Poika käyttäytyy eskarissa hyvin erikoisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eskarilaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei pienten poikien sotaleikeissä ole mitään pahaa tai outoa. Ja jos kaikki leikkiin osallistuvat ovat samassa juonessa. Tätä mieltä on myös Jari Sinkkonen. Mutta toisia ei saa lyödä tms leikin ulkopuolella ja tietysti leikissäkin pitää rajoja noudattaa.

Päiväkodit ja koulut vaan on naisten vetämiä paikkoja jossa pitää istua paikallaan ja piirrellä söpöjä asioita.

[QUOTE="tms";29781564]Minusta joillain on vähän kumma asenne tähän asiaan. Jos yksi lapsi käyttäytyy agressiivisesti eskarissa, se tarkoittaa, että eskarissa on jokin ongelma, ei lapsella. Miksi se ongelma on automaattisesti siellä päässä? Se ei välttämättä kerro paljoakaan lapsen sosiaalisista taidoista ja selviytymiskeinoista, jos hän on rauhallinen kotioloissa tai pihalla. Jos ogelma on eskarissa, eikö silloin pitäisi olla useammallakin lapsella ongelma ja sen olisi eskarin henkilökunta varmaan huomannut ja kertonut vanhemmille, että on esim. levoton ryhmä.

Meidän kolmevuotiaalla on myös ongelmaa sopeutua päiväkotiin (heittäytyy passiiviseksi ja avottomaksi), mutta en syytä siitä päiväkotia vaan pidän sitä lapsen vaikeutena sopeutua päiväkotiin. Erityislastentarhanopettaja kävi katsomassa meidän lasta päiväkotiryhmässä ja nyt mietitään tukitoimia. Eskariinkin voi varmaan tulla joku asiantuntija, jos se katsotaan tarpeelliseksi. Se ei todellakaan tunnu vanhemmista kivalta, jos omalla lapsella todetaan jotain ongelmia, joista ei ole mitään havaintoa kotioloissa, mutta ei se auta kuin mennä ongelmia päin.[/QUOTE]

En oo tuosta ihan niin varma. Jos ongelma on todella paikkaspesifi (esim. ilmenee vain eskarissa), niin kyllä silloin miettisi myös sitä, mikä on eskarin rooli ongelmien syntymisessä. Jos lapsi on kotioloissa, pihalla, puistossa, kaupungilla, tuttavien luona kyläillessä jne. jne. rauhallinen, se kertoo siitä että lapsella on riittävä kyky hallita käytöstään ja riittävät sosiaaliset taidot hallussa, kunhan ympäristö on sellainen, että se tukee näitä lapsen taitoja. Voi olla, että jostakin syystä lapsi ei tunne oloaan turvalliseksi eskarissa, ja oireilee sitä. Syytä on mahdotonta sanoa.

Kiitos erittäin paljon kaikille vastanneille. Tosiaan, meillä poika käyttäytyy kotona ihan niinkuin 7 v. kuuluukin, ei mitenkään passiivinen tms, normaalia kiukuttelua on, mutta meillä osataan tilanteet hoitaa niin ettei niistä pääse muodostumaan suuria näytelmiä, jos näin voi sanoa. :) Eskarissa monet muut leikkivät samaa leikkiä, mutta ilmeisesti meidän pojan mielikuvitus on vilkkaampi kuin muilla ja näinollen eläytyy leikkiin ehkä muita enemmän.. Kotona meillä on hyvin tarkkaan valvottu mitä saa telkkarista katsoa, ja mitä pelejä pelata. Eli aina mennään ikäsuositusten mukaan. siihen ei ole poikkeusta!

Onhan tuo poika aina vilkas ollut, mutta ei koskaan pahantahoinen. Ja hyvin sosiaalinen, ei ole koskaan ujostellut vieraissa hoitopaikoissa, vaan aina mennyt rohkeasti muiden lasten leikkeihin. Toisin kuin taas pikkuveli, joka ujostelee hyvinkin monessa tilanteessa..

Hoitopaikkaan on laitettu kirjettä menemään, että syitä voisi lähteä kaivamaan myös sieltä päästä, jotta saadaan asia etenemään.

Pakko nostaa tämä keskustelu, sillä tänään pamahti postiluukkuun LASTENSUOJELU ILMOITUS??? Mitä hittoa, oikeesti?

