Onnistuskohan tällänen kepluttelu? (KELA-asioita...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmhmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Alkuperäinen kirjoittaja piip:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten usein semmosia kursseja on ja montako tuntia päivässä? Saako siinä ees sit aikaa hankkia lapselle hoitopaikkaa vai pitäskö se olla jo hoidossa? o.O Onneks on iso kaupunki, josko ois paljon kurssilaisia niin ei sinne joutas heti.
Ei saa aikaa, työnhakijana ei voi olla ellei voi ottaa työtä vastaan.

Kotihoidon tuella voit olla täysin vailla huolia.

ei kannata neuvoa mikäli et tiedä asioista, voi olla työtön vaikkei lapsella ole valmiiksi hoitopaikkaa. Luuletko että se pitäisi olla valmiina ja jos työtä ei löydykään niin mitäs sitten. Ja jos kurssille tulee kutsu lapsen hoito pitää jotenkin järjestää kyllä ja siihen saa jonkin verran yleensä aikaa.

Ei voi ainakaan Joensuussa olla työtön jos ei lapsella ole jo hoitopaikkaa. Minä sain kunnolla tapella että sain 3kk olla työtön niin että lapsi oli kotona mun kanssa kesän ja vasta syksyllä meni päiväkotiin.

Miten tuo voi olla mahdollista edes? Jos olen ollut monta vuotta kotona, ja sitten ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi, niin onko olettamus että vien lapseni hoitoon? :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten usein semmosia kursseja on ja montako tuntia päivässä? Saako siinä ees sit aikaa hankkia lapselle hoitopaikkaa vai pitäskö se olla jo hoidossa? o.O Onneks on iso kaupunki, josko ois paljon kurssilaisia niin ei sinne joutas heti.

ei kannata neuvoa mikäli et tiedä asioista, voi olla työtön vaikkei lapsella ole valmiiksi hoitopaikkaa. Luuletko että se pitäisi olla valmiina ja jos työtä ei löydykään niin mitäs sitten. Ja jos kurssille tulee kutsu lapsen hoito pitää jotenkin järjestää kyllä ja siihen saa jonkin verran yleensä aikaa.

Ei voi ainakaan Joensuussa olla työtön jos ei lapsella ole jo hoitopaikkaa. Minä sain kunnolla tapella että sain 3kk olla työtön niin että lapsi oli kotona mun kanssa kesän ja vasta syksyllä meni päiväkotiin.

Miten tuo voi olla mahdollista edes? Jos olen ollut monta vuotta kotona, ja sitten ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi, niin onko olettamus että vien lapseni hoitoon? :o

Näin mulle kerrottiin täällä kelalla. Sanoivat että jos mulle tarjotaan työtä enkä voi sitä seuraavana päivänä ottaa vastaa niin saan 5kk karenssia. Enpä uskaltanut ottaa sitä riskiä. sain kuitenkin sovittua niin että poika sai aloittaa päiväkodin vasta syksyllä, eikä tarvinnut 3v:na aloittaa päiväkotielämää niin että ois kesän ajan kiertänyt päivystävistä päiväkodeista toisiin..

No nuo kaksi asiaahan ei ole mitenkään toisistaan riippuvia. Ei tarvi työttömällä olla valmiiksi hoitopaikkaa lapselle, koska kunnilla on velvollisuus järjestää yhtäkkiä työllistyneelle hoitopaikka kahdessa viikossa. Se ettet sinä halua viedä lastasi kesällä hoitoon, vaan haluat pitää lapsen kotona vielä 3kk, on taas ihan sinun henkilökohtainen ongelmasi johon työkkärin ei tarvi suostua.

No nuo kaksi asiaahan ei ole mitenkään toisistaan riippuvia. Ei tarvi työttömällä olla valmiiksi hoitopaikkaa lapselle, koska kunnilla on velvollisuus järjestää yhtäkkiä työllistyneelle hoitopaikka kahdessa viikossa. Se ettet sinä halua viedä lastasi kesällä hoitoon, vaan haluat pitää lapsen kotona vielä 3kk, on taas ihan sinun henkilökohtainen ongelmasi johon työkkärin ei tarvi suostua.

Näinpä. Ja voivat sit evätä työttömyystuen. ja se kahden viikon varoaika ei täällä ainakaan kelvannut..

Kyllä työtön voi olla ja nautti kh-tuesta, mutta jos töitä saat tai sinut sellaisiin määrätään niin tuskin työnantaja päästää heti hoitovapaalle, mutta tuskin kukaan ottaa noin epämotivoitunutta ainakaan oikeisiin töihin. Ja kurssille sinut todella voidaan laittaa ihan silloin kun työkkärillä sellaisia tulee. Käsittääkseni voidaan ehkä juuri se 2 viikkoa joustaa jotta saat lapsen hoidon järjestettyä. Mutta niille kursseillekin yleensä haetaan, eli jos on ammatillista koulutusta niin huonoilla (= ilmaiset haluttomuutesi) hakupapereilla et pääse edes kurssille.

Mä olen ainakin täällä Jyväskylässä työttömänä työnhakijana, eikä mun lapsilla ole hoitopaikkaa. Ehdottivat työkkäristä, että yritä saada lapsille hoitopaikka syksyksi, kun suunnittelin hakevani yhteen koulutukseen, joka alkaisi siis syksyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Mä olen ainakin täällä Jyväskylässä työttömänä työnhakijana, eikä mun lapsilla ole hoitopaikkaa. Ehdottivat työkkäristä, että yritä saada lapsille hoitopaikka syksyksi, kun suunnittelin hakevani yhteen koulutukseen, joka alkaisi siis syksyllä.

Millasia nuo koulutukset on? Minkäverran siltä ajalta saa palkkaa?

mä tein 5 vuotta sitten kuten ap sanoi. Heittäydyin sitten takaisin hoitovapaalle, kun alkoi tulla useampi "työhönosoitus" tms. Niistä pääsi kyllä helposti luikertelemaan eroon. Nykyään olen ollut ihan kiltisti hoitovapaalla.

Eihän sitä työtä ole pakko ottaa vastaan. Tai siis, menee käymään haastattelussa, mutta sanoo suoraan, että tulin koska työkkäristä pakottivat, motivaatiota ei ole. Meillä on ainakin täällä työnantajat olleet kiitollisia kun reilusti sanoo, ja antaneet työkkärille lausunnon, että ei ole sopiva työhön --> ei karenssia.

Yhteistyössä