Pomo soittelee perään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surkea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surkea

Vieras
Ärsyttää kun pomo soittelee perään, vaikka olen äitiyslomalla ja synnytys pian edessä... viime viikolla pakotti mut töihin tapaamaan sijaistani (tapaamisessa meni 6 tuntia!) vaikka mun olisi pitänyt olla ihan toisella paikkakunnalla hautajaisia järjestämässä... tajusi onneksi olla soittamatta hautajaispäivänä. Olen luvannut sijaiselleni, että voi ottaa yhteyttä tarvittaessa (toivoisin kyllä että sähköpostilla), mutta en ole missään vaiheessa pomolleni sanonut että perään saa soitella. Edellisellä kerralla alkoi vaatia jotain työasioita eteensä nähtäväksi, oli tosi painostava puhelu, stressasin koko illan ja oli kovia supistuksia. Ilmoitin kuitenkin raskaudestani jo syyskuussa, ja virkavapauttakin hain jo 5 kuukautta ennen äitiysloman alkua. Pomo vaan ei tehnyt asian eteen mitään, että olisi vaivautunut etukäteen selvittämään missä vaiheessa työasiat ovat, mistä mitäkin löytyy jne. Sijaisenkin hankki vasta kun olin jo äitiyslomalla, ja syyttelee sitten mua siitä kun en ole tavoitettavissa työn "jatkuvuuden" kannalta. Mitä tässä nyt pitäisi oikein tehdä? Pelkään että saan potkut, jos en ole käytettävissä äitiyslomani aikana. Toisaalta pelkään vastata puhelimeenkaan, kun ei tiedä mitä painostusta sieltä tulee... enkä jaksaisi enää yhtään ajatella työasioita tässä vaiheessa...

auttaisin vauvan syntymään asti, mutta sen jälkeen tekisin selväksi, että nyt keskityn vauvaan, jos kerta nuo yhteydenotot häiritsevät, näin minä tein...

mutta mulla on aivan samanlainen tilanne ... tosin olen jäämässä vasta nyt kesikselle ja sitten äpiiälomalle. Kun ilmoitin asiasta tammikuussa niin ensin kiukuteltiin pari viikkoa ja sitten kysyttiin että miten aioin työni hoitaa kun olen poissa ?!?! Aivan uskomatonta p**kaa ! Hiukka olen kypsä, pitäs varmaan hakee kans jo vaan saikku kun koko ajan stressaa tosta. Ei mullekkaan ole edes katottu sijaista ... mielenkiintoista kun lähes kaikki firman juoksevat asiat kuuluu mun työnkuvaan. Mä olen päättänyt että en turhia vastaile, sovin että sähköpostilla vastaan. Ainakin aikomus on oikeasti olla lomalla, katotaan miten käy.
Tsemppiä vaan sullekkin, kyllä näissä tilanteissa tarvitaan paksua nahkaa nenän päälle !

niin, mutta kun tyhmyyksissäni menin lupaamaan että voin auttaa jos tulee jotain kysyttävää...ja että yritän noita työasioitakin hoitaa eteenpäin. Mutta kun en vain ole jaksanut! Tuossa ennen äitiyslomaa pomoni heittäytyi tosi häijyksi, syyttelevään sävyyn vihjaili että vuodeksi on tosi hankala hankkia sijaista ym. Mieheni oli sitä mieltä että pomoni yrittää saada mut irtisanoutumaan, ja siltä se kyllä tuntuikin.
jos ne puhelut olisivat ihan oikeasti sellaisia, että vain kysyttäisiin jotain, mutta niihin yleensä liittyy painostamista sellaisiin työasioihin, että ne vaativat minulta tunnin-parin panostuksen...ja huomautteluja työtavoistani, tai joistakin asioista mitä en nyt täältä äitiyslomalta käsin pysty/jaksa korjaamaan kädenkäänteessä...

Sano että jatkossa yhteydenotot sähköpostilla! :hug: Jos vielä yrittää soitella niin sano puhelimeen että olet sairaalassa tarkkailussa etkä voi nyt puhua, että voisiko pomo laittaa asiansa sähköpostilla ja vastailet sitten joskus kun kotiudut sairaalasta. Pieni vakoinen valhe ei mielestäni haittaa tällasessa tilanteessa..

Älä vastaa puhelimeen! Et ole korvaamaton, joten on pomosi vika, ellei hankkinut sijaista niin ajoissa, että olisi saanut kunnon perehdytyksen! Ei ihmisille saikullakaan soiteta kuin hätähätähätä-tilanteessa. Keskity vain hyvällä omallatunnolla vatsaasi! :hug:

No ainakaan ette irtisanoudu!!! Eikä teidän kyllä tarvii tehdä äitiyslomalla (tai edes kesälomalla) yhtään työjuttua jos ette kerta jaksa tai haluu. Pomo saa vetää nenäänsä vaikka koko hernepellon tai polttaa ladollisen päreitä, mutta kun ei tarvii niin ei tarvii!

