuta on nyt kokeiltu paitsi tuota kierukkaa. PMS on minulle hyvinkin todellista totta. Tuli vaan tuosta ihmisen kommentista sellainen olo, että lähdenkö nyt sitten kuitenkin gynen sijaan psykiatrille keksustelemaan epätasapainoisesta psyykkeestäni. Olen kuitenkin ihan normaali ja onnellinen ihminen. Ainoastaan menkkoja edeltävinä päivinä tuleva PMS häiritsee. Minulla on harrastuksia, liikun ja syön terveellisesti, mutta oireiden aikaan saan ahmimiskohtauksia, joita en hallitse. Minulla on aviomies, jota rakastan yli kaiken, enkä missään tapauksessa haluaisi hänelle kiukutella mistään syystä, mutta PMS oireiden aikaan napsahdan hänelle pienimmistäkin asioista. Minulla on neljä maailman ihaninta lasta joita raksastan ja joiden kanssa saan jakaa elämääni ja heillekin tulee suututtua PMS oireiden aikaan ihan tyhjästä, tyyliin jos lelu on väärässä paikassa. Näihin oireisiin olen hakenut apua, koska en halua elämäni rakkaimmille ihmisille kiukutella. Enkä todellakaan koe keksiväni oireita vaan nimenomaan haluan päästä niistä eroon.
TIETÄKÄÄ te ONNELLISET naiset, jotka ette kärsi PMS oireista, että me niistä oireista kärsivät emme todellakaan ole toivoneet niitä saavamme tai keksineet oireita. Elämme helvettiä oireidemme kanssa.
Toivottavasti tuo hormonikierukka nyt auttaa edes ihan vähän niihin oireisiin. :(

Juu mäkin luin just jotain tutkimustulosta aiheesta, että on ihan huuhaata... Mutta tervetuloa mun elämään. Minä taas itken, itken ja itken :D Normaalisti mä en oo mikään herkkää vaan nytkin viikonloppuna (päivää ennen menkkojen alkua) mä itkin koko päivän. Ihan sama mitä sanottiin: itkin ilosta, surusta, pelosta ja hämmennyksestä :D

Tietty se voi olla, että kerran kuussa yhden päivän mäkin oon päästäni sairas :D

Itse kärsin myöls todella pahoista PMS oireista. Jännä, että raskausajat meni todella hyvin, olin jokaisen 3 lapsen odotusajan hyvin tasapainoinen ja lempeä. lauhkea kuin lammas. Nyt sitten ne oireet on pahat. Minulle ei sovi pillerit, kierukkaa en ole vielä kokeillut. Onneksi tätä on "vain" viikko kuukaudessa, mutta se on itsellekin ihan kamalaa!

Olen varmaan sitten luulosairas kun kuvittelen itselleni vatsakrampit joka kuukausi samaan aikaan. Ja kai sen järkikin jo sanoo että kivulias ihminen ei ole mukavimmillaan joten pinna on lyhyempi kuin normaalisti.

Mulla on 15 vuotias tytär, jolla on olleet kuukautiset 11 v asti. Ja nyt parina viimesenä vuotena olen tiennyt jo heti, että kohta alkaa likan menkat. Kaikki on pilalla, huonosti ja mikään elämässä ei ole hyvin. Ja hänellä ei ole ollut mitään hajua mistään pms käsitteestä.
Joten älä välitä tuollaisista lausahduksista, me ollaan kuitenkin kaikki niin erilaisia. Itse en suuremmin kärsi kyseisistä oireista, mutta en silti epäile etteikö muut voisi kärsiä. Tsemppiä.

aika nayrettava tyyppi :) kärsin itsekkin todella pahoista pms:stä ja bcos:sta ja minulla ei ole juurikaa normaalia aikaa kuukaudesta ja aika raskasta on. nyt etsitään sopivaa e-pilleriä jne että saataisiin elämä makoisammaksi. mulle taas kierukka passaa. mut älä välitä, olen itsekki hoksannut että ne ihmiset jotka ei näistä kärsi niin ne ei myös ymmärrä ja tiedä mitä se on.

