pohjois-pohjanmaa...vauvan ulos nukuttaminen tänään..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono äiti?

Vieras
Olisitteko laittaneet vauvan ulos nukkuun pakkasta -10. Vauva on viikon päästä 6kk ja nukkuu aina ulkona, sisällä herää isoveljen ääniin..
Puin kyllä hyvin päälle, villapuvut ja kaikki, mut silti jotenkin huono äiti fiilis : (

mä veisin.. ainakin hetkeksi.. ite nukutin esikoista aika kovissakin pakkasissa.. siten et kopan eteen harso ja vetäsin vaunut sit sisälle kun oli hetken nukkunut. Tai sit vein itkuhälyttimen kanssa nukkumaan (vaunuissa) varastoon tai autotalliin (jos oli esim. vinka). Onko teil kylmää eteistä mihin vois vaunut pukata..

Ei oo. Harso on kyllä edessä ja laitoin kuomun sisään pakkasmittarin et nään paljonko vaunujen sisässä on Luulis et ei kylmä oo kun on normivaatteiden lisäksi villapuku, toppapuku ja täkkipussi, mut se pakkas ilma tietty voi olla hengitykselle huono? Täytyy käydä kohta kattoon et paljonko pakkasta.

Meillä ei ole ollut vielä tuollaisia pakkasia, mutta itse ajattelin pitää rajana ehkä -15 astetta. Ja ihan takapihalla nukutan. Täytyy vain tarkkailla poskia ettei jäädy.
Meillä 6,5 kk ikäinen, joka nukkuu ulkona hyvin ja sisällä 30 min pätkissä. Eli mahdollisimman paljon yritän nukuttaa ulkona koko talven. Käärin vaikka vaunut omaan untuvamakuupussiini :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Meillä ei ole ollut vielä tuollaisia pakkasia, mutta itse ajattelin pitää rajana ehkä -15 astetta. Ja ihan takapihalla nukutan. Täytyy vain tarkkailla poskia ettei jäädy.
Meillä 6,5 kk ikäinen, joka nukkuu ulkona hyvin ja sisällä 30 min pätkissä. Eli mahdollisimman paljon yritän nukuttaa ulkona koko talven. Käärin vaikka vaunut omaan untuvamakuupussiini :D

Sama meillä, et ei sisällä tosiaan nuku kuin sen puol tuntii, ja ulkona nukkuu välillä jopa 5h : o Mut siis eikös yli 6kk ole rajana se -15 astetta

Mun poika nukku viime vuonna 2kk lähtien ulkona säällä kuin säällä! Pakkasta siis -5/-25 astetta. En omasta mielestä ole huono äiti ja vaunuissa pietin mittaria mistä näin paljonko vaunuissa on lämmintä. Ei kertaakaan paleltunu samoiten tein myös esikoisen kanssa, joka nyt 8vee ja ihan normilapsi. Asun vielä pohjoisempana kuin sinä ap :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Sama meillä, et ei sisällä tosiaan nuku kuin sen puol tuntii, ja ulkona nukkuu välillä jopa 5h : o Mut siis eikös yli 6kk ole rajana se -15 astetta

Mä en tiedä, mikä on suositeltu raja, mutta ajattelin seurailla kuinka nukkuu. Ainut mitä en tosiaan itse osannut ajatella on tuo, että onko kova pakkanen paha pikkuisen hengitysteille :ashamed:

Itse olen nukuttanut lapset (yli 3kk ikäiset) läpi talven ulkona, myös pakkasella. Kunnolla vaan päälle ja rätti suuaukon eteen. Lampaan taljan olen laittanut vaunujen pohjalle ja villahuovan kuomun yli, toisen koppaosan yli kun pakkasta yli -10C ja tuulettomaan paikkaan vaunut suojaan. Jos on kova pakkanen ja tuulee niin sitten nukutan vasta sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Mun poika nukku viime vuonna 2kk lähtien ulkona säällä kuin säällä! Pakkasta siis -5/-25 astetta. En omasta mielestä ole huono äiti ja vaunuissa pietin mittaria mistä näin paljonko vaunuissa on lämmintä. Ei kertaakaan paleltunu samoiten tein myös esikoisen kanssa, joka nyt 8vee ja ihan normilapsi. Asun vielä pohjoisempana kuin sinä ap :)

Neuvolasta vinkkasivat tuosta mittarista...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä en tiedä, mikä on suositeltu raja, mutta ajattelin seurailla kuinka nukkuu. Ainut mitä en tosiaan itse osannut ajatella on tuo, että onko kova pakkanen paha pikkuisen hengitysteille :ashamed:

Harso suojaa sitä hengitysilmaa kun lapsi uloshengittää niin lä,mpö ei karkaa heti ulos vaunun kopasta vaan pysyy lämpöisempänä kuin ulko-ilma. Pakkasmittari vaunun sisälle, lapsen ulottumattomille on ihan hyvä konsti tarkkailla tilannetta.

meille sanottiin neuvolasta, että ei saa nukuttaa alle 1v lasta jos pakkasta yli -10. ei siksi, että vauva paleltuisi, vaan siksi, että liian kylmä hengitysilma voi vahingoittaa keuhkoja

Kävin kattomassa mittarista (äitiyspakkauksen) lämpötilaa, niin näytti 20 astetta, en tiiä voiko pitää paikkaa. Päätä kokeilin niin oli jopa hieman kosteahko (lämmin), eli oiskohan hieman liikaa vaatetta ; )

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
meille sanottiin neuvolasta, että ei saa nukuttaa alle 1v lasta jos pakkasta yli -10. ei siksi, että vauva paleltuisi, vaan siksi, että liian kylmä hengitysilma voi vahingoittaa keuhkoja

Siinäpä se kun ei oikein aina tiedä ketä uskoa, kun on niin monta neuvoa kuin on neuvojaakin ; ) Minä olen kuullut semmoisen ohjeistuksen et alla 6kk se -10 ois raja ja yli 6kk se -15 astetta..tiedä häntä. No mut tuolla hää nyt nukkuu ja sillä hyvä, päivällä katsotaan sit et mikä on pakkastilanne silloin.

Yhteistyössä