Poikaystävän velat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja markkinat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta on ihan turha jeesustella toisen rahankäytöstä, jos on valmis yhdessä illassa hukkaamaan viisi tonnia, mikä ei sekään vielä riitä. Autolla sentään ajelee monta vuotta. Tuskin sinäkään haluaisit jonkun aivan romun turvattoman kotteron kyydissä istuskella.

En oikein tiedä, miten voisin "tarkkailla" poikaystäväni rahan käyttöä..:)

Voi elämä! On teillä nyt jumalattoman iso ongelma! Ja ihan on mies itkenytkin velkojaan.
- 20 000 on tosi vähän
- Olette ihan tosi nuoria vielä
- 1700 euron netto vaatii noin 2300 bruton eli ihan normi palkka uraansa aloittelevalle miehelle. Viiden vuoden päästä voi olla jo kaksinkertainen.

Mikä ihmeen hinku teillä on jo naimisiin ängetä? Miksi teet normaaleista veloista elämää suuremman asian ja ajattelet että on sinun velvollisuutesi tarkkailla miehen rahankäyttöä?

Mielessäni olisi sinulle kaksi vaihtoehtoista elämänsuunta:

- Etsi itsellesi se turvallinen elättäjä joka velvollisuudentunnosta maksaa kaiken ja kuljettaa sinua ilmaiseksi velattomalla autollaan, koska sinähän et mielestäsi autoa tarvitse.

TAI:

- Jos oikeasti halua rakentaa elämän tämän nuoren miehen kanssa, odotelkaa ainakin 3-5 vuotta jonka jälkeen sinä olet valmistuut ja töissä, mies velaton ja korkeapalkkaisempi.

[QUOTE="vieras";26764382]Minusta on ihan turha jeesustella toisen rahankäytöstä, jos on valmis yhdessä illassa hukkaamaan viisi tonnia, mikä ei sekään vielä riitä. Autolla sentään ajelee monta vuotta. Tuskin sinäkään haluaisit jonkun aivan romun turvattoman kotteron kyydissä istuskella.[/QUOTE]
Ja siis oikeasti tuossa on jo kiva pesämuna esim. asunnon ostoon.

[QUOTE="Minä vain";26764387]

Mikä ihmeen hinku teillä on jo naimisiin ängetä?

- Jos oikeasti halua rakentaa elämän tämän nuoren miehen kanssa, odotelkaa ainakin 3-5 vuotta jonka jälkeen sinä olet valmistuut ja töissä, mies velaton ja korkeapalkkaisempi.[/QUOTE]

Missä oli mainittu aloittajan tai miehensä ikä? Mulla meni ihan ohi...

[QUOTE="Minä vain";26764387]Voi elämä! On teillä nyt jumalattoman iso ongelma! Ja ihan on mies itkenytkin velkojaan.
- 20 000 on tosi vähän
- 1700 euron netto vaatii noin 2300 bruton eli ihan normi palkka uraansa aloittelevalle miehelle. Viiden vuoden päästä voi olla jo kaksinkertainen.

Mikä ihmeen hinku teillä on jo naimisiin ängetä? Miksi teet normaaleista veloista elämää suuremman asian ja ajattelet että on sinun velvollisuutesi tarkkailla miehen rahankäyttöä?

Mielessäni olisi sinulle kaksi vaihtoehtoista elämänsuunta:

- Etsi itsellesi se turvallinen elättäjä joka velvollisuudentunnosta maksaa kaiken ja kuljettaa sinua ilmaiseksi velattomalla autollaan, koska sinähän et mielestäsi autoa tarvitse.

