Pph:n työ on raskasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pph

Vieras
Huoh, en olisi kuvitellut, että minä - uuttera ihminen -väsyn työntekoon :( Olen vuoden ollut pph:na ja olen äärirajoilla jaksamiseni suhteen. Päivät ovat pitkiä eli 7-17 lähes joka päivä. Lisäksi hoitolasten vanhemmiksi on sattunut erittäin vaativat ja haastavat vanhemmat (kaikkia yksityiskohtia en selitä paljastumisen riskin pelossa...). Minulta vaaditaan esim. että alle 2v. on jo askarreltava kanssani monta kertaa viikossa - haloo! Eihän ne ole lapsen tekeleitä vaan minun. Lisäksi hygieniaan kohdistuvia lisävaateita jne. Vaikea selittää... Kumma, että minulta vaaditaan, mutta itse en saisi vaatia esim. sitä, että tiedän monelta lapsi haetaan illalla ja että minun on aamuisin odoteltava, tuleeko lapsi vai ei... Mitään kiitosta en työstäni ole saanut tältä perheeltä - ei edes jouluna muistettu, vaikka muut muistivat (ei sinänsä, että olisin kallista lahjaa odottanut, mutta vaikkapa lapsen tekemä kortti olis ollut muistaminen sekin).

Työni on jatkuvaa siivousta, vaipanvaihtoa, erimielisyyksien selvittämistä, sairaiden lasten hoitamista, velvollisuuksia.....

En tiedä miten te muut olette jaksaneet vai olenko nyt saanut vain mahdottoman ryhmän, mutta oman perheen kanssa oleminen on jo kortilla iltaisin, kun olen niin väsynyt. Jos asiat sujuisivat tämän kyseisen perheen kanssa paremmin niin varmasti minäkin voisin paremmin. Esimieheni on tilanteesta tietoinen ja täysin voimaton - tälle perheelle ei sanat auta mitään.

Olen niiiiin loppu. Onneksi tänään oli vähän helpompi ja lyhyempi päivä. Kiitos jos jaksoit lukea loppuun, kunhan vuodatin....

Ikävä kuulla että työ vie voimat. minulla ei tänä 6-vuotena ole ollut kuin yksi perhe jonka kanssa oli vaikea tulla toimeen. muuten olen saanut paljon kiitosta työstäni ja lapsilta tullut palaute on päivittäistä. työpäivät ovat tällähetkellä 7.30-16.30, mutta joskus ollut 7-18.30. silloin olo oli tosi vetämätön. ei muuta elämää ollut kuin työ.

minä panostan ulkoiluun, musiikkiin, peleihin ja leikkeihin. en juurikaan askartele. vomia ja jaksamista työhösi!

ENSINNÄKÄÄN- vanhemmat ei vaadi sulta yhtään mitään, sä teet itse sun toimintasuunnitelman ja päätät askartelut sun muut. 2-vuotiaan tärkeimmät taidot mitä kehittää on ne sosiaaliset, ei suinkaan se miten se saksia pitää.

Voi vattu mikä perhe....

Miten sun niiden vanhempien kanssa tarvii sun työpäivän aikana olla tekemisissä, muuta kuin tuonti- ja hakuaikana tietenkin.

Jos eivät noudata aikatauluja tai ilmoita ajoissa niistä, sanoisin niin monta kertaa että asia menee perille. Lasta hoitaisin samalla tavalla kuin muitakin hoitolapsia. Jos ei se sille perheelle kelpaa, voivat etsiä toisen hoitajan.

Ei päiväkodissakaan yhden perheen pillin mukaan pyöritä!

Sitä samaa vaipanvaihtoa, siivousta, erimielisyyksien selvittämistä jne. työsi varmasti on senkin jälkeen, jos/kun saat perheen vaihtoon. Onko tämä perhe todella syypää kaikkiin ongelmiisi (eli perheen vaihto ratkaisisi tilanteesi), vai voisitko kenties jollain muilla toimenpiteillä vaikuttaa työsi raskauteen?

Minusta nuo ovat ihan jämäkkyydestäsi kiinni, että vaadit ilmoittamaan hoitoajat. Päiväkodissakin vaaditaan tiettyyn päivään mennessä seuraavan viikon hoitoajat, ja siihen vanhempien on suostuttava. Ja päiväkodissa on toistuva viikko-ohjelma, johon sisältyy tietty määrä askartelua - eikä sitä neuvotella vanhempien kanssa.

Toisaalta päiväkodissa se ei myöskään kaada kenenkään päivärutiineja jos lapsi ei tulekaan eikä siitä muisteta ilmoittaa. Tämä on perhepäivähoidon hankaluus. Kuten myös hoitajan mahdottomat työajat. Ei kukaan jaksa 10 tunnin työpäiviä.

Tuttua... Itse hoidin erään perheen lasta 2 vuotta ja se oli raskasta aikaa: jatkuvaa myöhästelyä, valehtelua, syyttämistä ihan olemattomasta. Mutta syyksi paljastui perheen äidin henkinen tila. Oli silloin helpompi ymmärtää. Monestihan tuollaiset tilanteet kielivät siitä, että perheessä on ongelmia. Ne ongelmat on vain niin helppo purkaa täysin viattomaan ihmiseen. Tässä tapauksessa sinuun. Ikävä kyllä :(

mä en ymmärrä.. miks et tee mitään.. suostut esim askartelee.. hypit heidän pillin mukaan.. sit valitat ..kerjäät sääliä täällä.. sanot suoraan ettei käy !! onko tosiaan pakko suostua heidän vaatimuksiin ??

Yhteistyössä