polttariketjusta tuli mieleen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhäkin viel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis kun tosiaan mun mielestä polttareihin osallistuu ne läheisimät ystävät, eikä kaikki häihin kutsutut naispuoliset ihmiset.

kerroit tuossa toisessa ketjussa mitä kaikkea teitte, mitäpä tää lysti maksoi? lähipiirille?

En nähnyt niitä rahoja koskaan, joten kysyt väärältä henkilöltä.

kuullostivat siltä, että olisin ollut liian köyhä sinun ystäväksesi. :(

Siis kun tosiaan mun mielestä polttareihin osallistuu ne läheisimät ystävät, eikä kaikki häihin kutsutut naispuoliset ihmiset.

kerroit tuossa toisessa ketjussa mitä kaikkea teitte, mitäpä tää lysti maksoi? lähipiirille?

Voi kuule, ei ne rahat ystäviä tee! Mun polttarieihin jätti kaksi kutsutuista tulematta, ja silti ovat edelleen mun ystäviä! Ja ne ketä osallitui, suunnittelivat vissiin yhdessä ohjelman ja olivat kaikki tietoisia siitä, minkä verran rahaa tulee menemään. Jos jollain ei olisikaan ollut varaa, olisi hän joko jäänyt pois tai ohjelma olisi suunniteltu toisin.
EI kai kukaan oikeesti mittaa ystävyyssuhteitaan rahassa??

Alkuperäinen kirjoittaja köyhäkin viel:
mun mielipide: mua ei vois vähempää kiinnostaa maksaa jonkun toisen hieronnat ja kiipeilyt, sekä ruuaat ja ryyppäämiset.

ehkä mä olen tylsä kotihiiri, jolla ei ole muuta elämää kuin 2+ ja oma perhe. (tuossa järjestyksessä)
ei sua varmaan kuka pakota osallistumaan sellaisiin juttuihin, ole sä vaan tyytyväinen sen oman perheesi kanssa ja käy plussalla, voi vaa tulla joskus aika ykstoikkoiseksi

Ei kai polttareiden tarvii aina olla jotain hohtokeilaamista tai mikroautoilua? Voi kai sitä keksiä jotain edullisempaakin, lämmittää sauna vaikka yhden kaverin luona, joku hankkii ruuaksi esim. salaattitarpeet, sämpylät tai patonkia ja jotain leivänpäällisiä tms. Sit jos haluaa niin tehdä vaikka kasvohoitoja toisilleen tms. tai saunan päälle vaikka sipsejä ja leffa tms.
Tai jos baariin haluaa niin itse en kyl olettais että kaverit maksais koko illan, ehkä yhden paukun tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Täällä päin on ollut tapana, että morsian sanoo kenet haluaa kutsuttavan. Morsian ei siis itse kutsu ketään, mutta jollain tapaa rajaa osallistujat. Kaaso ei välttämättä edes tunne kaikkia morsiamen ystäviä ja työkavereita, jotka morsmaikku ehdottomasti haluaa illanviettoon mukaan.
Näinpä juuri. Eikä välttämättä tunne morsiamen muita ystäviä juuri ollenkaan. Joten melko pakko kysyä morsiamelta, ketä muita kuin kaasonsa hän haluaisi polttareihinsa sekä näiden henkilöiden yhteystiedot, jotta kaaso voi alkaa polttareita järjestämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos kimpassa jotain maksetaan, ei se kalliiksi tuu. Paljon kivaa tekemistä keksii myös ilman rahaa. Kyllä sen huomaa, milloin polttareita on mietitty ja milloin ei.

näin. smuta on kiva järkätä ja suunnitella.. odotan jo kovasti et pääsen siskon polttareita järkkäämään :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mumpsi:
Ei kai polttareiden tarvii aina olla jotain hohtokeilaamista tai mikroautoilua? Voi kai sitä keksiä jotain edullisempaakin, lämmittää sauna vaikka yhden kaverin luona, joku hankkii ruuaksi esim. salaattitarpeet, sämpylät tai patonkia ja jotain leivänpäällisiä tms. Sit jos haluaa niin tehdä vaikka kasvohoitoja toisilleen tms. tai saunan päälle vaikka sipsejä ja leffa tms.
Tai jos baariin haluaa niin itse en kyl olettais että kaverit maksais koko illan, ehkä yhden paukun tms.