Jo nyt on kumma...

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
No ainakaan ette irtisanoudu!!! Eikä teidän kyllä tarvii tehdä äitiyslomalla (tai edes kesälomalla) yhtään työjuttua jos ette kerta jaksa tai haluu. Pomo saa vetää nenäänsä vaikka koko hernepellon tai polttaa ladollisen päreitä, mutta kun ei tarvii niin ei tarvii!

Jo nyt on kumma...

Peesi

Pystyykö siitä pomosta valittamaan jollekkin "isommalle" pomolle, vai millanen paikka on kyseessä?

Kiitos tuhannesti kannustavista vastauksista!!! Tuo sairaalassa makoilu ei edes olisi kovin kaukana totuudesta, olen joutunut aika tiuhaan siellä tarkkailussa käymäänkin... jotenkin tuolla lailla voisi rakentavasti sanoakin että sähköpostilla voisin vastailla sitten myöhemmin...
Yritin jutella pomolle jo yli kuukautta aikaisemmin, että jos ei sijaista löydy, niin otettaisiin väliajaksi harjoittelija, jonka voisin nopeasti opettaa - pomoni vain halusi "oikean" sijaisen, mutta ei kuitenkaan etsinyt sellaista aktiivisesti (kyseli vain muutamalta tutultaan).
Olen kuitenkin yrittänyt tehdä töitä ennen äitiyslomaa liikaakin, olin esimerkiksi kolmen viikon sairaslomasta 2 viikkoa töissä, kun olo kuitenkin tuntui siltä että voisin niin tehdä - ajattelin että sillä tavalla se tajuaa että mäkin haluan projektille parasta... mutta nyt tää tuntuu musta jo vähän kohtuuttomalta. Erityisesti mieleni pahoitti se viime viikkoinen töihinpakotus, vaikka oli todella läheisen ihmisen hautajaiset (siinäkin vetosi vain että työn taytyy jatkua, vaikka sanoinkin että kuollut henkilö oli kasvattajani...)

Pystyykö siitä pomosta valittamaan jollekkin "isommalle" pomolle, vai millanen paikka on kyseessä?[/quote]

ei pysty valittamaan, projektityö, ja tämä yksi pomo vain. Pelkään myös haukkuja takanapäin, sillä tarvitsenhan tämän pomon suosituksia myöhemmin. Koko projekti vain on mennyt penkin alle, joudun tekemään kaikkea turhaa koulutukseeni kuulumatonta, ja esimerkiksi joskus pomoni firman asioita vaikka palkka ei sieltä tulekaan (eikä liity projektiin). Ja tekemään pomolleni esimerkiksi esitelmiä, vaikka ne eivät kuulu työnkuvaani. Muistakin asioista meillä on todella suuria erimielisyyksiä - pomoni on harvoin paikalla, ei ohjaa työtäni, ei koskaan ideoi mitään, heittelee vain summittaisia ajatuksia, joilla ei ole mitään käytännön merkitystä.... kaiken kaikkiaan koko työaikani menee sellaisten asioiden hoidossa, mitkä eivät vie varsinaista asiaa eteenpäin. Toisaalta, kai mun on pomon ohjeistuksen varassa toimittava. Olen miettinyt monesti irtisanoutuvani, mutta kun muutakaan työtä ei ole ollut tarjolla, niin olen jäänyt...

Sua ei todellakaan voida potkia pellolle äitiyslomasi aikana. On niin vaikeaa, ellei mahdotonta, yrittää katkaista työsuhde äitiyslomalla olevalta, että tuskin pomosi siihen lähtee. Puhu ylemmälle pomollesi ehdottomasti. Oman pomosi ei tarvitse tietää siitä, että otat ylempään esimieheen yhteyttä! On täysin asiatonta käytöstä vaatia sinua töihin joka tapauksessa, tuo hautajaisasia teki jutusta aivan TÖRKEÄN. Nyt et enää anna pomosi sua pompotella. Tämän pomon suosituksiin ei sun urasi kaadu. Tiesithän että negatiivisen sävyistä työtodistusta ei lain mukaan saa antaa!

Ah, sulla ei siis ylempää pomoa olekaan. No tuohon paikkaan en kyllä suosittele sinun palaavan. Sano napakasti pomollesi tämän menevän yli rajojen vaateissaan. Hän on saanut tarpeeksi pitkän varoitusajan raskautesi suhteen ja nyt et enää voi häntä auttaa, sillä sinun on nyt keskityttävä yksityisasioihisi. Törkeä tyyppi!

