9 kk opettaminen ulos nukkumaan

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ani1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ani1

Vieras
Hei !


Eli onko täälä ketään kuka olisi saanut jo 9 kk ikäisen lapsen opetettua nukkumaan ulos vaunuihin ?

Meillä lapsi nukkuu kyllä n.tunnin tai hiukan vähemmän aikaa vaunuissa kun olen lenkillä. Mutta kun saavumme kotipihaan ja vauhti lakkaa, niin lapsi herää. Pidemmän päiväunet myöhemmin nukkuu sitten sisällä omassa pinnasängyssään.

Nyt olen sitten ajatellut, että josko lapsen saisikin nukkumaan pidemmät päikkärinsä omassa pihassa vaunuissa. Tällöin voisi sitten sisällä rauhassa kolistella, esim. imuroida, eikä tarvisi pelätä että lapsi herää. Meidän koirakin kun on sellainen että haukku louskuttaa jos ovikello soi. Tällöin ei olisi tuotakaan ongelmaa. Tokihan ulkonakin on erilaisia ääniä, mutta ehkäpä sitä ulkona jotenkin nukkuu sikeämmin, kun lenkilläkään ei välttämättä heräile ohi ajavien autojen ääniin.

Kertokaahan vinkkejä miten saada lapsi nukkumaan paikoillaan olevissa vaunuissa ulkona !
 
Meillä vauva jää nukkumaan vaunihin, jos nukahtamisesta on 0-20 min. Jos taas on nukkunut pitempään, niin herää saman tien kun vahti pysähtyy. Ton ekan parinkymmenen minuutin aikana on niin sikeässä unessa, että saan kannettua tarpeen vaatiessa sisälle parvekkeelle.
 
Itse tein aina niin, että työntelin vaunuja vain sen verran, että lapsi nukahtaa. Sitten vain jätin vaunut paikoilleen ikkunan alle. Tarkoitan samaa asiaa kuin edellinenkin, että silloin uni on syvempää ja vauva ei huomaa vaunujen pysähtymistä toisin kuin unijakso on erilainen jo 30-45 minuutin päästä, joka ainakin meidän lapsella oli tuo univaiheen kesto.
 
Kiitos vastauksistanne !

Sitäkin mietin, että kun meillä lapsi nukkuu yleensä aina mahallaan. No, ei kyllä toki vaunuissa noiden lyhyidenkään päikkäreiden aikana, mutta sisällä pinniksessään. Valjaat varmaan olis sitten hyvä laittaa ettei satu nousemaan istumaan ja tipahda maahan tai sitten etteivät vaunut keikahda, jos ei nyt ihan koko aikaa ole itse vahtimassa.

Onko täälä ketään kuka olisi "entisen sisällä nukkujan" saanut opetettua "ulos nukkujaksi" vaunuihin, että riittääkö ihan sitten tuo vaan että sen verran vaan työntelee vaunuja että lapsi nukahtaa ja sitten lapsi vaan nukkuu ne ns. normaalin pituiset päikkärinsä yhtäkkiä ulkona entisten sisällä nukuttujen päikkäreiden sijaan ?

Täytynee vaan joskus kokeilla. Harmittaa vaan aina yleensä jos päiväunet menevät sitten ohi, jos tuo ulos nukuttaminen ei onnistukkaan.
 
Meillä herää myöskin jos pitemmän lenkin jälkeen vaunut pysähtyvät.

Mutta... Itse olisin tyytyväinen jos myöskin 9kk poikani suostuisi nukkumaan sisällä päikkäreitä. Meinaan odotan kauhulla kun ei enää sovi nukkumaan vaunuissa ja täytyy opettaa sisällä nukkujaksi.
 
Heippa!

Mun poika oli ihan pikkuisesta asti myöskin vatsallaan nukkuja. Vaunuja ei juurikaan käytetty moneen kuukauteen. Selällään nukkui jos vaunut liikkuivat, muuten ei. Ihan sama oli kuinka pitkän tai lyhyen nukutuksen lykkäsin, niin silti heräs viimestään 15min päästä siitä, kun vaunut olivat pysähtyneet. Joskus tuossa 8kk iässä yllätti ja nukkui jopa 30min-45min vaunuissa. No eihän nuo riitä ja vaunuja käytettiinkin vain hätävara nukkumapaikkana. Silloin kun poika oli n.10kk hän alkoi itsekkin nukkua selällään ja kyljellään sängyssä. Sittemmin meillä onkin tullut vaunut kuvoihin. Nyt on jopa tehny ennätyksen..nukkui kokonaiset 3 tuntia ulkona! Mutta ei vielä nykyäänkään (poika kohta 12kk) nuku välttämättä kuin 1-1,5h. Mutta mä en osaa muuten neuvoa, kuin että sitten kun lapsi alkaa itsekkin sängyssä nukkua muutenkin kuin masullaan, niin silloin kannattaa kokeilla taas vaunuja. Toivottavasti sait jotain tolkkua.. :)
 
Meillä vauva oppi nukkumaan ulkona paikallaan olevissa vaunuissa vasta 6 kk iässä. Heiluttelin parvekkeella niin pitkään, että nukahti. Sitten heräsi juuri tuon puolen tunnin nukkumisen jälkeen, jolloin kävin uudelleen heiluttamassa niin, että vauva jatkoi uniaan ja silloin unipätkä olikin pidempi. Tosi nopeasti oppi itse jatkamaan unia ja alkoi nukkua parvekkeella monen tunnin unia. Tästä tosin oli se ikävä seuraus, että äidin paino nousi ja kunto romahti kun ei enää tarvinnut kävellä kaikkia päiväuniaikoja ;)
 
nukkumaan pitkiä unia. meillä vauva ei vain suostu nukkumaan, vaan joko saa aina olla menossa lenkille puolen tunnin/tunnin jälkeen tai sitten vauva itkee vaan, ja on pakko ottaa sisälle, jolloin nukkuu useammat pätkäunet/pv. Tasan ei käy unenlahjat...

mä en tiiä, opettaisinko tuon ikäistä enää ulos nukkumaan, ei montaa kuuta voine kuitenkaan enää ulkona nukkua. Jos vauva on herkkä heräilemään ääniin (kuten allekirjoittaneella), niin ulkona niitä mielenkiintoisia ääniä vasta onkin. Suunnittelen samanikäisen opettamista nukkmaan sisälle äänien vuoks. Meillä vauva nimittäin valehtelematta herää variksen vaakuntaan yms.!
 
Totutteluun varmasti menee aikaa joten jos välttämättä haluat että lapsesi oppii nukkumaan vaunuissa niin kannattaa varautua siihen että aluksi joinakin päivinä unet jäävät TOSI lyhkäsiksi tai ei nuku ollenkaan. Omasta mielestäni paras aika opettaa vaunuihin "vanhemmalla" iällä on siinä vaiheessa kun lapsi nukkuu enää yhdet päikkärit. Ettei totu siihen että jollei ekalla kerralla nuku niin myöhemmin pääsee uudelleen.

Meillä piti tyttö opettaa nukkumaa silloin tällöin vaunuissa kun yövymme isäni luona eikä ole pinnistä. Eikä suostunut isoon sänkyyn nukahtamaan. Ekalle kerralla ei nukkunut millään mutta toisella kerralla nukkui jo tunnin. Ikää siis jo lähes kaksi vuotta =) PIenikokoinen tyttö.
 

Yhteistyössä