Poikaystävä+syömisongelmat!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nobody"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nobody"

Vieras
Moi! Olen 16v tyttö ja tarvitsisin apua..

Poikaystäväni tietää että minua on kiusattu koulussa ala,- ja ylä-asteella, ja olen jostain syystä "oppinut" vihaamaan kehoani.

En osaa selittää sitä, mutta tavallaan halveksun omaa kehoani ja pidän sitä arvottomana. Ikävintä tässä on se, että poikaystäväni yrittää aina kehua ja vakuuttaa että kroppani on kaunis jne. Mutta en vaan "osaa" uskoa että ne olisi totta! Haluan uskoa mutta...:/ Poikaystäväni on myös sanonut että minun pitäisi hakea apua koska pelkää että minulla on syömishäiriö. Ymmärrän poikaystäväni huolen, koska syömiseni ei ole koskaan ollut kovin normaalia..nykyään asia vaan on pahempana esillä. Vahtaan jatkuvasti kaloreita ja saatan puklata ruoan suustani ennen kuin kerkeän nielaista, koska huono omatunto iskee heti kun laitan ruokaa suuhun.
Harrastukseni puolesta kuntoilen paljon, ja kuntoni on hyvä, mutta silti omasta mielestäni näytän kasalle ihraa :(
Rakastan poikaystävääni ja hän rakastaa minua, mutta tuntuu pahalta että toinen pelkää koko ajan että käynkö esim. Puklaamassa ruokaa vai syönkö ollenkaan :(

Toissapäivänä puhuin poikkiksen kanssa, ja sanoin että ei sen tarvitse katsoa tätä ja että ymmärrän jos haluaa erota. No poikkis kuitenkin sanoi että ei missään nimessä halua erota, vaan haluaa auttaa<3
Ruoka pyörii kirjaimellisesti 24/7 mielessä ja olen tullut tosi rajoittuneeksi ruokien suhteen.
En syö melkein mitään muuta kuin:
Salaattia,kasvissosekeittoa,tomaattikeittoa,kasvispullia/pihvejä, perunamuussia ja ruisleipää.
Litkin myös tosi paljon vihreää teetä..

Oon yrittänyt myös oksentaa syömisen jälkeen mutta en oo onnistunu. Olen kätynyt juttelemassa asiasta, koska kaverini "käräyttivät" mut koulussa kuraattorille, joka kertoi terkkarille. Äitilleni on soitettu koulusta, mutta äiti ei nää asiassa mitään ongelmaa, joten tuntuu että kuvittelen vaan kaiken..:/ En usko että äitini on välinpitämätön, mutta hänen mielestään meidän perhe on aina "täydellinen".

Olen siis nyt 167 cm ja 54.8 kg.

Olen nyt poikaystävälläni yötä ja se nukkuu tuhisten tuossa vieressä </3. Tuntuu pahalta ajatella että aiheutan mielen vaivaa toisille..:-(

Mitenkä pääsisin tästä eteenpäin?
Laitoin tälle palstalle koska muut ovat aika kuolleita..

Kannattaa hakea apua, eikä sitä pidä hävetä. Sä oot vielä nuori ja oikealla avulla uskoisin että saisit nopeasti nuo oireilut kuriin. Mä olen itse sairastanut syömishäiriötä (ja sen lisäksi dysmorfista ruuminkuvan häiriötä) nyt 18 vuotta ja musta tuntuu että omalla kohdallani on jo liian myöhäistä.
Kannattaa vaikka koulussa puhua terveydenhoitajalle tai koulupsykologille jotta pääset eteenpäin. Toinen vaihtoehto on oman paikkakunnan mt-poliklinikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap täällä;30807267:
En ole varma onko meidän paikkakunnalla mitään mt-hoitoloita/sairaaloita tai vastaavaa. Koska asun tosi pienellä paikkakunnalla..-Ap

Sitten suosittelen että olet yhteydessä kouluterveydenhoitajaan, hän varmasti osaa neuvoa oikeaan suuntaan :)

Solet vaan pullukka. Opettelet elämään pullukkana. Susta ei ms suomea tule ikuna. Koska olet vaan kiva pullukka. Pullukat on kivoja. Etsit vahvuutesi jostain muualta kuin ulkonäöstä.

:o Olen siis lihava :'( Kaikki on sanoneet että olen laiha..:'( Nyt ainakin tajuan että ovat vain valehdelleet..näytän nimittäin omasta mielestänikin pullealle..-Ap

Alkuperäinen kirjoittaja Ap täällä;30807323:
:o Olen siis lihava :'( Kaikki on sanoneet että olen laiha..:'( Nyt ainakin tajuan että ovat vain valehdelleet..näytän nimittäin omasta mielestänikin pullealle..-Ap

Äläs kuuntele vähä- älyisiä palstatrolleja. 167/55 on hyvin hoikka tyttö.