Pomoni vain on vanhastaan tunnettu/arvostettukin tietyissä piireissä, joten uutta työpaikkaa haettaessa häneen varmasti otetaan yhteyttä - ja epäilen että mitään positiivista hän kertoo. Olen kyllä huomannut että hän aika negatiiviseen sävyyn kertoo entisistä työntekijöistään, esimerkiksi harjoittelijoista, koska nämä eivät ole jotain asiaa itsenäisesti tajunneet (pomo ei siis ole juuri paikalla, ja harjoittelijat ovat usein oman onnensa nojassa joutuneet tekemään töitä). Eli ei ohjausta työssä, mutta epäonnistumisista pitää kuitenkin kantaa kaikki vastuu. Meidän alalla on aika pienet piirit, joten jokainen hyvä/huono työtodistus merkitsee, ja kyllä entisiin pomoihin ollaan usein yhteydessä...voi siis ura kyllä ainakin hidastua...
Ja potkuillehan voi keksiä jonkin muunkin syyn kuin äitiysloman. Voihan se vaikka sanoa että olen tehnyt työni huonosti tai jotain muuta - kun en kuitenkaan ole suostunut kaikkiin hänen ehdotuksiinsa, jos ne eivät ole minusta vieneet työtä eteenpäin.
Silloin sairaslomallakin, kun olin töissä, kerroin hänelle ettei vakuutukseni ole voimassa, ja otan kuitenkin riskin tullessani töihin. Hän väitti ettei tiedä vakuutuksista (kuitenkin hänellä oma firma), ja sitten vain sanotaan etten ollut töissä, vaan vain mahaani näyttämässä. Olisin sitten omasta pussista maksanut jos jotain olisi sattunut. Nyt tuntuu vain siltä että olen ollut tosi sinisilmäinen, ja pomoni on sitä käyttänyt hyväksi, ja vielä kaataa kaiken paskankin niskaan. Omaa syytänihän tämä tosin on, kun olen antanut käydä näin.

Ota yhteys liittoosi ja kysy miten sinun kannattaisi toimia. Voit sitten myös kertoa pomolle, että olet kysynyt ohjeita ja neuvoja liitosta. Luulisi siinä vaiheessa ymmärtävän, ettei voi enää ainakaan lainvastaisesti sinua vedättää.

Ja toinen taho mihin voisi ottaa yhteyttä voisi olla työsuojelupiiri. Varmaan siellä on jokin mielipide äitiysvapaalla olevan työskentelystä omaan piikkinsä.

Älä ole liian kiltti, siitä hyötyy vain pomosi.
Voimia ja jaksamista loppu raskauteesi !!

Suosittelen pitämään päiväkirjaa kaikista soitoista jota pomo sinulle soittelee sekä pitämään sähköpostit tallessa. Ihan sitä varten että jos sinua yritetään irtisanoa tai tulee jotain muuta kärhämää, sinulla on todisteita ettet ole edes äitiyslomaa saanut rauhassa pitää vaan pomo on käyttäytynyt epäasiallisesti. Kai kuulut liittoon?

Mitä jos jäät töistä lopullisesti pois nyt vetoamalla siihen että haluat olla toistaiseksi määrättömän ajan kotona lapsen kanssa. Hyvä tapa jäädä pois hyvällä syyllä epämiellyttävästä työpaikasta. Jos entiselle pomolle soiteltaisiinkin sitten uudesta mahdollisesta paikasta, ei se aina maata kaada jos entinen pomosi sanoo jotakin negatiivista. Siihen voi aina vastata jollakin tavalla. Pomollasi tuskin on antaa mitään oikeaa näyttöä työsi laminlyömisestä? Sori, mutta äitiyslomalla olijaa on todella vaikea potkiä pihalle jollakin sellaisella syyllä, että esim. et olisi hoitanut työtäsi hyvin. Perustelut täytyy olla kristallinselvät ja Suomen lainsäädännössä äitiyslomalla olijaa ei saa potkia pihalle edes vaikka työpaikalla saneerattaisiin ja muutkin saisivat potkuja!

Tsemppiä, älä oikeasti menee enää takaisin!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä jos jäät töistä lopullisesti pois nyt vetoamalla siihen että haluat olla toistaiseksi määrättömän ajan kotona lapsen kanssa. Hyvä tapa jäädä pois hyvällä syyllä epämiellyttävästä työpaikasta.

Entä jos työtä ei löydykään heti hoitovapaan jälkeen? Karenssi napsahtaa kun on entisestä työstä itse irtisanoutunut.

