PPH - 2,5 v lapsi ja puistoulkoilu ja kakkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Melkein kuivan lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Melkein kuivan lapsen äiti

Vieras
Niin,

lapseni on 2,5 v - ollut yökuivakin jo kuukauden.
Kotona ei mene kakat housuun , tekee aina pottaan.
On tehnyt aina mieluusti pottaan kakan , varmaan jo alle vuoden ikäisestä.
PPH:ssa menevät ulkoilemaan klo 10-1130 , ja tyttöni on siellä viime viikolla kahtena päivänä tehnyt kakan housuun.
Hoitaja ei suostu kuljettamaan mukanaan pottaa.
Hänestä se on liian hankalaa ....
Hoitolapsia on 4 ja kaikki 2,5 - 3v.
Nyt perjantaina hoitaja 'ilmoitti' että aikoo laitata tytölleni vaipan, koska 'se on helpompi siivota'.

Olen itse tätä vastaan ja sanoinkin sen aamulla.
Lasta ei pidä 'rangaista' vaipalla asiasta.

Ehdotin potan mukana kuljettamista.

Mitä tekisit ?

Käynkö ostamassa paketin kosteuspyyhkeitä, käsidesin , muovipusseja ja sen jo uhkaamani matkapotan puistoon mukaan ?

Mielestäni on hoitajana tehtävä muutoinkin järjjestää potta/vessamahdollisuus tuon ikäsille , jos lähistöllä ei ole vessaa.
Tuon ikäinen lapsi ei voi osata kakkailla kellon mukaan ja hoitajan määrittämään aikatauluun.

No sitä vaippaa se hoitaja ei missään nimessä kyllä laita takas. Jos asia ei mene hyvällä perille nii soita sen hoitajan pomolle ja kerro asia. Sitähän se hoitaja tekee tykseen nii luulis ettei ole liian hankalaa :) Kaikkea sitä kuulee..

No minusta vanhempi on se joka sanoo laitetaanko vaippaa takasin vai ei. Meillä on samanikänen tyttö eikä antaisi laittaa missään nimessä vaippaa takasin ja onko tuo nyt paljon jos on parina päivänä kakannut housuun???

En minäkään vaippaan palaisi, jos kerran siitä on pois selvitty. Lisäksi nyt on ihana kesä edessä, joten pienet vastoinkäymiset on paljon helpompi selvittää.

Keskustele asiallisesti hoitajan kanssa.

Aijaa ,

vanhempana kyllä kuljetan juuri tämän ikäisen lapsen kanssa varuilta pottaa mukana autossa tai rattaissa. Aina.
Ymmärrän , jos ollaan päiväkodissa tai hoitopaikan omalla pihalla - jossa on pääsy vessaan.

Aika paljon on vaadittu että lapsi osaisi pidättää tuntikaupalla ?
Tuon ikäiset lapset kyllä tarvitsevat suht nopean vessaan pääsyn .

Alkuperäinen kirjoittaja :
ei pph:n kuulu pottaa ulkona mukana kuljettaa ja jos ei pysty sitä aikaaa pidättämään niin laittaa sitten ulkoilun ajaksi vaipan.

Milläs sinä sen vaipan sitten laitat, meillä ainakin lapsi huutaisi kuin syötävä ja repisi vaipan pois jos yrittäisit laittaa ja ihan oikein tekisikin.

ei pph:n kuulu pottaa ulkona mukana kuljettaa ja jos ei pysty sitä aikaaa pidättämään niin laittaa sitten ulkoilun ajaksi vaipan.

Näin. Vaikka kuljettaisikin pottaa mukana niin mihin ihmeeseen tuotokset siellä puistossa hävittäisi.. Pitää ajatella että pph:lla muitakin lapsia, ei voi keskittyä potattamaan ja pesemään sinun lastasi kun muut vilistävät pitkin puistoa. Ja ei millään pysty kantamaan pottaa ja muita tykötarpeita mukana. Voit soittaa pph:n ohjaajalle, uskon että hän samaa mieltä. Tiettyjen rajojen sisällä voi vanhempien toiveita kuunnellla mutta sitten kun menee siihen että ei muista lapsista ehdi huolehtia tai järjettömät määrät tavaraa pitää puistoon rahdata mukana niin siinä on raja.