Kuuntele mielummin Freiyaa ja mene sinne kouluterkan vastaanotolle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap täällä;30807370:
No jotenkin kaikki tollaset kommentit vaan vahvistaa ahdistusta :( vaikka tavallaan tietääkin että luultavasti trolli niin silti se vaan iskee sisälle :'( -Ap

Vaikka jokaisella on mielipide, niin ne eivät ole tasa- arvoisia.
On faktaa ja mutua.
Freiyan kommentti on omaan kokemukseensa perustuvaa faktaa
"Kerttu- täti" taas on todellisudessa JaniPetteri 15vee jota vituttaa se että olemttomilla älynlahjoillaan ei saa tyttöystävää ja purkaa pahaa oloaan trollaamalla ilkeyksiä, joten "mielipiteellään" ei ole mitään painoarvoa.

Ruuan kanssa koko elämäni häröilleenä sanon: sun ajatuskuviot ovat jo syömishäiriön puolella, kuin myös tuo ruuan pois puklaaminen (itse tein joskus samaa herkkujen kanssa). Haet nyt apua niin saat itses vielä kasaan. Kouluterkkari, terveyskeskuksen hoitaja/lääkäri, mielenterveystoimisto (täällä ainakin tarvii lähetteen terkkarin lääkäriltä), kriisikeskus (missä itse käyn purkamassa asioita, kun en tällä hetkellä pysty syömään) ja toki yksityiset eli maksulliset psykologit ja terapeutit.

Olkoon miten pieni paikkakuntas tahansa siellä löytyy ainakin kouluterkkari ja terveyskeskus, vai mitä? Aloita niistä. Ja kerrot tasan ihan kaiken. Jos tuntuu, ettet siinä tilanteessa muista tai on tapana kuitenkin vähätellä ja värittää tilanne paremmaks kuin on niin kirjoitat vaikka paperille ajan kanssa kaikki mitä tulee asiasta mieleen ja lyöt sen sitten hoitsun eteen. Pitäis tehota (tehos mulla toisessa asiassa).

Äitis voi vähätellä tilannetta, koska ei halua nähdä, että omassa lapsessa ois mitään vikaa tai avuntarvetta (se on joskus kova pala oli kyse minkäikäisestä lapsesta tahansa) tai sitten on tuo "meidän perhe on täydellinen" -juttu niin kuin itse epäilit. Jossain auttamismuodossa voidaan kutsua sun äitiskin istuntoon ja vähän vetäistä faktoja tiskiin äitis eteen. Jos ei silläkään tajua niin sitten unohdat sen ja tukeudut todella hyvin suhtautuvaan poikaystävääs. Apua sä tarviit, etkä äitis tai varsinkaan minkään palstatrollien vähättelyä.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
-Sinun pitää oppia hyväksymään itsesi. Et voi ikinä olla kaikkien mieleen. Toiset pitävät vaaleista, toiset tummista, toiset pitkistä, toiset lyhyistä. Toiset eivät pidä liikalaihuutta ja luisevuutta viehättävänä, vaikka jotkut kuvittelevat laihuuden olevan keskeistä kauneudessa. Toisista älykkyys, opinto- ja työelämämenestys on seksikästä, toisista muodokas ahteri ja pulleet rinnat on kaiken a ja o. Toisekseen sinun elämäntehtäväsi ole näyttää kauniilta ihmisten silmissä. Toivottavasti sulla on meinaan muunta tärkeämpää elämässä. Tehtäväsi on olla ehkä hyvä kumppani, hyvä ystävä, hyvä tytär, hyvä työntekijä. Ei pelkkä katukuvan kaunistaja. Ei kannata haaskata elämää siihen että haluaa miellyttää kaikkia. Se on mahdotonta. Jos elämän rakentaa pelkkien ulkonäköasioiden varaan, on se lyhyt tie kulkea. Ikääntymiselle viimeistään ei mahda kukaan.

- Muista, että syömishäiriöt voivat viedä myös mennessään. Hautaan. Tai että pilaat omat mahdollisuutesi olla äiti jonain päivänä. On ikävää, jos pelaat terveytesi kokonaan.