Juu tervetuloa vain meille muutama päivä ennen mun menkkoja niin täältä pesee keksityt taudit... Enkä kyllä koskaan ole kuullut kenenkään syyttävän PMS:ää lihomisesta! Mulla on aina ollut hillitön PMS, kun kaikki vaan vituttaa ja rankasti, olen oikein kunnon bitch. Hormoniehkäisy välillä vähän tasoittaa mutta useimmiten ei.

Nohei, pitää naisten saada olla narsistisia "hyvästä syystä". Naisissa kun ei ole koskaan mitään vikaa. Jos he kiukuttelevat ja ovat veemäisiä, siitä pitää saada aina syyttää joko jotakuta toista ihmistä tai sitten vaikka jotain kuviteltua PMS:ää.

Tuoreen tutkimuksen mukaan PMS-oireet eivät ole todellisia.
http://www.iltalehti.fi/nainen/2012102316239320_na.shtml

Mulla on sitten ilmeisesti joku harvinainen mielenterveysongelma, kun kestää aina tasan kaksi päivää kuukaudessa ja muulloin olen ihan terve.
Itselläni aina pari päivää ennen kuukautisia olen ihan hirveä ja riidanhaluinen sekopää, mutta oireet loppuvat heti kun menkat alkaa.

en sit tiiä mistä toikin tutkimus on revitty. itse huomaan jossain vaiheessa olevani äärimmäien vittuuntunut kaikkeen ja hermo palaa hermosti. vilkasu kalenteriin osittaa et jaaha viikon pääst pitäis alkaa menkat. myös makeanhimo kasvaa. yleensä en syö herkkuja.

Ja mulla on silloin myös hillitön ruokahalu, nimenomaan siis perusruokaan, ei herkkuihin! Voisin syödä vaikka neljä lämmintä ateriaa päivässä parin päivän ajan.

Itse kärsin myöls todella pahoista PMS oireista. Jännä, että raskausajat meni todella hyvin, olin jokaisen 3 lapsen odotusajan hyvin tasapainoinen ja lempeä. lauhkea kuin lammas. Nyt sitten ne oireet on pahat. Minulle ei sovi pillerit, kierukkaa en ole vielä kokeillut. Onneksi tätä on "vain" viikko kuukaudessa, mutta se on itsellekin ihan kamalaa!

Joo mullakin meni raskausajat todella hyvin, leijuin jossain seitsemännessä taivaassa koko ajan ja olin vaan NIIN onnellinen. Nyt tuntuu, että oireet pahenee ja pahenee, pidän niistä päiväkirjaa ja aika karua on lukea: "suutuin miehelleni, koska hän jätti auton vinoon parkkiin pihassa".. tai muuta ihan hullua. Minulle tuo vajaa viikko kuukaudessa noita oireita on jo liikaa. EI JAKSA OLLA HIRVIÖ! Ilmeisesti olen sitten psyykkisesti hyvin sairas yksilö viikon ennen menkkoja. Ihmettelempä vaan, että miksi sitten muuten olen ihan tasapainoinen, kiltti, hyväntahtoinen ja kaikinpuolin empaattinen ihminen....HMMMMM!!!!

Ystäväni, joka kärsi vaikeasta masennuksesta, etsi aiheesta tietoa ja keskusteli useammankin lääkärin kanssa.

Pahat PMS-oireet voivat olla merkki siitä, ettei välittäjäaineiden kanssa ole kaikki kohdallaan. Jos oikeasti muuttuu joka kuukausi "hirveäksi sekopääksi", kannattaa ihan tosissaan miettiä sitä vaihtoehtoa, että kokeilisi lääkitystä/terapiaa.

Munki mielestä PMS on ihan keksitty juttu ja naiset saa sitä syyttää jos kiukuttaa jne ja miesten pitää vaan kärsiä.Voe elämä! Sama juttu raskaudessa, sillonki muka pitää parkua joka asiaa ja raivota jne kun nyt vaan sattuu oleen niitä raskaushormoneja.

Olen siis nainen ja olen ollut raskaana.

[QUOTE="Vieras";27471758]Nohei, pitää naisten saada olla narsistisia "hyvästä syystä". Naisissa kun ei ole koskaan mitään vikaa. Jos he kiukuttelevat ja ovat veemäisiä, siitä pitää saada aina syyttää joko jotakuta toista ihmistä tai sitten vaikka jotain kuviteltua PMS:ää.