Kyllä meillä päikkärissäkin pidetään ulkoilun aikana vaipoissa lapset jotka ei ole täysin kuivia.
Ei valitettavasti ole aikaa juoksettaa kaikkia pissalla/kakalla jatkuvasti :(

Just täsä jännittelen et miten oman esikoisen kanssa menee kuivaks opettelu kun kuitenkin joutuu jatkuvasti vaippaan siellä :(

Se on hauskaa, miten palstalla aina kerrotaan miten pph on se pienten paikka ja siellä pystytään lasta hoitamaan lapsen tahtisesti. Mutta totuus on toinen - päiväkodissa nämäkin asiat ovat kovin helpompia.

Ei oo ekakerta kun tästä joku kysyy. Päiväkodin tapauksessa en muista kertaakaan olleen ongelma.

Ei varmaan kuulukkaan, mutta minä ainakin kans vastustaisin vaipan laittoa koska jo siitä ollaan päästy ja hyvällä mallilla on meneillää tuo kausi että vaippaa ei enää tarvita! Mieluummin kulettaisin potan mukanani kun rupeisin pesemään paskoja pois. Ja aika hankalaa on tuon ikäiseltä vaatia että nyt pentu perkele piättele sitä paskaas niin pitkään kunnes ollaan taas sisällä!

Vaipan laittaminen ei varmasti ole paras ratkaisu mutta ei myöskään pph:ta voi pakottaa pottaa mukana kuljettamaan. Ihan käytännössä mihin se potta sitten tyhjennetään jos sitä kerta esim. puistossa käytetään. ja jos lapsi ei pysty vielä pidättämään niin sitten on vielä vaipan aika.

Muutenkin jos hoitajalla kaikki ovat noin samanikäsiä niin sitähän saisi jatkuvasti olla jotakuta potattamassa.
Ei kia se maailma kaadu jos lapsi ulkoilee vaipan kanssa, eihän sinne vaippaan ole pakko mitään tehdä. Meillä on muksuilla ollut vaipat ulkoilessa niin kauan että olen ollut varma että osaa pidättää kotiin asti. Ei ole oikein kiva ajatus että ne pissat on sitten hiekkalaatikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Melkein kuivan laspen äiti:
Aijaa ,

vanhempana kyllä kuljetan juuri tämän ikäisen lapsen kanssa varuilta pottaa mukana autossa tai rattaissa. Aina.
Ymmärrän , jos ollaan päiväkodissa tai hoitopaikan omalla pihalla - jossa on pääsy vessaan.

Mä en ole koskaan kuljettanut mukanani pottaa kyllä ulkona, ja kumpikaan lapsista ei ole koskaan housuun kakkaillutkaan. Eihän pph nyt monia tunteja kuitenkaan ole ulkona. Jos hän käyttää lapsen potalla ennen lähtöä ja heti kotiin tullessa, niin mun mielestä sen pitäisi lapselle riittää. Jos lapsi ei väliaikaa pysty olemaan käymättä potalla, hän ei ole vielä valmis kuivaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja Melkein kuivan laspen äiti:
Aijaa ,

Mä en ole koskaan kuljettanut mukanani pottaa kyllä ulkona, ja kumpikaan lapsista ei ole koskaan housuun kakkaillutkaan. Eihän pph nyt monia tunteja kuitenkaan ole ulkona. Jos hän käyttää lapsen potalla ennen lähtöä ja heti kotiin tullessa, niin mun mielestä sen pitäisi lapselle riittää. Jos lapsi ei väliaikaa pysty olemaan käymättä potalla, hän ei ole vielä valmis kuivaksi.

Kysessä kuitenkin vain puolitoista tuntia joka pitäisi jaksaa pidätellä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Meillä on muksuilla ollut vaipat ulkoilessa niin kauan että olen ollut varma että osaa pidättää kotiin asti. Ei ole oikein kiva ajatus että ne pissat on sitten hiekkalaatikolla.