- Kumppanille syömättömyytesi ja nirsoilusi voi käydä vähän tylsäksi pitemmän päälle. Iän myötä illalliset ystävien kanssa, ruoanlaittobileet, kotikokkailut arjessa ja esim erilaisten ruokakulttuurin testaaminen ulkomailla matkailtaessa ovat aika tyypillisiä juttuja. Ei kauheen mukavia yhteisiä tekemisiä jos toinen yökkii ruoat ulos. Ehkä vähän jo vastenmielistä. Entä kun joskus muutat kumppanin kanssa yhteen ja yritätte ylläpitää yhteistä ruoka-arkea. Tehdä yhdessä ruokaa ja käydä ruokaostoksilla. Ei kauhean kivaa sekään ihmisen kanssa, jolla ei ole mitään arvostusta ja kiinnostusta ruokaa kohtaan. Terveellinen ruokailu on toki hyvä juttu ja tärkeää, mutta terveellinen ruoka on myös monipuolista ja terveellistä ruokaa on monenlaista.

- Koettaisin kehittää omaa suhdetta ruokaan järkevänpään suuntaan ennen kuin ongelma kasvaa ylitsepääsemättömäksi ja yhäkin sairaanloisemmaksi. Syömishäiriöisen rinnalla eläminen on huolen kantamista. Haluatko panna läheisesi tuohon soppaan jatkossakin?

Lisään vielä, että usein kouluaikana kovimmat ja itsestään suurimman metelin tehneet ovat myöhemmässä elämässä niitä paikoilleen jämähtäneitä, joilla on ikuisuus niistä ajoista kun heitä pidettiin cooleina. Vanhoilla kotihoodeilla poiketessa ei voi kun säälin sekaisin tuntein katsoa kuinka kouluajan cooleimmat ovat jääneet vailla kunnon koulutuksia ja hyviä työpaikkoja. Eivät sitten lopulta viitsineet tehdä elämällään mitään. Tämmösiä kouluajan cooleja ja kiusaaja pääset naureskeleen myöhemmässä elämässä. Ei heidän sanomisia tai tekemisiään kannata miettiä tai heidän hyväksyntää koettaa kalastella. They are so not work it.

Hienoa kun kirjoitat tänne! Se on ensimmäinen askel. Olen 37-vuotias nainen, edelleen hoikka (164 cm / 57 kg) ja joskus teini-ikäisenä koin itseni ihrakasaksi. Silloin painoin noin 50 kg. Anoreksian oireita oli, mutta ei onneksi kehittynyt kunnolliseksi anoreksiaksi. Nykyisin rakastan vartaloani. Olisihan siinä varmasti jotain pientä muokattavaa, mutta pääosin olen aivan tyytyväinen. En vain nähnyt niitä hyviä puolia teininä.

Nyt ota järki käteen. Poikaystäväsi rakastaa sinua ihmisenä, mutta varmasti tuntee myös fyysistä vetoa sinuun. Sinun täytyy olla hyvin viehättävä nainen. Noilla mitoilla olet hyvin hoikka. Minullakin oli aina poikaystäviä, mutten silti tajunnut, että pitivät myös kroppaani puoleensavetävänä. Nykyisin ymmärrän paremmin.

Jos tuntuu mahdottomalta mennä puhumaan onglemasta (minunkaan äitini ei muuten tajunnut oireitani, ja oma vääristynyt kehonkuvani tuli varmaan paljolti äidiltäni, joka avoimesti inhosi vartaloaan. Hän ei vieläkään ole sinut sen kanssa. Häneltä tavallaan opin, että naisen vartalo on kammottava.), niin aloita jokin liikuntaharrastus, ellei sinulla vielä ole. Liikunta lisää oman kehon hyväksyntää. Vaikkei oma kroppa tuntuisi täydelliseltä, sitä oppii arvostamaan ja siinä oppii viihtymään ihan eri tavalla kun liikkuu. En tiedä miksi näin on, mutta se on totta. Koeta etsiä laji, josta aidosti pidät. Koeta olla miettimättä, paljonko kaloreita kulututat, vaan mene vain pitämään hauskaa! Tämä ei ole hokkuspokkus-vastaus, aikaa menee, mutta taatusti auttaa.

Sinulla on muuten tosi kypsä poikaystävä, kun tunnistaa ongelmasi ja haluaa olla tukena. Anna hänen olla tukenasi, äläkä kanna huonoa omaatuntoa. Minkä sinä voit sille, että koet kehosi juuri nyt noin. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla pysyvät olotila. Tsemppiä!

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Jutteleppa kouluterkkarin kanssa.
Yritä hyväksyä ihtes. Oot varmasti kiva,ihana nuori nainen ja poikaystäväsi rakastaa sua sellasena ku olet. Suhtautumistasi ruokaan varmaan pitäisi saaha korjattua.