TAI:

- Jos oikeasti halua rakentaa elämän tämän nuoren miehen kanssa, odotelkaa ainakin 3-5 vuotta jonka jälkeen sinä olet valmistuut ja töissä, mies velaton ja korkeapalkkaisempi.[/QUOTE]

Tiedätkö, moni parisuhde kaatuu näihin raha-asioihin. Jos osapuolet on kovin erilaisia, toinen säästäväinen, toinen tuhlari, niin riitoja saa aikaan helposti. Ja jos muutenkin eletään tiukilla, ja toisen holtiton rahankäyttö vetää pariskunnan/perheen talouden vielä tiukemmalle, niin se voi ihan helpostikin johtaa isoihin riitoihin ja jopa eroon, vaikka muuten asiat olisivatkin kunnossa. Joten kyllä sitä vaan kannattaa asioita pohtia. Ja kyllä mun mielestä on äärimmäisen tärkeää, että parisuhteessa yhdessä eletään ja koitetaan pärjätä niin että molemmilla on hyvä olla. Ei niin että toinen tuhlaa ja toinen koittaa kituuttaa pitääkseen perheellä katon pään päällä ja ruuan jääkaapissa.

Että ihan fiksuakin ap:n pohtia. Itsekään en ole sen kannalla (kuten jo aiemmin sanoin), että toisen rahankäyttöä pitää tarkkailla ja hallita, mutta yhdessä voidaan opetella ylläpitämään sitä taloutta ja raha-asioita. Ja enemmän siinä lienee opettelemista sillä tuhlarilla, joka ei aiemmin ole rahaa osannut käyttää. Mutta sehän lienee vain hyvä asia, jos oppii elämään ns. varojensa mukaan. :)

[QUOTE="juups";26764444]Tiedätkö, moni parisuhde kaatuu näihin raha-asioihin. Jos osapuolet on kovin erilaisia, toinen säästäväinen, toinen tuhlari, niin riitoja saa aikaan helposti. Ja jos muutenkin eletään tiukilla, ja toisen holtiton rahankäyttö vetää pariskunnan/perheen talouden vielä tiukemmalle, niin se voi ihan helpostikin johtaa isoihin riitoihin ja jopa eroon, vaikka muuten asiat olisivatkin kunnossa. Joten kyllä sitä vaan kannattaa asioita pohtia. Ja kyllä mun mielestä on äärimmäisen tärkeää, että parisuhteessa yhdessä eletään ja koitetaan pärjätä niin että molemmilla on hyvä olla. Ei niin että toinen tuhlaa ja toinen koittaa kituuttaa pitääkseen perheellä katon pään päällä ja ruuan jääkaapissa.

Että ihan fiksuakin ap:n pohtia. Itsekään en ole sen kannalla (kuten jo aiemmin sanoin), että toisen rahankäyttöä pitää tarkkailla ja hallita, mutta yhdessä voidaan opetella ylläpitämään sitä taloutta ja raha-asioita. Ja enemmän siinä lienee opettelemista sillä tuhlarilla, joka ei aiemmin ole rahaa osannut käyttää. Mutta sehän lienee vain hyvä asia, jos oppii elämään ns. varojensa mukaan. :)[/QUOTE]

Niin, sinun pointtisi allekirjoitan periaatteessa ja omat kokemuksesi ovat todennäköisesti kovempia kuin AP:lla
En vain osaa pitää ap:n suhtautumista velan määrään kovin realistisena tai aikuisena.

Itse olen 35-vuotias ja elämässäni ostanut ja myynyt sijoitusasunnon, opiskellut opintolainalla korkeakoulututkinnon, ollut töissä määräaikaisena ja vakituisena ja todennut että palkat nousevat järkevissä firmoissa työuran kasvaessa. Ostanut toisen asunnon. Lisäksi olen lyhentänyt viimeisen viiden vuoden aikana asuntolainaani 40 000 sekä maksanut pois opintolainani 12 000. Kaikki tämä yksin.

Eli en vain ymmärrä mikä ongelma ja huoli tuhluruudesta on jonkun vaivaisen (järkevästi käytetyn) 20 000 euron laina.

[QUOTE="Minä vain";26764486]Niin, sinun pointtisi allekirjoitan periaatteessa ja omat kokemuksesi ovat todennäköisesti kovempia kuin AP:lla
En vain osaa pitää ap:n suhtautumista velan määrään kovin realistisena tai aikuisena.