No joo niin meilläkin. Mutta pistäisitkö lapselle takaisin vaipat, jos vaikka olisi puoli vuotta oltu kokonaan ilman?

Alkuperäinen kirjoittaja ÖÖÖ:
Siis jos ei ehdi pottaa pesemään niin ollaanko sielä kakat housussa/vaipassa koko ulkoilun ajan? Onneksi on kotona lapset niin ei tarvii kakkia housuun.

Tässä taas nähtiin että hoitopaikat eivät mitenkään päin pysty samaan mihin kotihoito. Kotihoito on pienen lapsen paras hoito.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:

Niinpä. Näin mä olen seurannut, että ei pph:t nyt niin kauan ulkona ole. Musta olis kohtuutonta vaatia, että pph kuljettaa mukanaan pottaa kokoajan, sen peseminenkin on hankalaa puisto-olosuhteissa. Lisäksi kun miettii sitä riisumista, jos lapsella on päällään kuravermeet ym. :|

Jos on oltu jo kokonaan ilman vaippaa ja vahinkoja puoli vuotta niin en laittaisi takasin, todennäköisesti ottaisin sen riskin että ne kakat tulee sitten housuun. Mutta muuten kyllä.
Minusta ei voi olettaa että hoidossa kokoajan jotakuta käytetään vessassa, siinä ei kukaan saa ulkoilla sillä jos yhden vie sisälle esim. omalta pihalta, niin otat muutkin mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:

Niinpä. Näin mä olen seurannut, että ei pph:t nyt niin kauan ulkona ole. Musta olis kohtuutonta vaatia, että pph kuljettaa mukanaan pottaa kokoajan, sen peseminenkin on hankalaa puisto-olosuhteissa. Lisäksi kun miettii sitä riisumista, jos lapsella on päällään kuravermeet ym. :|

Niin, mua kiinnostaa ap:n kannanotto siihen että mites pph sen potan sitten siellä puistossa pesee ja minne jätökset hävittää, vai laittaako sellaisenaan rattaiden koriin ja vie kotiin.

Niin,

eli lapseni tekee kakan pottaaan AINA - vaikka jo kuinka kauan.
Ja on ollut kuukauden yökuivakin.
Eli hoitaja ei mielestäni ulkona juurikaan seuraa, milloin on hätä - en tiedä sanooko lapsi , vaiko ei.
Vaan eipä sanomisesta ole hyötyä, jollei potalle meno mahdollisuutta vaan ole.

Luulen samoin - päiväkodissa varmaan menneään sisälle potalle , jos lapsella on hätä.

Alkuperäinen kirjoittaja kotona paras:
Alkuperäinen kirjoittaja ÖÖÖ:
Siis jos ei ehdi pottaa pesemään niin ollaanko sielä kakat housussa/vaipassa koko ulkoilun ajan? Onneksi on kotona lapset niin ei tarvii kakkia housuun.

Tässä taas nähtiin että hoitopaikat eivät mitenkään päin pysty samaan mihin kotihoito. Kotihoito on pienen lapsen paras hoito.

Ei ole siitä kiinni että ei ehdi pottaa pesemään puistossa vaan siitä että mirtes peset. Ja jos pph huomaa että joku lapsista tehnyt ulkoillessa kakat housuun niin siitä lähdetään sitten kotiin niitä pois pesemään, ihan niinkuin ne kotiäiditkin.

Mun mielestä ap:n nimimerkkikin jo kertoo kaiken. Melkein kuivan lapsen äiti. Lapsi on siis melkein kuiva, ja tarvitsee ulkoillessaan vaipan jos ei voi pidättää. Et myöskään tiedä, kertooko lapsi ulkona hädästään, sekin on tietenkin ongelma. Ei pph varmaankaan voi kokojan kysellä lapselta että onko hänellä hätä vai ei kun on muitakin lapsia vahdittavana.

Yhteistyössä