Näin on tehty monet kerrat eikä takuulla kukaan joudu konkurssiin. Jonkun luona syödään ja saunotaan, otetaan vähän "kuppia" ja jos morsian haluaa baariin niin sitten sinne. Kun on kotona pämpätty, ei baarissa paljon tarvitse juoda :saint:

Mut on kutsuttu kerran polttareihin mutta ei häihin :whistle: menin koska ihan mukava työkaveri kyseessä mutta en sitten jatkanut iltaa ravintolaan enää vaan menin keilaamasta kotiin =) Eikös se yleensä niin mene että polttariporukka on myös kutsuttu häihinkin? Noh ei sen väliä mutta kyllä silloin vähän oli tunne että mut oli kutsuttu maksumieheksi jakamaan polttareista koituvia kuluja :headwall: tosin meitä ei ollu montaa ihmistä polttareita pitämässäkään ... oisko ollu juhlakalun lisäksi 3 tai 4 ...

Alkuperäinen kirjoittaja köyhäkin viel:
mun mielipide: mua ei vois vähempää kiinnostaa maksaa jonkun toisen hieronnat ja kiipeilyt, sekä ruuaat ja ryyppäämiset.

ehkä mä olen tylsä kotihiiri, jolla ei ole muuta elämää kuin 2+ ja oma perhe. (tuossa järjestyksessä)
Onneksi polttareihin ei ole pakko osallistua, jos ei halua =) Mun kaveripiirini on pääasiassa avoliittolaisia, joten en kovin monissa polttareissa ole ollut. Mutta en ole kokenut mitenkään vastenmielisenä olla mukana järjestämässä ystävieni polttareita. "Joidenkin toisten" polttareihin en ole koskaan edes osallistunut, ei tosin ole pyydettykään...ainoastaan ystävieni.

Alkuperäinen kirjoittaja Melisa:
Mut on kutsuttu kerran polttareihin mutta ei häihin :whistle: menin koska ihan mukava työkaveri kyseessä mutta en sitten jatkanut iltaa ravintolaan enää vaan menin keilaamasta kotiin =) Eikös se yleensä niin mene että polttariporukka on myös kutsuttu häihinkin? Noh ei sen väliä mutta kyllä silloin vähän oli tunne että mut oli kutsuttu maksumieheksi jakamaan polttareista koituvia kuluja :headwall: tosin meitä ei ollu montaa ihmistä polttareita pitämässäkään ... oisko ollu juhlakalun lisäksi 3 tai 4 ...

Ei meilläpäin ainakaan. Olen ollut monissa polttareissa ilman, että olisin ollut häissä, ja minun polttareissani oli paljon ihmisiä, joita ei oltu kutsuttu häihin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Alkuperäinen kirjoittaja Mumpsi:

Näin on tehty monet kerrat eikä takuulla kukaan joudu konkurssiin. Jonkun luona syödään ja saunotaan, otetaan vähän "kuppia" ja jos morsian haluaa baariin niin sitten sinne. Kun on kotona pämpätty, ei baarissa paljon tarvitse juoda :saint:

näimpä.. mun polttarit oli seuraavat: hakivat kotoa ja sitoivat silmät, ajeluttivat pitkin kylää. hieronta. sit mut puettiin maatalon emännäks ja möin munia kylillä.. sit istuttiin kuppilassa parin paukun äärellä ja suunnistettiin mökille, missä oli sit saunomista. patonkia, salaatteja ja boolia. mulle oli t-paita johon jokainen kaveri oli kirjoittanut tai piirtänyt jotain. sit mentiin porukalla baariin, missä oli maailman huonoin strippari.. meenattiin kuolla nauruun.

Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Alkuperäinen kirjoittaja Melisa:

Ei meilläpäin ainakaan. Olen ollut monissa polttareissa ilman, että olisin ollut häissä, ja minun polttareissani oli paljon ihmisiä, joita ei oltu kutsuttu häihin. =)

Ei täälläkään päin. Itse olin polttareissa, joihin osallistuneista puoletkaan eivät olleet itse häissä. Syy oli se, että sekä hääkirkko, että hääbudjetti olivat pienet, eikä kaikkia millään voinut kutsua häihin. Olivat silti morsiammelle tärkeitä ystäviä, joten oli itsestäänselvää että polttareihin kutsutaan. Eikä kyllä käynyt mielessäkään, että kutsutaan siksi, että saadaan lisää maksumiehiä, vaan siksi että olivat morsiamen ystäviä ja haluttiin heidät mukaan pitämään hauskaa.

Omissa polttareissa tulee varmaankin tapahtumaan sama ilmiö. Me on ajateltu pitää pienet häät ihan perhepiirissä, eikä kavereita kutsuta juuri ollenkaan. Polttareihin kuitenkin toivoisin kaikki ystäväni saavani mukaan. En maksumieheksi, vaan juhlimaan niitä mun toivottavasti ainoita polttareita ja naimisiin menoa!

