Pph ja oman lapsen sairastaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsi aloitti pph:lla keväällä ja kieltämättä joka kuukausi tulee muutama päivä, että hoitajan oma lapsi sairastaa :/ Kurjaa, kun varahoito on pk:ssa ja sinne pitää sitten lapsi viedä aina yhtäkkiä. Ymmärrän, että onhan pph;n saatava se oma lapsi kuntoon, mutta kyllä tässä vähän tunne tulee, että hoitolasten kustannuksella. Lapsella ikää 2v. Onko kellään muulla näin? Hoitaja itse on myös ajoittain sairas eli noita varahoitopäiviä tulee PALJON....

No mikäs tuossa olisi parempi vaihtoehto? Että pph olisi töissä, vaikka lapsi on sairas? Hoitolapset voisivat saada tartunnan ja hoitopäivät nökötettäisiin sisällä, kun ei sairasta voi ulos viedä.

Vai eikö hoitajiksi saisi palkata sellaisia, joilla on pieniä lapsia?

Tämän takia juuri itse olen aina pitänyt paljon suuremmassa arvossa ryhmiksiä!
Ryhmä on suht pieni ja paikka pysyy samana vaikka joku hoitajista sairastuisikin.

[QUOTE="ryhmis";22811824]Tämän takia juuri itse olen aina pitänyt paljon suuremmassa arvossa ryhmiksiä!
Ryhmä on suht pieni ja paikka pysyy samana vaikka joku hoitajista sairastuisikin.[/QUOTE]

Minäkin liputan täysillä ryhmisten puolesta. Päiväkotiin veisin lapseni vain viime hädässä ja perhepäivähoitoonkin pitkin hampain.

Meidän pph on onneksi superterve itse. Silti vien lapset mieluummin varahoitopaikkaan kun saamaan tartuntaa omasta hoitopaikastaan jos siellä on muut perheenjäsenet sairastaneet. Aina ei oo edes ilmoitettu meille, että hoitopaikassa on joku perheenjäsen kotona kipeänä. Olis ollut kiva tietää koska meillä suht helppo järjestää niin et lapset jää vaikka kotiin.

Mun lapset olivat noin molemmat ekat noin puolitoista vuotta pph:lla (eli yht 3 vuoden kokemus) yhtään sairauslomapäivää ei hoitaja tuona aikana pitäny, eikä kyllä ollut kipeäkään :)

Ryhmiksiin saa ottaa keikkalaisen. Tai jos ei apua saa, niin lapset pitää sijoittaa. Meillä oli ryhmiksessä jokaisella lapsella oma varahoitopaikka.

Ryhmiksiin saa ottaa keikkalaisen. Tai jos ei apua saa, niin lapset pitää sijoittaa. Meillä oli ryhmiksessä jokaisella lapsella oma varahoitopaikka.

Minä katson asian myös niin, että omalla lapsellani on oikeus sairastaa rauhassa, kuten muillakin lapsilla. Jos lapsi on kipeä niin saan sen 3 päivää sairaan lapsen hoitovapaata ja näin takaan sen, että oma lapseni saa parantua ja levätä. Ei siitä mitään tulisi, että hoitolapset tulevat, jos lapsi vaikkapa kuumeessa tai muuten kovassa flunssassa. Ja tartuntariski on olemassa, vaikkakin suurimman osan taudeista minä ja lapseni saamme hoitolapsilta, jotka tuodaan hoitoon toipilaina ja jopa sairaina :/

Itselläni kaksi alle kouluikäistä. Ehdottomasti suosittelen pphoitoa joko hoitajan kotona tai ryhmiksessä. Lapseni on sairastaneet yli puolet vähemmän kun tuttavan samanikäiset lapset jotka päiväkodissa. Lisäksi varahoito aina samassa tutussa paikassa. Ymmärrän kyllä senkin että jos lasta joutuu usein viemään varahoitoon ja eri hoitajan luokse.

Jotenkin tuntuu alentavalta monen käsitys, että "pph:lle joudutaan, kun ei lapsi päässyt päiväkotiin". Itse olen ollut sekä pk;ssa töissä että nyt pph:na ja mielestäni pph:lla lapsi saa jopa laadukkaampaa hoitoa =) Ilman turhaa hössötystä ja aikataulutusta. Pph:na minulla on paljon enemmän annettavaa kuin tarhan tätinä yli 20 lapsen ryhmässä muutaman muun hoitajan kanssa. Pph:lla hyvässä tapauksessa ei ole edes 4 lasta joka päivä, joten päivät ovat leppoisia ja aikatauluissa voidaan joustaa päinvastoin kuin pk:ssa. Pieni, lapsilähtöinen ryhmis tai pk on toki myös hyvä vaihtoehto vähän isommalle lapselle, mutta alle 3v. suosittelen ehdottomasti pph:a. Toki varahoitojärjestelmä tökkii joissakin tapauksissa, mutta pienempi paha se on kuin ylisuuressa, laaduttomassa laitoksessa olo.