Kiva että tänne on tullu vastauksia! Poikaystäväni tosiaan on tosi tukeva asian suhteen ja yrittää auttaa mikä on ihanaa :) En ole koskaan yrittänyt kulkea massan mukana, tai odottaa hyväksyntää muilta (lue: "rokkari" kyseessä :D). Mutta nuorena halusin mennä muiden mukana..nykyään en, mutta saan erilaisuudestani paskaa niskaani, samalla tavalla kun poikkiksenikin saa. Ja puhuttiin taas illemmalla poikkiksen kanssa ja tehtiin yhdessä ruokaa..tehtiin linssikeittoa ja söin pari palaa patonkia. Tuli hyvä mieli että pystyin pitämään kaiken sisällä enkä edes yrittänyt puklata :D tai oksentaa. Joten tämä päivä on mennyt yllättävän hyvin :) -Ap

En oo mikään psykologi mutta voisit koittaa löytää ruoasta niitä positiivisa puolia, niinkuin että sen avulla jaksat treenata tai opiskella tms. Voisit syödä vähän enemmän proteiinia niin voisit varmasti paremmin. Pelkällä kasvissosekeitolla ei kyllä kuntokaan nouse.

Ihan mielenkiinnosta, mitä sun äiti on opettanu sulle ruokailusta? Onko äitisi myös sellainen että vahtaa kaikkea mitä laittaa suuhunsa vai sellainen joka tuputtaa ruokaa sullekin?

[QUOTE="...";30807444]Olkoon miten pieni paikkakuntas tahansa siellä löytyy ainakin kouluterkkari ja terveyskeskus, vai mitä? Aloita niistä. Ja kerrot tasan ihan kaiken. Jos tuntuu, ettet siinä tilanteessa muista tai on tapana kuitenkin vähätellä ja värittää tilanne paremmaks kuin on niin kirjoitat vaikka paperille ajan kanssa kaikki mitä tulee asiasta mieleen ja lyöt sen sitten hoitsun eteen. Pitäis tehota (tehos mulla toisessa asiassa).[/QUOTE]

Jep, olen tämän kanssa samaa mieltä.
Mulla ei ole syömisen kanssa ongelmia mutta muuten mielenterveysjuttuja ja voi hitto kun joskus on hankala yhtäkkiä lääkärin edessä olla vähättelemättä kun se kaikki tuntuu niin nololta. Tyhmäähän se on, koska niiden faktojen kautta pääset ammattilaisten avulla hoitamaan itseäsi kuntoon.

Varsinkin alaikäisellä on tietysti tosi hankalaa jos vanhemmat ei jostain syystä näe tai halua nähdä että kaikki ei ole ok, mutta apua on silti saatavissa ja tosiaan se on huippua että sulla on JOKU joka tukee! Pyydä sitä poikaystävää vaikka mukaan jos on hankala mennä hakemaan apua.

Avun hakeminen ja saaminen ja parantumisprosessi voi olla välillä tosi raskasta ja hankalaakin, mutta olet tosiaan ottanut jo yhden ison askeleen siinä että tiedostat ongelman ja haluat sille tehdä jotain.

Äitini ostaa jatkuvasti herkkuja vaikka on entinen tanssija! Pienenä olin sen takia normaalipainoinen, mutta painoindeksin ylärajoilla..se pyöreys ja koulukiusaaminen alkoi vaivata ylä asteelle mennessä ja nyt viime kesästä asti meno on ollut tälläistä. Suhteeni ruokaan on aina ollut vääristynyt koska kun olin 8v enoni varoitteli mua läskeistä..vaikka olin ihan lauta! Sen jälkeen oon aina vaan enemmän vihannu kroppaani :(
-Ap

Ai niin, välillä tuntuu inhottavalle jos mahaani esim. Kosketaan tai minut nähdään ilman vaatteita..se tavallaan vaikeuttaa seurustelua koska vaikka nauttisin seksistä niin huomaan että poikaystävä yrittää koko ajan olla koskematta mahaani jne. Joka on tosi huomaavaista ja näin, mutta olisi vaan mukavampaa jos pystyisin hyväksymään kroppani paremmin niin tuollaista ei tarvitsisi miettiä x( -Ap

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-täti;30807314:
Solet vaan pullukka. Opettelet elämään pullukkana. Susta ei ms suomea tule ikuna. Koska olet vaan kiva pullukka. Pullukat on kivoja. Etsit vahvuutesi jostain muualta kuin ulkonäöstä.

Kaikkia taliaivoja teitä on! Sietäisi hävetä.

Yhteistyössä