Alkuperäinen kirjoittaja surkea:
niin, mutta kun tyhmyyksissäni menin lupaamaan että voin auttaa jos tulee jotain kysyttävää...ja että yritän noita työasioitakin hoitaa eteenpäin. Mutta kun en vain ole jaksanut! Tuossa ennen äitiyslomaa pomoni heittäytyi tosi häijyksi, syyttelevään sävyyn vihjaili että vuodeksi on tosi hankala hankkia sijaista ym. Mieheni oli sitä mieltä että pomoni yrittää saada mut irtisanoutumaan, ja siltä se kyllä tuntuikin.
jos ne puhelut olisivat ihan oikeasti sellaisia, että vain kysyttäisiin jotain, mutta niihin yleensä liittyy painostamista sellaisiin työasioihin, että ne vaativat minulta tunnin-parin panostuksen...ja huomautteluja työtavoistani, tai joistakin asioista mitä en nyt täältä äitiyslomalta käsin pysty/jaksa korjaamaan kädenkäänteessä...

Kun ihminen on äitiyslomalla niin se tarkoittaa sitä että hänen ei tarvitse tehdä työtä.Ja piste.Onhan tuo nyt syntyvälle lapsellekin jo riski !

Kuulun kyllä liittoon, mutta haluaisin tämän jutun selvittää rauhallisesti ja ilman riitoja. Enkä niistä riidoistakaan muuten niin piittaisi, mutta nyt on tunteet pinnassa jo tämän lähestyvän synnytyksenkin takia, ja siksikin kaikki tuntuu pahemmalta kuin normaalisti.
Tuo päiväkirjan pitäminen on hyvä vinkki, tosin pomoni ei ota yhteyttä sähköpostitse (vaan soittelee), joten mulla ei varsinaisesti ole mitään mustaa valkoisella, edes tuosta hautajaisviikon jutusta...
Mutta kiitoskiitoskiitos teille kaikille neuvoista ja tuesta!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Mitä jos jäät töistä lopullisesti pois nyt vetoamalla siihen että haluat olla toistaiseksi määrättömän ajan kotona lapsen kanssa. Hyvä tapa jäädä pois hyvällä syyllä epämiellyttävästä työpaikasta.

Entä jos työtä ei löydykään heti hoitovapaan jälkeen? Karenssi napsahtaa kun on entisestä työstä itse irtisanoutunut.

Joskus se on jopa sen taloudellisen tilanteen huonontumisen arvoista, oikeasti! Ei mun mielestä vain voi jatkaa työssä, joka vie elämänlaatua näin paljon ja vaikuttaa jopa raskauteen. Aina on mahdollista yrittää katsoa töitä sitten vähän eri suunnalta, jos ihan se omimmalta alalta ei heti löydy. Näin itse tein. Löysin unelmieni työpaikan alalta, jolla palkattuja töitä tulee harvoin vastaan. Puolitoista vuotta myöhemmin lähdin sillä pomo on kamala, narsistinen ja epävarma ihminen, joka teki alaisten elämän vaikeaksi. Sen jälkeen en ole samalta alalta töitä löytänyt, mutta nykyisessä työssäni ainakin on työrauha, kiva pomo ja työkaverit ja silti ihan tarpeeksi haastettakin. Yhä pidän silmät auki omimman alani suuntaan ja tunnen haikeutta, mutta en koskaan siihen p**aan haluaisi enää.

Kukaan ei voi pakottaa tekemään töitä äitiyslomalla. Onhan teilläkin oikeus levätä ennen synnytystä ja sen jälkeen alku voi olla sen verran rankkaa, että parempi olisi jos pomo saisi pyöritettyä firman yksin. Kertokaa suoraa, että nyt menee surkeesti ettekä kaipaa työasioita, kun on muitakin huolia. Sähköposti ok, koska viestit voi avata oman jaksamisen mukaan. Puhelimeen en todellakaan vastaisi!
Itselleni on kerran soitettu ja oli onneksi ihan pieni juttu ja projektit etenee, koska työkaverit perehtyivät niihin ennen kuin jäin pois. Uusi työntekijä tulee kuun vaihteessa.

Joskus se on jopa sen taloudellisen tilanteen huonontumisen arvoista, oikeasti! Ei mun mielestä vain voi jatkaa työssä, joka vie elämänlaatua näin paljon ja vaikuttaa jopa raskauteen.

Ei huonossa työpaikassa roikkuminen herkkua ole, mutta työsuhdetta ei kyllä kannata katkaista sen takia ennen kuin on uutta tiedossa. Jos olot työpaikassa ovat ahdistavat, ei muuta kuin sairauslomaa hakemaan työpaikkakiusaamisen takia. Siinä onkin sitten aikaa etsiä parempaa paikkaa.

Yhteistyössä