Tuo eskarin toiminta vaikuttaa kyllä erikoiselta, yleensä ohjeistuksena on että kun ls-ilmoitus tehdään jostain perheestä, niin sanotaan kasvokkain vanhemmille että olemme tekemässä tai jo tehneet ilmoituksen. Sen ei pitäisi tulla yllätyksenä kotiin. Useimmiten vielä toimitaan niin, että ls-ilmoitus tehdään johtajan nimellä, jolloin se ei yksilöidy vain yhteen hoitajaan.
Minä pidän omituisena sitäkin, että keskusteluaikaa ei muka ehdi saamaan ennen toukokuuta? Kyllä se aika nimittäin pitäisi irrota vaikka heti ensi viikolla joskus päiväuniaikaan tms.
Minun mielestäni eskarissa olisivat voineet kieltää sotaleikit kokonaan lapsilta, jos ne kerran eivät onnistu. Ainakin joissain paikoissa tehdään niin, että kun on vapaata leikkiaikaa niin hoitajat itse määrittelevät sen 3-5 hengen porukan, jotka leikkivät keskenään. Tämä on toimiva systeemi silloin, kun ryhmässä on tiettyjä kaveruksia joiden leikit ei onnistu, menee aina yli tai tulee riitaa, tai sitten on aina ne tietyt jotka jäävät yksin. Kysäiseppä hoitajilta, käytetäänkö tätä teidän pojan ryhmässä? Uskoisin, että sekin auttaisi, kun poika leikkisi muiden kanssa. Pihalla tietysti leikkivät kuka kenenkin kanssa, mutta aseiden tekeminen kepeistä olisi kyllä niiden hoitajien vastuulla kieltää kokonaan, ainakin siihen asti että ne leikit alkaa kaikilta sujumaan.
Onko teillä nyt lastensuojeluviranomaisten kanssa tapaaminen sovittu? Minä ottaisin sinuna sitä ennen yhteyttä eskarin johtajaan ja kysyisin, onko tämä nyt hänen mielestään ihan oikein toimittu, että yhden opettajan nimellä tehdään ls-ilmoitus, ilman että siitä kukaan kertoo itse ja lisäksi ei anneta mahdollisuutta keskusteluaikaan?
Peliaikaa lapsella tuntuisi olevan kyllä paljon, itsekin olen sillä kannalla että sitä kannattaisi vähentää. Meillä esim. eskarilaisella on peliaikaa lauantaisin max. tunnin verran ja se riittää ihan hyvin. Harvemmin edes tuota peliaikaansa käyttää. Niitä ikäsuosituksia ei kannata aina pelkästään katsoa vaan myös sisältöä, koskee niin tv-ohjelmia kuin pelejäkin. Jotkut eskarilaisellekin suunnatut piirretyt on oikeastaan todella surullista katsottavaa, pelkkää taistelua ja tappelua...