Pomo ja työkaverit eivät ymmärrä, että haluan kouluttautua pidemmälle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Valmistuin pari vuotta sitten ammattiopistosta ammattiin, ihan tällaista perusduunia, sisätyötä. Viimeisen harjoitteluni suoritin tässä yhdessä työpaikassa jossa olen nyt kesätöissä ja olin viime kesänäkin. Muun ajan vuodesta opiskelen korkeakoulussa, ja se tuntuu risovan työkavereitani ja pomoani. Joka aamu kahvipöydässä he ikään kuin valittavat minulle, että eikö minun pitäisi jo alkaa tehdä ihan päätoimisesti töitä, eikä vain opiskella. Minua se harmittaa, koska minulla ei ole muuta koulutusta kuin tuo ammattikoulu ja haluan opiskella pidemmälle, sillä en halua jäädä tuohon perustyöhön seuraavaksi 30 vuodeksi. Se, mitä nyt opiskelen, ei suoranaisesti ole vastaavaa alaa, eli työkaverini pitävät minua ilmeisesti myös "petturina" kun olen lähtenyt vaihtamaan alaa.

Nyt sitten kun kerroin hakeneeni yliopistoon ja kerroin vielä, että koe meni hyvin, niin se tuntui myrkyttävän työilmapiiriä. Työkaverit kuitenkin itse kysyivät sitä minulta, koska minun oli pakko pyytää pääsykoetta varten vapaapäivä, enkä oikein voinut valehdellakaan.

En tajua työkavereiden asennetta, sillä olen tuolla työpaikassa vain "kesähessuna" joten en tajua, miten se olisi heiltä pois, että kouluttaudun pidemmälle. Ikävää kun ei voi puhua itselle tärkeistä asioista, kun muut tuntuvat olevan siitä katkeria. Kaikki nämä työpisteeni työkaverit, pomo mukaanlukien, ovat siis myös ihan vain peruskoulutuksen saaneita. Välillä kun menee kahville saman työpaikan yliopiston käyneiden kanssa, niin heillä asenne on aivan päinvastainen, jaksavat tsempata minua opinnoissani ja pitävät kouluttautumista hyvänä asiana.

Omat työkaverini vain ovat sitä mieltä, että yksi ammatti pitäisi riittää. Onko tässä nyt sellainen ilmiö, että heille tulee mieleen että mikseivät hekin lähteneet yliopistoon aikanaan, tosin ei kaikilla välttämättä ole ollut mahdollisuutta, jos on ollut perhettä yms. Itse olen 25-vuotias perheetön, nämä "valittajat" ovat 50-60-vuotiaita.

Omat vanhempani ovat matalasti koulutettuja, mutta hekin ymmärtävät sen, että korkeasti kouluttautuminen kannattaa ja hekin tsemppaavat minua jatkamaan opintojani.

Ehkä he ovat kateellisia, toisaalta voivat pelätä puolestasi kuten vanhemmat lastensa puolesta, että "heität varman työpaikan menemään" ja saatat kuitenkin valmistua työttömäksi. Nää ajat kun ei ole mitkään vakaimmat niin tahtoo olla monella ajatuksena että työpaikasta kuin paikasta on pidettävä kynsin hampain kiinni. Toisaalta he voivat olla hyvinkin tyytyväsiä omaan työpaikkaansa eivätkä voi ymmärtää sinun "haihatteluasi" muualle, ja voihan heillä olla takanaan jo jonkinlaista elämänkokemustakin mihin epäilyksensä nojaavat ;)

Mutta älä välitä, sulla on sun elämä ja sä elät sen kuten sä tahdot eikä tartte kuunnella liikaa puolituttujen jupinoita.

Jotkut eivät vaan arvosta koulutusta eivätkä ymmärrä miksi kouluttautua. Sinne sun työpaikalle on sitten valikoitunut vain tällaisia ihmisiä.

Meillä yks lähisukulaisnainen ei arvosta koulutusta. Olimme paljon yhdessä lukioaikoinani ja kävi kyllä selväksi, ettei hän ymmärtänyt opiskelun päälle lainkaan. Kun hänen oma lapsensa päätti peruskoulun, niin hänestä oli itsestään selvää, ettei lapsi lähde mihinkään lukioon. Lapsi meni sitten ammattikouluun, mutta jatkoi sieltä ammattikorkeaan ja nykyisin lapsi opiskelee yliopstossa. Veljen vaimo ei ole itse käynyt kuin työllisyyskursseja ja on tehnyt koko ikänsä pätkätöitä.

[QUOTE="hep";26411215]Ehkä he ovat kateellisia, toisaalta voivat pelätä puolestasi kuten vanhemmat lastensa puolesta, että "heität varman työpaikan menemään" ja saatat kuitenkin valmistua työttömäksi. Nää ajat kun ei ole mitkään vakaimmat niin tahtoo olla monella ajatuksena että työpaikasta kuin paikasta on pidettävä kynsin hampain kiinni. Toisaalta he voivat olla hyvinkin tyytyväsiä omaan työpaikkaansa eivätkä voi ymmärtää sinun "haihatteluasi" muualle, ja voihan heillä olla takanaan jo jonkinlaista elämänkokemustakin mihin epäilyksensä nojaavat ;)

Mutta älä välitä, sulla on sun elämä ja sä elät sen kuten sä tahdot eikä tartte kuunnella liikaa puolituttujen jupinoita.[/QUOTE]

En minä oikein tuosta työllisyystilanteen huolestakaan tiedä, sillä onhan minulla kuitenkin se alan perustutkinto suoritettuna, jos yliopistosta valmistumisen jälkeen työpaikkaa ei löytyisikään. Joten eihän pitemmälle opiskeleminen poissulje tuolla tai muussa vastaavassa työpaikassa työskentelyä.

Lyhyinä jaksoina, kuten nyt esim. kesäisin tuo työ on ihan mukiinmenevää ja siedettävää, mutta en kykenenisi olemaan tuolla alalla loppuikääni. En vaikka olisin lukenut alaa yliopistossa asti. Siitä huolimatta teen työni kunnolla, ja ehkä siksi ymmärrän, että he haluaisivat pitää minusta kiinni, sillä "normaaleja" työntekijöitä alan koulutuksella on vaikea saada, usein joutuvat ottamaan työllistettyjä yms. kun kaupunki määrää.

Yhteistyössä