No toi, tuleeko polttarit kalliiksi vai eivät, riippuu varmaan ihan järjestäjäporukan rahantajusta. Mä osallistuin taannoin yksiin polttareihin, joissa "osallistumismaksu" per henkilö nousi lopulta satasen pintaan. Kyllä vain, euroissa. Tuohon sitten tietysti lisäksi omat juomat illalla baarissa ym. Mun mielestäni se on melko paljon isolla porukalla järjestetyistä yksipäiväisistä polttareista. Mutta kalliimmaksikin olisi voinut tulla, jos mm. erään seurueen jäsenen ehdotus pienkonelennätyksestä (82 e/hlö/puoli tuntia) olisi toteutettu...

Tuossa tilanteessa mä luulen, että isoin ongelma oli siinä, että porukassa oli hyvin eri elintasolla eläviä ihmisiä. Oli kaaso, jonka ei tarvitse tehdä töitä kuin ajoittain huvikseen. Samoin pari muuta ydinporukan ihmistä olivat melko hyvin toimeen tulevia. Sitten oli meitä keskituloisia muutama. Ja vielä joukossa oli pari opintotuilla ym. elävää henkilöä, joiden puolesta oikeasti otti vähän päähän, että kaikki eivät oikein tajua, että perus-rouvalla voi olla päiväsaikaan muutakin tekemistä kuin käyskennellä Tillanderilla sovittelemassa timantteja.

Polttarit on typerin "juhla" ever!!! "Tää on mun päivä, jonka mä haluan viettää mun ystävien kanssa. Niin, että mun ystikset kustantaa mun kivan päiväni." Eikö ne häät ole jo se morsiusparin (lue morsiamen...) suuri prinsessapäivä?

Mitä ideaa oikeasti on siinä, että morsian päättää kuka hänen viulunsa maksaa? Kymmenisen vuotta sitten polttareita suunniteltiin ystäville siten, että kaaso oli morsiamen ystävä, joka tunsi morsiamen ja tiesi, keitä häihin oli kutsuttu. Äskettäin olleissa polttareissa morsian päätti polttaripäivän ja vieraat. Koska joukko oli niin pieni, niin mitään ihmeempiä ei siihen saatu järkättyä, kaaso ei tuntenut ketään ja itse asiassa puolet kutsuista ilmoitti, etteivät tule... Niin monelle tökkii nykyinen "maksa-mun-menoni"-päivä!

Miksei tota päivää voi sitten viettää siten, että morsian järjestää itse kivan päivänsä, kutsuu mukaan keitä haluaa ja maksaa itse hemmottelunsa?

Ja ekalla kierroksella polttarit on jännä ja kiva kokemus, mutta kun samalle ihmiselle pitää järjestää toiset tai kolmannet polttarit, niin oikeesti, ketä ne jaksaa kiinnostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja ekalla kierroksella polttarit on jännä ja kiva kokemus, mutta kun samalle ihmiselle pitää järjestää toiset tai kolmannet polttarit, niin oikeesti, ketä ne jaksaa kiinnostaa?

Tuosta mä olen vähän samaa mieltä. Tai siis itse ainakin olen huomannut suhtautuvani hiukan nihkeästi siihen, että saan muutaman vuoden sisällä osallistua toisen tai kolmannen kerran saman henkilön polttareihin.

No mä en ainakaan ollut mukana päättämässä päivämäärää, ohjelmaa, budjettia eikä mitään. Mutta multa sisko kysyi, ketä toivon osallistuvan polttareihin.
Se on morsian, joka tietää ketä ovat hänelle läheisimpiä ystäviä/sukulaisia, ja sen takia mun mielestä ihan järkevääkin että itse kertoo kenet haluaa mukaan.
Meidän häihin on kutsuttu paljon ihmisiä, ja ne kaikki ovat tavala tai toisella läheisiä /tärkeitä. Kuitenkaan en heitä kaikkia (naispuolisia) polttareihini halunnut. Onko se jotenkin outoa??

Itsekään en haluaisi osallistua kun parhaimipien ystävieni polttareihin. Niin on meilläpäin ollut tapanakin toimia.

Ja niin, mä en todellakaan kitään päivä prinsessana-päivää häistäni halua.
Häät on minun ja miehen yhteinen juhla avioliittomme kunniaksi, ja polttarit oli mun päivä, jonka halusin viettää ystävien kanssa. Teimme asioita, mitä voisimme tehdä koska tahansa, mutta nyt ne oli tiivistetty yhteen päivään.