Meillä hoitaja saa jäädä hoitamaan omaa sairasta lastaan vaan palkattomana. Meidän perheessä asia on järjestetty siten, että jos omat muksut on sairaita, niin mies jää kotiin heitä hoitamaan (saa olla palkallisena ), ja minä teen työni normaalisti. Hoitolasten perheille ilmoitetaan asiasta, ja omat lapset on eri tiloissa kun hoitolapset.

[QUOTE="vieras";22812332 begin_of_the_skype_highlighting**************22812332******end_of_the_skype_highlighting]Itselläni kaksi alle kouluikäistä. Ehdottomasti suosittelen pphoitoa joko hoitajan kotona tai ryhmiksessä. Lapseni on sairastaneet yli puolet vähemmän kun tuttavan samanikäiset lapset jotka päiväkodissa. Lisäksi varahoito aina samassa tutussa paikassa. Ymmärrän kyllä senkin että jos lasta joutuu usein viemään varahoitoon ja eri hoitajan luokse.[/QUOTE]

Ai meinaat että sinun ja tuttavasi lapset sairaustapaukset ovat verravissa toisiinsa?? Mulla on kolme lasta samassa päiväkotiryhmässä joista yksi on sairastanut paljon, hänen identtinen kaksosveljensä ehkä kerran vuodessa, sekä vuotta vanhempi kerran kahdessa kuussa. Mistäkö tämä johtuu? Ei mistään muusta kuin siitä että ovat erilaisia, ei ainakaan hoitopaikasta.
Esikoinen oli ihanalla pphlla kolme vuotta ja ensimmäisen vuoden aikana en ollut koskaan töissä putkeen kahta viikkoa pidempää aikaa lapsen sairauden vuoksi.

[QUOTE="pph";22813559]Jotenkin tuntuu alentavalta monen käsitys, että "pph:lle joudutaan, kun ei lapsi päässyt päiväkotiin". Itse olen ollut sekä pk;ssa töissä että nyt pph:na ja mielestäni pph:lla lapsi saa jopa laadukkaampaa hoitoa =) Ilman turhaa hössötystä ja aikataulutusta. Pph:na minulla on paljon enemmän annettavaa kuin tarhan tätinä yli 20 lapsen ryhmässä muutaman muun hoitajan kanssa. Pph:lla hyvässä tapauksessa ei ole edes 4 lasta joka päivä, joten päivät ovat leppoisia ja aikatauluissa voidaan joustaa päinvastoin kuin pk:ssa. Pieni, lapsilähtöinen ryhmis tai pk on toki myös hyvä vaihtoehto vähän isommalle lapselle, mutta alle 3v. suosittelen ehdottomasti pph:a. Toki varahoitojärjestelmä tökkii joissakin tapauksissa, mutta pienempi paha se on kuin ylisuuressa, laaduttomassa laitoksessa olo.[/QUOTE]

Minä myös liputan pp-hoidon puolesta (vaikka en varsinaisesti ole päiväkotejakaan vastaan), sillä itse olin aikoinani perhepäivähoitajalla hoidossa (itseasiassa vieläpä aika monta vuotta), ja tykkäsin kyllä hurjan paljon. Meidän pph oli tosi kiva, ja me saatiin kyllä leikkiä ja askarrella siellä + kerhossa ihan niinkuin tarhassakin varmasti lapset, plus että kaikki lähiseudun 4 pph:ta (joista 2 oli jopa toistensa naapureita :D) teki tiivistä yhteistyötä. Eli ne siis järkkäili paljon kaikkia reissuja ihan lähipururadalle ja kauemmas, ym. Ja meillä oli järjestetty varahoito niin, että jos kyseessä oli joku parintunnin väistämätön meno tai vaikka päivän sairastaminen, niin me oltiin joko siinä naapurin pph:lla tai siinä vähän matkan päässä (ihan mukavia tätejä nekin, ja ennenkaikkea toiset lapset oli tuttuja). Sitte jos kyse oli vaikka viikosta (tai joku että muut pph:t ei voinu ainaka kaikkia meitä ottaa), niin me oltiin ryhmiksessä. Ihan kivoja tätejä sielläkin oli, ja plussaa oli se että meille järkättiin niin että pysyttiin silti käymään kerhossa aamulla. Ja pari kerran jälkeen sielläkin tuli lapset tutuiksi.

Mutta eipä tuo edes paljoa sairastellut (eikä ollut omia pieniä lapsia joiden takia olis joutunu olemaan poissa töistä), tai ei ainakaan niin että me oltais ryhmikseen menty.

Yhteistyössä