Itse olen 35-vuotias ja elämässäni ostanut ja myynyt sijoitusasunnon, opiskellut opintolainalla korkeakoulututkinnon, ollut töissä määräaikaisena ja vakituisena ja todennut että palkat nousevat järkevissä firmoissa työuran kasvaessa. Ostanut toisen asunnon. Lisäksi olen lyhentänyt viimeisen viiden vuoden aikana asuntolainaani 40 000 sekä maksanut pois opintolainani 12 000. Kaikki tämä yksin.

Eli en vain ymmärrä mikä ongelma ja huoli tuhluruudesta on jonkun vaivaisen (järkevästi käytetyn) 20 000 euron laina.[/QUOTE]

Mutta sulla onkin hyvä koulutus, mahdollisuus näin ollen hyväpalkkaiseen työhön, työssäetenemiseen (oletan ainakin kokemustesi perusteella) ja näin ollen myös palkan nousuun, ja sitä kautta olet saanut hyvät puitteet mainitsemillesi asioille. Ja hienoja asioita oletkin elämässä saavuttanut, ja varmasti nähnyt vaiivaa niiden eteen.

Kaikilla ei kuitenkaan ole hyvää koulutusta, eikä näin ollen myöskään hyväpalkkaista työtä, ja mahdollisuus tuollaisiin taloudellisiin saavutuksiin. Joillekin sen 20000euron lainan maksu voi olla tavallisen duunarin palkoista kova pala, eikä joka firmassa todellakaan palkka nouse hirveästi, vaikka työkokemus olisi pitkä. Eikä tosiaan kaikilla ole mahdollisuutta sellaisen ammatin opiskeluun, jossa palkat on kovia.

Esimerkkinä nyt ihan oma mieheni. On aina ollut yritteliäs, kova tekemään töitä, tehnyt pitkää työpäivää. Silti palkka ei ole kova, vaikka kokemusta alalta on 25 vuotta ja nyt saman firman listoilla ollut viimeiset 15v. On siis autoalalla töissä, tekee pitkää päivää, raskasta hommaa, palkka on silti käteen 2000-2500e/kk. Ei sillä rahalla loppujen lopuksi juhlita, mutta raha-asiat saa pidettyä hallinnassa, jos niin haluaa, ja osaa säästää nimenomaan niistä pienistä asioista. Itse olen sairaanhoitaja, mullakin ihan peruspalkka vaan, ei mikään huippu ollenkaan, ei sillä ainakaan paljon mitään "bisnestä" tehdä. Mut pärjätään kohtalaisen kivasti, on varaa johkin ekstraan, kun säästetään arjessa pikkuasioista.

Et sillä ajattelen, ettei kaikille kuitenkaan ole se 20000e mikään pikkulaina, ja sen maksaminen voi kestää pidempäänkin, jos sitä saa lyhennettyä vain muutaman satkun kuussa. Ja sit jos rahankäyttö ei ole muuten hallinnassa, niin velkaa voi tulla lisää, tai sitten voi kaikki mennä mitä tulee... Kuitenkin kun aattelee, et jos ap on esim halukas perustamaan lähitulevaisuudessa perhettä, niin on hyvä saada pesämuna jemmaan, lapsiperheessä kun aina on kovin yllättäviäkin rahareikiä.

Joten vaikkei tosiaan tuo 20000e ole mikään maailmanloppu ja se on periaatteessa helposti hoidettavissa, niin toisaalta kun ajattelee, niin onhan se iso velka nuorelle ihmiselle, jos sillä ei ole mitään hirveän konkreettista saanut aikaan... Auton arvo kun laskee silmissä... Mutta ei siis ollenkaan mahdoton summa saada nmaksettua ja pidettyä hallinnassa, jos vaan löytyy kuria sijoittaa vähät rahansa oikein. :)

[QUOTE="juups";26764543]Mutta sulla onkin hyvä koulutus, mahdollisuus näin ollen hyväpalkkaiseen työhön, työssäetenemiseen (oletan ainakin kokemustesi perusteella) ja näin ollen myös palkan nousuun, ja sitä kautta olet saanut hyvät puitteet mainitsemillesi asioille. Ja hienoja asioita oletkin elämässä saavuttanut, ja varmasti nähnyt vaiivaa niiden eteen.