Mielestäni ei nyt kyllä mennä ihan oikeiden reittien mukaa, ongelmasta on kerrottu meille vain reissarin välityksellä ja sit kun vastaan heille, että ongelman syitä voisi alkaa etsimään sieltä päästä ja asiasta olisi hyvä keskustella kasvotusten, niin tehdään ilmoitus, kertomatta siitä meille??

[QUOTE="A.p.";29794452]Pakko nostaa tämä keskustelu, sillä tänään pamahti postiluukkuun LASTENSUOJELU ILMOITUS??? Mitä hittoa, oikeesti?

Mielestäni ei nyt kyllä mennä ihan oikeiden reittien mukaa, ongelmasta on kerrottu meille vain reissarin välityksellä ja sit kun vastaan heille, että ongelman syitä voisi alkaa etsimään sieltä päästä ja asiasta olisi hyvä keskustella kasvotusten, niin tehdään ilmoitus, kertomatta siitä meille??[/QUOTE]

Lapsen ongelmat eskarissa eivät taida ihan pieniä olla. Ehkä olisi kannattanut suostua perheneuvolakäynteihin ym vaikka lapsi kotona ei vaikuta mielestänne häiritsevästi käyttäytyvältä. Joka tapauksessa ongelma on olemassa, vaikka se ei kotiväelle näyttäydy kokonaisuudessaan.

Vähän kyllä ihmettelen ls -ilmoituksen tekemistä, jos teidän kanssa ei olla puhuttu kasvokkain.

Tuon ikäisen lapsen kanssa kyllä voi jo ihan jutella asioista ja kysyä lapselta miksi puree tai lyö ja onko se oikein. Lapselle voi myös miettiä sopivaa palkintos, kun viikko on mennyt eskarissa hyvin.

Sota ja taisteluleikit ovat ihan yleisiä ja hyväkyttäviä lasten keskuudessa ja aikuisten pitää vain antaa niille turvalliset puiteet.

Liiallista pelaamista ja telkan katsomista kannattaa välttää ja nyt kun voi olla paljon ulkona, niin pihalle vaan kotonakin.

Laitoitteko viestissänne eskariin, että syitä pitäisi lähteä etsimään sieltä ja ehdotitte tapaamista, vai vaan että etsikää syy siellä päässä? Nyt tulee apua, sille on tarvetta jossain kohdin. Ehdit vielä olla itse aktiivinen auttaaksesi lastasi ja ottamaan perheneuvolaan yhteyttä ja kaiken tarjottavan tuen pojallesi vastaan. Jotta koulutie voisi alkaa paremmin ja puhtaalta pöydältä.

Juu, siis laitoin viestiä että haluamme tavata, koska ongelman syitä olisi hyvä lähteä yhdessä etsimään. Vastauksena tuli reissarissa, että menee toukokuulle... Ja sitten tosiaan oli postilaatikossa odottamassa tuollainen yllätys.

[QUOTE="A.p";29796348]Juu, siis laitoin viestiä että haluamme tavata, koska ongelman syitä olisi hyvä lähteä yhdessä etsimään. Vastauksena tuli reissarissa, että menee toukokuulle... Ja sitten tosiaan oli postilaatikossa odottamassa tuollainen yllätys.[/QUOTE]

Oliko siinä postissa mainittu, että nimenomaan eskarista sen ovat tehneet? Ettei olisi ilmoitus tullut jostain muualta?

[QUOTE="aikuinen";29780977]No jos se olisi alkuvuodesta syntynyt, niin tietenkin se olisi mennyt kouluun kun koulujen kevätlukukausi alkaa, sillä eikö se niin mene, että tammikuusta kesäkuuhun alkaneet menevät syksyyn tammikuussa ja heinäkuusta joulukuuhun syntyneet menevät kouluun syksyllä elokuussa?[/QUOTE]

Haloo? Maa kutsuu.

[QUOTE="tms";29781564]Minusta joillain on vähän kumma asenne tähän asiaan. Jos yksi lapsi käyttäytyy agressiivisesti eskarissa, se tarkoittaa, että eskarissa on jokin ongelma, ei lapsella. Miksi se ongelma on automaattisesti siellä päässä? Se ei välttämättä kerro paljoakaan lapsen sosiaalisista taidoista ja selviytymiskeinoista, jos hän on rauhallinen kotioloissa tai pihalla. Jos ogelma on eskarissa, eikö silloin pitäisi olla useammallakin lapsella ongelma ja sen olisi eskarin henkilökunta varmaan huomannut ja kertonut vanhemmille, että on esim. levoton ryhmä.