Tuoreen tutkimuksen mukaan PMS-oireet eivät ole todellisia.
Yllättävä tutkimustulos: Kuukautiskierto ei vaikuta mielialaan | Nainen | Iltalehti.fi[/QUOTE]

Ei hitto, tosi päteviä iltiksien tutkimukset :laugh: Jotain maksettuja tutkimuksia, potaskaa täynnä kuten iltikset + muut roskalehdet yleensä. Lukeeko niitä vielä joku :O

mä oli taas raskausajan lauhkea kuin lehmä. maailma hymyili ja elämä oli ihanaa. mut ennen menkkoja vituttaa muutaman päivän. mulla viel epäsäännölinen kierto niin en voi edes tottumuksesta sanoa et nyt on pms aika. mikään hormooniehkäsy ei käy koska pää ja keho ei kestä - krooninen vitutus ja virtsatulehdus ja hiivatulehdus heti kun pillerin pistää naamaan. ja mulla on alkanut menkat uudestaan viikon pääst kun muutin samaan kämppään toisen naisen kanssa jolla oli menkat. jotkut vain on hiukan herkempiä noille hormooneille...

[QUOTE="viima";27471798]tutkimuksessa oli ollut mukana huimat 41 naista!!!! mun tietääkseni se ei taida olla ihan tarpeeksi jotta voidaan puhua laadukkaasta tutkimuksesta.[/QUOTE]

OLEN SAMAA MIELTÄ! Mä olisin ollu kans valmis tuollaiseen tutkimukseen!! Mä en todellekan etsi MITÄÄN syytä kiukutella mun läheisille ja rakkaille ihmisille.

OLEN SAMAA MIELTÄ! Mä olisin ollu kans valmis tuollaiseen tutkimukseen!! Mä en todellekan etsi MITÄÄN syytä kiukutella mun läheisille ja rakkaille ihmisille.

niinpä. ei ole kiva olla kiukku. onneks itsellä viel aika lieviä oireita ja kun ne itse tajuan pystyn niitä hiukan hillitsemään. puren hammasta ja jupisen mielessäni tai pyrin tekemään paljon kaikkia pihahommia yksin tms. kun pysyy tarpeeks kaukana muista niin niille ei voi räyhätä.

Mistäs se PMS sitten johtuu?

Tässä ketjussakin yhdellä se on viikkoa ennen menkkoja, toisella pari päivää ennen jne.

Viikkoa ennen menkkoja muuten on lähes sama tilanne kuin raskaana ollessa, eli keltarauhashormoni on korkealla.

Vähän noin itsekin kyllä ajattelen ihan salaa tosin. Kun yleensä tuollaisista vaikeasti diagnosoitavista vammoista kärsii sellaiset muutenkin huomionhakuiset ja alativalittavat tyypit...
Kivittäkää vaan...

[QUOTE="alma";27472010]Vähän noin itsekin kyllä ajattelen ihan salaa tosin. Kun yleensä tuollaisista vaikeasti diagnosoitavista vammoista kärsii sellaiset muutenkin huomionhakuiset ja alativalittavat tyypit...
Kivittäkää vaan...[/QUOTE]

*heittää ensimmäisen kiven*

etten siis ole ainoa, joka on psyykkisesti sairas kerran kuukaudessa.. :D
Olisi oikeasti todella ihanaa jos tähän keksittäisiin lääkitys joka ihan oikeasti toimii. Lisäksi toivoisin, että aiheesta tehtäisiin ihan oikea tutkimus johon liittyisi mukaan enemmän tutkittavia oireista kärsiviä ja myös sellaisia jotka ei kärsi oireista ja saataisiin luotettavaa tutkimus tulosta. Niin ja jos PMS on keksittyä niin mistä nämä oireet sitten tulee? Korostan sitä, että en halua millään tekosyylläkään kiukutella rakkaille ihmisille lähelläni enkä todellakaan keksi olevani ärtynyt. Minulla myös kerääntyy nestettä kehoon ennen kuukautisia juuri näiden oireiden aikaan ja en kuvittele vaakaa katsoessani, että se näyttää pahimmillaan 2kg enemmän kuin sitten kun menkat alkaa ja neste poistuu kehosta.. Jos tämä on psyykkinen sairaus, olen valmis myös sinne psykiatriseen hoitoon päästäkseni eroon tästä "luulotaudista"..