Kaikilla ei kuitenkaan ole hyvää koulutusta, eikä näin ollen myöskään hyväpalkkaista työtä, ja mahdollisuus tuollaisiin taloudellisiin saavutuksiin. Joillekin sen 20000euron lainan maksu voi olla tavallisen duunarin palkoista kova pala, eikä joka firmassa todellakaan palkka nouse hirveästi, vaikka työkokemus olisi pitkä. Eikä tosiaan kaikilla ole mahdollisuutta sellaisen ammatin opiskeluun, jossa palkat on kovia.

Esimerkkinä nyt ihan oma mieheni. On aina ollut yritteliäs, kova tekemään töitä, tehnyt pitkää työpäivää. Silti palkka ei ole kova, vaikka kokemusta alalta on 25 vuotta ja nyt saman firman listoilla ollut viimeiset 15v. On siis autoalalla töissä, tekee pitkää päivää, raskasta hommaa, palkka on silti käteen 2000-2500e/kk. Ei sillä rahalla loppujen lopuksi juhlita, mutta raha-asiat saa pidettyä hallinnassa, jos niin haluaa, ja osaa säästää nimenomaan niistä pienistä asioista. Itse olen sairaanhoitaja, mullakin ihan peruspalkka vaan, ei mikään huippu ollenkaan, ei sillä ainakaan paljon mitään "bisnestä" tehdä. Mut pärjätään kohtalaisen kivasti, on varaa johkin ekstraan, kun säästetään arjessa pikkuasioista.

Et sillä ajattelen, ettei kaikille kuitenkaan ole se 20000e mikään pikkulaina, ja sen maksaminen voi kestää pidempäänkin, jos sitä saa lyhennettyä vain muutaman satkun kuussa. Ja sit jos rahankäyttö ei ole muuten hallinnassa, niin velkaa voi tulla lisää, tai sitten voi kaikki mennä mitä tulee... Kuitenkin kun aattelee, et jos ap on esim halukas perustamaan lähitulevaisuudessa perhettä, niin on hyvä saada pesämuna jemmaan, lapsiperheessä kun aina on kovin yllättäviäkin rahareikiä.

Joten vaikkei tosiaan tuo 20000e ole mikään maailmanloppu ja se on periaatteessa helposti hoidettavissa, niin toisaalta kun ajattelee, niin onhan se iso velka nuorelle ihmiselle, jos sillä ei ole mitään hirveän konkreettista saanut aikaan... Auton arvo kun laskee silmissä... Mutta ei siis ollenkaan mahdoton summa saada nmaksettua ja pidettyä hallinnassa, jos vaan löytyy kuria sijoittaa vähät rahansa oikein. :)[/QUOTE]

Ei palkoilla Suomessa kukaan rikastu muuten kuin moniavioitumalla ja lyömällä useamman ihmisen palkat yhteen könttiin. Omat tuloni eivät ole tällä hetkellä suuret. Jossain vaiheessa brutto oli korkeimmillaan noin 3900, tällä hetkellä tonnin vähemmän. Pärjään, tienaan ja säästän. Teitä on kaksi suurin piirtein samoin kanssani tienaavaa.

Omaa talouttani on tosin suuresti helpottanut se, että pystyin ostamaan sijoitusasunnon jo alle kaksikymppisenä oikeiden takaajien ansiosta. Ja se että se maksoi itsensä kun oli koko ajan vuokralla, Rahan käyttö on taitolaji ja armottoman tuhlariuden ja pennin viimeiseen asti pihistämisen välille mahtuu paljon järkeviä vaihtoehtoja rahan käyttöön.