Meidän kolmevuotiaalla on myös ongelmaa sopeutua päiväkotiin (heittäytyy passiiviseksi ja avottomaksi), mutta en syytä siitä päiväkotia vaan pidän sitä lapsen vaikeutena sopeutua päiväkotiin. Erityislastentarhanopettaja kävi katsomassa meidän lasta päiväkotiryhmässä ja nyt mietitään tukitoimia. Eskariinkin voi varmaan tulla joku asiantuntija, jos se katsotaan tarpeelliseksi. Se ei todellakaan tunnu vanhemmista kivalta, jos omalla lapsella todetaan jotain ongelmia, joista ei ole mitään havaintoa kotioloissa, mutta ei se auta kuin mennä ongelmia päin.[/QUOTE]

Vähän olisin samaa mieltä. Minusta ongelma on kotona, jos äiti sanoo ettei pysty puhumaan tuon ikäisen kanssa? Ja sanoi että on pattitilanne.Kyllähän 7-vuotiaan kanssa pitää pystyä puhumaan!!

Mä olisin jo kovaa vauhtia itse hakemassa apua jos oma eskarilaiseni kävisi hoitohenkilökunnan kimppuun, enkä edes miettisi että vika on siellä eskarissa...Meidän eskarissa ainoa lapsi joka puree ja lyö tätejä on erityislapsi ja hänellä on avustaja. Ja nekin, jotka uskaltavat huutaa ja räyhätä tädeille ovat sitten näitä vapaan kasvatuksen hedelmiä. Sen pystyy jo huomaamaan ulkopuolinenkin niissä tilanteissa kun lapsia tuodaan ja haetaan. Muksu pyörittää koko perhettä mielensä mukaan ja tietysti odottaa samaa erityiskohtelua myös päikyssä.

Tottakait olen lapsen kanssa asiasta jutellut. Poika vaan ei osaa sanoa syytä miksi olisi käyttäytynyt niinkuin on, ja tämä pureminen/lyöminen on tapahtunut VAIN yhden kerran. Lähinnä ongelma on hoitajien mielestä pokien väkivaltaisissa leikeissä. Sotaleikkejä tykkäävät ilmeisesti leikkiä, ja pyssyjä tehdään kepeistä yms. Meillä on kotona täysin normaalia arkea, rajat ja kuri. ei missään nimessä kyse mistään vapaasta kasvatuksesta. Poika saa pelata kolmena päivänä viikossa 2h max! Mielestäni, kyse ei ole siitä että pelaisi liikaa. Ja pelit ovat juuri hänen ikäsuosituksen mukaisia. Uskaltaa poika kotonaankin näyttää tunteitaan, mutta ei koskaan väkivaltainen ole ollut, ketään kohtaan!!

Ja kyllä, eskarista on USEAAN kertaan sanottu että kyseessä levoton/ villi ryhmä, joten ei meidän poika missään nimessä ole ainut!

No tossa tais tulla se vastaus: 3 kertaa viikossa 2 tuntia peliaikaa. Ottaisin tosta yli puolet pois. Yksi pelipäivä viikossa riittää, varsinkin jos on aggressiivinen ja levoton lapsi! Ja nythän on tullut selväksi että lapsi on agressiivinen. En usko että lyömistä on tapahtunut vain yhden kerran! Sellaisesta ei mitään ls-ilmoa tehdä!!! Nyt taitaa tällä äidillä olla laput silmillä.

Tuo eskarin toiminta vaikuttaa kyllä erikoiselta, yleensä ohjeistuksena on että kun ls-ilmoitus tehdään jostain perheestä, niin sanotaan kasvokkain vanhemmille että olemme tekemässä tai jo tehneet ilmoituksen. Sen ei pitäisi tulla yllätyksenä kotiin. Useimmiten vielä toimitaan niin, että ls-ilmoitus tehdään johtajan nimellä, jolloin se ei yksilöidy vain yhteen hoitajaan.
Minä pidän omituisena sitäkin, että keskusteluaikaa ei muka ehdi saamaan ennen toukokuuta? Kyllä se aika nimittäin pitäisi irrota vaikka heti ensi viikolla joskus päiväuniaikaan tms.

