Pohdintaa töihinmenon kannattavuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietiskelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietiskelijä

Vieras
Asia on niin, että olen nyt äitiyslomalla vielä pari kuukautta. Mulla ei ole vakituista työtä mihin palata, eli kovasti olen jo etsinyt töitä ja hakemuksia pitäisi lähettää. Asutaan pienellä paikkakunnalla, ja luultavasti joudun hakemaan myös naapuripaikkakunnille (täällä ei hirveesti ole töitä tarjolla). Se taas tietää sitä, että pitää mennä autolla (bussit kulkee joskus jos sillonkaan) ja rahaa menee bensoihin. Palkka ei varmaan tuu olemaan kauhean suuri, mulla ei vielä kauheasti ole työkokemusta, ehkä pari vuotta oman alan töitä on tullut tehtyä. Lisäksi kahdesta lapsesta menee varmaan täydet hoitomaksut, kun miehen tulot on kuitenkin jonkinmoiset (ei niilläkään silti juhlita).

Että jääköhän mulle mitään käteen noiden hoitomaksujen ja bensojen jälkeen? Tiedän, että työmatkakulut voi vähentää verotuksessa, mut se ei taas sen hetkistä tilannetta helpota, kait? Työmatkaa olis n. 60 km päivässä, jos naapuripaikkakunnalle joudun.

On sitten alkanut houkuttaa jäädä hoitovapaalle. Se ei vaan onnistu, koska meillä on asuntolainaa jota myös minun pitää oma osuuteni lyhentää, jotta saadaan maksettua. Paitsi, jos pankista saisi lyhennysvapaata jonkun kuukauden. Onko kellään kokemusta tästä? Saako tuota helposti ja kannattaako loppujen lopuksi? Tietysti lapset saisi olla kotona vielä että toki sen puolesta kannattaa.

Ääh, tää on niin vaikeeta! Niin ja pakkohan mun joskus on mennä kuitenkin töihin, sillä pienellä palkalla alottaa ja edetä pikkuhiljaa ylöspäin. (tämä tietysti toiveissa). Että rakkaat kanssasisaret, menenkö töihin nyt vai vasta myöhemmin? Ettekö vois päättää mun puolesta... ja ihanne tietty olis jos pääsisin ihan omaan kuntaan töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mietiskelijä:
Että jääköhän mulle mitään käteen noiden hoitomaksujen ja bensojen jälkeen? Tiedän, että työmatkakulut voi vähentää verotuksessa, mut se ei taas sen hetkistä tilannetta helpota, kait? Työmatkaa olis n. 60 km päivässä, jos naapuripaikkakunnalle joudun.

Työmatkakuluissa on 500? (?) omavastuu ja sen jälkeenkin niistä saa vain osan konkreettisesti takaisin, siis vain oman veroprosentin verran.

Laskepa kuinka paljon sun pitäisi tienata, jotta se olisi kannattavaa ja jatka sitten pohdintaa...

Sama ongelma täällä, olis vaan kolme hoitoon vietävää, vielä pahempi.. vuoden vois olla vielä kht:lla niin sitte olis ekaluokkalainen ja eskarilainen ja yks hoitoon vietävä. Vähän helpompi.
Mutta kuitenkin haluan huolehtia että eskari ja koulu alkaa hyvin.. siis silloin olla kotona. Ristiriitaista!!

Tottakai kannattaa mennä töihin. Kuten itsekin olet älynnyt, joskus se on aloitettava kuitenkin. Vaikka kulujen jälkeen ei saisi kuin 200 euroa enemmän, kuin kotihoidontuki, on se kuitenkin 200 euroa enemmän perheen kassaan. Eikö? Ja verokorttiin voi pyytää heti matkavähennyksien osuuden. Ja jos saat täydet 7000 euroa vähennyksiin, se tuntuu todella paljon prosentissa.

Siitä lyhennysvapaasta, korot pitää silti maksaa, eli jos sulla on paljon lainaa maksat melkeinpä pelkkiä korkoja ja se lyhennysvapaa ei paljoa auta.. niin meillä.

Yhteistyössä