En näe itse että toisen "kouluttaminen" saidaksi on järkevä vaihtoehto. Varsinkin me naiset olemme varovaisia ja riskejä pelkääviä, helposti keräämme isaonkin säästösumman jolle emme osaa tehdä mitään muuta kuin makuuttaa jossain tilillä. Järkevämpää olisi neuvoa miten raha poikii rahaa.

Miehelläsi on kyllä todella pienet tulot noihin velkoihin nähden. Jos odotat, että maksaa velkansa pois ennen naimisiin menoa, niin taitaa kestää puolet elämästäsi.

Minäkin tienaan vain 1900 käteen ja elätän sillä lapsen ja itseni. Maksan asunnosta ( kohta oma ) 1000/ kk ja silti pystyin säästämään 2 vuodessa autorahat 15 000.
Ei tuo poikaystävän velka eli 20 000 mikään hurja ole. Parissa vuodessa sen maksaa pois -jos tahtoo.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vain..;26764638:
Varsinkin me naiset olemme varovaisia ja riskejä pelkääviä, helposti keräämme isaonkin säästösumman jolle emme osaa tehdä mitään muuta kuin makuuttaa jossain tilillä. Järkevämpää olisi neuvoa miten raha poikii rahaa.

Tuossakin on iso pointti kyllä! Mutta onhan 20 000 velasta pitkä matka sijoittamiseen. Ts. hankala saada raha poikimaan niin kauan kun on 20 000 ns. turhaa velkaa joka ei tuloiksi muutu. Auto on paskin sijoitus mitä olla ja osaa ja jos on opintolainaa ja muuta luottoa noinkin paljon, ei pankki välttämättä kamalan suopeasti katso jos menee sijoitusasunnon lainaa kyselemään. En tiedä, mutta luulisin.

Alkuperäinen kirjoittaja JÖÖ;26764647:
Minäkin tienaan vain 1900 käteen ja elätän sillä lapsen ja itseni. Maksan asunnosta ( kohta oma ) 1000/ kk ja silti pystyin säästämään 2 vuodessa autorahat 15 000.
Ei tuo poikaystävän velka eli 20 000 mikään hurja ole. Parissa vuodessa sen maksaa pois -jos tahtoo.

Joku ei nyt oikein täsmää... 1900 e käteen miinus 1000 e asuntoon = 900 euroa. Jotta saadaan 15000 e säästö 2 vuodessa (=24kk) pitää kuukaudessa laittaa säästöön 625 euroa. Sä siis ihan vakaasti väität, että sä olet ruokkinut ja vaatettanut lapsesi sekä itsesi ja muuten maksanut kaikki laskut 275 eurolla kuukaudessa...

Ja tuo, missä ajassa 20000 euron velan pystyy maksamaan riippuu paitsi tuloista myös menoista. Minkälaiset asumiskustannukset on, paljon kumppani hankkii jne.

Alkuperäinen kirjoittaja JÖÖ;26764647:

Tätä minäkin yritin ketjussa kertoa. Suhteellisuutta summiin.

Tuntuu että osa vastaajista pitää AP:n miestä kauheana pahana rahan väärinkäyttäjänä koska mies omistaa auton, on opiskellut ja mennyt töihin. Lisäksi mies ei pysty rahoittamaan AP:lle häitä jotka AP haluaa juuri nyt. Vaikuttaisi kuitenkin että kyse on 19- 24 vuotiaista varhaisaikuisista kun AP:llakin on vielä kolme votta opintoja jäljellä ja suhteettoman kova kiire naimisiin.

No voi hyvänen aika sentään tätä nykyajan maailmaa. Sen jotenkin ymmärrän, että parisuhteessa elävien "pitäisi elää" sellaista elämäntyyliä, ettei toinen osapuoli ärsyynny ainakaan liiaksi, mutta nykyään tämä meno näyttää menevän sellaiseksi, että edes sinkku ei saisi elää kuten haluaa, kun pitää elää "maltillisesti" siksi, että tuleva seurustelukumppani tykkäisi.

[QUOTE="hmm";26764226]Oletteko jotain muslimeja tms.?[/QUOTE]

Näinkö hyvin olet perillä asioista?