Minun mielestäni eskarissa olisivat voineet kieltää sotaleikit kokonaan lapsilta, jos ne kerran eivät onnistu. Ainakin joissain paikoissa tehdään niin, että kun on vapaata leikkiaikaa niin hoitajat itse määrittelevät sen 3-5 hengen porukan, jotka leikkivät keskenään. Tämä on toimiva systeemi silloin, kun ryhmässä on tiettyjä kaveruksia joiden leikit ei onnistu, menee aina yli tai tulee riitaa, tai sitten on aina ne tietyt jotka jäävät yksin. Kysäiseppä hoitajilta, käytetäänkö tätä teidän pojan ryhmässä? Uskoisin, että sekin auttaisi, kun poika leikkisi muiden kanssa. Pihalla tietysti leikkivät kuka kenenkin kanssa, mutta aseiden tekeminen kepeistä olisi kyllä niiden hoitajien vastuulla kieltää kokonaan, ainakin siihen asti että ne leikit alkaa kaikilta sujumaan.

Onko teillä nyt lastensuojeluviranomaisten kanssa tapaaminen sovittu? Minä ottaisin sinuna sitä ennen yhteyttä eskarin johtajaan ja kysyisin, onko tämä nyt hänen mielestään ihan oikein toimittu, että yhden opettajan nimellä tehdään ls-ilmoitus, ilman että siitä kukaan kertoo itse ja lisäksi ei anneta mahdollisuutta keskusteluaikaan?

Peliaikaa lapsella tuntuisi olevan kyllä paljon, itsekin olen sillä kannalla että sitä kannattaisi vähentää. Meillä esim. eskarilaisella on peliaikaa lauantaisin max. tunnin verran ja se riittää ihan hyvin. Harvemmin edes tuota peliaikaansa käyttää. Niitä ikäsuosituksia ei kannata aina pelkästään katsoa vaan myös sisältöä, koskee niin tv-ohjelmia kuin pelejäkin. Jotkut eskarilaisellekin suunnatut piirretyt on oikeastaan todella surullista katsottavaa, pelkkää taistelua ja tappelua...

No tossa tais tulla se vastaus: 3 kertaa viikossa 2 tuntia peliaikaa. Ottaisin tosta yli puolet pois. Yksi pelipäivä viikossa riittää, varsinkin jos on aggressiivinen ja levoton lapsi! Ja nythän on tullut selväksi että lapsi on agressiivinen. En usko että lyömistä on tapahtunut vain yhden kerran! Sellaisesta ei mitään ls-ilmoa tehdä!!! Nyt taitaa tällä äidillä olla laput silmillä.

Itse en pidä tuota kolmena päivänä viikossa liian paljona, mutta miksei sitten koittais vaikka puolittaa tuota peli aikaa..

Niin, hyvin voi olla, että on laput silmillä. Mutta kun meille ei ole asiata mitään informoitu, kun muutaman kerran tullut nyt pienen ajan sisällä lappu kotiin, että poika on ollut levoton ja leikkinyt rajuja leikkejä.

Kyllä kait jos lyömistä olis useammin ollut niin kait ne nyt olis aiemmin ottanut yhteyttä??!! Heti tuli raportti kotiin kun sanottiin että on lyönyt hoitajaa, joka oli viemässä poikaa sisälle rauhoittumaan...

Muttamutta, ehkä tämä tästä nyt sitten alkaa selviämään, kun päästään sinne lastensuojelussa käymään. :)

[QUOTE="a.p.";29797086]Itse en pidä tuota kolmena päivänä viikossa liian paljona, mutta miksei sitten koittais vaikka puolittaa tuota peli aikaa..

Niin, hyvin voi olla, että on laput silmillä. Mutta kun meille ei ole asiata mitään informoitu, kun muutaman kerran tullut nyt pienen ajan sisällä lappu kotiin, että poika on ollut levoton ja leikkinyt rajuja leikkejä.

Kyllä kait jos lyömistä olis useammin ollut niin kait ne nyt olis aiemmin ottanut yhteyttä??!! Heti tuli raportti kotiin kun sanottiin että on lyönyt hoitajaa, joka oli viemässä poikaa sisälle rauhoittumaan...