Koko polttarien viettäminen musta ihan idioottia,keksimällä keksiä typeriä juttuja ja pukeutua naurettavan näköisiksi,teennäiset kekkerit kaiken kaikkiaan
Riippuu varmaan ihan polttareiden järjestäjistä. Hyvin suunnitellut polttarit on kivoja ja niistä jää hyvä muisto kaikille osallistujille.

Koko polttarien viettäminen musta ihan idioottia,keksimällä keksiä typeriä juttuja ja pukeutua naurettavan näköisiksi,teennäiset kekkerit kaiken kaikkiaan

Ehkä ne on teennäiset, jos kaverit ei ole läheisiä... :whistle:

Voi kuule, ei ne rahat ystäviä tee! Mun polttarieihin jätti kaksi kutsutuista tulematta, ja silti ovat edelleen mun ystäviä! Ja ne ketä osallitui, suunnittelivat vissiin yhdessä ohjelman ja olivat kaikki tietoisia siitä, minkä verran rahaa tulee menemään. Jos jollain ei olisikaan ollut varaa, olisi hän joko jäänyt pois tai ohjelma olisi suunniteltu toisin.
EI kai kukaan oikeesti mittaa ystävyyssuhteitaan rahassa??

Sitäpaitsi mä maksoin, vaikken päässytkään tulemaan :D :saint:

Ehkä ne on tosiaan teennäiset, jossei järjestäjät tunne morsianta kunnolla. Mut ei pukeutuminen ole mikään pakko, eikä ohjelman tarvi olla keksimällä keksittyä typeryyttä.

Mä esim toivon, ettei mun tarvi pukeutua mihinkään naurettavaan asuun eikä kaupitella kaupungilla yhtään mitään. Ei ole mun juttu, ei tuntuisi mukavalta ja siskoni ja hyvät ystäväni sen tietävät, joten tuskin siihen joudunkaan.
Mä toivoisin vaikka kivaa piknikkiä, jossa vois pelailla vaikka pihapelejä (mölkkyä, petanqueta, krokettia..), jotain kasvohoito/hierontajuttuja, saunomista, ym ym.
Baaria ei tarvittas ollenkaan... Ja nuo ei edes maksa juuri mitään.

Ei kaiken tarvi olla aina kallista ja hienoa kelvatakseen...

Sä oot ollu huonoissa polttareissa. Ja morsianhan saa päättää, ketä kutsutaan. Kaasot ja vieraat ideoi/järjestää. Tai meidän kaveripiirissä on ainakin noin. Kulut olleet yleensä n.50?/lärvi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Sä oot ollu huonoissa polttareissa. Ja morsianhan saa päättää, ketä kutsutaan. Kaasot ja vieraat ideoi/järjestää. Tai meidän kaveripiirissä on ainakin noin. Kulut olleet yleensä n.50?/lärvi.
Minusta kans morsiamelta kannattaa kysyä, ketä toivoisi pokttareihinsa tulevan. Morsiamella voi olla joku ystävä, jonka kanssa jo vuosia on heitetty läppää siitä, että "sitten, kun sulla on polttarit....". Olisi todella noloa, jos kaaso jättäisi tällaisen ystävän kutsumatta. Morsian myös yleensä tuntee ystäväpiirinsä parhaiten ja tietää, jos joukossa on näitä "polttarit ovat idioottimaisinta, mitä on keksitty" -tyyppejä. Varmasti on tylsät polttarit, jos kaaso tietämättään kutsuu juuri nämä tyypit eikä niitä, jotka oikeasti haluaa ystävälleen polttarit järjestää. Kun porukka on kasassa, on syytä kultakin selvittää, paljonko on maksimissaan valmis polttareista maksamaan. On myös hyvä selvittää se, mitä sitten, jos asianomainen ei pääsekään mukaan (esim lapsi sairastuu tms ). Eli maksaako poisjäänytkin osuutensa, jääkö kustannukset pienemmälle porukalle maksettavaksi vai pitääkö koko polttaripäivän ohjelma suunnitella lyhyellä varoitusajalla uusiksi. Kun budjetti on kasassa, voi porukalla alkaa ideoimaan, mitä järjestetään. Jokainen tuntee kuitenkin morsiamen ja ehkä erilaisia puolia morsiamessa. Joku saattaa tietää, että morsian ei tykkää vaikkapa saunomisesta, joten silloin saunailta on tietenkin poissuljettu. Polttareidenhan pitää olla nimenomaan morsiamelle mieluinen juhla.

Yhteistyössä