Perinteisesti morsiamen vanhemmat maksavat häät. Tosin eihän nykyajan pullamössösukupolvi mitään perinteitä kunnioita...

Eihän tuo lainamäärä ole mitään, ei täällä suomessa näillä tavallisen pulliaisen palkoilla mitään saa ilman lainarahaa, että kituutetaan sitten loppu-ikä jossain vuokrapoksissa, ja polkaistaan ne viidenkymmenen kilometrin työmatkat fillarilla. Niin ja opiskelut vedetään läpi makaronin voimin, jossain kälysessä soluasunnossa kökkien ja hirveitä kämppiksiä kiroten. Että vapaasti vaan ken tahtoo, järkevät ottavat lainaa, ja maksavat sen järkevästi pois, naimisiin kerkee senkin jälkeen, tai sitten nyt vaikka ihan ilmaiseksi, tai ainakin hyvin vähällä rahalla.

Poikaystäväni otti kanssa kymppitonnin autolainan saadakseen hänestä hienon auton. Nettotulot kanssa samaa luokkaa kuin ap:lla. En silti kyllä tippaakaan rutise asiasta, koska en itse joudu maksamaan autosta senttiäkään ja mies on muutamassa vuodessa maksanut auton. Sen lisäksi vielä laittaa säästöön joka kuukausi rahaa, minä olen meidän suhteessa se jonka pitäisi opetella rahankäyttöä :D Opiskelijana pitäisi osata säästää mutta kaikki menee mitä tuleekin, hmmm...
Mutta jos oisin ap niin miehen hoitaa velkansa itse turhia rutisematta. Hän kuitenkin hoitaa niitä pois ja ihan sinänsä fiksuja syitä ottaa lainaa..

Eihän tuo lainamäärä ole mitään, ei täällä suomessa näillä tavallisen pulliaisen palkoilla mitään saa ilman lainarahaa, että kituutetaan sitten loppu-ikä jossain vuokrapoksissa, ja polkaistaan ne viidenkymmenen kilometrin työmatkat fillarilla. Niin ja opiskelut vedetään läpi makaronin voimin, jossain kälysessä soluasunnossa kökkien ja hirveitä kämppiksiä kiroten. Että vapaasti vaan ken tahtoo, järkevät ottavat lainaa, ja maksavat sen järkevästi pois, naimisiin kerkee senkin jälkeen, tai sitten nyt vaikka ihan ilmaiseksi, tai ainakin hyvin vähällä rahalla.

Ja unohdin, eihän ap aloitus viestissään sanonut poikaystävän olevan mikään tuhluri, vaan että maksaa lainojaan pois.

Minä en menisi naimisiin miehen kanssa, jolla on ongelmia rahankäytössään. Jos tuollaisen velaksieläjän otat riesaksesi, niin tee nyt ainakin avioehto, muuten joudun makselemaan miehen ottamia velkoja eronne jälkeen.

[QUOTE="Sanna";26768311]Minä en menisi naimisiin miehen kanssa, jolla on ongelmia rahankäytössään. [/QUOTE]

Tykkäät siis shoppailla ja tuhlata rahoja kaikkeen roskaan ja jos tuleva mies haluaisi säästää pahan päivän varalle niin ei käy, vai?

Miksi menisitte jo naimisiin jos siihen ei oo varaa? Turha kiirehtiä, varsinkin jos poikaystävän velat jo nyt harmittaa. Me ollaan pian oltu 10 vuotta yhdessä ja vieläkin vain kihloissa. Valmistuttiin juuri ja nyt aletaan varmaan säästää häitä varten.

Tietty häitä voi järjestää myös edullisesti.

Tarvitsetko lainaa? jos kyllä ??niin saat lopussa lainaa: fedrickloanlender01@gmail.com helppoa ja luotettavaa laina, tarjoamme lainaa 2% korolla yksityishenkilöille yritys ja yrityksille, jotka tarvitsevat lainaa 2%, tukenne on huolemme.

Yhteistyössä