Muttamutta, ehkä tämä tästä nyt sitten alkaa selviämään, kun päästään sinne lastensuojelussa käymään. :)[/QUOTE]

Kuulostaa kyllä inhottavalta tilanteelta :( Mutta toivottavasti asiat selviävät kun käytte siellä ja pojalle löytyy sopiva auttamiskeino jos sille tarvetta ilmenee. Saanko kysyä, viettekö itse lapsen eskariin vai meneekö muulla kyydillä? Ihmettelen tuota kirjeenvaihtoa kasvokkain keskustelun sijaan. Parempi olisi yhdessä etsiä oikeaa ratkaisua ja keinoja, eihän tuo nyt hyödytä ketään että lähetetään pari lappua aiheesta. Vasta molemminpuolisella keskustelulla selviää kuinka vakava tilanne edes on.

Tuo eskarin toiminta vaikuttaa kyllä erikoiselta, yleensä ohjeistuksena on että kun ls-ilmoitus tehdään jostain perheestä, niin sanotaan kasvokkain vanhemmille että olemme tekemässä tai jo tehneet ilmoituksen. Sen ei pitäisi tulla yllätyksenä kotiin. Useimmiten vielä toimitaan niin, että ls-ilmoitus tehdään johtajan nimellä, jolloin se ei yksilöidy vain yhteen hoitajaan.
Minä pidän omituisena sitäkin, että keskusteluaikaa ei muka ehdi saamaan ennen toukokuuta? Kyllä se aika nimittäin pitäisi irrota vaikka heti ensi viikolla joskus päiväuniaikaan tms.

Minun mielestäni eskarissa olisivat voineet kieltää sotaleikit kokonaan lapsilta, jos ne kerran eivät onnistu. Ainakin joissain paikoissa tehdään niin, että kun on vapaata leikkiaikaa niin hoitajat itse määrittelevät sen 3-5 hengen porukan, jotka leikkivät keskenään. Tämä on toimiva systeemi silloin, kun ryhmässä on tiettyjä kaveruksia joiden leikit ei onnistu, menee aina yli tai tulee riitaa, tai sitten on aina ne tietyt jotka jäävät yksin. Kysäiseppä hoitajilta, käytetäänkö tätä teidän pojan ryhmässä? Uskoisin, että sekin auttaisi, kun poika leikkisi muiden kanssa. Pihalla tietysti leikkivät kuka kenenkin kanssa, mutta aseiden tekeminen kepeistä olisi kyllä niiden hoitajien vastuulla kieltää kokonaan, ainakin siihen asti että ne leikit alkaa kaikilta sujumaan.

Onko teillä nyt lastensuojeluviranomaisten kanssa tapaaminen sovittu? Minä ottaisin sinuna sitä ennen yhteyttä eskarin johtajaan ja kysyisin, onko tämä nyt hänen mielestään ihan oikein toimittu, että yhden opettajan nimellä tehdään ls-ilmoitus, ilman että siitä kukaan kertoo itse ja lisäksi ei anneta mahdollisuutta keskusteluaikaan?

Peliaikaa lapsella tuntuisi olevan kyllä paljon, itsekin olen sillä kannalla että sitä kannattaisi vähentää. Meillä esim. eskarilaisella on peliaikaa lauantaisin max. tunnin verran ja se riittää ihan hyvin. Harvemmin edes tuota peliaikaansa käyttää. Niitä ikäsuosituksia ei kannata aina pelkästään katsoa vaan myös sisältöä, koskee niin tv-ohjelmia kuin pelejäkin. Jotkut eskarilaisellekin suunnatut piirretyt on oikeastaan todella surullista katsottavaa, pelkkää taistelua ja tappelua...

Itse olen ihan samaa mieltä että, oikein ei nyt ole toimittu, meille ei ole annettu minkäälaista mahdollisuutta keskustella heidän kanssan, ja kun pyydän aikaan, niin tulee tyly vastaus menee toukokuulle..
Lähinnä nyt tuntuu kurjalta saada tuollainen kirje lastensuojelusta, sillä en olisi eläessni kuvitellut olevani lastensuojelun asiakas. Aika on varattu, ja mielellämme sinne myös menemme.

