Poronkäristystä. Mä tahdon poronkäristystä. :p

Kärppänä heinälatoon

Tunnettu jäsen
27.04.2007
14 912
42
48
Mietin tuossa, että mitäs sitä tänään keksis sapuskaksi. Yhtäkkiä iski hirvee himo poronkäristykseen (jota meillä ei kyllä nyt pakkasesta löydy :D).

Mut joku kaunispäivä voisin tässä sitä tehdä, jos vaan kaupasta lihaa keksin. Mites siitä tulee hyvää? Onko se kuin karjalanpaisti, että paras lopputulos vaatii pitkän haudutuksen? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22165573:
Mut joku kaunispäivä voisin tässä sitä tehdä, jos vaan kaupasta lihaa keksin. Mites siitä tulee hyvää? Onko se kuin karjalanpaisti, että paras lopputulos vaatii pitkän haudutuksen? :)

Poronkäristyksen teossa on kaksi koulukuntaa, toinen ei käytä nestettä vaan käristää lihoja rasvassa ja saa käristyksen valmiiksi aika nopeasti. Kilpaileva menetelmä on ruskistaa lihat nopsasti suht vähässä rasvassa, lisää nestettä ja hauduttaa kauan kunnes liha on kypsää.

Itse kuulun jälkimmäiseen sakkiin (joskin syön sujuvasti kilpailevan tiimin keitoksia) ja kaikki jotka ovat syöneet mun käristystä ovat miltei kädestä kiinni pitäen kiitelleet. Yllättävän vaatimattoman näköisistä lihoistakin voi ajan kanssa saada varsin hyvää.

Aikaa menee vuolemisineen ja haudutuksineen 3-4 tuntia. Nesteeksi tölkki olutta ja vettä niin että lihat miltei peittyy. Nesteen määrää voi joutua lisäämään haudutuksen edetessä.

Mausteeksi 10kpl kokonaisia mustapippureita ja suolaa vähäsuolaisimman ruokailijan maun mukaan.

Aikaa menee vuolemisineen ja haudutuksineen 3-4 tuntia. Nesteeksi tölkki olutta ja vettä niin että lihat miltei peittyy. Nesteen määrää voi joutua lisäämään haudutuksen edetessä.

Mausteeksi 10kpl kokonaisia mustapippureita ja suolaa vähäsuolaisimman ruokailijan maun mukaan.

Eikö sitä myydäkään valmiiksi vuoltuina? :snotty:

Mutta kiitos, pitää yrittää. :)

Mä nyt ostin tänään kaupasta yhden paketin valmiiksi vuoltuja kaupasta pakkaseen. :D Mutta ei ollu kuin yks ainoa paketti, pitää oottaa, että saan vielä toisen. ...ei viitsi alkaa tuota pikkupakettia tekemään... Niin ja sen olusenkin unohdin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22166253:
Niin ja siis paistatko sä ensin pannulla, sit nesteet ja uuniin? vai?

Ja kuinka kovalle uuni, jos sinne pistät vai haudutatko liedellä?

Ruskistan lihat kevyesti valurautapadassa (voissa), lisään nesteet ja haudutan liedellä. Se 10kpl kokonaisia mustapippureita ei taida oikeasti juuri makuun vaikuttaa mutta ompa tullut laitettua kun oppimestarina toiminut saamelaismummo niin käski tehdä.

Olut ei ole mitenkään välttämätön.

Viimeksi muokattu:
No samalla lailla sen poronkäristystyksen voi tehdä kuin hirvestäkin. Oisit voinut heti sanoa että hirvikäristystä on tullut tehtyä.:mad:

Ei en mä siitä käristystä tee. Tai siis tolleen vuoltuna. Vähän karjalanpaistitapaan teen hirvestä. :)

Tosin eipä tuo hirveesti eroa tuosta porosta näemmä. Toisen teen vaan uunissa (ja muhii kauan), isommista paloista jne. :)

No annappa vaihtarit ja kerro miten teet tuon karjalanpaistin tapaisen ruuan hirvityksestä.

Samaan tapaan kuin karjalanpaistin, suht' koht samankokoisista paloista. Lisään hirven sekaan possua tai muuta rasvaista lihaa (hirvi on kuivaa) tai sit joskus pelkkää voita (mut tykkään tuosta possusekoituksesta enemmän). Mä oon laiska tekijä ja pistän palat savivuokaan (en paista eka), sekaan sipulia (1-2), suolaa ja kokonaisia mustapippureita (semmonen hulautus ...montakohan tossa ois... varmaan reilu 10? :D Mä oon vähän suurpiirteinen näissä mitoissa). Sit vettä sen verran, että just ja just lihat peittyy, uuniin eka tunti 200 astetta iman kantta, sit kaks-kolme tuntia lisää kannen kanssa 175 astetta. :)

Sekin kukkismuusin tai pottumuusin kera ja puolukkahilloa.

Yhteistyössä