Ehdottomasti vähennämme peliaikaa, itse kun olin ajatellut että tuo kolmena päivänä viikossa ei olisi paljon, sillä tiedän että muutama pojan eskarikaveri pelaa päivittäin.

Mäkin ihmettelen että ensin on käyty jotain kirjeenvaihtoa ja sitten pamahtaa ls-ilmo. Missä on palaverit vanhempien ja opettajien välillä?
Eikä perheneuvolaakaan ehdoteta ennen kuin on puhuttu kunnolla kasvokkain.

Eikä sotaleikeissä ole mitään väärää, kuuluu tuohon ikään. Peliaikakin on ihan ok, tietty eri asia millaisia pelejä pojalla on.

Kuulostaa kyllä inhottavalta tilanteelta :( Mutta toivottavasti asiat selviävät kun käytte siellä ja pojalle löytyy sopiva auttamiskeino jos sille tarvetta ilmenee. Saanko kysyä, viettekö itse lapsen eskariin vai meneekö muulla kyydillä? Ihmettelen tuota kirjeenvaihtoa kasvokkain keskustelun sijaan. Parempi olisi yhdessä etsiä oikeaa ratkaisua ja keinoja, eihän tuo nyt hyödytä ketään että lähetetään pari lappua aiheesta. Vasta molemminpuolisella keskustelulla selviää kuinka vakava tilanne edes on.

Itse vien pojan aamulla ja isä hakee. Sehän tässä koin kummalista onkin, toki iltapäivä hoitaja on nyt sitten muutaman kerran maininnut isännälle, että poika on ollut kovin villi ja tottelematon. Ja siihen on kyllä reagoitu kotona, keskustelemalla pojan kanssa, siitä että miten hoidossa kuulluu käyttäytyä.

Nyt kun menette sinne tapaamiseen, niin ls-viranomaiset arvioivat tarvitsetteko jotain heidän tukitoimiaan vai ette, ja jos päädytte siihen ettette tarvitse mitään heidän tukitoimiaan niin asiakkuutta ei synny ja asia jää siihen.

Tapana on kyllä yrittää ensin ne tukitoimet mitä päivähoito ja koti yhdessä voivat lapselle keksiä, ja tuommoiset lappuset tai "lapsi oli tänään villi" -lausahdukset ei ratkaise yleensä mitään. Kun ongelma on siellä päiväkodissa, niin sinne pitäisi se keinokin viedä. Sinne pitäisi keksiä se toimiva ratkaisu, miten ehkäistään lapsen ei-toivottua käyttäytymistä ja miten siihen puututaan. Jos sotaleikit sallitaan päiväkodissa, niihinkin ammatti-ihmiset osaavat kyllä laittaa tietyt rajat (millä saa leikkiä, miten paljon ääntä saa lähteä, missä vaiheessa leikki loppuu, mitä saa/ei saa leikin aikana tapahtua jne.). Jos sotaleikki ei onnistu, se pitää kieltää kokonaan ja ohjata lapsi/lapset muuhun tekemiseen. Toki kotona asiasta pitää puhua, mutta kun lapsi seuraavana päivänä menee takaisin eskariin, niin voiko olettaa että se eilisen puhuttelu on ensimmäisenä mielessä, kun kaverit aloittelee sotaleikkejä?

Eskari-ikäisellä on muutenkin jonkinlainen uhmavaihe menossa, se ettei mukisematta niele kaikkea pettymystä ja sääntöjä, on ihan normaalia. Tuonikäinen lapsi yrittää itsenäistyä ja samalla tarvitsee vielä aikuisen turvaa, rajoja ja rakkautta. Eikö sitä sanota, että 6-vuotiaalla on "esimurrosikä" tai vastaava, silloin sisällä kuohuu ja se on ihan normaalia. Mitään väkivaltaa ei tietenkään saa hyväksyä, mutta siihen pitää puuttua siellä eskarissa heti jos sitä tapahtuu. Eskarilaisille roolileikit on mitä parhaita leikkejä ja kyllähän ne aikuisen näkökulmasta välillä vähän överiksi meneekin, mutta silloin jos kukaan/mikään ei vahingoitu eikä mieliä pahoiteta, niin miksei noita sotaleikkejäkin saisi lapset leikkiä?

Yhteistyössä